Strøm i veggen

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.857
Antall liker
5.512
Sted
Holmestrand
Hei!
Dette problemet er nok ikke relatert til effektuttaket i ditt el - anlegg! Du kan alltids måle spenningen i stikkkontakten og den bør ligge mellom 230-240 volt. Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen (ikke så interessant men bør ligge over 320 ampere ved bruke av 10 ampere og treg sikring ((C-karakteristikk ved automatsikring)). Mål også total harmonic distorision (THD), angitt i %. Bør ikke være for høy, over 15-20% er ikke gunstig!

Er forholdene for dårlige så benytt en regulator (autotrafo) som holder spenning ut konstant uavhengig av spenning inn og eventuelt en skilletrafo som fjerner all støy og så er "sterkstrømsproblemet" eliminert! OBS! Ved bruk av skilletrafo så sørg for at eventuell berøringsspenning ved feil i stikkontakten er iflg. norm NEK 400 og ikke blir for høy!

Lykke til!
Mvh Cato
Leveringsbetingelse mhp spenning:" I et nett med nominell spenning lik 230 V er kravet at spenningen skal være i intervallet 207 – 253 V"
"
Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen" Dette er det vel ikke helt normalt å drive med (eller nødvendig)?
Hvorfor bør kortslutningstrømmen ligge over 320A?
En autotrafo holder ikke sekundærspenninge konstant. Som alle andre trafoer så er sekundærspenning et direkte forhold til primærspenning.
En skilletrafo fjerner ikke all støy, den danner et galvanisk skille.
 
N

nb

Gjest
Låner denne litt:

Er det normalt att sikringen går når man slår på en MF Tri-Vista (moddet) fordi 10 Amp kurs er for liten?

Og om stikket har jord, er det da 100% sikkert att jord er koblet på?
Sikringen går pga høy startstrøm, et velkjent problem ifm effektforsterkere.

Problemet løses først og fremst med tregere sikring, ikke med en større sikring.

Edit: En annen sak er at det sannsynligvis ikke er mulig å bytte til større sikring uten å bytte ledningene fra sikringsskapet (og da også mellom alle de andre stikkene som er tilknyttet denne kursen). I gamle installasjoner er det ofte brukt 1.5 kvadrat ledninger, og etter gjeldende foreskrifter kan de maks sikres med 10A. Dersom det er brukt 2.5 kvadrat så kan det sikres med 15A, men det er nok en grunn til at det står 10A-sikring på kursen i utgangspunktet.

Å bytte til tregere sikring av samme størrelse går nesten alltid (i praksis alltid?) greit.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Låner denne litt:

Er det normalt att sikringen går når man slår på en MF Tri-Vista (moddet) fordi 10 Amp kurs er for liten?

Og om stikket har jord, er det da 100% sikkert att jord er koblet på?
Sikringen går pga høy startstrøm, et velkjent problem ifm effektforsterkere.

Problemet løses først og fremst med tregere sikring, ikke med en større sikring.
Helt enig...Gikk ifra en B sikring til en D sikring på min 16amp kurs ...Forsterkeren bruker lite på tomgang, men trenger solid kickstart når den slås på...:rolleyes:
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Phatbob skrev:
Hallo

Har det noe innvirkning på hvor "høyt" du kan spille hvis du har forsterkeren i f.eks en 10A kurs?
Klarer forsterkeren og levere mer ved f.eks en 16A kurs?

Bob
Hadde du hatt store PA forsterkere og 10-16 amp. kurs vil dette kunne hatt betydning. PA forsterkere har tendens til å klippe tidligere hvis tilførselen/kursen ikke er stor nok.(dette igjen begrenser hvor høyt du kan spille over tid). Men i ditt tilfelle tviler jeg på om at det har noe å si :)

HaHa :cool:
 

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
116
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk for hjelpen, har lurt litt på tregere sikring, men er bare to stikk og ikke så voldsomt mange meter med kabel på den kursen så mulig jeg får den trekt opp til 16 med tiden.
Er relativt nytt borettslag så kanskje jeg er heldig og har 2,5 kvadrat, men allt må uansett godkjennes av styret så får se hva de sier.

