Strøm relatert Strømfilter, en felle?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er det naturlig å bytte startmotor på bil på 150t km fordi den kan være slitt eller bytte clutch på bilen hver 50t km for å være sikker på at den ikke vil slurre?

Behovet for rensing av strøm er i mine øyne en konstruert problemstilling, de færreste har det behovet og hvis man skulle ha det behovet bør det ikke koste mer enn 10 000 kroner å utføre nødvendige tiltak.

Et stort dataanlegg med veldig mange switchede strømforsyninger genererer mye støy, et hifi anlegg er ikke store greiene og hvis utstyret er superfølsomt for støy kan man jo alltids vurdere om det er bedre egnet som dregg enn musikkformidler.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Siterer meg selv fra en annen tråd om emnet. Ettersom jeg finner dette betenkelig:

Mulig jeg er trangsynt og greier men:

Burde det ikke undersøkes hva som skal "renses" eller filtereres vekk før man går til anskaffelse av slike "apparater" i forskjellige versjoner?
Det burde vel være fullt mulig å få målt dette og så valgt et produkt som har de ønskede egenskaper, eventuellt en "custom" sak etter behov.
For det er vel i utgangspunktet meningsløst å "rense" noe som er rent.?
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.691
Antall liker
3.379
Jeg er forundret over at man behøver et eget filter foran en regenerator, og at dette har effekt. Man må jo anta at en seriøs regenerator har ett slikt filter innebygget siden brukerne av en slik per definisjon har problemer med spenningen.

Jeg er like forundret over at man trenger et eget nettfilter foran en moderne komponent, som jo i alle tilfeller har ett eget filter. Det er vell bare komponenter fra før EMC standardene kom (tidlig nittitall) som trenger ett separat nettfilter foran komponenten.

Med nettfilter mener jeg her ett typisk Scaffner filter med glattespoler, cy og cx kondensatorer og annen parallell impedans.

filter.jpg
 
Sist redigert:

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg er forundret over at man behøver et eget filter foran en regenerator, og at dette har effekt. Man må jo anta at en seriøs strømgenerator har ett slikt filter innebygget siden brukerne av ett slikt filter per definisjon har problemer med nettspenningen.
Jeg har sett skrevet at enkelte regeneratorer sender ganske mye støy tilbake mot nettet. Et filter foran regeneratoren kan dermed være for å beskytte komponenter som er koblet direkte til nettet?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Er det naturlig å bytte startmotor på bil på 150t km fordi den kan være slitt eller bytte clutch på bilen hver 50t km for å være sikker på at den ikke vil slurre?

Behovet for rensing av strøm er i mine øyne en konstruert problemstilling, de færreste har det behovet og hvis man skulle ha det behovet bør det ikke koste mer enn 10 000 kroner å utføre nødvendige tiltak.

Et stort dataanlegg med veldig mange switchede strømforsyninger genererer mye støy, et hifi anlegg er ikke store greiene og hvis utstyret er superfølsomt for støy kan man jo alltids vurdere om det er bedre egnet som dregg enn musikkformidler.
For å ta det siste først så støyer switchede strømforsyninger som ville faen, og den støyen forplanter seg tilbake på nettet. Se deg rundt i huset ditt, huset til naboen o.s.v og se hvor mange switchede strømforsyninger du ser! I tillegg har vi varmepumper og dimmere!
Da er du vel enig om at strømrensing trengs...eller?

Den optimale strømrensing er å bruke "Clean generator" slik vi gjorde på strømmen til data rommet på seismikkerene. Har faktisk vurdert dette flere ganger....

For den som kan elektro kan det bygges et knall DIY filter for 10k. Et 36A schaffner filter koster13-1400.- hos Elfa, da er en langt på vei. Jeg har en PS Audio P5 regenerator som koster ca.28000.-, men jeg har bedre virkning av mitt DYI filter til en mye lavere pris. Til å med regeneratoren har fordel å stå koblet etter DIY filteret....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg er ikke enig i det, det avhenger blant annet av impedans på foranliggende nett og fordeling av last. Mest sannsynlig er det ikke noe problem.

Jeg kjenner ikke til seismikk men det er vanlig at strømkvaliteten er langt dårligere på båter og offshore installasjoner enn det er på land så det er jo forståelig at de har en form for prioritert forsyning til sensitivt utstyr.

28 tusen for en regenerator er for meg like absurd som å bruke det samme beløpet på en ethernet kabel, for 10-12 tusen får man en online ups på 3 kVA
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Jeg er ikke enig i det, det avhenger blant annet av impedans på foranliggende nett og fordeling av last. Mest sannsynlig er det ikke noe problem.

Jeg kjenner ikke til seismikk men det er vanlig at strømkvaliteten er langt dårligere på båter og offshore installasjoner enn det er på land så det er jo forståelig at de har en form for prioritert forsyning til sensitivt utstyr.

28 tusen for en regenerator er for meg like absurd som å bruke det samme beløpet på en ethernet kabel, for 10-12 tusen får man en online ups på 3 kVA
Må nok dessverre si at jeg er sterkt uenig og jeg menerdu tar feil, feil og feil igjen.... 3 bom av 3 mulige....

Switchede strømforsyninger , drosler og dimmere støyer alltid slik at det vil påvirke lyden fra hifi anlegg. Dette er allment anerkjent, og noe jeg har fått målt.

Strømmen på båter er faktisk svært bra! Jeg hadde tidligere et godt headfi anlegg, og det spillte uten tvil best om bord!

Jeg har alltid fått høre fra "elekto spesialister" som jeg stoler på (I motsetning til en del som påstår dei er elektro utdannet her inne), at det er så mye støy fra pro-UPSer at dei er helt uegnet til f.eks hifi....

Hvor mye ren strøm er verdt er jo opp til hver enkelt å bedømme, men etter erfaringene jeg har hatt med DIY filterene så hadde jeg ikke gjort det kjøpet igjen, det skal jeg innrømme. Men den funker den og...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det at strømmen er svært bra der hvor en har små generatorer, store motorer på DOL start, et stort antall lysarmaturer og en del frekvensomformere og at du er sannhetsvitne for den gode kvaliteten setter jeg pris på. For min del stopper diskusjonen der.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.598
Antall liker
766
Torget vurderinger
8
Det at strømmen er svært bra der hvor en har små generatorer, store motorer på DOL start, et stort antall lysarmaturer og en del frekvensomformere og at du er sannhetsvitne for den gode kvaliteten setter jeg pris på. For min del stopper diskusjonen der.
Anleggene jeg snakker om er 6,6kV og 690V anlegg der det går separate kurser og svære trafoer til forsyning av f.eks 230V anleggene til lys og strøm til innredning. Fungerer svært bra der jeg har vert!
Bare nok et felt du ikke har greie på!!
 
Topp Bunn