Nå har jeg null teknisk peiling, men er du sikker på at resistansen på primærsiden bør være vesentlig under spoleresistansen? Jeg har hatt dette ved et par anledninger og min erfaring er at det låter lukket, dødt og innpakket (men om det skyldes dette alene vet jeg ikke, det kan være andre forhold).KJ skrev:Med transformator-stepup skal du idelet sett (for mest mulig effektiv energioverføring), ha en reflektert impedans på primærsiden (Zi) som er lik spoleimpedansen(-resistansen) i PU. Reflektert impedans er (ideelt sett) inngansimpedansen i RIAA (Zr) dividert med kvadrate av viklingsforholdet (Tr) i trafo => Zi=Zr/Tr2. Dersom reflektert impedans blir for høy kan dette justeres med å sette en lavere inngangsimpedns på RIAA slik at regnestykket går opp. Resistansen i primærviklingen bør også være så lav som mulig, og helst vesentlig under spoleresistansen i PU. Det kan også hende at det er nødvendig å ha litt kapasitiv last på sekundærsiden av trafo. Forøvrig bør du tilstrebe så kort ledningsføring mellom trafo og MM-RIAA som praktisk mulig.
Jeg gjør for ordens skyld at folk også har posistive erfaringer med andre løsninger enn «ideelt sett».
mvh
KJ
Du er oppmerksom på forskjellen mellom primærspolens serieresistans og reflektert impedans?Fosse skrev:...
Nå har jeg null teknisk peiling, men er du sikker på at resistansen på primærsiden bør være vesentlig under spoleresistansen? Jeg har hatt dette ved et par anledninger og min erfaring er at det låter lukket, dødt og innpakket (men om det skyldes dette alene vet jeg ikke, det kan være andre forhold).
Ellers er min erfaring at dersom trafo ikke matcher pickup, eller omvendt, så klarer man ikke fullt ut å kompensere for dette ved å endre lasten på sekundærsiden. Men som sagt, jeg kan ikke det tekniske i dette.
Min pickup også har 6 ohm, Bent Mu er konfigurert til 26dB/20X.Gunnar_Brekke skrev:Hei igjen.
Med fast motstand i en (aktiv) MC-forsterker skal lastmotstanden være
mellom 10 og 20 ganger (dempningsfaktor) spoleimpedansen.
Med 6 Ohm spole-impedans bør lasten ligge mellom 60 og 120 Ohm.
Med trafo skal belastningsmotstanden være mellom 1 og 5 ganger
(dempningsfaktor) spoleimpedansen, beregnet ut fra formelen KJ
referer til.
Benyttes en 20 dB trafo (10 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 600 - 3000 Ohm på sekundærsiden.
Benyttes en 26 dB trafo (20 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 2400 - 12000 Ohm på sekundærsiden.
Benyttes en 30 dB trafo (31 ggr) skal en 6 Ohms pickup belastes
med 6000 - 30000 Ohm på sekundærsiden.
Disse verdiene er totalmotstanden på trafoens sekundærside så
innsatt paralellmotstand må beregnes som paralell med RIAAens
standard 47 kOhm inngangsimpedans.
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Hvorfor? Pga støy eller? Blir jo et annet regnestykke enn på sekundær,meir komplisert vil æ tru :Cobra2 skrev:Til og med med trafo, er det ofte bedre å experimentere med last-motstand på PRIMÆR-siden!
Det ligger forresten et par "papirer" til nedlasting på hjemmesiden til Jenssen trafos,
og god arrtikkel på vinylengine.com http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml
Arne K
Regnestykket for last på primær siden er like enkelt. 1/Rprimær=1/Rønsket-1/(Rsekundær*n^2) hvor n=viklingsforhold=gainx, Rsekunær=47k typisk.F.E. skrev:Hvorfor? Pga støy eller? Blir jo et annet regnestykke enn på sekundær,meir komplisert vil æ tru :Cobra2 skrev:Til og med med trafo, er det ofte bedre å experimentere med last-motstand på PRIMÆR-siden!
