STOR overraskelse

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Har hatt en shure V15VxMR liggende i skuffen en stund, og egentlig ikke hatt noe tro på at den skulle passe særlig godt til spilleren min
(Yamaha PX2)
Men i kveld måtte jeg jo prøve den, monterte den i et carbon headshell fra oyaide og fikk justert inn armen med stifttrykk 1g.
Satte på Robbie Robertson skiva som jeg har hatt siden 87 og spilt MYE.
Og da kom overraskelsen, absolutt tystnad, ingen støy eller knitring i det hele tatt og da musikken kom veltende ut av høyttalerne var det bare vellyd,fin opløsning, fantastisk stereo perspektiv og holografi.
Dette er absolutt det beste jeg har hørt av en MM pickup og vil nok forbli i samlingen (hadde planer om å selge den)
Noen andre med erfaring av V15Vx?

Mvh Viggo
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Salige Kjell B var jo stor fan av Shure V15, dog vintage-utgaven, og hevdet dette var noe av det beste en kunne få tak på. Til prisen, så skal det sies at det er mye for penga...

Kjell B hadde en del ukonvensjonelle meninger, og etter en del disputter med kranglefantene her på forumet, som vel resulterte i en kortere utestengelse, så tok han med seg hatten og frakken og trakk seg tilbake til AV-forum og Alternativaudio. Han gikk bort så altfor tidlig i februar fjor.

Her er noe av det han skrev om Shure pickuper:
AVforum.no - Shure MM-pickuper
AVforum.no - Vintage Shure guide

Johan-Kr
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Ser at V15VxMR trives best i lette armer, armen på PX2 er vel ca.17g. er dette et problem?
Spør fordi jeg ikke er veldig inn i alt det tekniske når det gjelder compliance o.l.

Mvh Viggo
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Har hatt VXmr, enig i at den er veldig stille ja. brukte ikke min mye dog, likte mc bedre. (Denon DL301 MK II kjøpt fra AudioCubes II)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
17g er egentlig for tungt for V15. Du ender opp med en svært lav resonansfrekvens - 6.47Hz (ca). Ideellt skal dette ligge mellom 8-12Hz. Om resonansfrekvensen ligger lavere, blir kombinasjonen følsom for fottrinn og bulker i plata. Det sagt - med dynamikkstabilisatoren på, så er ikke Shuren så følsom for dette...

Johan-Kr
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
17g er egentlig for tungt for V15. Du ender opp med en svært lav resonansfrekvens - 6.47Hz (ca). Ideellt skal dette ligge mellom 8-12Hz. Om resonansfrekvensen ligger lavere, blir kombinasjonen følsom for fottrinn og bulker i plata. Det sagt - med dynamikkstabilisatoren på, så er ikke Shuren så følsom for dette...

Johan-Kr
Takker for svar, dette med resonansfrekvens vet jeg ikke hva vil si men jeg har ingen problemer med at stiften hopper e.l.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mye blafring med bassmembranene når du går imellom?

Johan-Kr
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Kan det ha noe med hva slags type arm det er, PX2 har jo som kjent tangensialarm?

Viggo
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tangentialarmar er ikkje som andre armar.... dei fungerer ofte betre, også når dei teoretisk sett ikkje burde gjere det. Så lenge du ikkje får subsoniske basskast kan du vere fornøgd om lyden er slik du vil. Beste lyd eg nokonsinne har fått av ein Shure (V15 mkII, som Kjell B brukte) var i ein tangentialarm - rett nok ein superlett frå Clearaudio.
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Lyden er bra den, ikke noe subsonisk basskast her (selv om jeg ikke aner hva det betyr):confused:
det som overrasker mest er hvor lite overflatestøy jeg hører.

Viggo
 

Rofl

Medlem
Ble medlem
31.01.2012
Innlegg
19
Antall liker
7
Hei, jeg har en Shure v15vX pickup som jeg har fått med i et demo/bruktsalg. Forstod det var en eldre pickup som kun er spilt på i 2 uker. Jeg tenker det er andre enn meg som har mer i terrasse av den. Noen av dere med en ide om verdi på den?
 
Topp Bunn