Stereoanlegg til ~25k

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
Håvarhede skrev:
..Når det gjelder Naim så har jeg kun en hake og det er at elektronikken favoriserer meget gode high-end opptak...
Er vel akkurat det motsatte av min begrensede erfaring.

Leste nettopp tråden, og får litt følelsen av at du skulle ha droppet Cambridge og kanskje gått rett på noe annet. Selv var jeg på en noe dyr handlerunde og hadde forskjellige ting innom her før jeg landet på det jeg har nå. Forresten trenger du ikke bekymre deg for at Nait 5i ikke er kraftig nok.

En kompis har kjøpt seg et Exposure-sett, og var hos ham for et par dager siden for en prøvelytt (2010S cdp og integrert). Han har et par B&W-høyttalere til 3500,-. Lød rett og slett imponerende og kjempemorsomt, hadde vært superfornøyd med det anlegget selv.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Mye velmente råd her, men...

840a er evig god nok og "varm" nok for RS6. Ønsker du å tippe klangbalansen i en annen retning bytter du høyttalere.

Lån med deg en 740c eller 840c, som er helt andre spillere enn 640, og hør om dette gir deg mer av det du ønsker. Disse kan i tillegg brukes som DAC for andre kilder.

Jeg har hatt RS6 på Creek Classic/640c og det funker ok men mangler litt "fremdrift".

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det en hake at elektronikken evner å overbringe opptakets kvaliteter?

Vidar P og jeg er uenig om mange ting vi (Hagenkvartetten er best samme hva han skriver.), men vi er skjønt enige om at jo mer kildetro et anlegg er jo lettere er det å høre musikernes intensjoner. Og det er det som bør være poenget med hifi.
 

chrijoh

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
12
Antall liker
0
Takk for at dere tar dere tid til å veilede en "nybegynner" innen HiFi. Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger. I første omgang er jeg ikke interessert i å bytte mine RS6. Jeg vil heller "jobbe" mot å få utnyttet potensialet til disse HT best mulig, enten ved "ny" elektronikk eller ved annen tuning.

1. Lydmessig hadde jeg håpet på at 640 (dvd) + Dac Magic skulle bli tilnærmet lik 740/840 cd spiller. Men dette tilbakeviser noen av dere. Da kan jeg altså like gjerne selge Dac'en siden jeg ikke bruker PC som kilde uansett?

2. Istedet for å hoppe på oppgraderingskjøret kan det være mulig jeg har noe å hente på plassering av systemet?
Nedenfor har jeg laget en skisse av lytterommet.

Det er middels godt dempet (parkett på gulv, 2 gipsvegger, 2 betongvegger, men endel store "runde" møbler i stoff + stort tykt gulvteppe + mange bilder på veggene).
 

Vedlegg

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.659
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her kan du nok hente noe. En symmetrisk plassering av høyttalerne i rommet vil kunne hjelpe, f.eks.
Kan du ta med plassering av vinduer (inkl. brystningshøyde) og dører på tegningen, samt ta med alle mål?
 

chrijoh

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
12
Antall liker
0
Jeg sitter kun og knoter i Paint, så fullstendig detaljert tegning med alle mål vil nok ta noe tid. Jeg har lagt til åpninger og vinduer (venstre vegg er ett eneste stort vindu).

Jeg har en liten leilighet på ca 60 kvm totalt, så jeg har ikke noe dedikert lytterom i den forstand. Stuen som er avbildet er med åpen kjøkkenløsning og fungere også som spiseplass etc. Jeg har kun mulighet til mindre justeringer når det gjelder plassering av anlegget.

Men alle tips tas imot med takk uansett!
 

Vedlegg

O

Omar

Gjest
På tegningen så ser det ut som om du kan flytte høytalerne litt mot høyre og kanskje flytte sofaen samtidig og sette en lampe eller et bord i hjørnet på venstre side av sofaen. Dempe matrialer er å få kjøpt i spesielle steder på nettet. Det er bare å søke. Dessuten anbefaler jeg teppe foran høyttalerne for å unngå for mye refleksjon fra gulvet. Høyttalervalget ditt er veldig smart. Gratulerer. ;D Jeg har hatt slike en gang før.
Jeg ville ha ringt hifi huset i Bærum og bedt om å få teste Roksan eller Yamaha. Spør Andre hva slags elektronikk som passer best til MA. RS6. Han vil sikkert også anbefale en Yamaha HD surround reciever som ikke er å forakte. Roksan låter varmt og litt rocka. Jeg vil Tro Yamaha 1000 serien låter litt mer likt Denon. Spør om han har noe Harmonic Technology Pro 9 høyttalerkabler liggende som vil løfte høyttalerne dine til nye høyder garantert. Sjekk bruktbørsen også.
Cambridge er helt ok men ikke optimalt. Jeg ville prøvd Unison Unico P som ser ut som en oppgradert unico. Disse fører norsk hificenter. Jeg har også hørt rykter om at Abrahamsen låter bra med Monitor Audio.
Naim vil jeg også henge på som anbefalt merke og er å få tak i hos gutta på Kontrapunkt Majorstua. Lyric Hifi har Creek evolution eller Classic. Cary anbefales ikke m høytalerne dine. Arcam passer glimrende til høyttalerne dine. Rotel er heller ikke nevnt og vil garantert gi et godt resultat.
 
C

Cyber

Gjest
Du bør ha mer avstand mellom høyttalerne, men det er kanskje vanskelig utifra plassering i rommet ellers?

Abrahamsen v2 er fin på MA, en Unison hadde nok også fungert...
 
Topp Bunn