Store problemer med plassering av Paradigm Eclipse (bipolar)

Smirre81

Fersking
Ble medlem
09.06.2007
Antall liker
0
Jeg har ganske nylig flyttet inn i ny leilighet, der stuen er på 33m2 (6x5.5m)

Problemet er at jeg ikke får plassert dem skikkelig. Uansett hva jeg gjør, så er den plassen som burde være sweetspot totalt uten "ohmp" eller bass, for si det enkelt.

Jeg har plassert dem på den korteste veggen, som er 5.5m. Det er ca 3m avstand fra høytaler til høytaler, og helt i enden av veggen er det en dør.
Om jeg flytter meg 1m frem fra sofaen der det er naturlig å sitte, så får man mye mer riktig bassgjengivelse. Men det er jo litt snålt, for da er avstanden mellom meg og høytalere lik som mellom høytalerne. Kanskje litt mindre også.
Er dette normalt? Trodde man skulle passe på å ha større avstand til høytalerne en det er fra kasse til kasse?

Alle andre steder i rommet er det fin og fyldig bass, bortsett fra plassen jeg nevner, og bakover.

Er det virkelig så vanskelig å plassere bipolare høytalere, eller er det bare jeg som er på bærtur?

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Vanskelig og vanskelig........ brukte selv KUN 9 mnd. for man ble fornøyd, men har en litt annen bipolare høytaler (Rocco her, får ikke opp den gml. bruker adr.?).

Like langt fra bakvegg til begge høytalere, og så klart det samme til side veggene er meget viktig. Bruker langveggen her, da det er det eneste alternativet.

Har faktisk solgt både salongen og andre stue møbler for at man skal sitte akkurat DER! Kjøpte to lytte stoler istedenfor, og da ble alt mye enklere.

Som mange kanskje husker for et par år siden, så ble mange innlegg rettet mot ProAc Future One (Flinkgutt), og det var ikke uten grunn. Her har du fått en oppgave, som kan løses, men vær tålmodig.

Det er faktisk veldig mange som selger denne type høytaler, ene og alene, for at de ikke klarer å sette de riktig opp!

Har verdens dårligste lytterom, og når det blir tegnet opp, så rister forståsegpåere på hodet, og sier flytt, men har faktisk fått det til, og det klarer nok du også, til slutt.

Har prøvd å sende over både bilder og tegninger tidligere, men får det ikke til?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Om jeg flytter meg 1m frem fra sofaen der det er naturlig å sitte, så får man mye mer riktig bassgjengivelse. Men det er jo litt snålt, for da er avstanden mellom meg og høytalere lik som mellom høytalerne. Kanskje litt mindre også.
Er dette normalt?
Det er vel mange som mener nettopp det ja, at en likesidet trekant er et godt sted å starte og en del foretrekker mindre som du nevner.
Denne trekanten kan du så forsøksvis flytte rundt i stua.
Får du fin lyd 1meter nærmere ht. så er jo alt bare såre vel, så kan du bare fortsette å finjustere over tid.

Mvh.KW

Topp Bunn