Strømfilter til NAS og nettverk. Har det noe for seg?

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Hei!

Som tittel tilsier, så lurer jeg på om det kan være en fordel å ha ett strømfilter til NAS (med musikk og film), router og yttligere nettverksutstyr. Også kansje en server, med tiden.

Tenker her både for støy fra nettet, men også SMPS støy fra veggvorter og annet utøy tilbake på nettet.

Noen som har erfaringer med dette, eller noen konstruktive tanker?
Og hver så snill å ikke gjør dette til en strømdebatt.

-Erik
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.494
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har tenkt på det samme, men har konkludert med at jeg ikke merker noen problemer og da blir utrykket; if it ain't broken, don't fix it relevant synes jeg. Skulle jeg testet noe så hadde jeg prøvd lab 12 Gordian. Men for å få fullt utbytte av slike saker så må man ha jorda kontakter, det har ikke jeg.

Dette svaret fikk jeg fra lab12 når jeg spurte om jorda kontakter

Thank you for your email and your interest in our products.
Gordian will be 65% effective in a network without earth, some common mode noise filters that we are using in gordian needs earth point to work. It will also be incapable to detect polarity.
After all will me positive effective for sure in any system.

Please make me know if you need any more information from us.
With best regards,
Stratos Vichos
Managing Director
LAB12 Handcrafted High End Audio
 
Sist redigert:

Grobian

Medlem
Ble medlem
13.04.2017
Innlegg
11
Antall liker
14
Nei. 1-ene og 0-ene vil være akkurat de samme, med og uten strømfilter til NAS, rutere og annet nettverksutstyr.

Det selges også svært dyre TP-kabler, ment for NAS til musikkbruk. Dette finnes det overhodet ingen teknisk grunn til. IP-protkollen har innebygget metode for kontroll av data, som sikrer dataintegritet. Dersom det skulle forekomme feil, vil datapakken sendes på nytt. Dersom kabelen har feil, eller kabelstrekningen er for lang, og overføringen er for dårlig, vil man med streaming av musikk høre tydelige avbrudd i avspillingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vel, for digital lyd er ikke livet så enkelt som 0 og 1 (SPDIF), timing er også nøkkelen her. Men for NAS har dette ingen mening, da streamer som leser data fra NAS har buffer og hele internett er bygget opp rundt dette prinsippet. Så strømfilter til NAS som man kun er koblet opp til via nettverk har 0 mening.

Edit:
Eneste må være om NAS står på samme kurs som resten av anlegget, og da for å unngå at støy fra NAS-boksen går over i strømnettet og påvirker resten av komponentene. Sannsynligheten for at støy fra NAS boksen over strømnettet vil påvirke i nevneverdig grad er jo minimal.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.372
Torget vurderinger
13
Ett strømfilter er unødvendig men en UPC er en god forsikring dersom strøm/spenningsvariasjoner skulle forekomme.

Backup over nett er heller ikke dumt :)


 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
784
Antall liker
333
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Strømforsyninger på NAS for hjemmebruk er ofte ikke at det beste så kan kanskje hjelpe med å isloere den fra annet utstyr. Pakkestrøm vil naturlignok ikke endres.
Ville heller brukt penger på NAS bygd for hifi, ref. Melco og Innuos bl.a.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.077
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du må jo bare ha audio grade SSD disker også
Audio snakeoil har virkelig inntatt dataverden også.
image.jpg


Som andre skriver. Et overspenningsvern evt. UPS er å anbefale for sikkerhetens skyld. Da til NAS og evt. en server om du skal eks. LMS server eller ROON server rullende et sted. Strømfilter ville jeg ikke brukt mange kronene på til dette formålet.
Router, switch og sånn trenger du ikke investere mye i, ei heller sikre det på noe vis. Om alle komponenter er i samme rom/område vil det være fornuftig med et lite vern. Det er greit med et stabilt og solid nettverk (tråd eller trådløst) uansett.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
UPS med overspenningsvern er fornuftig. En «HiFi» strømrenser er totalt bortkastet - da kan du like gjerne brenne pengene. Det gir akkurat samme nytteeffekt.

Johan-Kr
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Overspenningsvern er i dag påbudt i alle nyinstallasjoner, så når man drar på kroner for egen kurs til anlegget, er kanskje OVP en minst like god inversterint. Grovvern i sikringsskapet og gjerne et finvern ute ved utstyret. Lyn og statiske utladninger ligger an til å øke på våre breddegrader....
 
Topp Bunn