Stepup impedans?

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
100
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Hei

Jeg har en Dynavector XX2 med internimpedans på 6 ohm. Hva må jeg tenke på når jeg skal velge en stepuptrafo som passer (impedansen i stepupen)?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.795
Torget vurderinger
1
Med transformator-stepup skal du ideelt sett (for mest mulig effektiv energioverføring), ha en reflektert impedans på primærsiden (Zi) som er lik spoleimpedansen(-resistansen) i PU. Reflektert impedans er (ideelt sett) inngansimpedansen i RIAA (Zr) dividert med kvadrate av viklingsforholdet (Tr) i trafo => Zi=Zr/Tr2. Dersom reflektert impedans blir for høy kan dette justeres med å sette en lavere inngangsimpedns på RIAA slik at regnestykket går opp. Resistansen i primærviklingen bør også være så lav som mulig, og helst vesentlig under spoleresistansen i PU. Det kan også hende at det er nødvendig å ha litt kapasitiv last på sekundærsiden av trafo. Forøvrig bør du tilstrebe så kort ledningsføring mellom trafo og MM-RIAA som praktisk mulig.

Jeg gjør for ordens skyld at folk også har posistive erfaringer med andre løsninger enn «ideelt sett».

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Impedansen er én ting, men gain er også et hensyn du må ta.
Stepup trafoer for MC ligger vel vanligvis fra 5 til 20 x på gainet til pickupen.
Dvs at for å få et passende signal ut må du ta utgangspunkt i hva pickupen har (0,1 - 0,5V), så gange dette med stepup-ratio (5-20) og så gange dette med gainet i riaaen din.
Riaaer oppgis vanligvis med dB - forsterkning, så dette må du evt konvertere før du ganger. Husker ikke formelen i farta.
Du skal ende opp med 1 til 2 volt totalt sett. Det er ofte det preamper og forsterkere skal ha på inngangen for å virke optimalt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
KJ skrev:
Med transformator-stepup skal du idelet sett (for mest mulig effektiv energioverføring), ha en reflektert impedans på primærsiden (Zi) som er lik spoleimpedansen(-resistansen) i PU. Reflektert impedans er (ideelt sett) inngansimpedansen i RIAA (Zr) dividert med kvadrate av viklingsforholdet (Tr) i trafo => Zi=Zr/Tr2. Dersom reflektert impedans blir for høy kan dette justeres med å sette en lavere inngangsimpedns på RIAA slik at regnestykket går opp. Resistansen i primærviklingen bør også være så lav som mulig, og helst vesentlig under spoleresistansen i PU. Det kan også hende at det er nødvendig å ha litt kapasitiv last på sekundærsiden av trafo. Forøvrig bør du tilstrebe så kort ledningsføring mellom trafo og MM-RIAA som praktisk mulig.

Jeg gjør for ordens skyld at folk også har posistive erfaringer med andre løsninger enn «ideelt sett».

mvh
KJ
Nå har jeg null teknisk peiling, men er du sikker på at resistansen på primærsiden bør være vesentlig under spoleresistansen? Jeg har hatt dette ved et par anledninger og min erfaring er at det låter lukket, dødt og innpakket (men om det skyldes dette alene vet jeg ikke, det kan være andre forhold).

Ellers er min erfaring at dersom trafo ikke matcher pickup, eller omvendt, så klarer man ikke fullt ut å kompensere for dette ved å endre lasten på sekundærsiden. Men som sagt, jeg kan ikke det tekniske i dette.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.795
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
...
Nå har jeg null teknisk peiling, men er du sikker på at resistansen på primærsiden bør være vesentlig under spoleresistansen? Jeg har hatt dette ved et par anledninger og min erfaring er at det låter lukket, dødt og innpakket (men om det skyldes dette alene vet jeg ikke, det kan være andre forhold).

Ellers er min erfaring at dersom trafo ikke matcher pickup, eller omvendt, så klarer man ikke fullt ut å kompensere for dette ved å endre lasten på sekundærsiden. Men som sagt, jeg kan ikke det tekniske i dette.
Du er oppmerksom på forskjellen mellom primærspolens serieresistans og reflektert impedans?

Serieresistansen på primærsiden er den motstanden i viklingen som du måler med et vanlig multimeter.

Reflektert impedans er den lasten som primærsiden gir tilkoblet PU som funksjon av viklingsforholdet (+trafoens koblingsfaktor) og lasten på sekundærsiden.

