Stor lyd i lite rom.

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Jeg er på jakt etter nye høytalere.

Lytterom: ca. 3*4 meter. (Jeg vet det er lite.)
Forsterker: Burmester 956 MK2
Nåværende høytalere: Audio Physic Virgo II
Ønsker meg1: Så nøytral lyd som overhodet mulig.
Ønsker meg2: Tilnærmet fullrange.
Ønsker meg3: Superluftig diskant, men må ikke være skarp.
Priantydning: Max 50.000.
Kan være både brukt og nytt.

Kom med forslag.
På forhånd takk.
 
R

Rojoh

Gjest
Selge Burmesteren og kjøpe Lyngdorf/Dali sub/sat + litt demping av rommet? Tror det er det nermeste du kommer dine ønsker utfra budsjett/omgivelser.

Mvh. Johan
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Misunner deg Burmesteren. Har "bare" Burmester Rondo 991....
MEN mine Gallo Reference 3.1 burde være veldig bra for deg; suveren diskant og mellomtone, resonansfrie og lukket basskasse; ring Morten i Norsk Audio Teknikk....
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
Har vel noe liknende størrelse på rommet mitt (4*4,5), og synes mine høytalere passer fint (se signatur).
Har bare hatt et stort arbeid med å teste x- antall forsterkere (integrert, pre/amp...), og det har nok vært den største jobben.

Er vel vanskelig å si hva som passer eksakt, kommer vel ann på hva musikk du kommer til å lytte til.
Har prøvd en integrert sak med ren og fin lyd, og luftig diskant (ifølge mine ører) Advance MAP407, og krefter nok i massevis. Men var kanskje litt 'overkill' på mine høytalere, da de er ganske lettdrevne. (+hadde ikke rette lyden jeg var på jakt etter)
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Takker for svar.

Gallo Reference 3.1 har jeg notert meg.


Er det noen som har synspunkter til hvordan Audiovector Mi3 Avantgarde vil fungere under mine rammebetingelser?
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Takker for svar.

Gallo Reference 3.1 har jeg notert meg.


Er det noen som har synspunkter til hvordan Audiovector Mi3 Avantgarde vil fungere under mine rammebetingelser?
Har selv M3sig., lytterummet mit er på ca. 11m2, dette fungere greit, men ikke noe mer en det! . Vanskeligt å spille høyt, da blir der en del bas resonance og mellemtonen, stemmer spesielt, stikker av. Men ved moderat lydtrykk lyder det utmerket.
Hvorfor ikke satse på stativ høyttalere, og en god sub?
Eks. AE1 mk.III.

Mvh. Tom-Erik
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hva er du misfornøyd med i ditt nåværende anlegg, torsken? Min erfaring er at Audio Physic har en flott diskant og et utrolig nærvær i mellomtonen. Bassgjengivelsen i et lite rom er imidlertid en utfordring. Jeg ville faktisk forsøkt å få lånt en god subwoofer og en romkorrigeringsenhet til (evt. en med romkorrigering innebygget).
Kanskje noe fra Velodynes Digital Drive serie?
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Lytterom: ca. 3*4 meter. (Jeg vet det er lite.)
Ønsker meg2: Tilnærmet fullrange.
Er du sikker på dette ønsket? Flyttet nettopp rigen fra stor stue til lite laboratorium og etter mye om og med plassering og behandling har jeg tørr bass til ca 40 Hz (- 3dB). Er redd dyp bass i et lite firkantet rom vil skape problemer oppover i frekvensområdet. Kjøp små høyttlarer og eksperimentér med en basskasse, husk det er ikke kvantiteten som teller ;)
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg er på jakt etter nye høytalere.

Lytterom: ca. 3*4 meter. (Jeg vet det er lite.)
Forsterker: Burmester 956 MK2
Nåværende høytalere: Audio Physic Virgo II
Ønsker meg1: Så nøytral lyd som overhodet mulig.
Ønsker meg2: Tilnærmet fullrange.
Ønsker meg3: Superluftig diskant, men må ikke være skarp.
Priantydning: Max 50.000.
Kan være både brukt og nytt.

Kom med forslag.
På forhånd takk.

Demp veggen bak høyttalerne og sidevegger, og kjøp Magnepan MG 3,6
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Er du sikker på dette ønsket? Flyttet nettopp rigen fra stor stue til lite laboratorium og etter mye om og med plassering og behandling har jeg tørr bass til ca 40 Hz (- 3dB). Er redd dyp bass i et lite firkantet rom vil skape problemer oppover i frekvensområdet. Kjøp små høyttlarer og eksperimentér med en basskasse, husk det er ikke kvantiteten som teller ;)
Jeg ser ikke hva det å ha bass i området 20-40Hz har med kvantitet å gjøre, så lenge nivået er riktig avstemt nivåmessig. I det nevnte rommet er bassen under 43Hz uansett i rent trykkmodus. Det vil si at bølgelengdene er for lange til å skape stående bølger under denne frekvensen, og bassgjengivelsen går over i rene trykkvariasjoner og får stor roomgain. Dette justeres enkelt med romkorreksjon eller lignende. Det er nesten enklere å justere bassen når man kommer under den laveste stående bølge-frekvensen enn i "brottsjøen" av en frekvensrespons som oppstår over denne frekvensen.

Støtter uansett forslaget om separat basskasse (subwoofer). Denne gjør at man kan plasseringsmessig kan tilpasse bassen til rommet uavhengig av hovedhøyttalerne, og man kan konsentrere evt EQ og/eller romkorreksjon til bassen, mens den kritiske mellomtonen og diskanten får en mer minimalistisk lydkjede. Likevel vil jeg nok påstå at hovedhøyttalerne bør gå flatt til godt under 80Hz for at man ikke skal miste stereoperspektiv når man kjører bassen i mono.
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Støtter uansett forslaget om separat basskasse (subwoofer).  Denne gjør at man kan plasseringsmessig kan tilpasse bassen til rommet uavhengig av hovedhøyttalerne, og man kan konsentrere evt EQ og/eller romkorreksjon til bassen, mens den kritiske mellomtonen og diskanten får en mer minimalistisk lydkjede.  Likevel vil jeg nok påstå at hovedhøyttalerne bør gå flatt til godt under 80Hz for at man ikke skal miste stereoperspektiv når man kjører bassen i mono.
Hvilke/n subwoofere vil dere anbefale til bruk sammen med Audio Physic Virgo II?

Er det noen som har erfaring med å oppgradere delefilteret på disse høytalerne?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hvilke/n subwoofere vil dere anbefale til bruk sammen med Audio Physic Virgo II?

Er det noen som har erfaring med å oppgradere delefilteret på disse høytalerne?
Har dessverre ikke erfaring med Virgo.  Men er lydkarakteristikken som annen Audio Physic, så mener jeg at du bør prøve å få en Velodyne Digital Drive på hjemlån.  Du skal selvfølgelig uansett ikke kjøpe en så dyr subwoofer uten å teste den i oppsettet ditt først.

Grunnen til at jeg foreslår denne serien er at den i tillegg til å ha en tight presisjon som jeg mener bør passe Audio Physic godt, så har den en innebygget romkorreksjon som kan være nødvendig i et lite rom som dette.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hvilke/n subwoofere vil dere anbefale til bruk sammen med Audio Physic Virgo II?

Er det noen som har erfaring med å oppgradere delefilteret på disse høytalerne?
Er vel mest hensiktsmessig med en fra Audio Physic, ellers bør du ta en lytt på B&W PV1. Kjapp som få, liten og til alt overmål rimelig.

Ellers har roffe aldeles rett i at hovedhøyttalerne bør værte flate til 80 Hz dersom du vil bevare perpektivet. Og det vil du selvsagt
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg er ikke så sikker på denne påstanden om under 80 hz for å bevare stereoperspektivet.
Jeg har sett påstander om at det knapt finnes cder med informasjon under 100hz i annet enn mono og dette mener jeg å ha fått bekreftet også av the Stig (en gang jeg spurte ham).
Nå gjør det jo ikke noe om en likevel går for hovedht. som går flatt ned til min.80.
Dersom noen kan dokumentere at det finnes (en ikke ubetydelig del/noen få cder som gjør det, så ville det vært fint å få den.

Har ikke Virgo sidemonterte basser da, to stykker 6,5 tommere?
Når rommet likevel er såpass lite, så bør vel ht. likevel stå ganske nærme sidevegg.
Jo nærmere jo bedre jo hardere vegg jo bedre, da blir det en ekstra bassforsterkning , noe som burde holde imo.
En vil da få litt problem med førstegangsrefleksjon fra diskant/mellomtone og bør da sette opp noe demping i speilbildet av disse sett fra sweetspot, og den bør da "avsluttes" høydemessig tidlig nok til ikke å "forstyrre" bassen som jo er tenkt å "hjelpe" til.
Jeg må legge til at jeg ikke husker hvor høyt sidebassene sitter, samt at det KAN bli for mye bass i feil frekvensområde, da jeg heller ikke kjenner til hvor de er delt.
Bare en tanke/ide fra meg.

Jeg ser at noen anbefaler både ML og Magnepan i et såpass lite rom, er det av egenerfaring?
Derimot å dempe bakveggen (bak ht.) for denne type, er litt i mot hva jeg trodde/mente å vite.
Bør det ikke diffuseres her da?

