Steven Wilson, Porcupine Tree osv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes Steven fortjener en egen tråd.

    Lytter nå til The Sky Moves Sideways - Porcupine Tree, veldig bra - tror jeg må handle litt på Qobuz.

    Ser at det finnes en del annet enn studioalbumene til PT - hva anbefales? Også av andre prosjekter han er med på, Blackfield osv.
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Noen av No-man platene er bra, særlig Returning Jesus, Together we´re stranger og Schoolyard Ghosts
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Og selvfølgelig: Storm Corrosion, laget sammen med Mikael Åkerfeldt fra Opeth. Veldig bra, og veldig annerledes enn folk ville trodd. Bra lyd også :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Glimrende, skal sjekke ut No-Man - ser det er flere album der jeg ikke har hørt.

    Storm Corrosion er bra, den har jeg - ble vel bare et album?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Vekslende DR på innspillinger - ser ut til at den på Qobuz er ok, men skal sjekke før jeg handler.



    Spor 6 på denne expanded versjonen er på over 34 min - :D
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Wilson har jo hatt handa på en rekke remastere også. Har han klart å gjøre reelle forbedringer eller er de som remastere flest? Dvs. Økt volum og forflatning av dynamikk. Har jo troa på at han har gjort en god jobb, men er usikker på om jeg har hørt noen av de. Kom gjerne med anbefalinger da jeg på ingen måte har oversikt over arbeidet hans.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et par eldre tråder med anbefalinger også
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Wilson har jo hatt handa på en rekke remastere også. Har han klart å gjøre reelle forbedringer eller er de som remastere flest? Dvs. Økt volum og forflatning av dynamikk. Har jo troa på at han har gjort en god jobb, men er usikker på om jeg har hørt noen av de. Kom gjerne med anbefalinger da jeg på ingen måte har oversikt over arbeidet hans.

    Dette er veldig interessant - jeg handlet download av The Skies Moves Sideways på Qobuz nå - den har DR12 og låter veldig bra. Virker som dette er en remaster som har kommet etter 2003/2004 - som har dårlige DR tall.

    Ser at SW nevner Anti-Loudness remasters?




    Har han gjort dette med alle album?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Fantastisk album fra Tim Bowness som Steve Wilson og 3 ex Japan medlemmer medvirker på. Utgitt 1994 hvis jeg ikke husker feil.

    Vis vedlegget 741647
    Jepp, den er veldig bra. Bra lyd også. Skal man gå til plater der han spiller kan man også lytte til Lumen og Stone to flesh med Jansen og Barbieri der en ung Wilson spiller gitar. Karn er vel også med.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Alt er interessant - synger, spiller, mixer osv
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Syns denne podcasten er noe av det mest interessante han holder på med :)

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Steven Wilson er åpenbart audiofil. Jeg har hørt remiksene han har gjort bla. av Yes og Jethro Tull i surround... og .. .daaaamn :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Syns denne podcasten er noe av det mest interessante han holder på med :)

    Wow, så stilig, det må jeg få hørt!
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Veldig enig!
    Steven Wilson fortjener i høyeste grad en tråd.
    Litt av en produksjon med div. samtidige band, prosjekter, og album!
    Stor låtskriver, artist, gitarist, og produsent.
    Må innrømme at jeg ikke har klart å høre over alt.

    Ser at han også har fått en lovpriset separat karriære som remastrer av gamle album.

    Superbandet hans Porcupine Tree, fortjener også tråd. (Og ikke lenger helt nye PT trommisen - Gavin Harrison - WOW for en trommis!).

    Heia SW og PT (og GH)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er litt opplegg med noen av Porcupine Tree albumene - for eksempel Up the Downstair (1993) - her fikset SW en utgave i 2005 hvor han erstattet trommemaskin med Gavin Harrison og remastret albumet.

    Men denne 2005 remasteren er ganske komprimert - DR9. Så i 2018 (cd utgave discogs) gjorde han en slik "anti-loudness" remaster av albumet - med DR12.

    Jeg handlet den digitale utgaven av 2018 remasteren hos Qobuz - den er faktisk i 44.1/24 bit.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har nå noenlunde oversikt over studioalbumene til PT - men det er mye annet rart de har gitt ut, nå lytter jeg til Voyage 34


    Ganske speisa greier 😁
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det ser ut som en del av disse nyere anti-loudness remasterne kom ut i denne Porcupine Tree boxen:




    Som ble sluppet i 2020.

