Store mellomtoner

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Etter mange tanker om hva slags høyttalerkonstruksjon jeg skal gå for, så har jeg nå nesten bestemt meg for en høyttaler med Fountek NeoPro 5i som deles ved 1500Hz til to stk Seas W21EX-001 (MTM) Evt. klisse på en ekstra magnet på de.... Noen synspunkter på disse elementene? Får de billig brukt, derav valget.

Er litt skeptisk til så store mellomtoner, men har hørt at dynamikken skal bli bra, så dette må vel prøves!

Dersom dette funker, vil jeg supplere med to stk 15/18 tommere og aktiv deling. Evt også oppgradere til Magnesium mellomtoner. Båndiskanten MÅ brukes sammen med passivt filter har jeg lest...? Vet ikke om dette stemmer..

T

theStig

Gjest
Fountek tweeteren må du ha en seriekondis på, selv om du bruker aktiv deling. Dette fordi impedansen er nesten 0 ohm under 500 Hz. Ingen forsterkere er glad i 0 ohms last...

Jeg har Seas W21EX001 i MTM i mine egne høyttalere, med båndtweeter. Kan vel bekrefte at dynamikken er det ingen ting i veien med! Ikke så mye annet heller for den saks skyld. Ekstra magnet er bortkastet, du kan neppe vinne mer enn en kvart dB hvis du har flaks. Jeg deler selv ved 1400 Hz, men har delt disse elementene høyere også uten problemer.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Stig, trodde du brukte W22EX jeg.

T

theStig

Gjest
Nei, de store høyttalerne bygde jeg før det nye 8" chassiet kom, så det er W21EX faktisk. Den er jo helt lik W22EX da så.....

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Nei, de store høyttalerne bygde jeg før det nye 8" chassiet kom, så det er W21EX faktisk. Den er jo helt lik W22EX da så.....

W21EX-001 som jeg skal bruke er papir, ikke magnesium... W22 er vel magnesium?!

T

theStig

Gjest
Ah.. selvsagt. Jeg har W21EX002 selv, den er magnesium. 001 versjonen er papir. Akkurat denne papir-saken tror jeg ikke man skal dele for høyt. Egentlig så tror jeg ikke den er egnet som mellomtone i det hele tatt. Det er en stygg oppbrytning ved 500 Hz, og forvreningen øker mye over 300 Hz.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Ah.. selvsagt. Jeg har W21EX002 selv, den er magnesium. 001 versjonen er papir. Akkurat denne papir-saken tror jeg ikke man skal dele for høyt. Egentlig så tror jeg ikke den er egnet som mellomtone i det hele tatt. Det er en stygg oppbrytning ved 500 Hz, og forvreningen øker mye over 300 Hz.

Fikk beskjed fra Seas at dette skulle gå, men det spørs hvor optimalt det blir....

H...... jeg som skulle komme billig unna! Da får jeg tråle bruktbørser og se etter noe annet, men det er vel ikke mange 8 tommere som klarer seg bra oppover?! Evt: Eton og Thiel...... har 4 stk 7 fra eton jeg får billig, men det hadde vært gøy å prøvd 8!

T

theStig

Gjest
W22EX001, altså Seas Excel magnesium går helt utmerket til minst 2 kHz... men billig er den ikke dessverre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Store? Jeg jobber med 12" mellomtoner for tiden, men har hørt 15" mellomtoner låter veldig bra. På generelt grunnlag tror jeg absolutt ikke man skal la seg skremme av 8" mellomtoner. Bare pass på at spredningsmønsteret blir nogen lunde homogent.

T

theStig

Gjest
Problemet er at de fleste store elementer begynner å få store problemer med oppbrytning ved litt høye frekvenser. Men ikke med Seas Excel magnesium nei... det skjer det ittno før 5 kHz. :)

Når det er sagt - den dynamikken og smekket i midbassen man får med store mellomtoner er avhengighetsskapende....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Dynamikken i midbassen kan man jo forsåvidt få til med mindre elementer (dog noen fler) men spredningsmønsteret oppover er en interessant grunn til å velge store elementer.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Dynamikken i midbassen kan man jo forsåvidt få til med mindre elementer (dog noen fler) men spredningsmønsteret oppover er en interessant grunn til å velge store elementer.

Kan du forklare dette med med spredningsmønsteret? Trodde det var motsatt.... altså fordel med små elementer

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Det er ikke en fordel med mest mulig spredning. Mye spredning gjør at rommet får stor betydning for den opplevde lyden. Det er derfor horn og elektrostater kan låte så bra.