Blir fin lyd med skjøteledning fra kjøkkenet inntil videre, men ikke helt ideelt estetisk/sikkerhetsmessig.:)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hei!
Dette problemet er nok ikke relatert til effektuttaket i ditt el - anlegg! Du kan alltids måle spenningen i stikkkontakten og den bør ligge mellom 230-240 volt. Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen (ikke så interessant men bør ligge over 320 ampere ved bruke av 10 ampere og treg sikring ((C-karakteristikk ved automatsikring)). Mål også total harmonic distorision (THD), angitt i %. Bør ikke være for høy, over 15-20% er ikke gunstig!

Er forholdene for dårlige så benytt en regulator (autotrafo) som holder spenning ut konstant uavhengig av spenning inn og eventuelt en skilletrafo som fjerner all støy og så er "sterkstrømsproblemet" eliminert! OBS! Ved bruk av skilletrafo så sørg for at eventuell berøringsspenning ved feil i stikkontakten er iflg. norm NEK 400 og ikke blir for høy!

Lykke til!
Mvh Cato
Leveringsbetingelse mhp spenning:" I et nett med nominell spenning lik 230 V er kravet at spenningen skal være i intervallet 207 – 253 V"
"
Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen" Dette er det vel ikke helt normalt å drive med (eller nødvendig)?
Hvorfor bør kortslutningstrømmen ligge over 320A?
En autotrafo holder ikke sekundærspenninge konstant. Som alle andre trafoer så er sekundærspenning et direkte forhold til primærspenning.
En skilletrafo fjerner ikke all støy, den danner et galvanisk skille.
Jeg vil anta at han tenker på momentan utløsning og hvis en tar utgangspunkt i D-karakteristikk automat og 16A så er >320A helt etter boka.
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.245
Antall liker
23.181
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Hei!
Dette problemet er nok ikke relatert til effektuttaket i ditt el - anlegg! Du kan alltids måle spenningen i stikkkontakten og den bør ligge mellom 230-240 volt. Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen (ikke så interessant men bør ligge over 320 ampere ved bruke av 10 ampere og treg sikring ((C-karakteristikk ved automatsikring)). Mål også total harmonic distorision (THD), angitt i %. Bør ikke være for høy, over 15-20% er ikke gunstig!

Er forholdene for dårlige så benytt en regulator (autotrafo) som holder spenning ut konstant uavhengig av spenning inn og eventuelt en skilletrafo som fjerner all støy og så er "sterkstrømsproblemet" eliminert! OBS! Ved bruk av skilletrafo så sørg for at eventuell berøringsspenning ved feil i stikkontakten er iflg. norm NEK 400 og ikke blir for høy!

Lykke til!
Mvh Cato
Leveringsbetingelse mhp spenning:" I et nett med nominell spenning lik 230 V er kravet at spenningen skal være i intervallet 207 – 253 V"
"
Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen" Dette er det vel ikke helt normalt å drive med (eller nødvendig)?
Hvorfor bør kortslutningstrømmen ligge over 320A?
En autotrafo holder ikke sekundærspenninge konstant. Som alle andre trafoer så er sekundærspenning et direkte forhold til primærspenning.
En skilletrafo fjerner ikke all støy, den danner et galvanisk skille.
Jeg vil anta at han tenker på momentan utløsning og hvis en tar utgangspunkt i D-karakteristikk automat og 16A så er >320A helt etter boka.
Jo men han nevnte konkret en C-10A sikring. Den trenger min 100A for momentan utkobling...
 

cato.t

Medlem
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
16
Antall liker
3
Sted
2165 Hvam
Hei!
Dette problemet er nok ikke relatert til effektuttaket i ditt el - anlegg! Du kan alltids måle spenningen i stikkkontakten og den bør ligge mellom 230-240 volt. Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen (ikke så interessant men bør ligge over 320 ampere ved bruke av 10 ampere og treg sikring ((C-karakteristikk ved automatsikring)). Mål også total harmonic distorision (THD), angitt i %. Bør ikke være for høy, over 15-20% er ikke gunstig!

Er forholdene for dårlige så benytt en regulator (autotrafo) som holder spenning ut konstant uavhengig av spenning inn og eventuelt en skilletrafo som fjerner all støy og så er "sterkstrømsproblemet" eliminert! OBS! Ved bruk av skilletrafo så sørg for at eventuell berøringsspenning ved feil i stikkontakten er iflg. norm NEK 400 og ikke blir for høy!

