Stor fallhøyde

Y

ymir

Gjest
Hei
Etter hvert som en del av oss kjøper rommanalyse verktøy og legger målingene ut på nettet,kan fallhøyden bli stor,da målingene tilsier noe annet en den lyden en mener å ha.

Leste også en høytaler test i "fidelity" i dag.Der brukte de uttykke "tror" om et toneområde.Som anmelder bør en vel ikke "tro",men vite.Da hadde det vert fint og vise til en måling.

Burde ikke Anmeldere snart begynne å vise til målinger.Er ikke noen fagmann på området,men etter noen måneders bruk av XTZ roomanalyzer,ser jeg en stor sammenheng med hva jeg måler og det jeg hører.dvs.Målinger er svært avslørende.

Så her er en utvikling hos meg fra bra til bedre,som er passe rundt formulert fra en nybegynner.

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
Det er trippel T som gjelder innen hifi, at ikke flere benytter” gå direkte til mål” kortet som du får utdelt når du starter målinger er for meg uforståelig

Jeg synes ikke fallhøyden nødvendigvis er så stor, tar man høyde for personlige preferanser vil kurvene se forholdsvis forskjellig ut, men at noen vil bli overasket av resultatet er rimelig sikkert ;D

Mvh Roald

Y

ymir

Gjest
Roald skrev:
Det er trippel T som gjelder innen hifi, at ikke flere benytter” gå direkte til mål” kortet som du får utdelt når du starter målinger er for meg uforståelig

Jeg synes ikke fallhøyden nødvendigvis er så stor, tar man høyde for personlige preferanser vil kurvene se forholdsvis forskjellig ut, men at noen vil bli overasket av resultatet er rimelig sikkert ;D

Mvh Roald
Hei
"gå direkte til mål" er nok ikke så lett.Akustikk kunskapen er nok varierende,og da er det vanskelig å finne veien til mål.Men det er trist at så mye fint HiFi utstyr ikke får vist hva det duger til.Selv en dyslektiker som meg har klart å lese seg til litt kunskap.

Og da er min erfaring den at Helmholtz resonatorer er et mye bedre verktøy enn div.arbsobenter.Dvs. at jeg får et MYE større løft i lyden med resonatorer en med absorbenter.

Dette med "personlig preferanse" sliter jeg med.For meg kan det se ut som om noen har PA anlegg som preferanse.

Jeg er så heldig å kunne høre umikket akustisk musikk to ganger i uken,samt gjevnlig besøk på to konsertarenaer,der den ene har et Yamaha flygel og den andre et Steinway flygel.Det er som audiophil artig å høre forskjell på disse flygelene,på same måte som det er forskjel på Paiste og Ziljdan symbaler.Og det er vel det det går ut på,å få frem disse forskjellene?

Her er det jeg sliter med "personlig preferanse".Steinway`et skal låte som et Steinway og ikke som noe annet.Så får ein bare håpe at lydteknikkeren har gjodt en god jobb (noe de litt for ofte ikke har gjodt). Så får jeg i hvertfall PRØVE å gi høytalerene best mulig opptimale arbeidsbetingelser.

Det er vel et ordtak som sier noe slikt som at "det er reisen som er artig og ikke det å målet",men da må vel reisen først påbegynnes, for å nå målet.Men så er det også noen da som ikke liker å reise.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
”gå direkte til mål” var i forhold til å famle i blinde med bytte av komponenter/kabler og ymse tweek
Hvilket verktøy man bruker til å forbedre akustikken i lytterommet sitt har mye med hvor skoen trykker og selvsagt personlige preferanser, arbsobenter eller difusorer kan begge forbedre lytterommet, men lydopplevelsen vil ikke være den samme.

Det er alltid fint med umikkede referanser, men mye musikk formidles kun live over PA og musikk vi hører hjemme har alltid passert en mic, så en viss forståelse av hvordan ting kan endre seg med valg av micplassering er greit.

Å diskutere personlige preferanser rundt Steinway flygel tror jeg blir vanskelig da dette ikke er en kjent nok referanse for de fleste, inkludert meg. Hva med vokal?

Mvh Roald

Y

ymir

Gjest
Hei
Her er et eks.fra Michael Fremer`s test av Vandersteen mod. Seven.Har hatt en kurve som ligner.Etter at jeg dempet bass peaken ble lydbilde klarere,dvs. at utøvere stod MYE klarere frem.

El-bass,støkne/plukket kontabass ble mere naturlig.

Dippen fra ca.90-500Hz gjør at trommene ikke kommer frem som de bør,noe jeg erfarte da jeg klarte å løfte deler av dippen litt opp mot "nøytalt"

Den fallende kurven fra ca.2500 Hz er heller ikke bra,for de av oss som er vant til å høre symbaler med naturlig nivå alt umikket :)

Vedlegg

Y

ymir

Gjest
Roald skrev:
”gå direkte til mål” var i forhold til å famle i blinde med bytte av komponenter/kabler og ymse tweek
Hvilket verktøy man bruker til å forbedre akustikken i lytterommet sitt har mye med hvor skoen trykker og selvsagt personlige preferanser, arbsobenter eller difusorer kan begge forbedre lytterommet, men lydopplevelsen vil ikke være den samme.

Det er alltid fint med umikkede referanser, men mye musikk formidles kun live over PA og musikk vi hører hjemme har alltid passert en mic, så en viss forståelse av hvordan ting kan endre seg med valg av micplassering er greit.

Å diskutere personlige preferanser rundt Steinway flygel tror jeg blir vanskelig da dette ikke er en kjent nok referanse for de fleste, inkludert meg. Hva med vokal?

Mvh Roald

JA.stemmer er muligens beste refereranse,MEN hvem har hørt f.eks Diana Krall umikket på nært hold og kan si de kjenner stemmen hennes?

Har vært så heldig og hørt Berit Oppheim,Kirsten Bråten Berg og Sondre Bratland på nært hold.Berit Oppheim en hel helg på kvedar kurs.

Berit Oppheim og Kirsten Bråten Berg umikket i same opptaksrom som CD`en "Mysteriet" av Sondre Bratland,og akustikken i opptaksrommet er ikke til å kjenne igjen.Det er vist artig med kunstig akustik blant lydteknikkere ???

Berit Oppheim`s stemme er særegen og krever sikkert mye av lydtekkniker,for CD`ene sliter med stemmen hennes.

Bråten Berg og Bratland går bedre,men mangler fremdeles litt varme.I og med at dette er slik, uannsett hvilket oppset jeg har hatt,velger jeg å legge skylden på lydteknikker/det digitale mediet.Øvelse KASSETEN med Berit Oppheim fra kvedar kurset, som er analogt låter utmerket :)

Var forøvrig og hørte Jon Eikemo med Olga Konkova på lørdag.Yamaha flygelet var for første gang mikket opp.(første gang for meg).Det var trist og atter trist.
Lyden var forandret fra tynt/spinkelt, til et stort,tungt monster.

Til slutt.Jeg har tilgode å høre hardingfele låte bra over et stereo annlegg.Dersom noen kjenner til et oppset som klarer det,ønskes tilbakemelding.

Hardingfele med tarmstrenger kan best sammenlignes med et nyfødt barn ::)

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
Nei det er selvsagt de færreste forunt og ha mulighet for å lytte til sine favoritt artister live og umicet

Men når kan man si man kjenner stemmen til noen? Jeg har enda til gode å høre et oppsett som gjør at jeg ikke gjenkjenner vokalisten. Valg gjort under opptakene gjør at en selvopplevd fremførelse ikke gir noen låst fasit på hvordan vokalen vil låte, nytt opptakslokale, ny mic forskjellig avstand til micen osv.

Når det gjelder flygelet som låter tynn/spinkelt stusser jeg litt, det er ikke slik jeg oppfatter det instrumentet. At den tonale balansen endrer seg er helt naturlig da mikrofonen sannsynligvis er plassert nærmere flygelet enn dine ører.

Alle instrumenter som kan fremføre dype toner uten evnen til å flytte mye luft vil ved nærmic ha mer skyv enn det du som publikum oppfatter fra forholdsvis lang avstand.

Mvh Roald

Y

ymir

Gjest
Roald skrev:
Nei det er selvsagt de færreste forunt og ha mulighet for å lytte til sine favoritt artister live og umicet

Men når kan man si man kjenner stemmen til noen? Jeg har enda til gode å høre et oppsett som gjør at jeg ikke gjenkjenner vokalisten. Valg gjort under opptakene gjør at en selvopplevd fremførelse ikke gir noen låst fasit på hvordan vokalen vil låte, nytt opptakslokale, ny mic forskjellig avstand til micen osv.

Når det gjelder flygelet som låter tynn/spinkelt stusser jeg litt, det er ikke slik jeg oppfatter det instrumentet. At den tonale balansen endrer seg er helt naturlig da mikrofonen sannsynligvis er plassert nærmere flygelet enn dine ører.

Alle instrumenter som kan fremføre dype toner uten evnen til å flytte mye luft vil ved nærmic ha mer skyv enn det du som publikum oppfatter fra forholdsvis lang avstand.

Mvh Roald
Hei
Hvem som helst kan ta en tur i en musikkforetning,sette seg bak et demo trommesett eller vente til det kommer en trommis inn,prøv f.eks. et annslag på en high ride.Tror mange da vil innse at det som blir presentert hjemme er laaaaangt fra live/referanse lyd.Besøk et skolekorps eller et lokalt band som øver uten PA annlegg,umikket lyd er tilgjengelig for alle.

Stemmegjenkjenning,opptak med en Philips mono kassetspiller tidlig på 70 tallet,hørte tydlig om det var Elton John eller Rod Stewart,men av et annlegg til flere 100 KKr bør en vel forlange litt mere?Hva med egne opptak av kone,sine egne barn,mor eller bestefedre,det finnest mye brukandes/rimelig opptaks utstyr i dag.

JA,det var 2 mikker dyttet opp i Yamaha flygelet,som låter tynnere/spinklere en Steinway`et umikket.(Et Steinway som Leif Ove Andsnes har øvd en del på)Normal sitte plass er rad 1 eller 2,og avstand til Yamaha er ca.4-5m.(Sist hørt med Tord Gustavsen)Sitteavstand til Steinway`et er vanligvis 1,5-2m.(Sist hørt med Wolfgang Plagge)

Oppmikking, og mere skyv,DET ER PA lyd,og det vil ikke jeg ha hjemme,der vil jeg ha HIGH FIDELITY,og det er sakens kjerne.Synest derfor noen flere bør søke akustisk musikk som referanse,for det er mulig vis en vil eller er interessert.

Til slutt,jeg har enda en lang vei å gå før målet er nådd,men vet også at målet aldrig vil nåes.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
Hvem som helst kan ta en tur i en musikkforetning,sette seg bak et demo trommesett eller vente til det kommer en trommis inn,prøv f.eks. et annslag på en high ride.Tror mange da vil innse at det som blir presentert hjemme er laaaaangt fra live/referanse lyd.Besøk et skolekorps eller et lokalt band som øver uten PA annlegg,umikket lyd er tilgjengelig for alle
Dette er en forenkling av virkeligheten, instrumenter enkeltvis eller skolekorps som er et snevert utvalg kan ikke brukes til å sette noen stander. Det finnes mange instrumenter som må kobles til pa for å gi lyd, i tillegg kommer alle de som må ha hjelp fra pa for å fungere i lag med de litt mer høylytte.

Du får plassere slagverk og ståbass side ved side og se om du klarer å registrere bassen.

Stemmegjenkjenning,opptak med en Philips mono kassetspiller tidlig på 70 tallet,hørte tydlig om det var Elton John eller Rod Stewart,men av et annlegg til flere 100 KKr bør en vel forlange litt mere?Hva med egne opptak av kone,sine egne barn,mor eller bestefedre,det finnest mye brukandes/rimelig opptaks utstyr i dag.
Her er hva en mikrofon leverandør skriver i bruksanvisningen, og de som har prøvd vet at endringene er store og en ”aktiv” vokalist er sannsynligvis innom flere av disse i en og samme sang, som lytter må vi forholde oss til mikrofonens ”virkelighet” mange artister bruker dette bevist.

APPLICATION SUGGESTED MICROPHONE PLACEMENT TONE QUALITY
Vocals Lips less than 15 cm (6 in.) away or touching the windscreen, on axis
to microphone.
Robust sound, emphasized bass, maximum isolation from other sources.
15 to 60 cm (6 in. to 2 ft.) away from mouth, just above nose height. Natural sound, reduced bass.
20 to 60 cm (8 in. to 2 ft.) away from mouth, slightly off to one side. Natural sound, reduced bass and minimal “s” sounds.
90 cm to 1.8 m (3 to 6 ft.) away. Thinner, distant sound; noticeable levels of ambient noise

JA,det var 2 mikker dyttet opp i Yamaha flygelet,som låter tynnere/spinklere en Steinway`et umikket.(Et Steinway som Leif Ove Andsnes har øvd en del på)Normal sitte plass er rad 1 eller 2,og avstand til Yamaha er ca.4-5m.(Sist hørt med Tord Gustavsen)Sitteavstand til Steinway`et er vanligvis 1,5-2m.(Sist hørt med Wolfgang Plagge)
Du sitter ca 2-4 ganger lengre vekk fra Yamaha flygelet og er bastant på at det skal låte tynnere

Oppmikking, og mere skyv,DET ER PA lyd,og det vil ikke jeg ha hjemme,der vil jeg ha HIGH FIDELITY,og det er sakens kjerne.Synest derfor noen flere bør søke akustisk musikk som referanse,for det er mulig vis en vil eller er interessert.
Du står selvsagt fritt til å mene pa er lengre fra virkeligheten enn hifi. Jeg er ikke opptatt av hva som gjengir bare hvordan. Man må uansett inngå kompromiss med nivå og dynamikk grunnet sammensetning.

Y

ymir

Gjest
hei

Dette er en forenkling av virkeligheten, instrumenter enkeltvis eller skolekorps som er et snevert utvalg kan ikke brukes til å sette noen stander. Det finnes mange instrumenter som må kobles til pa for å gi lyd, i tillegg kommer alle de som må ha hjelp fra pa for å fungere i lag med de litt mer høylytte.

Var på konsert med Det Norske Solistkor og deler av Stavanger Symfoni Orkester.Lutt og cimbalon var ikke lett å få øye på i lydbilde,de satt fremst i orkesteret og jeg satt på fremst av publikum.Når noen av disse instumenter og andre "har noe på hjerte" er det nå slik at dirigent demper resten av orkesteret.

Du får plassere slagverk og ståbass side ved side og se om du klarer å registrere bassen.

Det er det samme her.Trommis må dempe seg.På same måte som trommene i brass bandet får klar beskjed om å dempe seg av dirigent."Dere spiller som om vi er 50 stk. og ikke 25.

En vokalist`s aktive bruk av mikrofonavstand var noe av det første vi lærte på PA kurs.

Man må uansett inngå kompromiss med nivå og dynamikk grunnet sammensetning.

Det er vel det dirigenten gjør i et orkester,og det uten kompromiss,han tolker bare komponisten,noe også lydteknikker gjør,og da er det slik som ellers i arbeidslivet.Noen er dyktigere enn andre.

Har en nabo som har jobbet litt i West Audio og kjørt PA lyd for en del storheter og forer meg med "egne opptak".Han er også vinyl elsker,men til eget bruk vil han hele tiden kjøre med "litt" komprimering og kunstig romklang.(han komponerer og spiller alle instumenter selv)Det kan virke som om dette er vanlig blandt lydteknikkere i dag.

Et bra eks. på et bra analogt opptak og et komprimert digitalt opptak er "Made i Japan"/Deep Purple og "alchemy"/Dire Straits live,hvor sistnevnte mangler DYNAMIKK p.g.a. komprimering.

Topp Bunn