Stiftetrykk

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
440
Antall liker
117
Fikk en telefon fra en hifikamerat som satte meg litt ut. Han var på jakt etter en pickup hvor man kunne sette et stiftetrykk på over 1,8 og gjerne over 2 gram. Han mente da at han ville få bedre bass med høyre trykk.? Aldri hørt lignende uttalelse.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.487
Antall liker
84.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
DJ PU til Ortofon og tilsvarende fra andre produsenter har gjerne opp mot 5g stiftetrykk, nettopp for å kunne opprettholde god bass ved høyt lydvolum
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Dette er bare tull, der er noe fundamentalt galt i isolering av platespiller om han ikke kan få god bass ed høyt volum. Bruker 2 gram på min AT33PTGII.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.693
Antall liker
58.682
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Fikk en telefon fra en hifikamerat som satte meg litt ut. Han var på jakt etter en pickup hvor man kunne sette et stiftetrykk på over 1,8 og gjerne over 2 gram. Han mente da at han ville få bedre bass med høyre trykk.? Aldri hørt lignende uttalelse.
Det beste er vel å følge produsentens anbefaling mht nåletrykk.
Det er mange som ligger i området rundt 2g.
Både for høyt og lavt vekttall gir unødvendig slitasje på både plater og plog. Lyden blir heller ikke optimal i fht potensiale.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.783
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min Audio-Technica AT-VM95SP skal ha 5 g.
Men den er til steinkaker og jeg synes vel ikke at bassen på Emigrantvalsen utmerker seg i særlig grad.
 
Topp Bunn