StatoilHydro

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Ja nå har vi nettopp spist marsipankake og hørt Helge Lund tale for hele menigheten.
Kaka var god, og talen var forholdvis kort. Allt bra så langt m.a.o
Vi her ute på sokkelen har vel ikke merket så mye til denne fusjonen utenom litt aber med datatilganger (noe som forsåvidt er ganske vanlig uansett), samt nye logoer hist og her.
Er det noen som er opptatt av denne fusjonen blandt dere? Eller er vi fornøyde så lenge oljen fortsetter å strømme opp av bakken?
Hvor mye vet en gjennomsnittsnordmann egentlig om hva som foregår "ude i oljå"?

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Det ble nettopp oppfordret på radio å ikke søke arbeid hos Statoil/Hydro da denne enegiformen er utdøende og ikke fornybar.. Sats heller på nye og fornybare energiformer for framtiden. Den gikk ut til ungdom på P3

Og det er vel forsåvidt sant også

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.153
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fikk dere kake? Dæggern! Var ikke mye å se av det her nei. Lunsjen var god, men kake var ikke organisert fra oven.

Bernt K

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
JonnYb skrev:
Det ble nettopp oppfordret på radio å ikke søke arbeid hos Statoil/Hydro da denne enegiformen er utdøende og ikke fornybar.. Sats heller på nye og fornybare energiformer for framtiden. Den gikk ut til ungdom på P3

Og det er vel forsåvidt sant også
Tror ungdommen kan ta det helt med ro, og søke ivei. Dette er ett ENERGI selskap som selger det som de til enhver tid får mest penger for.
I fremtiden vil dette selskapet fortsette å være fremst i både salg, drift og videreutvikling av energiformer.
En må ikke glemme hvilke resurser som faktisk finnes her allerede idag. ;-)

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Var vel nettopp det at dette selskapet ikke var særlig nyskapende og lite villig til forandringer som var argumentet. Men det forandrer seg vel nå som det er kommet litt høyere på dagsorden.. ;)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
berxter skrev:
Fikk dere kake? Dæggern! Var ikke mye å se av det her nei. Lunsjen var god, men kake var ikke organisert fra oven.

Bernt K
8)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
JonnYb skrev:
Var vel nettopp det at dette selskapet ikke var særlig nyskapende og lite villig til forandringer som var argumentet. Men det forandrer seg vel nå som det er kommet litt høyere på dagsorden.. ;)
Nettopp.
Hvem var det som kom med disse utsagnene forresten? Jobber han i ett konkurerende energiselskap? Eller forsker han på egen hånd, og har ikke fått den tilbakemeldingen på greiene sine han håpet på? Eller var det rett og slett en politiker/miljøverner uten noen form for faglig/forettningsmessig kompetanse.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Jaerbu skrev:
Tror ungdommen kan ta det helt med ro, og søke ivei. Dette er ett ENERGI selskap som selger det som de til enhver tid får mest penger for.
I fremtiden vil dette selskapet fortsette å være fremst i både salg, drift og videreutvikling av energiformer.
En må ikke glemme hvilke resurser som faktisk finnes her allerede idag. ;-)
Nå var det sagt på NRK P3, så det var sikkert farget av politisk korekt idealisme og mangel på forståelse for pkt 1 i selskapets formålsparagraf. " TJEN PENGER" !!

Et så stort selskap har muskler til å gå inn der energien de tjener mest på er til enhver tid. For øyeblikket tjener de på olje og gass, men i det øyeblikket energiskog blir det stor vil nok også Statoil-Hydro bli en av verdens største skogeiere ! De har sikkert alerede sett seg ut hvor de ønsker å kjøpe skogen også ! Dumme er de ikke !

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Jaerbu skrev:
JonnYb skrev:
Nettopp.
Hvem var det som kom med disse utsagnene forresten? Jobber han i ett konkurerende energiselskap? Eller forsker han på egen hånd, og har ikke fått den tilbakemeldingen på greiene sine han håpet på? Eller var det rett og slett en politiker/miljøverner uten noen form for faglig/forettningsmessig kompetanse.
Opplest i nyhetene..

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
[/quote]

Nå var det sagt på NRK P3, så det var sikkert farget av politisk korekt idealisme og mangel på forståelse for pkt 1 i selskapets formålsparagraf. " TJEN PENGER" !!

Et så stort selskap har muskler til å gå inn der energien de tjener mest på er til enhver tid. For øyeblikket tjener de på olje og gass, men i det øyeblikket energiskog blir det stor vil nok også Statoil-Hydro bli en av verdens største skogeiere ! De har sikkert alerede sett seg ut hvor de ønsker å kjøpe skogen også ! Dumme er de ikke !
[/quote]

I hver fest tale hører vi mantraet "Etikk før inntjening" Og "Sikkerhet før produksjon". Jaja.
Ser nesten for meg Lund der han forklarer; Joda vi har kjøpt halve Brasil, men vi legger stor vekt på human avlivning av trærne og att arbeiderne har skikkelige skur. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jaerbu skrev:
JonnYb skrev:
Nettopp.
Det var vel Natur og ungdom som ble sitert så vidt jeg husker..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Jeg har dårlig erfaring med slike gigantfusjoner. "Min" bedrift har gått fra å være et lokomotiv i et norsk konsern via en mellomstor fabrikk i et skandinavisk til å bli en bagatell i et stort europeisk konsern.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Pink_Panther skrev:
Jeg har dårlig erfaring med slike gigantfusjoner.
Jeg også.

Men aksjonærene i Hydro har særdeles gode erfaringer....

O

OldBoy

Gjest
Bx skrev:
Pink_Panther skrev:
Jeg har dårlig erfaring med slike gigantfusjoner.
Jeg også.

Men aksjonærene i Hydro har særdeles gode erfaringer....
Fortiden sier ingenting om fremtiden.

Det eneste vi kan lære av historien, er at vi ikke kan lære noe av historien. Var det en gluping som sa. Jeg husker ikke hvem.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
Det eneste vi kan lære av historien, er at vi ikke kan lære noe av historien. Var det en gluping som sa. Jeg husker ikke hvem.
Det skyldes at man ikke husker hva det var man skulle lære av historien !!

Dårlig husk er roten til mye rart !! ;D ;D ;D ;D ;D

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.153
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jaerbu skrev:
berxter skrev:

Bernt K
8)
Se der ja. Nå kom det kake her også, rettnok på vegne av en offshoreinstallasjon og ikke i forbindelse med fusjonen, men god var den. 8)

Bernt K

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Har fått det med meg ja. Er litt usikker på hva det egentlig betyr for olje og gassindustrien på Norsk sokkel.

De har vel et uttalt mål om å bli større internasjonalt, og vi får håpe det ikke går på bekostning av Norsk sokkel, den bekymringen ble vel luftet igår i et eller annet medie. Jeg vil jo tro at de nå vil få muligheter til å utvikle nye produksjonsmetoder som kan bidra til å utvinne marginale felt. Statoil har jo Tordis IOR som de mener kan gå i null hvis alt fungerer, og funker det, kommer det på andre felt og.

Uansett er nok ikke StatoilHydro det selskapet jeg skal søke jobb i først neste år. Har litt lyst å jobbe i et mindre selskap før jeg eventuelt finner meg en bedagelig jobb i StatoilHydro ;) Jeg skal jo sitte på kontor uansett.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Nå ble det hvertfall forandringer. Er det sjefen som går?

S

Stover

Gjest
Etter 25 år i Hydro var det litt "rart" å være på jobb på mandag. Otto Jerspersen billedliggjorde det litt krasst på denne måten.

"som om en pitbull terrier voldtar en dvergpuddel".

Litt voldsomt kanskje?

Fikk Tapas til lunch.....før kake :D

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Var det ikke bra da? Alle måtte søke på ny jobb og alle gikk opp i lønn. Oljeadelen!

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
176
Torget vurderinger
4
Elektron skrev:
Var det ikke bra da? Alle måtte søke på ny jobb og alle gikk opp i lønn. Oljeadelen!
Fikk ny jobb, men gikk ikke opp i lønn. Skal nok overleve det også.
Men ja, kaken var god:)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Alas skrev:
.....Uansett er nok ikke StatoilHydro det selskapet jeg skal søke jobb i først neste år. Har litt lyst å jobbe i et mindre selskap før jeg eventuelt finner meg en bedagelig jobb i StatoilHydro ;) Jeg skal jo sitte på kontor uansett.
Du er ikke velkommen i min avdeling, der vil du ikke vare lenge med den holdningen...

Som mange andre trodde også jeg at det var slapt i store delstatelige selkaper, og var derfor betenkt med å bytte over dit. Men der tok jeg feil, det er ikke noe hvilehjem i min avdeling i allefall. Jeg jobber mye hardere enn i det amerikanske pisk og gulrot selskapet jeg var ansatt i før..morsommere er det også fordi ikke alt detaljstyres fra Houston. ... ;D

Det er jo andre muligheter for deg,du kan jo søke jobb i "luftslott divisjonen"..eller offshore(2 uker jobb, 4 uker fri).. :eek:

Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jaerbu skrev:
Ja nå har vi nettopp spist marsipankake og hørt Helge Lund tale for hele menigheten.
Kaka var god, og talen var forholdvis kort. .....
Hvor mye vet en gjennomsnittsnordmann egentlig om hva som foregår "ude i oljå"?
Olje virksomheten er totalt unteressant for alle som ikke bor i Oljebyen Stavanger eller jobber direkte i næringen. Hovedstadspressen har ikke peiling og har ca 5% av det oljestoffet som Stavanger Aftenblad opererer med. På Østandet vet man knapt hva Ekofisk, Statfjord,Gullfaks etc er...

Sleiven

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen gode tanker her ja. Har også endel oppdrag inn mot StatoilHydro - og det eneste som teller er mest mulig utvinning og best mulig utnyttelse av hhv. Kårstø og Kollsnes anleggene. Og . mitt oppdrag opp i dette er å finne ut om den produksjonen som blir lagt opp til er realiserbar.
Alt for å sope inn penger - ikke noe annet.
Miljø - ingen tanke engang.

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Ikke vet jeg, men hadde i kveld ett arrangement med StatoilHydro ung, Og de var en særdeles hyggelig gjeng!!!

Topp Bunn