Stemningsrapport med bilde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Moren til en kollega er oppvokst på Utvær. Tøft sted med tøffe levevilkår. Kollegaen min har fremdeles "hytte" der ute i havet. Naturkreftene der ute er mildt sagt ekstreme når det er full storm. Moren til kollegaen min kommenterte et bilde i avisen for mange år siden. Et søskenpar var avbildet i hvert sitt åpne vindu i huset sitt på Utvær. Disse menneskene var da i 80-årene. Kommentaren var : "De 2 har aldri vært utenfor øyen".De hadde vært litt rundt på øyene i nærheten, men aldri lengre .Tenk hva de 2 har gått glipp av, eller ikke gått glipp av. De levde av det naturen tilbød. Huset til min kollega er det små huset med 2 vinduer midt på bildet (like ved det blå naustet). Når det blåser full storm, slår de største bølgene over berget bak huset. Da føler du deg liten, veldig liten.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Mitt ideal levesett,minst mulig reising.
    Seilte i cruise fart,skjønte aldri poenget med den plastikk verden.Idioti.
    Heller ikke ned til nivå med ut på tur,i rekke,som perler på en snor med turlag.
    Nyt nærområdet,helst alene ;),eller maks ett lag på fire.
    Tror folk i dag får nervesammenbrudd av stillhet og nærkontakt med egne tanker.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Moren til en kollega er oppvokst på Utvær. Tøft sted med tøffe levevilkår. Kollegaen min har fremdeles "hytte" der ute i havet. Naturkreftene der ute er mildt sagt ekstreme når det er full storm. Moren til kollegaen min kommenterte et bilde i avisen for mange år siden. Et søskenpar var avbildet i hvert sitt åpne vindu i huset sitt på Utvær. Disse menneskene var da i 80-årene. Kommentaren var : "De 2 har aldri vært utenfor øyen".De hadde vært litt rundt på øyene i nærheten, men aldri lengre .Tenk hva de 2 har gått glipp av, eller ikke gått glipp av. De levde av det naturen tilbød. Huset til min kollega er det små huset med 2 vinduer midt på bildet (like ved det blå naustet). Når det blåser full storm, slår de største bølgene over berget bak huset. Da føler du deg liten, veldig liten.
    Artig!! :)
    Verden er ikke stor!
    Tipper disse to har hatt et bedre liv enn mange av oss andre!

    Feiret nyttårsaften på fyret der ute en gang. Da blåste det såpass greit at vi måtte to mann til for å åpne døren til skuret der vi hadde lagt fyrverkeriet...
    Fyrverkeriet sendte vi opp men traff bakken nesten før det hadde gått av.. Og til de som lurer så sendte vi det selvfølgelig opp med sikker avstand til bygniger og med retning sjøen! :)

    Kjenner gjerne igjen din kollega om jeg treffer han, har vert matros på skyssbåten som går ut der, han har sikkert vert med der ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tåler folket et Solund bilde til?

    Yamaha Solund.jpg


    Den gamle "påpangeren" er meget glad i suppe, både 2t olje og bensin svelges med glede!
    Hadde jeg oppgitt forbruket til MDG dronningen hadde hun sporenstraks løpt grinene og gjemt seg i en krok!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Katten har pisset i sofaen. Kona er fly forbannet. Viktig å se etter muligheter. Jeg har for første gang fått testet ut absorbenter i stuen ;) God stemning (om enn ikke hos kona) :D

    image.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Berdalen

    Før en åpner vinflasken


    På tide å pakke vekk skia?Er ikke helt sikker:rolleyes:

    t1.jpg


    De ble tursko bruk i dag

    t2.jpg



    t3.jpg



    t4.jpg



    t5.png



    DSC_0995.jpg



    t6.jpg





    t8.jpg



    Ikke lett å sveive inn og filme samtidig ;)




    30 min. fiske.For ti år siden låg snittet på 250 - 300g.
    I dag som alle tidligere besøk,Kl. 14.00 er det helt slutt,da tar sikker fisken seg en middagslur.


