Step-down transformer 230V-100V

R

Roysen

Gjest
Hei,

Er det noen der ute som har erfaring med gode sådanne som med godt resultat kan benyttes til hi-fi utstyr? Jeg har lest mye bra om produktene fra denne produsenten men har ikke egen erfaring: http://www.plitron.com/

Mvh
Roysen
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har dessverre ingen erfaringer med de du linker til.

Da jeg hadde utstyr fra USA (Krell Showcase Surroundprosessor) som skulle kjøres på 115/60, kjøpte jeg en PS Audio P300 fra USA, som kunne laskes over til å gå på 220/50. Den leverte kun ut 115 V ( + reguleres litt opp og ned), samtidig som frekvensen kunne styres fra 50 til 120 Hz.

Dette bidro til at min Krell med frekvenssperre virket hjemme hos meg.

Men det er vel kun de gamle (P300, P600 og P1000) som har denne muligheten til å enten kunne gå på 115/60 eller 220/50.

Modelltallet forteller om maks belastning i W. P300 ble veldig varm, og ble tilslutt levert med (støyende) vifte. Mailet med PS Audio, og fikk vite at ved maks belastning rundt 70 W kunne du koble ut viften, noe jeg gjorde, selv om min Krell Pre trakk 100 W.

Med på kjøpet for du fenomenal strømrensing!

Hva skal transformeres ned?

Peter
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Roysen skrev:
Hei,
Er det noen der ute som har erfaring med gode sådanne som med godt resultat kan benyttes til hi-fi utstyr? Jeg har lest mye bra om produktene fra denne produsenten men har ikke egen erfaring: http://www.plitron.com/
Mvh
Roysen
Plitron er "bare" helt vanlige toroide trafoer / smultringer. Brukes bl.a. i BAT forsterkere.
De lager også audio output transformers på smultringbasis. Det er det ikke så veldig mange som gjør. Men du skal ha en nett trafo?
Plitron er en av mange produsenter av slike. Vår egen holder til på HAMAR og lager hva som helst til en grei pris om du ikke finner noe i standardutvalget. Sjekk her: http://www.noratel-hamar.no/
Hvis du ikke finner noe som passer, er det bare å be om tilbud på det du trenger. Du får ditt eget navn på trafoen ;)
Du sparer både tid å penger på å kjøpe "lokalt".
 
R

Roysen

Gjest
Audiomix skrev:
Roysen skrev:
Hei,
Er det noen der ute som har erfaring med gode sådanne som med godt resultat kan benyttes til hi-fi utstyr? Jeg har lest mye bra om produktene fra denne produsenten men har ikke egen erfaring: http://www.plitron.com/
Mvh
Roysen
Plitron er "bare" helt vanlige toroide trafoer / smultringer. Brukes bl.a. i BAT forsterkere.
De lager også audio output transformers på smultringbasis. Det er det ikke så veldig mange som gjør. Men du skal ha en nett trafo?
Plitron er en av mange produsenter av slike. Vår egen holder til på HAMAR og lager hva som helst til en grei pris om du ikke finner noe i standardutvalget. Sjekk her: http://www.noratel-hamar.no/
Hvis du ikke finner noe som passer, er det bare å be om tilbud på det du trenger. Du får ditt eget navn på trafoen ;)
Du sparer både tid å penger på å kjøpe "lokalt".
Takk! Takk! Takk!

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Peter skrev:
Jeg har dessverre ingen erfaringer med de du linker til.

Da jeg hadde utstyr fra USA (Krell Showcase Surroundprosessor) som skulle kjøres på 115/60, kjøpte jeg en PS Audio P300 fra USA, som kunne laskes over til å gå på 220/50. Den leverte kun ut 115 V ( + reguleres litt opp og ned), samtidig som frekvensen kunne styres fra 50 til 120 Hz.

Dette bidro til at min Krell med frekvenssperre virket hjemme hos meg.

Men det er vel kun de gamle (P300, P600 og P1000) som har denne muligheten til å enten kunne gå på 115/60 eller 220/50.

Modelltallet forteller om maks belastning i W. P300 ble veldig varm, og ble tilslutt levert med (støyende) vifte. Mailet med PS Audio, og fikk vite at ved maks belastning rundt 70 W kunne du koble ut viften, noe jeg gjorde, selv om min Krell Pre trakk 100 W.

Med på kjøpet for du fenomenal strømrensing!

Hva skal transformeres ned?

Peter
Dette er selvfølgelig en mulighet, men da må jeg så vidt jeg forstår kjøpe den amerikanske versjonen av de tidligere PowerPlantene. Det er kun de som gir lav spenning ut selv om input spenningen kan justeres på alle.

Spørsmålet blir da om 120V output fra denne kan benyttes sammen med ustyr bygget for 100V som det er i Japan.

Bruksforemålet er en forforsterker som trekker mye strøm fra to separate strømforsyningskabinetter (et for hver kanal),

Mvh
Roysen
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Problemet, hvis det er et problem, så kan en slik transformator kun transformere ned spenningen. Frekvensen gjør den ingen ting med. Det må en frekvensomformer gjøre - og det er dyrt... Derfor er en brukt PS Audio fra USA et veldig rimelig og godt alternativ.

Vet ikke hva din 100 V pre krever av frekvens, det går meget mulig på både 50 og 60 Hz. Du bør undersøke dette, samt hvor mye effekt den belaster nettet med. Med stor strømforsyning bør du kanskje gå for en P600, og den tror jeg ikke har vifte slik at du slipper støyproblematikken. Men den utvikler vel en del varme, samt virkningsgraden er dårlig. Uansett ligger brukermanualene til PS Audio ute på websidene deres.

Etter at alt det lekre utstyret du etterhvert skal få i hus er oppe å går, så har jeg forstått det slik at varme og strømforbruk er noe du ikke bryr deg om ;)

Lykke til!

Peter
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
50Hz eller 60Hz har ingen betydning til en preamp. Sjelden til en power amp. Det kan ha betydning for motorer. Det er kun hvis nett trafoen er helt marginalt designet at det kan være et problem å gå fra 60Hz til 50Hz. Lavere frekvens krever mer jern :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
takk
passer bra til Pioneer drivverket jeg selger
mvh
Leif
 
Topp Bunn