Stockholm februar 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Fast takst!

    20-21 februar.

    Higendmassan.se

    Bor,som vanlig, på Sheraton hotell. Og drar, som vanlig, på freddan' :cool:

    cheers!
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Da blir det iaf 2 bla' OAS/OVK'ere over.
    Etternølere welcomed!

    cheers!!
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Er desverre forhindret fra å komme i år. Kos dere som vanlig!;)
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Knapt nok landet i Moderlandet før første oppsummering herved presenteres:

    - noe færre innom dørene enn før (?), men det gav jo promotørene/selgere både bedre tid & rom til virkelig å kunne markedsføre sin produkter,
    - et sant vell av turntables som ble aktivt brukt,
    - langt de fleste rom hadde mer enn akseptabel lyd (hvilket kunne sees ved at publikum ble sittende leeenge i de enkelte rom).

    Foreløpig hands-down beste lyd?
    Wilson Sashia mkII m skikkelig heavy tysk elektronikk.
    Dette var den beste illustratør av "høyttalerne bare forsvant-lyd" jeg noen sinne har erfart! Et soundstage som fortrengte mulig billigelse av utsagn type "bigger-than-life" : i dette rommet skjedde det! Jeg ble sittende i nesten en time, og det absolutt ikke i sweet spot, gikk ut - og inn, fjetret.

    Dette var en Stor messe. Men også med stygge feilskjær.

    JackX
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Både landet og hatt en god natts søvn....
    Det var to rom som gjorde inntrykk. Det var som avbildet lenger opp i tråden kaiser kawero og absolare. Det er ikke så ofte jeg på messer blir berørt av lyd, men faktisk så tro gåsehuden til og ansiktet ble varmt. Det er for meg et godt kvalitetsstempel - lyden grep meg.
    Så nevner JackX rommet med Sasha MkII og tysk tung elektronikk (både som musikk og hardware). Det låt utrolig bra lørdag. Høyttalerne forsvant helt, og det var et stoooort rom. Ble sittende lenge. Likte meget godt, men er jo forholdsvis godt kjent med lyden da... Tror nok MkII utgaven har en bedre topp og mer kontroll nedover, men antar det vil koste mer enn det smaker å evt bytte seg opp. Av litt ubegripelige grunner hadde de mye mer toe-in vinkling på Sashaene dag to. Det passet utmerket i sweet spot langt foran, men det ble mindre bredde når man satt lenger bak. Hvorfor de i det samme rommet valgte å ikke spille på Thales slim spilleren som stod der - det fikk jeg aldri noe tak på. I det hele tatt var det god kontakt med den tyske presentøren (heter det det?) og den danske norden importøren. Men, hvorfor det var en totalt uinteressert ? svenske der - skjønte jeg ikke. Kanskje litt strengt av meg.
    Ellers var det en uheldig kombinasjon av produkter som gjorde at noen av de potensielt svært lytteverdige høyttalere ble pakket ned lørdag kveld. Slikt skjer på messer, og da blir det mer gøy neste gang når man har forberedt det hele enda bedre.
    Mvh
    JMK
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Bang & Olufsen Beolab 90 er nok noe av det beste jeg har hørt av høyttalere. Krystallklart og helt uanstrengt fra topp til bunn. Ble faktisk satt ut av denne lyden jeg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Canton stativhøyttalerne var trolig noe av det rimeligste som ble demonstrert på messen. Som vanlig med blant annet Halleluja låten til Espen Linn og co.
    DSCF3780.jpg
    DSCF3781.jpg
    DSCF3784.jpg
    DSCF3785.jpg
    De to nederste er Audiovector.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det pågikk som nevnt en annen messe. Den ble holdt på Clarion Sign hotell, ca. 5 min gange fra lundqvist&lindqvist konferanselokalet.

    Her kommer mobilbilder fra den.
    Diverse 209 (Large).jpg
    Diverse 210 (Large).jpg
    Diverse 211 (Large).jpg
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Orso, siden du har hatt med denne B&W (?);) Beolab 90 opp til flere ganger i billedseriene dine, tør du liste deg utpå med en mening om hvor godt arbeide det var gjort med oppsettet av denne - det krever vel litt jobb med så mye elementer og kanaler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso, siden du har hatt med denne B&W (?);) Beolab 90 opp til flere ganger i billedseriene dine, tør du liste deg utpå med en mening om hvor godt arbeide det var gjort med oppsettet av denne - det krever vel litt jobb med så mye elementer og kanaler.
    B&O og B&W har slått seg sammen. :p Rettet på den!

    Jeg ble imponert da jeg satte meg inn der med en gang. Endelig tenkte jeg, får man høre lyd med nesten ingen tidlige refleksjoner. På de første to låtene låt det meget habilt selv om jeg riktig nok kun hørte venstre høyttaler da jeg satt til siden (fremste rad) og høyttalerne var satt i narrow modus.

    Men så på andre låter og spesielt komplekse klassiske stykker så falt det litt sammen. Og det stakk seg en del ut et sted i øvre frekvensområde hvor det fikk en uheldig betoning. Det hørte jeg enda tydeligere andre dagen og da ble det også tydelig at det manglet nivå i nedre mellomtone/mellombass område. Det låt regel rett noe slankt som skapte betoning oppover i frekvens.

    Jeg er tipper dette må skyldes primært vertikale kanselleringer og vertikal lobing. Rommet hadde riktig nok veldig god takhøyde, men jeg tror ikke konstruksjoner unngår gulvrefleksjonen og alt tyder på at den vil ha betydelig vertikal lobing. B&O har ikke publisert vertikal målinger og representanten visste heller ikke hvordan de målte.

    Ellers kan det nevnes at mine to kamerater som begge hører mye live og klassisk musikk mente de aldri klarte å formidle ekte instrumenter. Og ristet regel på hodet etter det ble spilt et klassisk stykke. Derimot var begge langt mer imponert over Klipsch Cornwall i et lite og vanskelig rom, hvor det ble påpekt at instrumenter låt "ekte".

    Beolab 90 hadde forøvrig mye bassresonanse som gikk rette i gulvet. Her burde de ha plassert noe gummi under. På de komplekse stykkene satt jeg og lurte på om noe av lydbildet klappet litt sammen kunne skyldtes artifakter med fasekorreksjonen, men vet ikke.

    Det man i alle fall si er at til tross for de imponerer veldig på noen området med lite tidlige refleksjoner og dermed bra stereobilde, så klarer de allikevel aldri å gi en skikkelig illusjon. Det har jeg bare hørt gode horn klare. Tenker ikke da på dynamikk eller engasjement men gjennomsiktighet, ekthet, timbre og nakenheten av hvordan instrumenter faktisk låter. Jeg tror det har med forvrengning å gjøre, men ikke THD.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn