status plateåret '08.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

det er bare 6 uker til ribbe,rabbe&surkål,så jeg våger meg frempå med en oppsumering av årets plater.heretter er det for det meste samleplater og julemusikk som kjøres ut til sjappene.det er selvfølgelig mulig å komme med favorittplater utgitt etter skrivende stund.har satt opp 3 katogorier med 5 album hver.det er opp til dere og fylle opp evt. redusere dette.som vanlig blir vi aldri enig,men her er min subjetive mening :

årets beste norske :

Lukestar - lake toba
Odd Nordstoga - pilgrim
Rockettothesky - medea
Marit Larsen - the chase
Beady Belle - beldevere

årets beste utenlandske :

Hold Steady - stay positive
Sigur Ros -mid sud i eyrum wi spielt endalaust
Lambchop - oh (ohio)
Richard Barbieri - stranger inside
Goldfrapp - seventh tree

årets skuffelser :

British Sea Power - do you like rock music ?
Bauhaus - go away white
The Breaders - mountain battles
The Gutter Twins -saturnalia
Nightmare On Wax - thougth so

da er det helt opp til dere å sette opp egne lister.

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.475
Torget vurderinger
2
Har det vært et dårlig år ? Jeg syns ikke det har vært så mange nye ting det har vært verdt og ha. Noen er det selvfølgelig, men.........

1.

2.

3.

4.

5.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er alt jeg har kjøpt av 2008-utgivelser:

Nymark collective with Kristin Asbjørnsen Bessie Smith revisited
Bjørnstd/Rypdal Life in Leipzig
Kjersem, Hilde Marie A killer for that ache
Toneff, Radka Butterfly
Jeg burde kanskje følge med på denne tråden.....

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Her er noen flere som vil bli stående igjen som utmerkede plater fra året som snart er ferdig:

Fleet Foxes - Fleet Foxes
Calexico - Carried To Dust
Nick Cave - Dig, Lazarus, Dig!!
Elephant 9 - Dodovoodo
TV On The Radio - Dear Science
Raconteurs - Consolers Of The Lonely

Sikkert mange flere, men dette er bare noen "kvalifiserte" forslag, og jeg bruker å få rett i lengden!!

U

utgatt60135

Gjest
Undskyld meg men er ikke dette litt vel tidlig :-\?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
jo det er nok det Lyngen.vurderte det slik at jeg lot det stå til.

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Opps! Her var det mye jeg har godt glipp av.

U

utgatt60135

Gjest
En måned for tidlig ;).

Men da får vi god tid til å vurdere platene mot hverandre. Synes det har vært et godt år. Alle disse synes jeg er gode og må vurderes:

Elbow, Deerhunter, Bon Iver, Okkervil River, Pedro, you & me, Fleet Foxes, Matt Baldwin, Jan Helge Lien Trio, Calexico, Ane Brun, Wolf Parade, Thomas Hell, Rockettothesky, Joan as a Policewoman, My Brightest Diamond, Mina Agossi, Arve Henriksen, Beck, Beady Bell, Nada Surf, Coldplay, Portishead, The Raconteurs, Sigur Ros, Death Cab for Cutie, Jack Johnson, Nick Cave and the Bad Seeds og Silver Mount Zion.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Helge Lien Trio er veldig bra,men trenger litt mer tid på den.Wolf Parade fikk jeg spesielt anbefalt av en kompis.det er mange på lista di som jeg ennå ikke har fått lyttet til ennå som nye Calexico,Joan As A policewoman & Okkerville River.

Nick Cave gav ut et bra album,men gikk litt lei dette,Death Cab For Cutie & Fleet Foxes var noe skuffendes(mulig jeg er blitt for gammel ;))

mvh. s,

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.858
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Andsnes sin innspilling av Mozarts pianokonserter nr. 17 og 20 var bra.
Vet ikke om jeg har kjøpt andre ting som ble utgitt for første gang i 2008 gitt...

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Har ingen definitiv liste enda (muligens betviler jeg at slike lister kan være definitive), men her er noen som kommer til å være med, i tillegg til mange som allerede er nevnt, der oppe når tiden kommer:

Old 97's - Blame it on Gravity
Ry Cooder - I, Flathead
Willy DeVille - Pistola
Roger Alan Wade - Stoned Traveler (den når vel ikke helt opp, men freske greier)
... og... uhm... antagelig noen flere.

T

Thomas1

Gjest
Undskyld meg men er ikke dette litt vel tidlig ?
ut av tidligere erfaringer vil jeg si nei.
Nå kommer stort sett bare samleplater og countryskiver. Ting som selger stort og som skal under juletreet.
Nå dukker snart de evindelig dårlige reklamene opp på tv som forteller oss hvilke skiver som "bare må" ligge under treet.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.119
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Andsnes sin innspilling av Mozarts pianokonserter nr. 17 og 20 var bra.
Vet ikke om jeg har kjøpt andre ting som ble utgitt for første gang i 2008 gitt...
Tror jammen vi stiller helt likt der. Grunn til bekymring ? Nja.. men jeg skal sjekke ut listene dere setter opp.

U

utgatt60135

Gjest
Alle plater fra i år ble samlet og de beste ligger nå utover bordet. Prøver å sette dem i riktig rekkefølge, men det er ikke lett. Moro å holde på med og det blir mye lytting. Noen vokser på seg mens andre taper seg. Prøver å komme inn under huden på noen av dem for de beste platene er jo ofte de som har lang holdbarhet og kanskje krever litt "jobb" med. De tre første plassene er satt og bare noen korte bytter gjenstår. Tar jobben seriøst, hehe. Lister opp de 15 beste tror og men egen liste for de norske. Den gjenstår men blir mye enklere å få til. MGMT kom først ut i år i Norge så den blir med i årets liste. Sjekket kommende utgivelser med Amazon, men ikke noen spennede av kjente musikere for min del. Fikk hørt litt på Dears sin nye, men det skuffet dessverre (hvis den ikke trenger tid da).

pretzel_logic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2008
Antall liker
4
Jeg har ikke kjøpt veldig mange plater som ble utgitt i år, men de jeg kjøpte var til gjengjeld meget gode!

I rangert rekkefølge:
1. Bill Champlin - No place left to fall (Bill Champlin: ingen over, ingen ved siden)
2. JaR - Scene 21
3. Ole Børud - Shakin' the ground
3. Steve Lukather - Ever changing times

Det ble delt tredjeplass gitt :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
spurte etter en del av platene du anbefaler Lyngen på platesjappa i dag men nei de hadde nesten ingen av platene inne.fikk imidlertid kjøpt Iron & Wine.virker som en fin plate ved første ørekast.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
takk for tipset Lyngen !

det er Calexico og Wolf Parade som kommer til å bli kjøpt inn først.

mvh. s,

I

ijustpop

Gjest

1.Bob Dylan – Tell Tale Signs - Bootleg Series Vol. 8

2.The Drive-By Truckers – Brighter Than Creation's Dark

3.Glasvegas – Glasvegas

4.M83 – Saturdays=Youth

5.The Killers – Day & Age

6.The Sea and Cake – Car Alarm

7.The Hold Steady – Stay Positive

8.Thomas Andersson-Wij – En Sommar På Speed

9.Dennis Wilson – Pacific Ocean Blue

10.Fennesz – Black Sea

11.Nick Cave & The Bad Seeds – Dig!!! Lazarus Dig!!!

12.Cut Copy – In Ghost Colours

13.Randy Newman – Harps and Angels

14.Vampire Weekend – Vampire Weekend

15.Fleet Foxes – Fleet Foxes

Kom et par gode norske plater i år også.

El Cuero - A Glimmer of Hope (denne havner godt inn på topp 10 internasjonale)

Motorpsycho - Little Lucid Moments

Rockettothesky - Medea

Lindstrøm - Where You Go I Go Too

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Synes Coldplay Viva la vida er strålende. Veldig sterke låter og intelligent produksjon

Mvh
Sniff

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
må få tilføye denne som kom seilende opp siste uken :

Bodil Niska - night time

denne går daglig hos meg for tiden.

en hyllest til den gode melodien som det ble omtalt fra hennes tidligere utgivelser.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
slenger på fem utenlandske utgivelser som også falt i smak hos meg :

Cat Power - jukebox

Tindersticks - the hungry saw

The Fall - imperial wax solvent

Wire - object 47

American Music Club - the golden age

mvh. s,

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg eier fortsatt bare et par håndfuller av årets nyutgivelser, men drister meg likevel til en 'heads up':

Lou Reed/ Berlin Live at St. Ann's warehouse.

Den er ny, men ikke ny. Den er neppe like god som 'originalen'. Men. Den er gnistrende god, og Berlin skal man eie i alle tilgjengelige utgaver. Løp og kjøp!

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.660
Min topp 10.

Silver Jews - Lookout Mountain Lookout Sea.
Berman er tilbake med den beste Silver Jews lp'en siden American Water(og det attpåtil uten hjelp fra Stephen Malkmus denne gangen.)

Hot Chip - Made In The Dark.
En plate som klarer å være herlig skeiv med skranglete beats og elektronisk blippblopp og utrolig målrettet og fengende på samme tid. Skiva alle burde ha danset til i 08.

Xiu Xiu - Woman As Lovers
Avantgarde indie frijazz som er sår, sint, vellystig, impotent og imponerende godt fremført og gjennomført.
Xiu Xiu er herskere i sin egen virkelighet. Deres versjon av Under Pressure må være årets coverlåt fremfor noen.

Thee Silver Mt Zion Memorial Orchestra & Tralala Band - 13 Blues For 13 Moons
Kammerpønk på sitt beste. En helt fantastisk plate. Konserten på Parkteateret var årets soleklart beste konsert for min del.

White Denim - Workout Holiday
Energisk og gøyal støygaragefunk.

Times New Viking - Rip It Off
Tenk deg de mest fengende partiene til Moldy Peaches, pakk det inn i fuzzfeedback og spill det inn på en gammel bærbar kasettspiller.

Tommy Tokyo & Starving For My Gravy - Smear Your Smiles Back on
Oppfølgeren til Octopus Drunk & Arms To Prove It peker mot storhet. Noen feilskjær finnes, men det oppveies av helheten. Pluss for årets suverent beste kvalitet på coveret. Ru papp = salighet.

Deleted Waveform Gatherings - Baby Warfare
Øyvind Holm reiser kjerringa, bestiger everest, viser hvor David kjøpte ølet og hvor skapet skal stå.
Sammen med Tommy Tokyo det beste norske plateåret 08 hadde å by på.

The War On Drugs - Wagonwheel Blues
Hurra ! Skiva Hold Steady skulle ønske de hadde laget.

TV On The Radio - Dear Science,
Ikke like vrangt og ufortsigbart som på Desperate Youth..og Return To.. men fortsatt flinkest i klassen.

Ellers så er Jesus And Mary Chain boksen The Power Of Negative Thinking den beste av sitt slag.
Dennis Wilson - Pacific Ocean Blue reutgivelsen på vinyl er den mest positive musikalske overraskelsen jeg har fått i år.
At Brighten The Corners endelig kom i deluxe utgave, attpåtil med konsert på vinyl var årets julegave.

Bon Iver skiva er ordentlig fin, en god delt 11. plass sammen med MGMTs Oracular Spectacular.
Fleet Foxes er dette årets hype. Det hadde holdt med Sun Giant ep'en for min del.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.710
Torget vurderinger
5
En topp fem med forbehold om noen av platene jeg ikke har fått sjekket ut enda.
Fennesz - Black Sea
Bon Iver - For Emma, Forever Ago
Fleet Foxes - Fleet Foxes
Spiritualized - Songs in A&E
Hercules And Love Affair - Hercules And Love Affair

Tormod

Topp Bunn