Mvh.KW
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hei!
Jeg er ikke så sikker på denne påstanden om under 80 hz for å bevare stereoperspektivet.
Jeg har sett påstander om at det knapt finnes cder med informasjon under 100hz i annet enn mono og dette mener jeg å ha fått bekreftet også av the Stig (en gang jeg spurte ham).
Nå gjør det jo ikke noe om en likevel går for hovedht. som går flatt ned til min.80.
Dersom noen kan dokumentere at det finnes (en ikke ubetydelig del/noen få cder som gjør det, så ville det vært fint å få den.

Har ikke Virgo sidemonterte basser da, to stykker 6,5 tommere?
Når rommet likevel er såpass lite, så bør vel ht. likevel stå ganske nærme sidevegg.
Jo nærmere jo bedre jo hardere vegg jo bedre, da blir det en ekstra bassforsterkning , noe som burde holde imo.
En vil da få litt problem med førstegangsrefleksjon fra diskant/mellomtone og bør da sette opp noe demping i speilbildet av disse sett fra sweetspot, og den bør da "avsluttes" høydemessig tidlig nok til ikke å "forstyrre" bassen som jo er tenkt å "hjelpe" til.
Jeg må legge til at jeg ikke husker hvor høyt sidebassene sitter, samt at det KAN bli for mye bass i feil frekvensområde, da jeg heller ikke kjenner til hvor de er delt.
Bare en tanke/ide fra meg.

Jeg ser at noen anbefaler både ML og Magnepan i et såpass lite rom, er det av egenerfaring?
Derimot å dempe bakveggen (bak ht.) for denne type, er litt i mot hva jeg trodde/mente å vite.
Bør det ikke diffuseres her da?

Mvh.KW

Har meget god erfaring med MG 3.6 i lite rom.

Har et ekstra lytterom på omtrent samme str som trådstarter. Har hatt mye forskjellig her, fra små toveis med 5 tommer til MG 3.6.

Fikk veldig bra 3d og plassering av stemmer og instrumenter. høyttalerne "forsvant" mye bedre enn alt annet jeg har hatt i dette rommet med samme elektronikk.

De fikk selvsagt mye større lydbilde i stua på 40 kvm, men har ikke hatt høyttaler som har spilt bedre en MG i det lille rommet.

Bassen ble også veldig bra, men det må vel nevnes at dette rommet trenger mye membran i bassen for å få fylde nedover.
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Jeg har dempet rommet mitt, som er enda mindre enn ditt.
Jeg tokk rett og slett en gammel madrass som var delt opp i 3 lag, hvor 2 av lagene var skumgummi med bølger. Dette festet jeg bak høyttalerene og subben. Det var kanskje den beste oppdateringen jeg kunne ha gjort på det lille rommet!
For bilder sjekk minhifi i signaturen
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tjah... Forsøk å plassere subwooferen asymmetrisk i rommet med delefrekvens på 120Hz, så er den ikke så vanskelig å retningsbestemme. Det er ikke nødvendigvis bare innspillingen som har noe å si, men skal man ha bare en subwoofer, så er det viktig at den ikke ødelegger balansen i lydperspektivet ut fra hvor den er plassert. Det er få som plasserer den et sted langs midtaksen i rommet.
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Har et rom på 12 kvadrat, bruker etera. Høytallerne forsvinner, men problemet er bassen!! Kan ikke spille noe høyt for og si det mildt! Vil annbefale stativ høytallere. Vurderer det stekt selv i alle fall. Dali Menter 2 eller Dynaudio Focus 140.

Det dreier seg vel om og finne rette høytallere til rommet.

mvh
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Stativhøyttalere og sub(er)

I den prisklassen får du jo Dynaudio Spesial 25 eller Confidence 1. Skal være lyftig og vakkert, med Esotar2-diskanten.

Jeg har Contour 1.4 med Esotek-diskant, veldig veldig fornøyd.

Special skal være litt mer fyldig og musikals, mens C1 er luftigere, men litt slankere.

Mye snadder i den prisklassen, men stativhøyttalere er nok noe å gå for. Mange som har høyttalere som er for store for rommet. Gallo er en god kandidat om den ikke er for stor, og du liker den.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
--------------------------------------------------------------------
Lytterom: ca. 3*4 meter. (Jeg vet det er lite.)
Forsterker: Burmester 956 MK2
Nåværende høytalere: Audio Physic Virgo II
Ønsker meg1: Så nøytral lyd som overhodet mulig.
Ønsker meg2: Tilnærmet fullrange.
Ønsker meg3: Superluftig diskant, men må ikke være skarp.
Priantydning: Max 50.000.
Kan være både brukt og nytt.
----------------------------------------------------------------------

Ønskene er mildt sagt motstridende til rommets beskaffenhet... Men her tyr man bare til en uvanlig vri:


Ett bra triks er jo å bruke Mapleshade stands:
Bedrock ultra stand:

Ja, denne står rett på gulvet! Høyttaleren tiltes bakover!

"Rock of" Gibraltar stand:


;D

Tanken er, null tap (nermest) i stativet, som jo er ett problem
når man skal ha små høyttalere/bokhylle/monitorer...
Spredningen blir annerledes.
http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=speakers&n=128778&review=1
Enjoy the fun! Good? You will be floored...
::)

Forslag til høyttalere sammens med Mapleshade stands:
Response baby grand. Det må jo bare bli utrolig bra!!
Harbeth Monitor 30 er også sikkert brukbar til dette!
Begge disse går bare til 40hz.
Men som sagt, på disse Maplestands'a så skjer det saker...

Litt mer info:
http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=speakers&n=129384&highlight=&session=
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
hvorfor ikke prøve ett sett burmester ??. tror epen i hadde nogenlunde samme høytalere, han byttet til b 50, å det spiller. han har nok noe større rom, men burmester har jo mindere modeller også. snakket med Dieter (det er sjefen sjøl) på "arken messen i Gøteborg", han fortalte at ett par nye modeller var mer eller mindere prioritert til mindere rom. husker ikke mod-betegnelsen. lyden er stoooor uansett.
ellers kan du jo lukte på ett sett med Piega c-70. litt jobbing her, og du kan nå målet ditt. veldig veldig bra de også.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
--------------------------------------------------------------------

Tanken er, null tap (nermest) i stativet, som jo er ett problem
når man skal ha små høyttalere/bokhylle/monitorer...
Spredningen blir annerledes.
http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=speakers&n=128778&review=1
Enjoy the fun! Good? You will be floored...
::)

Forslag til høyttalere sammens med Mapleshade stands:
Response baby grand. Det må jo bare bli utrolig bra!!
Harbeth Monitor 30 er også sikkert brukbar til dette!
Begge disse går bare til 40hz.
Men som sagt, på disse Maplestands'a så skjer det saker...

Litt mer info:
http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=speakers&n=129384&highlight=&session=

Ikke nødvendigvis. Tror det avhenger litt av hvorledes den lille høyttaleren er konstruert. Satte myke "kjøkkenskapdempere" under mine og koblet dem fra stativene med forbedret bass (tørrere og mer aperiodisk) som resultat.  

Ville definitivt eksperimentert både med jording og avkobling til gulv via stativ..
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Tusen takk for alle innlegg. De har gitt meg mye å tenke på.

Min foreløpige konklusjon er at hvis jeg ikke kan oppnå "skikkelig" bass så beholder jeg Virgoene. Jeg tror jeg må tygge litt mer på dette.
 

rorlyd

Medlem
Ble medlem
11.12.2004
Innlegg
7
Antall liker
8
Har selv et lytterom på 12m2. Problemet hos meg har vært ujevn bassgjengivelse, med en liten kul rundt 40-50hz og en stor dip fra 60-100hz. Eneste måten å jevne ut bassresponsen på var å sette høyttalerne midt på rommets lengdeakse, men dette førte til andre problemer (en høyttaler rett foran en dør, for kort avstand til lytteposisjon som kom for tett ved bakvegg i det lille rommet).
Løsningen ble et par små stativhøyttalere (Amphion Helium) samt en REL Stampede sub plassert midt på lengdeaksen av rommet. Dempet porten i Heliumene med en liten vaskeklut. Deler ved 80 Hz. Selv om suben står på skrå rett foran lyttestolen, er det ikke mulig å registrere plasseringen. Bassresponsen i rommet ble mye jevnere, både hørbart og målbart.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.884
Antall liker
4.323
Tusen takk for alle innlegg. De har gitt meg mye å tenke på.

Min foreløpige konklusjon er at hvis jeg ikke kan oppnå "skikkelig" bass så beholder jeg Virgoene. Jeg tror jeg må tygge litt mer på dette.
Et sett Virgo var årsaken til at jeg havnet på DIY skråplanet. Virgo + Adyton. Virgoen var utenfor min prisrange, og alt som var billigere var nedtur. Så da startet jakten på et byggesett....

Vel - Hvis du ellers er førnyd med Virgoene - så bør du forsøke en romkorreksjonsløsning. Tact, Lyngdorf eller PC-basert. Det vil gi en opptur.
 
Topp Bunn