Politikk, religion og samfunn Statsbudsjettet 2015 vel i havn

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ja, men da ser det ut som budsjettet kom velberget i havn? Ble positivt overrasket faktisk. Ladbare hybrider skal bli rimeligere. Avgifter kuttes på ny MC. Jeg må bruke KIWI nettet oftere når jeg handler... Fantastisk overskrift på vg.no:

[h=1]Siv gir avgiftssjokk til folk flest i budsjettforliket[/h][h=2]** Du må betale avgift på hver eneste handlepose ** Dyrere flyreiser ** Dyrere strøm ** Snorre Valen: – I'm deeply avgifts-shocked! ** Frps forhandlingsleder: - Jeg er lei meg[/h]Mediene er seg selv lik....

Så i stedet for APs alternative budsjett med 10 mrd i økte skatter får vi 5 mrd i lavere skatter. I mine øyne ikke ille....

S

Slubbert

Gjest
Ferdig forhandlet og kastrert av KrF...jeje, merker ikke noen forskjell læll.

H

Hardingfele

Gjest
Bruke en hel måned på å flytte seks milliarder, i et budsjett på 1100 milliarder.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Da kan vi vel si takk og farvel til Norge som vi kjenner det...?

Du mener det Norge hvor staten skal ha alt du tjener og individuell frihet er et skjellsord? Eller misforsto jeg?
Det Norge kjenner ikke eg til...
Ikke jeg heller. Hvis du betaler 100% i skatt og ikke får gjøre noe av det du har lyst til, har du imidlertid min dypeste sympati. Da finnes det heldigvis bedre alternativer innenfor det EØS vi deltar i. Lykke til!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Aaaahhh. Du skjønner, vi, som ikke har noen hundre millioner i formue, kaller vi for dere. At dere har fått oss til å stemme i deres egoistiske interesse, på bekostning av vår egen, er litt mystisk for noen av oss.

Klart det går i ball, for noen og hver.

Klart det kommer en justering av velgeradferd før neste gang vi går til urnene. Vi går en spennende tid i møte, og enkelte bør bruke de mellomliggende årene på å bygge nettverk og CV. Det er nok langt fra alle som blir lenge nok i stillingen til å pådra seg Stortingets lukrative pensjonsordninger.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Vi. Du vet, oss med noen hundre millioner i formue.
Åja. Er det de man kaller folk flest? Hører stadig noen av våre ministere ha stor omtanke for folk flest. Rettelse, de hadde stor omtanke

G

Gjestemedlem

Gjest
Fikk ikke Frp lettelse i campingvognavgiften da?

Da burde jo kjernevelgerne være mer eller mindre storfornøyde. Det er jo en stor seier for partiet og noe de sentrale politikerne kan være stolt av og fortelle sine barnebarn at de var med på!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Denne regjeringen og dette budsjettet vil blir pensum i statsvitenskap om noe år - bare for å kunne lære.

Så noe godt kommer det ut av det da...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hvordan gikk det med 500 kr i fribeløp ved handel fra utlandet ?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.176
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
T

Tittentei

Gjest
Hvordan gikk det med 500 kr i fribeløp ved handel fra utlandet ?
Ble ikke noe av. Grensen ble satt til 350.-
:( var vel det enste jeg har glede av...
Vi får håpe det skjer noe med merverdiavgiftssatsene fremover i steden. De var frekke nok til å love halv matmoms mot å få legge mva på tjenester, men den er på har gått opp så det holder den også. Ta litt her, ta litt der, for staten vokser penger på trær.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.370
Torget vurderinger
1
Aaaahhh. Du skjønner, vi, som ikke har noen hundre millioner i formue, kaller vi for dere. At dere har fått oss til å stemme i deres egoistiske interesse, på bekostning av vår egen, er litt mystisk for noen av oss.

Klart det går i ball, for noen og hver.

Klart det kommer en justering av velgeradferd før neste gang vi går til urnene. Vi går en spennende tid i møte, og enkelte bør bruke de mellomliggende årene på å bygge nettverk og CV. Det er nok langt fra alle som blir lenge nok i stillingen til å pådra seg Stortingets lukrative pensjonsordninger.
Politikerne selv har snart hundrevis av millioner i formue som de har bevilget seg på felleskapets bekostning. Skulle de ikke bli valgt inn ved neste korsvei, blir de med rette bekjentskaper hyret som rådgivere, konsulenter eller fylkesmenn slik at de kan fortsatt få millioninntekter fra felleskapet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.370
Torget vurderinger
1
Fikk ikke Frp lettelse i campingvognavgiften da?

