Stoppe tallerken?

Skallmann

Fersking
Ble medlem
23.02.2016
Innlegg
2
Antall liker
0
Jeg har en platespiller med tung tallerken (Project Ex10). Det tar noen lange sekunder å spinne opp til riktig hastighet, og den har en "puck" på toppen i tillegg.
Det jeg lurer på er, hva er mest skånsomt for spiller og LP'er, stoppe spilleren for hver gang en skal snu/bytte plate, eller bytte i fart?
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
Det er som vanlig ingen facit på spørsmålet. Jeg har spunnet vinyl uten stopp siden 1973, og det samme kan sies om spillerne mine(pun intended). Når du først får taket på det, vel å merke hvis tallerkenen er litt mindre enn omkretsen på LP'en, er det aldri nødvendig å stoppe for skift av plate.
Steen

Edit. Velkommen til forumet
 

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2012
Innlegg
294
Antall liker
208
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
It is recommended to leave the turntable running during a record playing session. Switch on before thesession and only switch off after you have finished

Kopiert fra Rega bruksanvisning, men det blir litt vrient hvis en bruker clamp.
 

Skallmann

Fersking
Ble medlem
23.02.2016
Innlegg
2
Antall liker
0
Ja, har testet ut begge deler. Går jo greit å bytte i fart, men er litt redd for å lage riper i plata, eventuelt overbelaste motoren/reima.
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
It is recommended to leave the turntable running during a record playing session. Switch on before thesession and only switch off after you have finished

Kopiert fra Rega bruksanvisning, men det blir litt vrient hvis en bruker clamp.
Er ikke denne litt tvetydig? Hva menes med 'turntable running' (menes det her at man ikke skal skru av spilleren med av/på-knapp, eller å la platetallerkenen snurre videre?), og hvor lang er en 'record playing session'? Er det én side av plata, eller begge, eller mange plater? Personlig bremser jeg ned tallerkenen med fingrene og lar den stoppe helt før jeg løfter opp plata, og tror ikke det gjør annen skade enn litt flekker på selve tallerkenen, som uansett ikke er i speilblank finish, men heller en ganske matt en som er typisk for Thorens ... Etter å ha lest i brukermanualen til Rega ser det jo faktisk ut som de anbefaler å la tallerkenen snurre rundt hele tiden, noe jeg selv ikke ville følt meg særlig komfortabel med, tror jeg ...
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det er bare å løfte plata rett opp, vippe rundt og ned, ikke farlig det.
Lurt å sette arm i hvileposisjon først da.

J
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Jeg bytter i fart med enkle fingergrep rundt LP`en, fort gjort :) Har ikke sett store nytteverdien med Michell clamp for Rega som jeg har liggende, så den er uansett sjelden i bruk.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.618
Antall liker
15.692
Torget vurderinger
2
Kjøpe Thorens TD124-II. Den har klutsj, som løfter overtallerken som blir stående stille, mens den tyngre undertallerkenen fortsetter å gå.

Neida, jeg har løftet av LP i fart i mange år på andre spillere, har gått fint, man får teken på det. Er nok bedre enn mange stopp/start på en tung tallerken i løpet av en kveld.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uansett når platetallerkenen snurrer; pass på så ikke en platematte med event. litt statisk elektrisitet, henger fast i plata og løsner fra den underveis - PU-nåla er ikke langt unna.....
 

Kirenoj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2012
Innlegg
294
Antall liker
208
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
12
It is recommended to leave the turntable running during a record playing session. Switch on before thesession and only switch off after you have finished

Kopiert fra Rega bruksanvisning, men det blir litt vrient hvis en bruker clamp.
Er ikke denne litt tvetydig? Hva menes med 'turntable running' (menes det her at man ikke skal skru av spilleren med av/på-knapp, eller å la platetallerkenen snurre videre?), og hvor lang er en 'record playing session'? Er det én side av plata, eller begge, eller mange plater? Personlig bremser jeg ned tallerkenen med fingrene og lar den stoppe helt før jeg løfter opp plata, og tror ikke det gjør annen skade enn litt flekker på selve tallerkenen, som uansett ikke er i speilblank finish, men heller en ganske matt en som er typisk for Thorens ... Etter å ha lest i brukermanualen til Rega ser det jo faktisk ut som de anbefaler å la tallerkenen snurre rundt hele tiden, noe jeg selv ikke ville følt meg særlig komfortabel med, tror jeg ...
Går ganske greit med vanlig 12" men 7"/10" er litt mer styr! Jeg gir også tallerken litt fart før jeg trykker på start knappen. Men Rega går jo rundt hele tia og stopper ikke hvis en løfter armen f.eks. Så kanskje det er nok noe med tanke på: running during the record playing session.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg stopper og starter når jeg snur og når jeg skifter skive.
Gir alltid motor/reim en liten dytt for å avlaste når jeg starter opp.
Mvh
Lasse.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
På nye 180 grams vinylplater er nu ofte senterhullet så trangt at å skifte i fart blir risikosport.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
På nye 180 grams vinylplater er nu ofte senterhullet så trangt at å skifte i fart blir risikosport.
Så et trangt hull er blitt et problem nå?!:rolleyes: Løser det greit med å bruke en penn for å gjøre hullet større.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.261
Antall liker
10.983
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Snu plata i fart? Nei, her er man forsiktig.
Jeg pleier å gi min sarte LP12 starthjelp med fingeren, og stopper plata med en finger på siden av tallerken før jeg snur.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
På nye 180 grams vinylplater er nu ofte senterhullet så trangt at å skifte i fart blir risikosport.
Så et trangt hull er blitt et problem nå?!:rolleyes: Løser det greit med å bruke en penn for å gjøre hullet større.
Hvis 0,283" (+/- 0001" ) hull er "passe"- hadde JEG fått sakene "justert".......:D

(Mulig vi er litt OT her nu.....)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då eg hadde Technics SL 1000 var det berre å stoppe. Eg brukte Michell platestrrammar, og hadde slikt moment når eg starta spelaren at det skrudde seg opp sjølv. Eg kunne difor legge vekta på, og presse plata ned i Plattermatter gummimatta eg hadde lagt på.
No likar eg helst å byte i fart, men det går ikkje dersom eg treng platekransen, eller om dei tronghola 200gramsplatene skal på plass. Og dei lettare oljekriseplatene treng krans...
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Foretrekker å stoppe maskineriet før jeg snur plata fordi det er mest skånsomt for vinylen. Som erkepetimeter mhp. vinyl, er det det eneste rette for meg.
Dessuten; hvordan feste platestrammeren "on the fly"?
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
Og dei lettare oljekriseplatene treng krans...
Husker du de tynne Dynaflex fra RCA? Dengang var det også uenigheter ang. lydkvaliten på disse kontra "normale" LP'er.
Legger ved et lite utdrag fra wiki:

"Dynaflex records were flexible enough that they literally "flopped" back and forth when held in the hand. Their flexibility also gave them theoretically more resiliency in shipping, resulting in fewer returns from retailers due to breakage and cracks. But critics charged that Dynaflex was little more than a smokescreen to allow RCA to employ less vinyl material than in a traditional, thicker pressing.

Opinions from record collectors and audiophiles are divided as to Dynaflex's sound quality. Some felt that the sound quality actually improved, due to better processes for removing impurities in the vinyl compounds; others felt that Dynaflex pressings were both noisier and lacked bass frequencies compared to conventional records, and also had more "rumble" (low frequency noise) than conventional thick pressings. While RCA claimed that Dynaflex records would not warp as much as conventional vinyl records because of their flexibility, some record fans (particularly classical listeners) derided the new technique, calling it 'Dynawarp' because of evidence that Dynaflex records were prone to warp on dealers' shelves, just from the pressure of the shrinkwrap on the album jacket.
RCA eventually discontinued Dynaflex in the late 1970s."

Ang. platestrammere, så tror jeg kanskje flertallet?? bruker platevekt i dag. Denne går det fint ann å ta av i fart.
Steen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg likar vektlodd, fordi det er enklast på min spelar. Men strammaren til Michell var perfekt på SL 1000 så lenge eg hadde rette matta på tallerkenen. Normalt vil nok eit vektlodd vere det mest sytalause, men det er ikkje alle spelarar som tåler eit kilo ekstra vekt på lageret. Og så kan det gje flytande oppheng ei utfordring. Nok eit argument for å satse på ein grovskoren borerigg-spelar, kanskje?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
På nye 180 grams vinylplater er nu ofte senterhullet så trangt at å skifte i fart blir risikosport.
Så et trangt hull er blitt et problem nå?!:rolleyes: Løser det greit med å bruke en penn for å gjøre hullet større.
Hvis 0,283" (+/- 0001" ) hull er "passe"- hadde JEG fått sakene "justert".......:D

(Mulig vi er litt OT her nu.....)
Én titusendels tommes toleranse på presstøpt termoplast? Pull the oter one! ;)
 
Topp Bunn