Store Kjøleribber?

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
Har begynt å lage ramme til alpeh 2 mono trinn, men lurer på hvor jeg får tak i store kjøleribber?
Skal lage kassen ala ML NO53 eller vincent sine blokker ....


MVH Ronny
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva er STORE kjøleribber?
Jeg har mer enn du kan bære ;)
Koster ikke noe, men Posten skal nok ha litt.
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
kassene blir 50cm i høyde og 55cm i dybde
Men om du har såpass at man kan skrue flere sammen , hadde det vært flott da ;D
 
A

audiosan

Gjest
gizmo. du har samme planer som mæ ;D veit ikke enda om det bli monoblokker eller dual mono stereo amp da.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
De MÅ være STOORE.

Hvis du kikker innom her: http://www.conradheatsinks.com/products/flat100_350.html

2 stk MF35-75 per kanal er vel et minimum. Tror Fischer extruded er bedre men de er sinnsykt dyre kjøpt gjenom norsk forhandler.

Jeg samler også deler til Aleph 2 og kjøpte fra Fischer men begynner å tvile på om de jeg valgte er store nok, i og med at jeg netopp har bygget en Audio 212 der jeg har montert en kjøler på 150 x 400 mm fra Fischer i hver kanal. overflatetemperaturen der er 60-65 celsius med en innetemp på 20 - 25 grader.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gizmo76 skrev:
kassene blir 50cm i høyde og 550 i dybde
Men om du har såpass at man kan skrue flere sammen , hadde det vært flott da ;D
Skal ta noen mål i morgen.
 
A

audiosan

Gjest
el_mariachi skrev:
De MÅ være STOORE.

Hvis du kikker innom her: http://www.conradheatsinks.com/products/flat100_350.html

2 stk MF35-75 per kanal er vel et minimum. Tror Fischer extruded er bedre men de er sinnsykt dyre kjøpt gjenom norsk forhandler.

Jeg samler også deler til Aleph 2 og kjøpte fra Fischer men begynner å tvile på om de jeg valgte er store nok, i og med at jeg netopp har bygget en Audio 212 der jeg har montert en kjøler på 150 x 400 mm fra Fischer i hver kanal. overflatetemperaturen der er 60-65 celsius med en innetemp på 20 - 25 grader.
2 stk pr kanal er laaaaaant fra nok. det blir 0.16 c/w det. altså 48C temperatur økning ved 300W. pluss 20C rom temperatur. ++. du må ned på 0.08c/w. 4 stk MF30-151.5 er minimum pr kanal.
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
audiosan skrev:
gizmo. du har samme planer som mæ ;D veit ikke enda om det bli monoblokker eller dual mono stereo amp da.
hehe ville ha de til å se ut som towers ;)
Audiosan, jeg blir å bygge todelt 1.7 i tillegg ;)
 
A

audiosan

Gjest
har tenkt den tanken jeg også:) har du sett tower'ene på DIYaudio forum?
 
A

audiosan

Gjest
har du funnet noen andre deler? som lytter til normal pris? og hvilket design skal du bruke?
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
audiosan skrev:
har du funnet noen andre deler? som lytter til normal pris? og hvilket design skal du bruke?
funnet det meste , men lytter er grisedyre, hadde lyst på rifa, men de ligger på 500 pr stk , og man skal ha totalt 16stk :eek:
 
A

audiosan

Gjest
ja ser du skal bruke samme design som meg. rifa lytter på 47000uF 63V koster ca300 kr stk til RSonline ved kjøp av 10+. moms er i tillegg da. tror jeg :)
 
A

audiosan

Gjest
nei de er ikke så ille :) det er lytter som vistnok brukes av både passlabs og krell.
 
A

audiosan

Gjest
ja vishay er ikke kjent for å lage dårlige komponenter:)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
www.elfa.se selger en noen profiler i lengder a 1 meter - til ganske drøye priser ... søk f.eks. etter art no 75-641-64

mvh
KJ
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
Store Kjøleelementer?

Noen som vet hvordan man finner ut hvor mye c/w man må ha på kjøleelementene?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Man begynner med omgivelses temp. Det er ofte 23-24C. Så finner man ut av hvor stor temp økning man kan ha på transistorne, f.eks til 55C. Det er 30C økning. Så finner man ut av hvor mange watt, hvor mye effekt transistorne omsetter. På en 40W klasse A forsterker jeg holder på med er dette ca 100W per kanal. Kjøleribbene mine er 0,3C/W, altså at temp øker med 0,3C for hver watt som omsettes. 100W*0,3C/W = 30C økning i temp.

Noe slikt tror jeg det er, men har ingen sikre referanser til tankegangen.
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
Andreas skrev:
Man begynner med omgivelses temp. Det er ofte 23-24C. Så finner man ut av hvor stor temp økning man kan ha på transistorne, f.eks til 55C. Det er 30C økning. Så finner man ut av hvor mange watt, hvor mye effekt transistorne omsetter. På en 40W klasse A forsterker jeg holder på med er dette ca 100W per kanal. Kjøleribbene mine er 0,3C/W, altså at temp øker med 0,3C for hver watt som omsettes. 100W*0,3C/W = 30C økning i temp.