    t7.jpg



    t9.jpg
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Moren til en kollega er oppvokst på Utvær. Tøft sted med tøffe levevilkår. Kollegaen min har fremdeles "hytte" der ute i havet. Naturkreftene der ute er mildt sagt ekstreme når det er full storm. Moren til kollegaen min kommenterte et bilde i avisen for mange år siden. Et søskenpar var avbildet i hvert sitt åpne vindu i huset sitt på Utvær. Disse menneskene var da i 80-årene. Kommentaren var : "De 2 har aldri vært utenfor øyen".De hadde vært litt rundt på øyene i nærheten, men aldri lengre .Tenk hva de 2 har gått glipp av, eller ikke gått glipp av. De levde av det naturen tilbød. Huset til min kollega er det små huset med 2 vinduer midt på bildet (like ved det blå naustet). Når det blåser full storm, slår de største bølgene over berget bak huset. Da føler du deg liten, veldig liten.
    Artig!! :)
    Verden er ikke stor!
    Tipper disse to har hatt et bedre liv enn mange av oss andre!

    Feiret nyttårsaften på fyret der ute en gang. Da blåste det såpass greit at vi måtte to mann til for å åpne døren til skuret der vi hadde lagt fyrverkeriet...
    Fyrverkeriet sendte vi opp men traff bakken nesten før det hadde gått av.. Og til de som lurer så sendte vi det selvfølgelig opp med sikker avstand til bygniger og med retning sjøen! :)

    Kjenner gjerne igjen din kollega om jeg treffer han, har vert matros på skyssbåten som går ut der, han har sikkert vert med der ;)[/QUOTE
    Da regner jeg med at du kjenner selveste Rune Nilsen. Han med 6 barn, 3 av dem er trillinger :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pokkern! Og jeg som er så dårlig med navn Vintage!!
    Men kan jeg huske at det har vert noe barnevogn løfting der ute! ;)

    Ymir:
    Min far er oppvokst i Sauda. Sauda er en herlig plass synest jeg!! :)
    Mye mer åpent enn en del andre steder som er bygget opp rundt slik industri.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.698
    Antall liker
    15.843
    Torget vurderinger
    2
    Et lite stykke ovenfor gården ligger Vassvegen til Ingvar. Her er han med hesten sin. Han bodde i tømmerkassen som utgjør en del av gården. Vannforsyningen var ustabil, så han lagde seg en vassveg ned til elven -- og her er det viktig med trykk på ned til elven, for dit er det over 300 høydemeter.

    Moe med hesten.jpg


    Jeg liker å gå ned dit, selv om det faktisk er litt hasardiøst, som vi skal se. Først opp lia.

    IMG_9044.jpg


    Eiendommen strekker seg et godt stykke inn i skogen, men etter porten er det ikke stort å hente derfra, til det er det for bratt i juvet. At Ingvar klarte å lage seg en vassveg ned til elven er imponerende.

    IMG_9049.jpg


    Det begynner tilforlatelig, men fordi det er så bratt her er det vanlig med rotvelt om vinteren. Da må jeg til med motorsagen for å åpne opp igjen. Store trær ligger veltet over vassvegen. Første året her holdt jeg på en hel uke med å åpne opp, men da hadde også trærne fått velte over i mange år.

    IMG_9053.jpg


    Til å begynne med hører man bare suset fra elven, nede til venstre. Umulig å se den. Bikkja har mistet fotfestet i skråningen et par ganger, da er det umulig å finne feste. Han passer seg nå - men om en storfugl braser gjennom er jeg sikker på at han vil prøve å fly etter.

    IMG_9054.jpg



    Jeg rydder vegen så den skal være mer fremkommelig, og forteller besøkende at det kan være klokt å ikke kikke ned om man har høydeskrekk. Her har vegen rast ut. Et par trær til venstre fikk vokse seg så store at de tok med seg vegen da røttene mistet taket. Her pleier jeg å si til de som er med at det er lov å snu.

    IMG_9058.jpg



    Kanskje en god ting at det har gått et ras. Det fikk meg nemlig til å undersøke over raset. Der er det et enormt overheng, som gradvis undermineres av vann som fryser til is. Det løsner store blokker som kommer nedover, og en dag kommer hele det overhenget til å reise. Da tror jeg det blir vanskelig å bruke vassvegen.

    IMG_9063.jpg



    I håp om at det store raset ikke kommer på noen år, har jeg tenkt å lage meg til en fin plass her nede. Ingvar lagde et sideløp i sin tid, som han hentet vann fra. Det skal jeg åpne opp.
    Elven ligger bortenfor og går stri i vårløsningen, da bråker den for mye til at det er behagelig å være her nede. Men litt lenger utpå sommeren er det et fint sted å tenne bål.

    Elg, hjort og rådyr er også her nede og en vinter hørte jeg gaupeskrik fra juvet.


    IMG_9066.jpg
    IMG_9069.jpg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.698
    Antall liker
    15.843
    Torget vurderinger
    2
    Skog med lav bonitet står det i taksten, og det skyldes at her må du bruke helikopter om du vil ha ut tømmer. Slik ser støggammal gran ut.

    IMG_9072.jpg



    Vi har skutt skogsfugl her, og hunden lengter til jaktstart. Nå er vi på vei opp igjen.

    IMG_9080.jpg



    Utraset, først hellene fra overhenget.


    IMG_9087.jpg



    Og så der røttene tok med seg vassvegen. Lurer på om Ingvar ville tatt sjansen på å ta hesten over nå. Han dro ned to-tre ganger i uka for å hente vann, og hesten kjente veien så godt at den la i vei uten å vente på Ingvar, og stod og ventet på ham nede ved elven. Flere steder har Ingvar hogd ut trasé, kanskje ville han gjort det her også, for å reparere vegen.

    IMG_9088.jpg



    Det var fullstendig ufremkommelig første året jeg var her og motorsaga fikk kjørt seg. Så bratt at jeg kunne slenge det meste ned i juvet. Porten ble satt opp av forrige eier, med streng beskjed til gardsgutt på syv om at det var forbudt å gå forbi den og inn på vassvegen.

    Flere steder er det lagt opp store steiner, for å fylle søkk. Ingvar må ha jobbet med vassvegen over lang tid, men til slutt hadde han god vannforsyning. Jeg har dyp brønn med elektrisk pumpe ...


    IMG_9093.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.826
    Antall liker
    14.869
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Her har vi lite høns men huskråka holder fortsatt vakt.
    IMG_20160611_104504.jpg

    Her ser dere forøvrig et av sommerens prosjekter; pussing og maling av pipa. Gode tips mottas med takk.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.826
    Antall liker
    14.869
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Helt enig. Har en mur under terrassen som hadde en lei tendens til å skalle hvert år. Spurte en murer om råd, han anbefalte skraping til "beinet", og x antall strøk med Heydi slemmemørtel. Etter 3 strøk, for å få glatt og fin overflate, er muren som ny.
    image.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.040
    Torget vurderinger
    23
    Det gikk 7 strøk på min9 m2 store åpne gruepeis i stua - men da ble resultatet deretter. Bælstrøkent! Det fine med dette materialet er at du ksn "vaske" det med fuktig svamp etter at det har fått tørke litt - slik at du får en smooth overflate og kan jevne ut streker etter gresskosten osv. som er nødvendig verktøy for jobben.
    Jeg brukte samme metode på den store doble skorsteinen utvendig men der er det ikke nødvendig med så mange strøk eller finvasking med svamp. Lykke til!

    slem 1.jpg


    slem 2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.040
    Torget vurderinger
    23

    Glem disse sollyse sommernetter.. det er det beksvarte mørket som teller!

    Her et arkivopptak fra nattens musikalske utskeielser;

    mørkelytting.jpg



    Stor stemning - fortsettelse i kveld etter siste foppalkamp.​
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjøpte 3 silketrykk fra Loco Mosquito på Skien Live. 2 av de kjøpte jeg "el kjipo" rammer til, mens det 3dje ligger til innramming hos en rammemaker. Sistnevnte er trykket i 20ex og får dermed litt påkostet ramme.

    20160617_141342.jpg


    20160613_133823.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn