Stille NAS som kan kjøre Squeezeserver

Dynamic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
130
Antall liker
6
pass på at ikke alle NAS bokser klarer å kjøre squeezeserver, cpuen blir makset rett og slett. bygg en billig pc med disker... NAS er ut :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.174
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Dersom du har litt erfaring med å skru PC selv så kan det være like greit å resirkulere noe gamle datagreier og lage din egen hjemmeserver. Fordelene er bl.a. at du bruker std.ting som enkelt kan byttes ut, og kan bruke et romslig kabinett med store og saktegående vifter.

mvh
KJ
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.574
Antall liker
7.111
Flere av ReadyNAS sine modeller har oppgitt støynivå på 25dB. Vet ikke hvordan det er med andre produsenter.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
596
Jeg har en slik, den høres ut som Twin Otter ved oppstart, men gir seg etter hvert, men må likevel stå på eget rom, kan ikke stå på stue.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Min Netgear ReadyNas NVX kunne ikke stå stuen, til det bråkte den altfor mye.
Tror den trives bedre i kjellern der det er litt kjøligere i tillegg.
 

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
306
Antall liker
7
Sted
Rogaland
ardilla skrev:
Er 2,5' mer stillegående enn 3,5'-disker`? Vifteløs?
Ja, 2,5" er mer stillegående og bruker mindre strøm. Kan ha noe dårligere ytelse, men tror ikke det er noe problem i dag.
 

LS

Medlem
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Prøv Qnap! Ingen vifte, funker meget bra. Har selv Qnap 119
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
På Slimdevices forumet er det mange som klager over Squeezebox Server ytelsen med diverse NAS bokser så vær obs på at selv om de kan kjøre programvaren betyr det ikke at de gjør det bra.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Squeezeserver på NAS er en ting, men kan en integrere Spotify på disse også?
Trådstarter var jo interesert i Spotify, og jeg har ikke sett/lest at noen kjører SB/Spotify på NAS.
Meget mulig jeg tar feil, men da blir jeg vel snart korrigert ::)

Ville heller vurdert en Windows Home Server i dette tilfelle hvis ikke en selvbygget server er aktuelt.
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
stejorge skrev:
Squeezeserver på NAS er en ting, men kan en integrere Spotify på disse også?
Trådstarter var jo interesert i Spotify, og jeg har ikke sett/lest at noen kjører SB/Spotify på NAS.
Noen (dyrere) NAS-er har standard PC innmat og kan i utgangspunktet kjøre all programvare.
De billigere/enklere modellene har lite minne, treg prosessor (ofte ARM og slikt) og firmware som er lite fleksibelt.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.574
Antall liker
7.111
johnnygrandis skrev:
Min Netgear ReadyNas NVX kunne ikke stå stuen, til det bråkte den altfor mye.
Tror den trives bedre i kjellern der det er litt kjøligere i tillegg.
Virker som det kan være forskjell fra modell til modell, eller endog mellom ulike batcher av samme. Etter at jeg puttet filtputer under bena på min ReadyNAS Duo kunne jeg godt levd med å ha den i stuen. Selv MacBook Proen avgir mer støy enn ReadyNASen. Omvendt er det for meg med PS3, jeg finner støyen fra den forstyrrende selv på fem meter avstand med actionfilm på høyt nivå og den er helt uaktuell å ha på under musikkavspilling. Andre rapporterer derimot at de ikke har nevneverdige problem med støy på sine PS3er, så ikke vet jeg...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.937
Antall liker
596
Det kan også være ulik toleranse for støy hos folk, min er veldig liten for ting på stua. Men jeg tar hintet og skal straks prøve filtputer. Hvis ikke det blir bra skal jeg prøve halve squashballer. Det hjelper vanligvis bra.

Men jeg trenger ikke ha den på stua, har et lite rom ved siden av der den står fint, det er en ReadyNAS Duo. Men jeg er ekstremt lite tolerant overfor during og støy.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.124
Antall liker
32.608
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
En vortexbox maskin.
http://shop.smallgreencomputer.com/

En kamerat av meg har en sånn i stua, han kjører spotify på squeezebox og hører ikke noe støy (må nesten legge øret inntil for å høre litt svak sus).

Denne NAS'n kan konfigureres med et par disker, kameraten min har den i Raid0 (2+2TB) og over 100 000 sanger i Flac på den. Anbefales som stuemaskin.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
QNAP ser bra ut - siden den er liten og vifteløs. Men kan noen bekrefte at man kan kjøre spotify over squeezebox med den?


U-96 skrev:
Har qnap 119 og den er absolutt å anbefale om du hatar viftestøy. Har brukt denne i 1 1/2 år uten problem. Du kjøper deg ein ekstern disk i tillegg og tar backup når det måtte passe, enkelt og greit.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
ardilla skrev:
QNAP ser bra ut - siden den er liten og vifteløs. Men kan noen bekrefte at man kan kjøre spotify over squeezebox med den?
Denne har Marvell CPU, etter det jeg vet kjører Spotify plugin kun på x86 platformen.
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Eg brukar ikkje Spotify sjølv so eg har dessverre ikkje peiling på om det fungerer i lag med qnap/squeezebox.

ardilla skrev:
QNAP ser bra ut - siden den er liten og vifteløs. Men kan noen bekrefte at man kan kjøre spotify over squeezebox med den?


U-96 skrev:
Har qnap 119 og den er absolutt å anbefale om du hatar viftestøy. Har brukt denne i 1 1/2 år uten problem. Du kjøper deg ein ekstern disk i tillegg og tar backup når det måtte passe, enkelt og greit.
 

haralha

Medlem
Ble medlem
23.03.2010
Innlegg
5
Antall liker
0

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Dette ser jo bra ut!

Men hvis Sonos ikke trenger en hjemmeserver for å kjøre spotify, er det noen grunn til at SB ikke skulle klare det?

Kanskje det bare er et tidsspørsmål før hele problemstillingen er irrellevant?
 

haralha

Medlem
Ble medlem
23.03.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
ardilla skrev:
Men hvis Sonos ikke trenger en hjemmeserver for å kjøre spotify, er det noen grunn til at SB ikke skulle klare det?
Kanskje det bare er et tidsspørsmål før hele problemstillingen er irrellevant?
Nei burde ikke være det. Men både Sonos og Spotify er jo svensker...

Forhåpentligvis klarer Logitech å implementere noe liknende mot Spotify slik at du setter squeezeboxen din til kun bruke mysqueezebox.com hvor de da burde ha en Spotify app slik de f.eks har mot Deezer i dag.

Men om de jobber med det vites ingen..

Det er vel mer sannsynlig at Wimp kommer til å komme først til Squeezebox, tror de jobber med saken nå og en "ansatte" i wimp sier at de er nærme en løsning i følge denne siden:
http://wimp.no/site/web3/view.ftl?page=forum_post_listing&subTopicId=161
Usikker om det blir "hjemmeserver" løsning eller om det blir en "mysqueezebox.com" løsning, det burde bli det siste...
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.242
Antall liker
4.874
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
haralha skrev:
Forhåpentligvis klarer Logitech å implementere noe liknende mot Spotify slik at du setter squeezeboxen din til kun bruke mysqueezebox.com hvor de da burde ha en Spotify app slik de f.eks har mot Deezer i dag.

Men om de jobber med det vites ingen..
Du har visst ikke fått med deg denne: /forum/index.php/topic,48734.0/all.html

Ikke offisiell, riktignok, men fungerer visst upåklagelig. (Jeg har av ymse tekniske grunner ikke fått prøvd den ennå. Bruker fremdeles DSBridge-løsningen.)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Men denne ser da ut til å bruke en lokal server med Squeezeserver på - Squeezeboxen kjører ikke på egenhånd fra mysqueezeserver.COM.... eller tar jeg feil?
 

haralha

Medlem
Ble medlem
23.03.2010
Innlegg
5
Antall liker
0
coolbiz skrev:
Du har visst ikke fått med deg denne: /forum/index.php/topic,48734.0/all.html
Joda, har kjørt denne i over en mnd nå og er meget fornøyd. Men denne krever en egen hjemmeserver (eller NAS boks, som trådstarter spør om) for å kjøre, siden plugin'et trenger tilgang til en del binærfiler fra den originale Spotify applikasjonen.

En mer elegant løsning hadde vært, som jeg beskrev, å koble Squeezeboksen direkte til "nettet" uten å måtte spille via en hjemmeserver, altså via "mysqueezebox.com"

Et annet lite dilemma er at dette er et 3-parts pluginn som en fyr ("Triode") har laget, hvor lenge han har lyst til å holde på med dette er jo helt opp til han. Så hvis Spotify oppdatere API-ene sine, eller gjør noe annet som gjør at Triodes plugin ikke fungerer lenger, så er en prisgitt at han gidder å oppdatere det.

Hadde Logitech gått ut offisielt og lansert et plugin har en litt mer garantier om at dette er en løsning som fungerer og er stabil i lang tid, noe da svenske Sonos har gjort.

Mer om Triodes plugins virksomhet kan leses på dette forumet: http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=79706
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.242
Antall liker
4.874
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ardilla skrev:
Men denne ser da ut til å bruke en lokal server med Squeezeserver på - Squeezeboxen kjører ikke på egenhånd fra mysqueezeserver.COM.... eller tar jeg feil?
Stemmer det. Beklager dersom jeg bidro til forvirring eller midlertdige, falske forhåpninger.
Som haraldha sier, er den avhengig av at utvikleren vedlikeholder den dersom APIer eller andre ting endres i fremtidige versjoner av Spotify eller SqueezeboxServer. Men den er i det minste en glimrende løsning sånn inntil videre, for de av oss som har en egnet SB-server (Det har ikke jeg akkurat for øyeblikket..)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.495
Antall liker
1.012
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Kanon! Men Spotify kommer til å slite hvis de ikke rasker på....
 

mortens

Medlem
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
18
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Jeg bruker Qnap TS-239 turboNAS sammen med både triode spotify plugin og squeezeserver, alt fungerer aldeles prikkfritt og hastigheten er veldig bra. Qnap sine turbo bruker 1.6Ghz Intel Atom CPU med 1gb RAM.
det er ikke verdens mest økonomiske variant, men desidert en av de beste. Selv om NASen har innebygget vifte så syns jeg ikke den blir sjenerende, og oppetid er et ikke-tema.

jeg kjørte alt via pc tidligere, men syns det er mer elegant å kun ha den lille NAS-burken stående
 

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Innlegg
167
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hvilken plugin kjører du med for å få spotify via squeezeserver på Qnap?
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Kjører en Synology Diskstation 209+ (eller noe sånt), hvor squeezeserver kommer ferdig med softwaren.
Nesten lydløs, og et fantastisk UI.

Bruker også en ReadyNas, men den er ikke like elegant å sette opp eller like lydløs.


Begge er totalt stabile og raske i nettet.
 
Topp Bunn