strøm kabler

espen_rud

Fersking
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Mjøndalen, Buskerud
heisann folkens!
god helg til alle dere der ute!!

jeg bruker en denon 2500bt blu-ray, denon 2808 som forforsterker (skal en eller annen gang byttes ut med nad m15hd) og en nad m25 som driver b&w 683 (be-amp), htm61 og er på tukikk etter bak høytalere (lyst på 684, forslag? akkurat solgt 685).

av kabler her jeg qed reference hdmi mellom blu-ray, receiver og tv.
vdh mc gold til front mellom receiver og effekt, qed silver spiral til senter og bak mellom receiver og effekt.
av haytlaer kabler benytter jeg argon high-end bananer til alle kabler, vdh magnum hybrid (be-wire) til front og senter, vdh cs 122 hybrid til bak.
bruker bare de standar strømkablene som følger med komponentene.

et lite spørsmå til dere:
saken er at jeg fant disse billige her på avforum: Xindak PC-03.
2 stk ubrukte til 500kr totalt.

er det noen som har noen formening om disse kablene er bra nok for at jeg skal kunne høre merkbart bedre lyd,
eller anbefaler dere at jeg invisterer i andre strøm kabler til står i stilen til resten av utstyret mitt?
noen forslag kansje?

takker masse for alle svar
 

Vedlegg

gunvald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.06.2008
Innlegg
105
Antall liker
3
I forhold til de orginale "lakrislissene" vil du kunne høre merkbart forskjell.
Har selv Xindak kabler og er veldig fornøyd med de. Du får mye igjen for pengene her.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.466
Antall liker
14.932
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Billige strømkabler kan være gode til prisen, men noen ganger så er stikkene så darlig at du ikke får ut potensialet. Jeg har selv erfart at de rimligste Oyaide/furutech stikkene gjør underverker med "billige" kabler. Blir kanskje ikke en "billig" kabel etter det, men men :)

OU812
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
ou812rh skrev:
Billige strømkabler kan være gode til prisen, men noen ganger så er stikkene så darlig at du ikke får ut potensialet. Jeg har selv erfart at de rimligste Oyaide/furutech stikkene gjør underverker med "billige" kabler. Blir kanskje ikke en "billig" kabel etter det, men men :)

OU812
Da er det vel så effektivt foruten langt rimeligere å bytte ut de slarkete veggkontaktene


Mvh. RS
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.466
Antall liker
14.932
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
R.S. skrev:
ou812rh skrev:
Billige strømkabler kan være gode til prisen, men noen ganger så er stikkene så darlig at du ikke får ut potensialet. Jeg har selv erfart at de rimligste Oyaide/furutech stikkene gjør underverker med "billige" kabler. Blir kanskje ikke en "billig" kabel etter det, men men :)

OU812
Da er det vel så effektivt foruten langt rimeligere å bytte ut de slarkete veggkontaktene


Mvh. RS
Eller, ja takk begge deler :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
ou812rh skrev:
Billige strømkabler kan være gode til prisen, men noen ganger så er stikkene så darlig at du ikke får ut potensialet. Jeg har selv erfart at de rimligste Oyaide/furutech stikkene gjør underverker med "billige" kabler. Blir kanskje ikke en "billig" kabel etter det, men men :)

OU812
Da er det vel så effektivt foruten langt rimeligere å bytte ut de slarkete veggkontaktene


Mvh. RS
Fra hvilke til hvilke ?

Mvh.KW
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Det er ingen audiotype kontakter jeg nevner her, men Elko sine er hvertfall kjent for at de har lang levetid og beholder stramheten i kontaktflatene slik at de sikrer langsiktig god kontakt. Det gjør nok sikkert også Berker etc som er mer designvarianter. Audiovariantene kjenner jeg ikke levetid og oppbygning av selv om sikkert materialet er veldig bra. Men de veldig dyre da. Jeg skal legge opp 8 doble Elko på egne kurser for audiobruk.
 

arildo

Fersking
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei,

jeg har et Densen/AudioPhysic-anlegg med slike Nordost wyrewizard nettkabler. Nå har turen kommet til elektriker'n! Her trenger jeg litt råd. Han kommer og smeller opp en ny dedikert 16A-kurs, og strekket fra skapet til støpsel er vel 6-7 meter bare. Nå har det seg slik at det er plass til mye rart i det kottet hvor sikringsskapet står, så jeg lurer på om det finnes en slags "boks" å sette på ledningen rett over skapet, eller noe? Filter, altså? Jeg kan ikke noe om strøm, la det være sagt. Ønsker ikke "padde" på gulvet, men jeg ønsker å ta (best mulig) vare på mitt nye, fine anlegg!

