Strøm relatert Strøm til musikkrom

Tore

Medlem
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
24
Antall liker
14
Sted
Kopervik, Karmøy
Torget vurderinger
1
Elektriker skal snart legge inn støm i mitt nye musikkrom. I den forbindelse har jeg fått dette tipset: koble i en "stjerne" til et nettfilter.
Selv om to apparater kobles til samme kurs, men kanskje en halv meter fra hverandre på samme veggen, kan man lett få jordsløyfer som gir during i anlegget.

Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hvordan dette gjøres?


Tore
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Elektriker skal snart legge inn støm i mitt nye musikkrom. I den forbindelse har jeg fått dette tipset: koble i en "stjerne" til et nettfilter.
Selv om to apparater kobles til samme kurs, men kanskje en halv meter fra hverandre på samme veggen, kan man lett få jordsløyfer som gir during i anlegget.

Er det noen som kan gi meg en god forklaring på hvordan dette gjøres?


Tore
Høres ut som rådet er fra en eller annen med nevroser. Glem det!
R
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Tipper de mener og koble til utstyret i eks en padde med stjerne jord.

Trekant/stjerne kobling brukes til el motorer for spenningstilpassing.

Eks på utstyr er Nordost/Quantum QB8 http://www.nordost.com/images/review-images/review-pdf/3-HF+ QB8 and Sort Kone Review 7_2010.pdf
Quantum_QB8.jpg


Elles har vell Iso tec og Gryphon og sikkert flere andre slikt utstyr.

Utstyret tillater alle apparater jord men noen er laget slik at de ikke ser hverandres jordpotensial.

Best effekt får slikt utstyr med egen "annlegsjord " via jordspyd, ringjord, jordplater eller en kombinasjon av disse, det må da sjekkes om dette er lov i henhold til egen installasjon, eller kontrolers hva som må gjøres for å få dette godkjent, skilletrafo ol kan være nødvendig.

Her hvor jeg bor er det hvisnokk tillat på den betingelsen at det ikke er annen jording fra huset i nærheten, i tilfelle jeg kjenner til er dette et eget rom uten jordet stikk, eller det kan være krav om avstand til annet jordet stikk i nærheten. Lokalt el tilsyn bør kunne hjelpe.
 

Tore

Medlem
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
24
Antall liker
14
Sted
Kopervik, Karmøy
Torget vurderinger
1
Elektriker skal legge egen kurs til anlegget .

en hvordan gjør han dette: koble i en "stjerne" til et nettfilter
 
Topp Bunn