Stereo decoder Tandberg

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Hei, Har noen Tandberg radio'er/forsterkere,alle med decoder.Kun en ser ut til å virke som den skal.Annet enn decoderen som kan være problemet,når pærer er sjonglert med og byttet?Alle tips mottas med stor takk!mvh
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:) Hei! Jeg tror nesten du må spesifisere problemene du opplever litt nøyere,,
og hvilke radioer det er snakk om. Generellt kan det jo nevnes at de kanskje trenger justering.Det sitter potmeter på de forskjellige dekoderene som bla justerer følsomheten for når stereo skal slå inn i forhold til støyete mottak.Det kan også være dårlig kontakt i disse gamle potene,slik at de rett og slett ikke fungerer som de skal.Videre kan de jo naturligvis være defekte etter så mange år,men det er rart om vi snakker om en slags trend på dine radioer,etter hvor mange du har.
mvh Rune :)
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Tandberg Huldra 10 fungerer fint,stereolampa lyser ved mottak.Har en Huldra 9 og en Tuner/amplifier som ikke lyser ved mottak.Kunne du si noe mere om disse potmeterne?Relativt blank på den tekniske siden.Mener det er en decoder4 som sitter i 9'ern,og den ligner på det den i den andre au.Kan sjekke dette nøyere om nødvendig for trimmeframgangsmåte.mvh
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Husker ikke helt om det er nr 4 i nieren,men det jeg vet er at akkurat den typen var det litt prakk med,både da de var nye,og selvfølgelig nå etter så mange år.Den kan godt vise seg å være defekt-desverre.Om ikke hukommelsen spiller meg et puss,så mener jeg å huske at det er det øverste dreiepotmeteret på dekoderen som justerer stereofølsomheten.(den står på høykant).Mener også at dekoderen som sitter i Sølvsuper 11 og HI-FI tuner skal gå i H 9.H 9 var nesten aldri utstyrt med dekoder fra fabrikk,de ble ettermontert.I midlertid var de forberedt på det,så det var bare å plukke ut en dummy,og sette inn dekoderen i stedet.Den er festet med to små skruer fra undersiden av printet,men den fungerer uten disse også.Du kan jo skjekke at den sitter ordentlig fast nede i kontakten sin,ev plukke den løs og rense kontaktflatene.Det kan forekomme irr inni der.Dette gjelder også disse dreiepotene på dekoderen.Merk av hvor de sto,og bruk en egnet el.spray mens du dreier de forsiktig fram og tilbake noen ganger,før du setter den tilbake der den sto.Til dette trenger du et lite flatt skrujern til å dreie potet med.
Om ikke noe av dette hjelper,må du nok påregne reperasjon.MRK. teletor.no lager nye dekodere til disse apparatene på forespørsel,og de er adskillig mer støyfrie enn disse originale er.I alle fall på H 9 vil du nok finne ut at det er like greit med mono,selv om du skulle få den originale dekoderen til å virke.
Mvh Rune :)
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Takker så mye for tipsene.Skal få sjekket ut dette i løpet av uken.mvh
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Da her jeg faktisk fått prøvd dette.Har en IC-3 og en IC4.IC-4'en virker i tuner(hifi fm/am).Dog er det litt svakt lys i stereolampa.Hva slags lampa skal sitte i der?
Ic-3'en får jeg ikke noe schwung på.Hvor sitter trimpotmeteret der?Kommer heller ikke inn til manual-sidene(kallhovde).mvh
 
Topp Bunn