Lykke til!
Mvh Cato
Dette du beskriver nå utover å måle spenning i stikk vil kreve besøk av installatør med nødvendig måleutstyr ikke sant?

Har du linker til autotrafo av anbefalt kvalitet, detter er sikkert relevant for noen andre også da den høye spenningen sliter på apparatene.
Hei!
En elektriker med montørsertifikat kan gjøre disse målingene meget raskt (maks 2-3 minutter) og det bør ikke koste all verden! Vedkommende må ha måleapparat som er godkjent i henhold til krav og veiledninger i norm NEK 400 og det har alle som er sertifiserte!

Når det gjelder autotrafoer så har Noratel gode produkter og en måling utført av elektriker kan klargjøre forholdene hos deg og eventuelt om du trenger autotrafo, skilletrafo, begge deler eller ingen av delene!

Noratel - transformer, reactor and power supply / Noratel / ~ Velkommen til Noratel ~
Jeg gir deg linken til forsiden, der finner du både autotrafo og skilletrafoer!

Cato
 
V

vredensgnag

Gjest
Nei egen satelitt mottager - bor på bøgda:)
Prøv å koble fra sat-boksen, antennekabel, o.l.
Har du tatt en koble fra/koble til runde på alle komponenter, for å høre om støyen kommer fra noen av disse?
 

cato.t

Medlem
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
16
Antall liker
3
Sted
2165 Hvam
Hei!
Dette problemet er nok ikke relatert til effektuttaket i ditt el - anlegg! Du kan alltids måle spenningen i stikkkontakten og den bør ligge mellom 230-240 volt. Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen (ikke så interessant men bør ligge over 320 ampere ved bruke av 10 ampere og treg sikring ((C-karakteristikk ved automatsikring)). Mål også total harmonic distorision (THD), angitt i %. Bør ikke være for høy, over 15-20% er ikke gunstig!

Er forholdene for dårlige så benytt en regulator (autotrafo) som holder spenning ut konstant uavhengig av spenning inn og eventuelt en skilletrafo som fjerner all støy og så er "sterkstrømsproblemet" eliminert! OBS! Ved bruk av skilletrafo så sørg for at eventuell berøringsspenning ved feil i stikkontakten er iflg. norm NEK 400 og ikke blir for høy!

Lykke til!
Mvh Cato
Leveringsbetingelse mhp spenning:" I et nett med nominell spenning lik 230 V er kravet at spenningen skal være i intervallet 207 – 253 V"
"
Litt videre kan du måle kortslutningsstrømmen" Dette er det vel ikke helt normalt å drive med (eller nødvendig)?
Hvorfor bør kortslutningstrømmen ligge over 320A?
En autotrafo holder ikke sekundærspenninge konstant. Som alle andre trafoer så er sekundærspenning et direkte forhold til primærspenning.
En skilletrafo fjerner ikke all støy, den danner et galvanisk skille.
Hei!
Vel, kanskje ikke nødvendig å måle kortslutningsstrømmen (noe jeg også har understreket!) Det kan allikevel være på sin plass å sikre at IK2MIN ikke blir for liten i forhold til momentan utkobling (avhengig av hva slags sikring man har, med en utkobling ved henholdsvis 1,45/1,35 av merkestrøm) og at man ikke får for høy berøringsspenning ved eventuell bruk av skilletrafo.

Forholder meg stort sett til problemer tilkyttet min dagligjobb og ser jo at dette kanskje ikke alltid er adekvat i forhold til "hifi-verdenen"!

Må jo gi deg delvis rett ved bruk av autotrafo og bruk av disse og det KAN jo være til hjelp! Skal heretter spesifisere om det er til nytte eller ikke! Når det gjelder bruk av skilltrafo så er det jo som kjent avhengig av i hvilket frekvensområde støyen ligger i..! Og igjen, selv om jeg personlig har hatt gode erfaringer så får jeg også her avklare problemet i hvert enkelt tilfelle og eventuelt være litt forsiktig med anbefalinger jeg gjør!

Takk for irettesettelsen :)
 
Topp Bunn