Har dere noen tips? ..kjør debatt :D
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.466
Antall liker
14.932
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
arildo skrev:
Hei,

jeg har et Densen/AudioPhysic-anlegg med slike Nordost wyrewizard nettkabler. Nå har turen kommet til elektriker'n! Her trenger jeg litt råd. Han kommer og smeller opp en ny dedikert 16A-kurs, og strekket fra skapet til støpsel er vel 6-7 meter bare. Nå har det seg slik at det er plass til mye rart i det kottet hvor sikringsskapet står, så jeg lurer på om det finnes en slags "boks" å sette på ledningen rett over skapet, eller noe? Filter, altså? Jeg kan ikke noe om strøm, la det være sagt. Ønsker ikke "padde" på gulvet, men jeg ønsker å ta (best mulig) vare på mitt nye, fine anlegg!

Har dere noen tips? ..kjør debatt :D
Det er jo ikke sikkert du trenger noen "boks/filter" når du får egen 16A kurs. Ville heller satset på gode kabler fra skapet til støpselet! Skulle ønske jeg også enkelt kunne skaffe meg egen 16A kurs:)

OU812
 

arildo

Fersking
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Jasså? Det var nytt for meg. Uvitende som jeg er så har jeg kjøpt den historien om det er så mye rusk & støy på strømnettet her på berget, at det er best å beskytte godsakene mot dette med tanke på både lyd og levetid.
Kanskje det ikke stemmer det da?

Takk for svar.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.466
Antall liker
14.932
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
arildo skrev:
Jasså? Det var nytt for meg. Uvitende som jeg er så har jeg kjøpt den historien om det er så mye rusk & støy på strømnettet her på berget, at det er best å beskytte godsakene mot dette med tanke på både lyd og levetid.
Kanskje det ikke stemmer det da?

Takk for svar.
Når du skriver besytte godsakene, mener du da f.eks ekstra overspenningsvern? Det kan være lurt å ha :) Gode filtere kan være dyre og bør prøves før du evt. innstalerer de permanent. Har du testet med noen filter i anlegget nå?
 

arildo

Fersking
Ble medlem
14.06.2009
Innlegg
3
Antall liker
0
Ja det er vel det jeg mener, kanskje, selv om jeg tenker på det som en "strømutretter" (ikke le.. ;) ,
altså jeg trodde det skulle være en slags trafo-dings.. Variabel strøm inn, jevn strøm ut.
Det er ikke noe dere freaks bruker, eller?

Har ingen "filter" eller noe, jeg nå.

Mvh Arild
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.466
Antall liker
14.932
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
arildo skrev:
Ja det er vel det jeg mener, kanskje, selv om jeg tenker på det som en "strømutretter" (ikke le.. ;) ,
altså jeg trodde det skulle være en slags trafo-dings.. Variabel strøm inn, jevn strøm ut.
Det er ikke noe dere freaks bruker, eller?

Har ingen "filter" eller noe, jeg nå.

Mvh Arild
Du mener kanskje en skilletrafo? Søk litt her på forumet om bruk av dette. Uansett så ville jeg rådet deg til teste dette løst før du innstalerer permanent. Skilletrafoer kan være tunge saker. Lykke til :)
 

Bønna B

Medlem
Ble medlem
10.02.2009
Innlegg
37
Antall liker
0
Dropp skilletrafoer (fjerne DC fra nettspenningen ?) og nettfilter om du ikke opplever reelle problemer med nettstøy.
Dårlig dimensjonerte trafoer og nettstøyfiltere kan gå utover dynamikken i en kraftig forsterker.

Dette kan fort bli dyrt, og du risikerer å ha tatt et skritt tilbake lydmessig.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.950
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan vel slenge inn et spørsmål her. Har en skab hvor all utstyret står i, høyttalerkabler må gå ut, og strømkabel må gå inn i skabet via et lite hull. Kan ikke utvide dette hullet da det er et antikt skab.
Bruker nå Clas Ohlsson sin 2,5 kvadrat solid core inn i skabet, og som høyttalerkabler. (vet det ikke helt er lov som strømkabel)
Men, inne i skabet må strømmen fordeles med en padde, og jeg ser etter en liten effektiv padde med min. 6 uttak....noen forslag? Har sett på Supra og Furutech bl.a.
 
Topp Bunn