Noe slikt tror jeg det er, men har ingen sikre referanser til tankegangen.
Tusen Takk :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Gizmo76 skrev:
Andreas skrev:
Man begynner med omgivelses temp. Det er ofte 23-24C. Så finner man ut av hvor stor temp økning man kan ha på transistorne, f.eks til 55C. Det er 30C økning. Så finner man ut av hvor mange watt, hvor mye effekt transistorne omsetter. På en 40W klasse A forsterker jeg holder på med er dette ca 100W per kanal. Kjøleribbene mine er 0,3C/W, altså at temp øker med 0,3C for hver watt som omsettes. 100W*0,3C/W = 30C økning i temp.

Noe slikt tror jeg det er, men har ingen sikre referanser til tankegangen.
Tusen Takk :)
«Ta i litt ekstra» mht termisk motstand mellom transistorer og kjøleribbe, og legg på en romslig sikkerhetsmargin mht makstemperatur. «Eksponerte» kjøleribber bør ikke ha en høyere maksimal overflatetemperatur enn ca 40-50 grader (mht berøringssikkerhet mm).

mvh
KJ
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
holder det med C/W på 0,19 på hver side av monoblokkene til aleph 2 ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Gizmo76 skrev:
holder det med C/W på 0,19 på hver side av monoblokkene til aleph 2 ?
Hvor mye effekt avsettes ved tomgang? Hvor mange og hvilken type ransistor (effekt pr transistor) er det snakk om?

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
A

audiosan

Gjest
gizmo. her er et klart svar :) transistorene omsetter 300W pr kanal. du vil trenge ribber med 0.08 C/W pr blokk.
da ligger ribbene på ca 25C pluss rom temp.
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
audiosan skrev:
gizmo. her er et klart svar :) transistorene omsetter 300W pr kanal. du vil trenge ribber med 0.08 C/W pr blokk.
da ligger ribbene på ca 25C pluss rom temp.
Takk:) så på linken du viste meg her om dagen at han satte både current constant og gain device på samme kjøle element, jeg ville ha de på hvert sitt kjøleelement :) dessuten blir det 24C 8)
 
A

audiosan

Gjest
Gizmo76 skrev:
audiosan skrev:
gizmo. her er et klart svar :) transistorene omsetter 300W pr kanal. du vil trenge ribber med 0.08 C/W pr blokk.
da ligger ribbene på ca 25C pluss rom temp.
Takk:) så på linken du viste meg her om dagen at han satte både current constant og gain device på samme kjøle element, jeg ville ha de på hvert sitt kjøleelement :) dessuten blir det 24C 8)
nei han har ikke gjort det. han har 3 transistorer pr kort istedet for 6. :) 24-25-28:) tomat tomato ;D en må ha litt å gå på :p
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
audiosan skrev:
Gizmo76 skrev:
audiosan skrev:
gizmo. her er et klart svar :) transistorene omsetter 300W pr kanal. du vil trenge ribber med 0.08 C/W pr blokk.
da ligger ribbene på ca 25C pluss rom temp.
Takk:) så på linken du viste meg her om dagen at han satte både current constant og gain device på samme kjøle element, jeg ville ha de på hvert sitt kjøleelement :) dessuten blir det 24C 8)
nei han har ikke gjort det. han har 3 transistorer pr kort istedet for 6. :) 24-25-28:) tomat tomato ;D en må ha litt å gå på :p
tenkte aldri på det ::)
 
A

audiosan

Gjest
kommer litt ann på hvordan du vil bygge blokkene. men som tårn ville jeg sett på fisher.
jeg skal bruke 8 stk MF30-151.5 fra conrad. 4 stk pr side.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
audiosan skrev:
gizmo. her er et klart svar :) transistorene omsetter 300W pr kanal. du vil trenge ribber med 0.08 C/W pr blokk.
da ligger ribbene på ca 25C pluss rom temp.
En annen sak er at du må også regne med den termiske motstanden i kjølepastaen du bruker mellom transistor og kjøleribbe (eller hva du nå bruker mellom dem). Dersom du har 6 transistorer på samme kjøleribbe, kan du dele denne på 6, da den vil virke på samme måte som parallelle motstander. Du kan teoretisk bare skru dem fast rett på kjøleribba, men da blri det dårlig kontakt mellom dem (pga ujevnheter i overflaten) og du får et isolerende lag av luft. Dette øker den termiske motstanden.
Og en annen morsom ting med kjøleribber er at den termiske motstanden er omvendt proporsjonal med kvadratroten av høyden. Så dersom du firedobler høyden, så vil den termiske motstanden bare halveres. 9-dobling vil redusere den til 1/3. Osv... Så om du skal ha lav termisk motstand, er det mer effektivt å fordele effekten over flere kjøleribber. En vifte kan minske den termiske motstanden dramatisk. Så om du bruker en støysvak en, kan du slippe å ha enorme kjøleribber.
Bare et forslag. :)
 
Topp Bunn