Den impedansen som PU «ser» er en kombinasjon av reflektert impedans, resistansen i primærviklingen og induksjonen i primærviklingen mm. De to sistnevnte er «parasittiske» og bør isolert sett reduseres så mye som mulig. Resistansen i primærviklingen kan også ha litt å si mht støy.

Som kjent er det noe variasjon i erfaringene mht det det lydlige, og det har ganske mye å gjøre med smak og behag.

mvh
KJ

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.020
Sted
Kongsberg
Hei igjen.

Med fast motstand i en (aktiv) MC-forsterker skal lastmotstanden være
mellom 10 og 20 ganger (dempningsfaktor) spoleimpedansen.
Med 6 Ohm spole-impedans bør lasten ligge mellom 60 og 120 Ohm.

Med trafo skal belastningsmotstanden være mellom 1 og 5 ganger
(dempningsfaktor) spoleimpedansen, beregnet ut fra formelen KJ
referer til.

Benyttes en 20 dB trafo (10 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 600 - 3000 Ohm på sekundærsiden.

Benyttes en 26 dB trafo (20 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 2400 - 12000 Ohm på sekundærsiden.

Benyttes en 30 dB trafo (31 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 6000 - 30000 Ohm på sekundærsiden.

Disse verdiene er totalmotstanden på trafoens sekundærside så
innsatt paralellmotstand må beregnes som paralell med RIAAens
standard 47 kOhm inngangsimpedans.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Som nevnt har jeg null teknisk innsikt KJ, så begrepene du nevner er jeg ikke sikker på at jeg fullt ut forstår.

Jeg ble i sin tid fortalt at det var så enkelt som at du tar inngangsimpedansen på riaatrinnet (i mitt tilfelle 1 megaohm, senere omgjort til 47 kohm) og dividerer dette på kvadratet av forsterkningen (med Lundahl 13, eventuelt 13X13, med Benten 20X20). Regnestykket viser en impedanse som med en aktiv enhet ville vært en grei impedanse, likevel låt dette helt håpløst i begge tilfeller. Jeg har senere hatt en mengde trafoer og aktive step-uper innom og jeg nekter å tro at dette jeg opplevde med Bent og Lundahl er fordi disse er så dårlige isolert sett, det må handle om matching.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Gunnar_Brekke skrev:
Hei igjen.

Med fast motstand i en (aktiv) MC-forsterker skal lastmotstanden være
mellom 10 og 20 ganger (dempningsfaktor) spoleimpedansen.
Med 6 Ohm spole-impedans bør lasten ligge mellom 60 og 120 Ohm.

Med trafo skal belastningsmotstanden være mellom 1 og 5 ganger
(dempningsfaktor) spoleimpedansen, beregnet ut fra formelen KJ
referer til.

Benyttes en 20 dB trafo (10 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 600 - 3000 Ohm på sekundærsiden.

Benyttes en 26 dB trafo (20 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 2400 - 12000 Ohm på sekundærsiden.

Benyttes en 30 dB trafo (31 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 6000 - 30000 Ohm på sekundærsiden.

Disse verdiene er totalmotstanden på trafoens sekundærside så
innsatt paralellmotstand må beregnes som paralell med RIAAens
standard 47 kOhm inngangsimpedans.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Min pickup også har 6 ohm, Bent Mu er konfigurert til 26dB/20X.
Bent Mu har terminaler for ending av last på sekundærsiden, jeg har eksperimentert litt med dette, men jeg klarte aldri å rette opp dette ved å jobbe med laster parallelt med riaatrinnet.
10Kohms motstand på sekundærsiden, parallelt med riaatrinnet burde være i området (1/Rtotalt = 1/R1+1/R2).
Når jeg nå snakker om store forskjeller på disse trafoene så mener jeg virkelig store forskjeller.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Cobra2 skrev:
Til og med med trafo, er det ofte bedre å experimentere med last-motstand på PRIMÆR-siden!
Det ligger forresten et par "papirer" til nedlasting på hjemmesiden til Jenssen trafos,
og god arrtikkel på vinylengine.com http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

Arne K
Hvorfor? Pga støy eller? Blir jo et annet regnestykke enn på sekundær,meir komplisert vil æ tru ::) PS Kjøre 13x og 40,4K i RIIA som blir ca 240ohm,det spiller bra med Denon103R..

mvh Filip

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
F.E. skrev:
Cobra2 skrev:
Til og med med trafo, er det ofte bedre å experimentere med last-motstand på PRIMÆR-siden!
Det ligger forresten et par "papirer" til nedlasting på hjemmesiden til Jenssen trafos,
og god arrtikkel på vinylengine.com http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

Arne K
Hvorfor? Pga støy eller? Blir jo et annet regnestykke enn på sekundær,meir komplisert vil æ tru ::) PS Kjøre 13x og 40,4K i RIIA som blir ca 240ohm,det spiller bra med Denon103R..

mvh Filip
Regnestykket for last på primær siden er like enkelt. 1/Rprimær=1/Rønsket-1/(Rsekundær*n^2) hvor n=viklingsforhold=gainx, Rsekunær=47k typisk.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.253
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
F.E. skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K

mvh Filip
Fordi jeg leste om det, og prøvde det, nå er det din tur..!

Arne K

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Cobra2 skrev:
F.E. skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K

mvh Filip

Arne K
GRR :p Du e nu en he..... fyr som plage mæ med sånt ;D Jada,må vel prøve det da ::) førr å se om man kjem nærmere nirvana ;) Kan du ikkje i det minste gi mæ en liten teaser eller gulrot som vi si på godt norsk ;) må vel lese det der i morra,opptatt med å spille nu..

mvh Filip

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Se hva Joppa fra Bottlehead skriver Filip...
Sometimes people will attempt to reflect a low impedance load to a cartridge by using a lower transformer load impedance. In the usual situation, the cartridge resistance is lower than the transformer optimum primary impedance, and loading down the secondary will reduce the Q more rapidly than it increases the corner frequency, resulting in a substantial loss of treble.

There are thus only two practical ways to use a low-resistance cartridge with a higher-impedance transformer:

1)Load the transformer properly, and accept that the load presented to the cartridge is higher and will not contribute to cartridge self-damping, or

2)Shunt the cartridge with an appropriate loading resistor, and again load the transformer properly.

In order to match the cartridge's impedance without using a shunt resistor at the transformer primary (as is often desired) you must find a transformer designed to present that impedance to the cartridge.

La oss få høre hva ditt xperiment sier.. ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
KJ skrev:
Du er oppmerksom på forskjellen mellom primærspolens serieresistans og reflektert impedans?

Serieresistansen på primærsiden er den motstanden i viklingen som du måler med et vanlig multimeter.

Reflektert impedans er den lasten som primærsiden gir tilkoblet PU som funksjon av viklingsforholdet (+trafoens koblingsfaktor) og lasten på sekundærsiden.

Den impedansen som PU «ser» er en kombinasjon av reflektert impedans, resistansen i primærviklingen og induksjonen i primærviklingen mm. De to sistnevnte er «parasittiske» og bør isolert sett reduseres så mye som mulig. Resistansen i primærviklingen kan også ha litt å si mht støy.

Som kjent er det noe variasjon i erfaringene mht det det lydlige, og det har ganske mye å gjøre med smak og behag.

mvh
KJ
Jeg trodde jeg hadde oversikt over dette, men det er tydelig at jeg har misforstått dette fullstendig. Jeg har brukt Benten (20X forsterkning) åpen, eller lastet med verdier som gjorde at pickupen samlet "så" verdier (resistans/400) i området 50-117. Jeg trodde feilaktig at det var her som på aktive step-uper at jo høyere verdi jo mer åpent. Vel, jeg har lastet med 2,7 kohm i parallell nå og det var andre boller!
Takk for korrigering folkens. Plinius, du hadde helt rett i dine antakelser igår!

Jeg har funnet ut at jeg har null peiling, men at jeg plutselig har hele tre trafoer som presterer glimrende, ha, så er man rik på duppeditter om fattig på kunnskap.

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
100
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Høres bra ut Fosse.

Hvordan synes du Benten låter kontra Cotteren?
Det er vel også sannsynlig at du har mer å gå på ved riktig impedanstilpasning på Cotteren også.

Hva skjedde med lyden når du lastet sekundærsiden på trafoen?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Ja, nå er det en stund siden Benten var koblet til sist, og den gang feilaktig, men den gang låt den lukket, daut, som om musikken gikk for sakte. Helt uten fart og sprut (Ubrukelig slik det bare kan låte om man har mismatch av ett eller annet slag).

Jeg har hatt for lite tid tid i sweetspot med Cotteren etter at vi endret høyttalerplasseringen, men førsteinntrykket er at slik som Benten nå låter (2,7kohm i parallell) så låter det sammenlignet med Cotteren (uten at jeg vet hva den ser) litt lettere. Ikke tonalt lettere, men som om musikken puster litt enklere, som om det hele flyter litt mer. Det har mindre tendens til å låte stresset. Men, jeg må ha litt mer tid. Poenget her var bare at jeg har tatt feil om Bentens mulighet for å matche XV-1s.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Noen som kan komme med gode tips til motstander, tenker på fabrikant og type.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Noen som kan komme med gode tips til motstander, tenker på fabrikant og type.
Tja, hvis du gidder å teste er utvalget stort her:
http://www.partsconnexion.com/t/econnexion/1209/dec09.html
De fleste koster jo også "nesten ingenting" så hvor mye tid du er villig til å bruke er vel viktigere enn kostnadene vil jeg tro.......... :-\
I "gamle dager" da jeg drev med slikt likte jeg f.ks. Holco som jeg fant "musikalske", men utvalget er enormt og det finnes sikkert andre som kan passe din smak enda bedre :-\

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Mange takk Jens! Jeg tar med meg anbefalingen din.

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
100
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Jeg vil anbefale deg å bruke Audio Note tantaliumsmotstander. de leveres i 1/2W, 1W og 2W. 2W låter best.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Cobra2 skrev:
F.E. skrev:
Cobra2 skrev:

Arne K

mvh Filip

Arne K
Hmm,studerte den artikkelen,e jo ikkje noe annet enn det æ allerede har testet ut,dog har æ vel litt "lett" last og klar over det,hadde bare ikkje andre motstander til rådighet ;) Skal vel et stykke ned vil æ tru ::) Men har et spørsmål: ser at 26X skal gå greit ifølge den sida på vinylengine,blir i øvre grenseland dog,noen erfaringer? Blir jo 28dB kontra 22dB med 13X. Stepupen min: Lundahl LL1681 kan brukes som 13 og 26X. Har motstander som kan realisere 60,74,102,108,148 og 155ohm "sett" last ved 26X(dvs har 4 stk 100K og 2stk 220K). PU e Denon 103R med 0,29mV Ka trur dere vil funke best? Vil tru rundt 100-150,mulig æ tar feil...4-500 funka best ved aktiv MC-RIIA..

mvh Filip

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Hmm,studerte den artikkelen,e jo ikkje noe annet enn det æ allerede har testet ut,dog har æ vel litt "lett" last og klar over det,hadde bare ikkje andre motstander til rådighet ;) Skal vel et stykke ned vil æ tru ::) Men har et spørsmål: ser at 26X skal gå greit ifølge den sida på vinylengine,blir i øvre grenseland dog,noen erfaringer? Blir jo 28dB kontra 22dB med 13X. Stepupen min: Lundahl LL1681 kan brukes som 13 og 26X. Har motstander som kan realisere 60,74,102,108,148 og 155ohm "sett" last ved 26X(dvs har 4 stk 100K og 2stk 220K). PU e Denon 103R med 0,29mV Ka trur dere vil funke best? Vil tru rundt 100-150,mulig æ tar feil...4-500 funka best ved aktiv MC-RIIA..

mvh Filip
[/quote]

sjekk: http://www.usa.denon.com/DL-103R-OM-E_003.pdf
Står 40 Ohms last ved bruk av trafo.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Har prøvd det,dvs 6800ohm delt på 13X x 13X,funka veldig dårlig,innesluttet og udynamisk.Leste en plass at en "40-ohm"-trafo va tilpasset PU med den internimpedansen og ikkje belastet PU med 40ohm "sett" last.Kan stemme i forhold til det æ opplevde,det va heilt krise :eek:

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Nu skal det sies at æ målte 28ohm på spolene i PU og ikkje 14ohm som det står i PDF-dokumentet. Rare greier ka? Standard 103 har vel 40ohm meine æ å huske  ::)
Edit: Målte 18ohm her om dagen,husket vel feil dessverre.Dette er målt inkl tonearmskabel.
mvh Filip