Da burde jo kjernevelgerne være mer eller mindre storfornøyde. Det er jo en stor seier for partiet og noe de sentrale politikerne kan være stolt av og fortelle sine barnebarn at de var med på!
Mangler fremdeles momsfritak på grilldress...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
SJ var kjempefornøyd med at det blir skatte og avgiftslette på 5,5 mrd....kan få mye sykehus, skole, veier etc. for 5,5 mrd.

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
221
SJ var kjempefornøyd med at det blir skatte og avgiftslette på 5,5 mrd....kan få mye sykehus, skole, veier etc. for 5,5 mrd.
Nå må du ikke bli vanskelig, og begynne å blande kortene her ;)

Stemmer ikke kartet mitt med terrenget, så bør terrenget værsågod tilpasse seg kartet mitt....

Sist redigert:

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kjempebra at avgiften på hybridbiler ble redusert såpass. Skritt i riktig retning. Lavere omregistreringsavgifter også.. Sehr gut....

Så ble det vel et greit kompromiss på det barnetillegg/uføre-med-8-10-unger greia, hvor det settes et tak på hvor mye man får i totalt bidrag, begrenset til 95% av inntektsgrunnlaget før man ble ufør.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Morsomt at alle partiene peker på hverandre for å fordele poseavgift-skyld.

Sannheten er vel at alle er skyldige. KrF og venstre for å ha avgiften i sitt alternativ og frp for å foreslå velge den som kompromiss for inndekning.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Morsomt at alle partiene peker på hverandre for å fordele poseavgift-skyld.

Sannheten er vel at alle er skyldige. KrF og venstre for å ha avgiften i sitt alternativ og frp for å foreslå velge den som kompromiss for inndekning.
Det der ble det pinadø brukt tid på å diskutere i Politisk kvarter på P2 i dag. Det eneste positive med en slik diskusjon er at det viser at vi lever i et land hvor folk har det veldig bra.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.135
Inklusive frakt. Så kjøper du små, tunge ting, er vel nesten grensa redusert.
Hvor har du det fra at frakt skal inkluderes?
inkludert frakt ja. Det ble det.

200-kronersgrensen: Momsgrense på grensa til juks - DinSide
Da er det jo greit da. Da må man bare slutte å handle plater fra utlandet :mad:
F.eks. har jo play.com gratis frakt da. Og de sender en og en plate. Før kunne varen koste 200 kr. uten at man betalte moms, nå 350 kr. hvis du ikke betaler frakt. Hvis du handler et sted som belaster 150 kr. i frakt, kan du jo fremdeles handle for 200 kr. som før. (Eller f.eks. 300 kr. for varen og 50 kr. i frakt.)

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Ser ut som budsjettet vi gjerne skulle hatt i 1984.
Lykke til med det.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
"Plastposen" var ikke det Jon Skolmen og Hege Schøyen?

Merkelig lettvint budsjettkompromissløsning med denne avgiften.... skjønner på det jeg leser at det i utgangspunktet var en byttehandel fra Frp for å få gjennom frys på avgiftene på bensin og diesel? Så foreslo man poseavgift.... som skal bringe 1 mrd i statskassa. HVIS forbrukerne da ikke starter å ta med seg handlenett etc på butikken.... da blir det jo IKKE 1 mrd i statskassa.... enkleste avgiften i verden å unngå spør du meg....

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Nja...enda mer penger å hente hvis en dropper alle de unødvendige kjøreturene. Selv om det kan høres ut som om det ikke er avgifter på drivstoff/biler lengre.

Sist redigert:

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
^ prøver så godt jeg kan å unngå unødvendige kjøreturer.... løper til jobben, tar banen hjem. GÅR og handler på nærbutikken... osv...

...så er det i mine øyne fortsatt altfor høye avgifter på bil og bilhold, selv om dette budsjettet er et mikroskritt i riktig retning. Jeg vil uten tvil akseptere bilbruksavgifter som bompenger og drivstoffavgifter- HVIS kjøpsavgifter, omregistreringsavgifter etc normaliseres i forhold til andre EU/EØS land. (Ikke Danmark, ikke kom trekkende med Danmark som eksempel nå please....) :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis plastposer er det største ankepunktet må dette være et fantastisk budsjett.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Problemet er at politikerne ikke fatter omfanget av de økonomiske utfordringer/problemer vi har FORAN oss. Denne kosmetikken som nå bedrives er bare tragisk og latterlig.

Topp Bunn