Det ligger forresten et par "papirer" til nedlasting på hjemmesiden til Jenssen trafos,
og god arrtikkel på vinylengine.com http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml
Arne KPS Kjøre 13x og 40,4K i RIIA som blir ca 240ohm,det spiller bra med Denon103R..
mvh Filip
Fordi jeg leste om det, og prøvde det, nå er det din tur..!F.E. skrev:Hvorfor? Pga støy eller? Blir jo et annet regnestykke enn på sekundær,meir komplisert vil æ tru :Cobra2 skrev:Til og med med trafo, er det ofte bedre å experimentere med last-motstand på PRIMÆR-siden!
Arne KPS Kjøre 13x og 40,4K i RIIA som blir ca 240ohm,det spiller bra med Denon103R..
mvh Filip
GRRCobra2 skrev:Fordi jeg leste om det, og prøvde det, nå er det din tur..!F.E. skrev:Hvorfor? Pga støy eller? Blir jo et annet regnestykke enn på sekundær,meir komplisert vil æ tru :Cobra2 skrev:Til og med med trafo, er det ofte bedre å experimentere med last-motstand på PRIMÆR-siden!
mvh Filip
Arne K
Jeg trodde jeg hadde oversikt over dette, men det er tydelig at jeg har misforstått dette fullstendig. Jeg har brukt Benten (20X forsterkning) åpen, eller lastet med verdier som gjorde at pickupen samlet "så" verdier (resistans/400) i området 50-117. Jeg trodde feilaktig at det var her som på aktive step-uper at jo høyere verdi jo mer åpent. Vel, jeg har lastet med 2,7 kohm i parallell nå og det var andre boller!KJ skrev:Du er oppmerksom på forskjellen mellom primærspolens serieresistans og reflektert impedans?
Serieresistansen på primærsiden er den motstanden i viklingen som du måler med et vanlig multimeter.
Reflektert impedans er den lasten som primærsiden gir tilkoblet PU som funksjon av viklingsforholdet (+trafoens koblingsfaktor) og lasten på sekundærsiden.
Den impedansen som PU «ser» er en kombinasjon av reflektert impedans, resistansen i primærviklingen og induksjonen i primærviklingen mm. De to sistnevnte er «parasittiske» og bør isolert sett reduseres så mye som mulig. Resistansen i primærviklingen kan også ha litt å si mht støy.
Som kjent er det noe variasjon i erfaringene mht det det lydlige, og det har ganske mye å gjøre med smak og behag.
mvh
KJ
Tja, hvis du gidder å teste er utvalget stort her:Fosse skrev:Noen som kan komme med gode tips til motstander, tenker på fabrikant og type.
Hmm,studerte den artikkelen,e jo ikkje noe annet enn det æ allerede har testet ut,dog har æ vel litt "lett" last og klar over det,hadde bare ikkje andre motstander til rådighetCobra2 skrev:Fordi jeg leste om det, og prøvde det, nå er det din tur..!F.E. skrev:Hvorfor? Pga støy eller? Blir jo et annet regnestykke enn på sekundær,meir komplisert vil æ tru :Cobra2 skrev:Til og med med trafo, er det ofte bedre å experimentere med last-motstand på PRIMÆR-siden!
mvh Filip
Arne K
På Mc-trafoer bør man ikke drive å måle med et DMM. Det magnetiserer dem og det tar lang tid før de blir "normale" igjen. Er ikke sikker på om det forholder seg likt med pickuper, men det hadde du kanskje kontroll på.F.E. skrev:Nu skal det sies at æ målte 28ohm på spolene i PU og ikkje 14ohm som det står i PDF-dokumentet. Rare greier ka? Standard 103 har vel 40ohm meine æ å huske :
mvh Filip
Har tenkt på det og der har du sikkert rett.Rart om ting skulle avvike så fra specs og funke bra samtidigAndreas skrev:På Mc-trafoer bør man ikke drive å måle med et DMM. Det magnetiserer dem og det tar lang tid før de blir "normale" igjen. Er ikke sikker på om det forholder seg likt med pickuper, men det hadde du kanskje kontroll på.F.E. skrev:Nu skal det sies at æ målte 28ohm på spolene i PU og ikkje 14ohm som det står i PDF-dokumentet. Rare greier ka? Standard 103 har vel 40ohm meine æ å huske :
mvh Filip
HeiRL skrev:Hei
Har LL9206 og koblet x5 + 50k over 47k på primer siden på min DL103.
mvh RL