step up kalkulering assistanse anmodes

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Har underveis to CineMag step up trafoer, som jeg vil koble mellom en AT OC 9 ML II, og RIIA på en Tandberg TR 1000. Pick up en har 0.4mV ut og Tr klarer mellom 1,8 og 6 mV inn. Ideelt er visstnok 3mV inn. Såvidt jeg fatter; så er det 47 kohm inn på TR som de fleste mm innganger. Trafoen har mulighet for å koble 37,5 eller 150 eller 600 ohm inn og gir 50 kohm ut.
Da jeg begynte å lete etter trafoer for å bygge step up tenkte jeg at en trafo med ratio 1/10 måtte være perfekt(0,4 mV x 10 = 4mV). Men etter som jeg leser meg opp får, jeg inntrykk av at det ikke er så enkelt allikevel. ??? Jeg blir rett og slett dummere jo mer jeg leser. :) Det fins jo regnestykker der ute, men nå gir jeg snart opp.
En faktor i disse regnestykkene er pick up ens load impedance. På AT OC 9 ML II er denne oppgitt til 20 ohm eller høyere. Eller høyere?
Håper noen der ute kan forbarme seg, og kaste lys over dette motstandsmørket.

PS: valget falt på denne trafoen, da Altec Lansing 4722 Audio ser ut til å h blitt kostbare.
Og:
CineMag's experience goes back to the 1940s with Ed Reichenbach's pioneering designs for Altec-Lansing. The technology has made huge strides since then, but the reasons for employing CineMag's superior quality mic transformers remain the same: Excellent impedance matching between the microphone and the pre-amplifier, excellent balance and common mode rejection ratios (CMRR), very low distortion, and superior bandwidth.
 

Vedlegg

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
rørlig skrev:
Har underveis to CineMag step up trafoer, som jeg vil koble mellom en AT OC 9 ML II, og RIIA på en Tandberg TR 1000. Pick up en har 0.4mV ut og Tr klarer mellom 1,8 og 6 mV inn. Ideelt er visstnok 3mV inn. Såvidt jeg fatter; så er det 47 kohm inn på TR som de fleste mm innganger. Trafoen har mulighet for å koble 37,5 eller 150 eller 600 ohm inn og gir 50 kohm ut.
Da jeg begynte å lete etter trafoer for å bygge step up tenkte jeg at en trafo med ratio 1/10 måtte være perfekt(0,4 mV x 10 = 4mV). Men etter som jeg leser meg opp får, jeg inntrykk av at det ikke er så enkelt allikevel. ??? Jeg blir rett og slett dummere jo mer jeg leser. :) Det fins jo regnestykker der ute, men nå gir jeg snart opp.
En faktor i disse regnestykkene er pick up ens load impedance. På AT OC 9 ML II er denne oppgitt til 20 ohm eller høyere. Eller høyere?
Håper noen der ute kan forbarme seg, og kaste lys over dette motstandsmørket.

PS: valget falt på denne trafoen, da Altec Lansing 4722 Audio ser ut til å h blitt kostbare.
Og:
CineMag's experience goes back to the 1940s with Ed Reichenbach's pioneering designs for Altec-Lansing. The technology has made huge strides since then, but the reasons for employing CineMag's superior quality mic transformers remain the same: Excellent impedance matching between the microphone and the pre-amplifier, excellent balance and common mode rejection ratios (CMRR), very low distortion, and superior bandwidth.



Load impedance er utvendig/ekstern belastning, mens de 20 ohm'ene du nevner er den interne belastningen på en OC9 altså den du skal matche så nært som overhode mulig via en trafo...... den kan være noe høyere, men må aldrig være lavere for da "dreper" du pickup'en.
Lykke til med utregningene dine........ og når du har gjort utregningene dine klare og handlet passende trafoer så gjenstår lyttingen om det var helt riktig for den nevnte pickupen, ække så lett dette ;)
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
takk for svar.regner til øyet er tørt og tanken tom. :) Ser da ut til at jeg bør benytte 150 ohms inngangen for ikke å få for høy mV inn på mm inngangen. Nå orker jeg ikke å kalkulere mer; sove, koble og prøve 8)
 

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Og det fungerte over all forventning. ;D Like detaljert som med Yaqin MS-12B, men varmere,glattere og rundere og alt mulig i toppen. Mere mellomtone og mere og "thightere" bass. Hva som er trafo og hva som er Tandberge vet jeg jo ikke, og ikke ser det så farlig heller.Jeg er fornøyd. Og jeg har gjort det sjøl 8) Min første "egenproduksjon". Har ikke sett noen omtale av disse trafoene her omkring, men har fått en del skryt, bla.her : http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl...W:+CineMag+CMQEE-3440A+with+leads&r=&session= , eller ferdig produkt her: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=280274185043
Nå gjenstår det for min del kun å lage en boks i mahogny som matcher hyllene :)
 
Topp Bunn