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Tipper de mener 40 Ohm minimum i det databladet. Det betyr vel at du kan prøve verdier som ligger tett rundt 100 - 200 Ohm, om det var slik at 40Ohm var for lite. Jeg loddet inn ulike motstandsverdier på en "velger" (switch) slik at jeg kan bytte verdi selv mens jeg spiller plater. Synes det er en grei løsning da spesielt klassisk ofte gjør seg med litt letter last enn pop og rock.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
F.E. skrev:
Nu skal det sies at æ målte 28ohm på spolene i PU og ikkje 14ohm som det står i PDF-dokumentet. Rare greier ka? Standard 103 har vel 40ohm meine æ å huske ::)

mvh Filip
På Mc-trafoer bør man ikke drive å måle med et DMM. Det magnetiserer dem og det tar lang tid før de blir "normale" igjen. Er ikke sikker på om det forholder seg likt med pickuper, men det hadde du kanskje kontroll på.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Vel,det e jo det som e litt snålt,det står min 100ohm ved aktiv MC og 40 ved trafo.Ikkje til å bli klok på ??? Får prøve ørene ;D Har tenkt på velger æ og,ingen dum ide ;)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Andreas skrev:
F.E. skrev:
Nu skal det sies at æ målte 28ohm på spolene i PU og ikkje 14ohm som det står i PDF-dokumentet. Rare greier ka? Standard 103 har vel 40ohm meine æ å huske ::)

mvh Filip
På Mc-trafoer bør man ikke drive å måle med et DMM. Det magnetiserer dem og det tar lang tid før de blir "normale" igjen. Er ikke sikker på om det forholder seg likt med pickuper, men det hadde du kanskje kontroll på.
Har tenkt på det og der har du sikkert rett.Rart om ting skulle avvike så fra specs og funke bra samtidig :)

mvh filip

RL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2004
Antall liker
1
Hei
Har LL9206 og koblet x5 + 50k over 47k på sekunder trafo for min DL103.

mvh RL

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
RL skrev:
Hei
Har LL9206 og koblet x5 + 50k over 47k på primer siden på min DL103.

mvh RL
Hei :) kun 5X? Lasten i ditt tilfelle blir 969ohm hvis den er koblet på sekundær av trafo,dvs på inngang til RIIA.. låter det ikkje hardt i toppen?

mvh Filip

RL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2004
Antall liker
1
Hei
De låte uforskamma bra til å vera ein så kipe PU,lyden er ikkje lik
ortofon 30 suprime men vel så bra.
mvh

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Så: Noen som trur det blir et problem med hele 7,54mV på inngangen i Copland CTA301mk2en min? 26 x 0,29mV= 7,54

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Hmm,fant manualen til Coplanden,der står det 150mV før overbelastning :eek: Hørtes jo heilt vilt ut :eek:

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Må bare oppfordre folk til å kjøpe siste fidelity,der har Gunnar Brekke en bra forklaring på dette med last :) Alle har sin last hehe ;)

mvh Filip

RL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2004
Antall liker
1
Hei
Har lest :
The rated output of the cartridge is distributed proportionally across its output impedance and the phono preamps input impedance. Consequently, if you load the cartridge down, it’s output voltage into the load will decrease. For example, the DL-103 is specified to have 40-ohms internal impedance (output impedance). If you connect it to a preamp that has 40-ohms input impedance the cartridge’s output voltage will be cut in half. Therefore, in order to realize a higher output voltage you want to connect the cartridge to a lighter load, something greater than 100-ohms. Even at 100-ohms the cartridge’s output voltage will be only 71% of it’s rated 0.3mV. Therefore, Denon used 1000-ohms for its measurements to insure the output voltage was close (96%) to its rated value.

Kan det vera litt hold i teksten??

RL

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
610
Torget vurderinger
3
Tja ,veit ikkje ka æ skal tru lengre.Kobla nemlig om Lundahlen til 26X og gjorde ingen ting med last i RIIA,lot den være på 40,4K som æ brukte med 13X(det ga 240ohm) Nu blir det jo 60ohm med 26X.Tenkte dette va dødfødt siden æ har testa 13X og 6,8K i RIIA,det låt dødt og udynamisk,skikkelig uengasjerende mao ??? Kan vel ikkje være differansen fra 40 til 60ohm som gjør den store forskjellen,er det noe annet her ::) Nu låter det nemlig heilt knallbra :eek: ;D Og gain gikk bra,ingen problem der heller heldigvis :) Rare greier ka ??? Lastinga gjøres i RIIA. Og forskjellen på omkobling er seriekobling med 13X til parallell med 26X www.lundahl.se/pdfs/datash/1681.pdf Kan det være noe der? Vel,skjønner intet lengre men liker det æ hører ;D

mvh Filip

Topp Bunn