T

theStig

Gjest
Hvis man skal begrense spredningen, så må man f.eks bruke en 8" kun OVER 2 kHz. De er først her spredningen begynner å avta vesentlig.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Hver dB teller Stig. Og ingen elementer over 10cm i diameter har 100% 360 grader spredning selv ved 1kHz.

T

theStig

Gjest
Har du et tips til en 10" eller 12" mellomtone som kan gå fint til 2 kHz? Må si jeg har problemer med å finne noe brukbart dessverre.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Har du et tips til en 10" eller 12" mellomtone som kan gå fint til 2 kHz? Må si jeg har problemer med å finne noe brukbart dessverre.
Har du noen erfaring med Beyma 10G40 og 12G40? Jeg synes de ser interessante ut.

Frode

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Fostex FW 305, W300AII, W400AII, PHY-HP H30LB15, Vifa M26WR-09-08, SEAS A26RE4 for å nevne noen. Jeg mener Volt og ATC, samt mange av PA-produsentene har noe å komme med her.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Litt off topic her. Er dette skrivefeil, eller er denne Fostex wooferen 31.5". Hohoho det hadde våri no i mellomtonen
[ftp]http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?cart_id=7136755.19233&pid=364[/ftp]

Fostex FW800N 31.5” Super Woofer

T

theStig

Gjest
Fostex FW 305, W300AII, W400AII, PHY-HP H30LB15, Vifa M26WR-09-08, SEAS A26RE4 for å nevne noen. Jeg mener Volt og ATC, samt mange av PA-produsentene har noe å komme med her.
Alle gode forslag... men jeg ser etter noe som kan hamle opp med Seas Excel lydmessig. Ikke så mye som er i den ligaen der.

T

theStig

Gjest
Har du noen erfaring med Beyma 10G40 og 12G40? Jeg synes de ser interessante ut.
Har ikke prøvd de ut selv, men 12G40 skal jeg nok prøve ut etterhvert. Beyma 12LX60 så lovende ut som mellomtone, men det var en resonans ved 500 Hz som ikke var helt bra på den, selv om den låter bra i mellomtonen. Men ikke bra nok, ikke like bra som Excel 8" (W22EX001). Der ligger lista for min del... no compromise...

T

theStig

Gjest
Har testet noen, ikke alle selvsagt.

For meg er det noen utvalgskriterier som gjelder for at det i det hele tatt skal være aktuelt å teste noe, og de er ikke til stede på mange elementer jeg har sett på. Disse kriteriene er basert på erfaring, lytting og måling. Det er parametre som bla. stiv og lett membran UTEN oppbrudd i aktuelt frekvensområde, lav forvrengning i magnetsystemet, low-loss oppheng, liten refleksjon fra chassis og magnet, pluss pluss.

S

slowmotion

Gjest
Det er ikke en fordel med mest mulig spredning. Mye spredning gjør at rommet får stor betydning for den opplevde lyden. Det er derfor horn og elektrostater kan låte så bra.
;)

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Stig og Snickers

Har dere testet noe av utvalget til Supravox? 8 tommerene skal visstnok værer veldig smooth i mellomtonen.

Hva med fieldcoil? Der er det mye godsaker av både fertin og supravox.

Mvh
Bjørn

T

theStig

Gjest
Ser dette bra ut da??
http://www.supravox.fr/mesures/mes215_20002.htm

Yikes for en waterfall kurve.... Frekvensreponsen ser heller ikke helt patent ut for å si det sånn.

Slike ting som dette gjør at elementet er uaktuelt å vurdere for min del. Og ikke minst når prisen i usa er ca. 1240 dollar stykket.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg kommer antagelig til å bestille 4 stk av disse: Seas W22EX (Magnesium). Regner med at disse vil spille bra sammen med Fountek Neopro5. med deling på 1500Hz.

Da vil jeg kun bruke disse uten sub i første omgang, så det blir en høy slank gulvstående MTM-konstruksjon. Det blir forholdsvis stor avstand mellom åtterne pga den store diskanten (190mm), men det håper jeg går bra.

Noen forslag på antall liter? Trykkammer/bassrefleks? Ønsker å benytte evt Beyma 18 under 100 Hz senere, men det må kunne spille alene en periode. Dynamikk er viktigere en dypbass, om det ene skulle utelukke det andre med tanke på kassevolum.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Ser dette bra ut da??
http://www.supravox.fr/mesures/mes215_20002.htm

Yikes for en waterfall kurve.... Frekvensreponsen ser heller ikke helt patent ut for å si det sånn.
Så ikke sælig pen ut den nei :) Men likevel blir elementet fremholdt som ett av det beste. Hva kan være grunnen til det?
Bare en tanke: Alle disse målingene er jo vel og bra, men de holder jo ikke vann når elementet er plassert i baffelen og høyttaleren plassert i rommet. Det er jo først da man bør begynne å måle???

Mvh bjørn

T

theStig

Gjest
Val, du kan bygge den som bassrefleks til å begynne med, og når du får sub'ere, så er det bare å tette igjen portene. Foreslår 30 liter per element med tuningfrekvens rundt 30 Hz. Det gir en pen avrullet bassrespons med lavt Q, og burde gi bra og stram lyd. Lukket er bedre i midbassen, men med disse elementene blir det for tynt uten hjelp fra en sub.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Jeg kommer antagelig til å bestille 4 stk av disse: Seas W22EX (Magnesium). Regner med at disse vil spille bra sammen med Fountek Neopro5. med deling på 1500Hz.

Da vil jeg kun bruke disse uten sub i første omgang, så det blir en høy slank gulvstående MTM-konstruksjon. Det blir forholdsvis stor avstand mellom åtterne pga den store diskanten (190mm), men det håper jeg går bra.

Noen forslag på antall liter? Trykkammer/bassrefleks? Ønsker å benytte evt Beyma 18 under 100 Hz senere, men det må kunne spille alene en periode. Dynamikk er viktigere en dypbass, om det ene skulle utelukke det andre med tanke på kassevolum.
Har du gjort deg noen betraktninger i forhold til energiresponsen i dette systemet?

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Er det nokon som kjenner til konstruksjonen som er presentert i hi-fi world med 10-tommer (papp) og diskant SEAS Exel T29CF001. Kabinettet er "aperiodic" står det, basert på ein konstruksjon frå 70-talet, mellomting mellom bassrefleks og lukka. Nye materiale og element har gitt denne konstruksjonen ein ny sjanse, står det. Det står videre at konstruksjonen er laga til World Design av SEAS.

Sigurd

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det er denne varianten jeg har i dag, kukket system med 15L til hvert element. Brukes sammen med Beyma 12LX60. Jeg er fornøyd.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
653
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Er det nokon som kjenner til konstruksjonen som er presentert i hi-fi world med 10-tommer (papp) og diskant SEAS Exel T29CF001. Kabinettet er "aperiodic" står det, basert på ein konstruksjon frå 70-talet, mellomting mellom bassrefleks og lukka. Nye materiale og element har gitt denne konstruksjonen ein ny sjanse, står det. Det står videre at konstruksjonen er laga til World Design av SEAS.

Sigurd
Er det denne det er snakk om: http://www.seas.co.uk/acatalog/WD25A loudspeakerkit pt1.pdf

T

theStig

Gjest
Hvordan ser vannfalldiagrammet på W22 ut ved samme frekvenser?
Se under....
Legg merke til at det er 40 dB i "høyden" her. På Supravox målingene er det 30 dB. 40 dB oppløsning avslører mye mer low-level grums, men det er ikke så mye av den slagsen på Excel da... Opp til membranresonansen ved 5 kHz er forløpet meget kontrollert, noe som vitner om lite eller ikke noe oppbrudd i membranen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Nuvel, de første 10dB og vel så det spises jo opp av oppbrytningen. Referansenivået ligger jo 12-15dB nede så oppløsningen kan vel ikke sies å være spesiellt imponerende her heller. Utover det så er jo ikke restenergien så voldsomt forskjellig på de to.

T

theStig

Gjest
For ordens skyld så ligger referansenivået (snittnivået) på min Excel måling ca. 7-8 dB under peaken ved 5 kHz, omtrent som på Supravox målinga, som også ligger på -8 dB omtrent ved 1 kHz.

Forløpet på Seasen er mye roligere, det tror jeg alle skjønner. Supravox'en "kommer og går", noe som er en klar indikasjon på resonanser.

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0
Høyttalerne det er snakk om her har relativt mye bevegelig masse. F.eks. magnesium 8".
Hva da med detaljrikdom?
Min erfaring er at fin frekvensgang ikke nødvendigvis er det samme som god oppløsning.
Stemmer ikke det?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Jo, det stemmer. Høy indre dempning gir mindre liv og omvendt. Dette står igjen i forhold til bevegelig masse og membranens fjerkoeffisient.

Harmonisk forvrengning og spredning er også vesentlige faktorer som er med på å skape ulike illusjoner.

Topp Bunn