    Noen som har den?

    Kanskje noe man skulle hatt... :D

    Her er Steven med en unboxing video fra november i fjor:


    Siden denne boxen med den første halvparten av PT album kom ut i 2020 - hva med den andre halvparten? Er det kanskje en box med de på gang?
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nå er det konsert med Tim & Steven



    Live at The Bush Hall, London - 29 august 2008
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Han har, med en viss selvironi bak, laget en del boxsets de siste årene. Jeg har bare de siste soloalbumene sånn. Den siste med dette bildet øverst innenfor lokket.

    IMG_1803 2.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så det var ikke du som handlet denne:


    Var denne fyren:


    Ultra deluxe 😁
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Nei, så gal er jeg ikke :D
    Settet som fulgte med Hand.Cannot.Erase er fascinerende bra, men masse greier som hører til historien som fortelles og som i sin tid ble publisert som en blogg under opptrappingen til utgivelsen. Jeg fikk litt dilla og måtte bestille.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nei, så gal er jeg ikke :D
    Settet som fulgte med Hand.Cannot.Erase er fascinerende bra, men masse greier som hører til historien som fortelles og som i sin tid ble publisert som en blogg under opptrappingen til utgivelsen. Jeg fikk litt dilla og måtte bestille.
    Stilig at du nevnte Hand.Cannot.Erase - når jeg handlet albumet (bare en enkel blu ray) lyttet jeg til albumet mens jeg leste bloggen på nettet - litt småcreepy, men veldig kult.

    Tenkte å gjøre det samme en gang senere - men da var nettstedet forsvunnet - synd.

    Fantastisk album!

    Men jeg er litt skuffet over videoene som viser ultra-deluxen - hvor er klinkekulene? Skjerfet? Glassunderlagene?

    😁
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Du finner den fremdeles på waybackmachine, men det er litt tungvindt. Han kunne lagt ved fila i box settet, synes jeg:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har det meste av det SW har gitt ut og vært med på så lenge det er multikanal.Har også det fleste multikanals remiksene han har gjort for andre.Kun noen få jeg har stått over pga høy pris og /eller low res.Bl.a den første med Roxy Music som var dyr og kun på DVD.Nå når han har begynt å remikse i Atmos kan det bli mye bra,Freehand var bra.:cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har det meste av det SW har gitt ut og vært med på så lenge det er multikanal.Har også det fleste multikanals remiksene han har gjort for andre.Kun noen få jeg har stått over pga høy pris og /eller low res.Bl.a den første med Roxy Music som var dyr og kun på DVD.Nå når han har begynt å remikse i Atmos kan det bli mye bra,Freehand var bra.:cool:
    Jeg også har mye av det han har mixet i surround - men har også stått over Roxy Music albumet han mixet - og Tangerine Dream samlingen - sikkert noen flere som jeg ikke vet om.

    Freehand er fenomenal!

    Blir spennende å se hva som dukker opp av ting han lager nye mixer av - for Jethro Tull er vel "The Broadsword and the Beast" som er neste ut - en favoritt som jeg gleder meg til :love:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også har mye av det han har mixet i surround - men har også stått over Roxy Music albumet han mixet - og Tangerine Dream samlingen - sikkert noen flere som jeg ikke vet om.

    Freehand er fenomenal!

    Blir spennende å se hva som dukker opp av ting han lager nye mixer av - for Jethro Tull er vel "The Broadsword and the Beast" som er neste ut - en favoritt som jeg gleder meg til :love:
    Har TD boksen også,har alltid likt de.Synd de ikke fant flere av tapene,men den uutgitte film musikken de fant var veldig bra i multikanal.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    En litt artig sak er at Steven Wilson i sin tid produserte Anja Garbareks plate "Smiling and waving". En plate han har sagt seg ganske fornøyd med. Jansen & Barbieri bidro også.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Mengden av hva han har levert - tar man også med kvalitetsnivået - er det utrolig imponerende. Unik fyr.
    Fyren må være arbeidsnarkoman. Her er en link som dukket opp på FB-siden hans for litt siden. Han må være en smule sprø han som samlet all informasjonen også :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn