Stille gain på CD/Preamp?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Jeg har et problem jeg ikke har vert borti før, og det er at gain ut fra spesielt ARC CD3 er så høyt (5.4V ballansert) at jeg knappt får bruke volumkontrollen på min LS26. Den har endatil 3 nivåer på gain ut, men selv dette er ikke nok med det sinnsvake nivået ut av CD3.
Er det noen måte å dempe nivået ut av CD3 til et normalt nivå f.eks 4V uten å gå på akkord med lydkvaliteten?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Send en fax eller ring til ARC. De svarer raskt på tekniske spørsmål.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Trodde dette var omtrentdlig normalt "ut-nivå" på en ballansert pre? (kanskje noen vet bedre?)

Kan det være en skikkelig mismatch mellom for og slutt-trinnet?
Jeg hadde samme problemet når jeg spillte med min BP-pre og Nakamichi effektforsterkeren!
Når jeg byttet til matchende monoblokker opphørte problemet.

Det beste er sikkert å spørre ARC, men det er vel ikke no' i eien for å lage et lignende dempeledd slik som vi gjør med RCA.
Ved hjelp av gode 2W motstander som f.eks Beyslag Karbonfilm eller AN tantalum vil ikke dette gå ut over lydkvaliteten!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Erland skrev:
Trodde dette var omtrentdlig normalt "ut-nivå" på en ballansert pre? (kanskje noen vet bedre?)

Kan det være en skikkelig mismatch mellom for og slutt-trinnet?
Jeg hadde samme problemet når jeg spillte med min BP-pre og Nakamichi effektforsterkeren!
Når jeg byttet til matchende monoblokker opphørte problemet.

Det beste er sikkert å spørre ARC, men det er vel ikke no' i eien for å lage et lignende dempeledd slik som vi gjør med RCA.
Ved hjelp av gode 2W motstander som f.eks Beyslag Karbonfilm eller AN tantalum vil ikke dette gå ut over lydkvaliteten!
Takk for tips! Dette er ikke normalt nivå. alle andre CD-spillere jeg har hatt har gain på 2/4V ut. Har aldri hørt om noe så vanvittig som 5,4V!!!
Endatil med rent ARC anlegg av nyere dato var problemet der, men i litt mindre grad!Får høre med Ones om det er mulig å få gjort dette!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Kan desverre ikke nok om ballanserte løsninger, men:

Om du vil lage deg et sett med dempeledd som demper signalet 20db, gjør du følgende:

Lodd inn en 47K 2W motstand i signalveien på positiv leder. Etter denne, på beinet til motstanden, men ETTER motstanden i signalveien, lodder du inn en 5K6R motstand. Jeg er faktisk ikke sikker på om denne 5K6R skal mot jordleder eller mot negativ leder i ballansert løsning, men noen på DIY (f.eks Jane eller Audiomix) kan sikkert bekrefte for deg. I SE(single ended) kretser går den naturlig nok mot jord.

Synes du det høres mye ut, bytter du ut 47K med 22K. Da demper du ca 10 db.

Dersom du ikke har lyst til å "gå løs på" kablene dine med tang og loddebolt, kan du evt. lage et par bittesmå boxer med xlr inn/ut som du plugger inn i kretsen der du vil ha den.....

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Har nettopp snakket med "Guruen" når det gjelder inngrepen i hifi komponenter her vestpå, og Ones tar saken! Han mente det samme som du Erland at noen motstander var veien å gå. var ikke noe problem. Han skulle endatil snakke med ARC! Kan ikke fatte å begripe at en slik produsent kan finne på noe så toskete!!!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Sjekket på Plinius hjemmesider. SA-102 står ikke der, men etterfølgeren SA-103. Disse har veldig høyt gain, 32dB RCA og 38dB !! balansert.

Kjører du balansert mellom LS26 og et sluttrinn med denne forsterkningen får du trøbbel når kilden din atpåtil kjører ut et så kraftig signal. Ingen god match.

Kjør ubalansert hele veien så kanskje du slipper å modde ARC utsyret ditt, eller få deg et sluttrinn med mer normalt gain. Mange ligger på rundt 28dB.

ARC sluttrinn har enda lavere gain, se hjemmesiden deres.

Dessverre ser det ut til at du har valgt utstyr som passer veldig dårlig sammen.........har du i tillegg lettdrevne høyttalere er du i deep shit.........

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Dette er nok en forenkling av problemet, for jeg hadde en ARC VT100 som førte til samme problemet, om en i litt mindre grad!
Problemet her er at ARC kjører med et vanvittig gain, bare sjekk rundt ang. andre CD spillere så finner du at normalen er 2V RCA og 4V ballansert. Da blir 5,4V vannvittig mye mer gain!
Hadde endtil en Audiomeca som er beste CD komboen jeg har hatt, her var gain ut 2V på både RCA og ballansert!
I tillegg har LS26 også et relativt høyt gain ut! Dette og sammenlignet med andre gode preamper som BAT sine SE modeller! Selv med bare ARC komponenter og med gain ut av LS26 på "low" (Har 3 gain settinger for å passe til alle typer slutt trinn) kunne jeg spille max på 50 (max 103) på volumet og da med innspillinger som har "lavt" nivå! I tilleg så er normalen at en bør ligge rimelig høyt oppe på volumet for å utnytte signalet best!
Det som er helt ufattelig er at ARC selv ikke har funnet ut av dette!

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Glemte også at ved å kjøre ARC med RCA kontaktene så taper en kvalitet i lyd ref. tester, men ved å dempe signalet skal ikke dette føre til noen forringelse av signalet, bare gjøre spilleren mer fleksibel! I tillegg så er visst inngrepet helt uproblematisk i følge ekspertisen! Da må vel dette være beste løsningen?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ser at CD5 har 2,6V SE og 5,2v balansert. Du har vel noe av det samme forholdet på din spiller vil jeg tro. Har du prøvd å kjøre med RCA-kabler tverrs igjennom og sett hvordan du kommer ut da?

Men det er klart, hvis det går greit å redusere spenningen ut på CD-spilleren er vel det en grei løsning.

Uansett, 38 db gain på et sluttrinn er det høyeste jeg har sett noensinne og med 92 dB følsomhet på høyttalerne høres ikke matchen optimal ut imo.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Ja det er vel et problem i begge ender her gitt! har aldri reflektert over gain i sluttrinn da det ikke har vert noe problem.
Nå har jeg heller ikke sett så høyt gain som 5,4V ut av en CD spiller heller. Da jeg nevnte dette for Roald Mikkelsen sa han det var vanvittig!!!
Vil hest ikke kvitte meg med Pliniusen da dette er en av få "ekte" klasse A forsterkere som er betalbare og preampen blir værende. Da er det enten å hive ut CD spilleren eller "modifisere" den til en "normal" spiller. Er dette rimelig enkelt og ikke går ut over lydkvalitet, så er jo valget enkelt! Da er jeg jo mye mer fleksibel i valg av forsterker senere også! Som nevnt har jeg testet 3 forsterkere og problemet er der i større og mindre grad. Da er det etter min mening helt "søkt" å gjøre noe slikt av ARC!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ja, det er nok den enkleste måten å komme rundt problemet. Men, uansett, teknikerne på ARC er hjelpsomme. De har ikke oppdaget email enda, men svarer greit på fax i løpet av en dag eller to.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
FZ skrev:
Ja, det er nok den enkleste måten å komme rundt problemet. Men, uansett, teknikerne på ARC er hjelpsomme. De har ikke oppdaget email enda, men svarer greit på fax i løpet av en dag eller to.
Ja Ones som som ev. skal gjøre inngrepet ville ta kontakt med ARC. Han er jo reperatør for merket, så jeg har ingen betenkeligheter så lenge han er positiv!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Cobra2 skrev:
2W motstander??? 0,2W skulle rekke!

Arne K
Elektro-teknisk sett har du helt rett Arne.

Det er erfart både fra LMC og undertegnende at ved å konsekvent benytte 2W motstander, opplever vi litt bedre lyd. LMC går litt lenger i beskrivelsen;
"Som å fjerne en stor propp"

Dette er bakgrunnen for at jeg anbefalte 2W karbonfilm eller tantaler til en som spurte om en løsning som ikke ville tilføre noen begrensninger.

God Påske!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Cobra2 skrev:
2W motstander??? 0,2W skulle rekke!

Arne K
Mye er alltid bedre vet du ;)
Noen synes eller mener at 2W motstander gir bedre lyd enn lav-effekt motstander.
De har nok ikke sett den utstrakte bruken av OFM komponenter i moderne elektronikk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
FZ skrev:
Send en fax om morgenen her og ring når det blir morgen der.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
5,4 er vel ikke helt vanvittig. Min dCS har valgfritt 2v eller 6v ;D
men jeg skal innrømme at 2v er passe!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
5.4V er i hvert fall ikke vanvittig mye i forhold til 4V.
De fleste effekt- / utgangsforsterkere trenger ikke mer enn 1V.
Viktig i denne sammenhengen er å se på hva som er normalt signalnivå i de forskjellige leddene. Ikke gain.
Hvis nivåene stort sett er riktige tidlig i kjeden, kan det være både lurt og enkelt å dempe nivået fra driveren til utgangsforsterkeren.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
JK skrev:
...
Problemet her er at ARC kjører med et vanvittig gain, bare sjekk rundt ang. andre CD spillere så finner du at normalen er 2V RCA og 4V ballansert. Da blir 5,4V vannvittig mye mer gain!
5,4V vs 4V er ikke så vanvittig forskjellig - ca 2,6 dB.

Med tanke på forsterkingen i effekttrinnet kan det hende du bør ha omkring 10-20 dB demping (avhengig av forsterkingen i forforsterkeren og følsomheten i HT). Dersom du skal dempe det «balanserte» signalet, så er det viktig at utgangsimpedansen fra begge signallederne etter demping er «lik» for å oppretholde «balanseringen».

mvh
KJ

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.460
Torget vurderinger
11
Ja virkningen er ikke så stor dessverre. Prøvde å koble CD spiller via RCA som bare gir 2,7V ut. Det ble bedre men
ikke noe som vil hjelpe, så denne løsningen er kannsellert!
Kommer vel til å bytte effekten, som vel egentlig er hoved problemet her!
Takker for alle innspill!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiomix skrev:
Mye er alltid bedre vet du ;)

De har nok ikke sett den utstrakte bruken av OFM komponenter i moderne elektronikk.
Nei, hvem er det vel som vil ha omgang med sånt!

Topp Bunn