Stativhøyttaler som gir virkelig fantastisk lyd til max 10 000?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
hifiguru skrev:
Er 99,26 og 99,25 like bortsett fra formen?
Skal visstnok være det etter hva som blir opplyst fra xtz:

XTZ 99.26 är en stativhögtalare i XTZ's "Top of the line"-serie, identisk med 99.25 förutom lådformen.

Mvh Jan I

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
"liker når vokalen er klar og lyden gir litt gåsehud"

Et rimelig forslag:

Anbefaler elektronikk som en Doxa dac, eller feks audionote dac one 1x,
RS-moddet EC 4.5/4.6 og en Doxa 70 signature mkII
av elektronikk på den rimeligere siden for å oppnå dette.
Feks sammen med noen Dynabel exact eller noen dynaudioer.
Dette blir knallers!

Naim kjenner jeg ikke til, men det er sikkert supert,
men liker du detaljer og høre på detaljer og ikke bare musikk,
så finnes det vel alternativer.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
hifiguru skrev:

XTZ 99.26 är en stativhögtalare i XTZ's "Top of the line"-serie, identisk med 99.25 förutom lådformen.

Mvh Jan I
Ok, synes .26 ser litt overdesignet ut...... ;) Vært gøy å hørt på Naim-utstyret mitt, noen i nedre Telemark som har slike her?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
hifiguru skrev:
Jan_I skrev:
hifiguru skrev:

Mvh Jan I
Ok, synes .26 ser litt overdesignet ut...... ;) Vært gøy å hørt på Naim-utstyret mitt, noen i nedre Telemark som har slike her?
Designet kommer etter ønsket om ingen paralelle/rette flater .
(Etter det jeg har lest)
Mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
sundkoien skrev:
Svar til Jan I:

Jeg er i hvertfall aldeles for sent ute, skjønner jeg ::) he-he

Mente ikke å si noe galt om XTZ.. De leverer sikkert masse god lyd for pengene. Det blir sikkert også forskjell om man skal ha et sett høytt for å kombinere hifi/hjemmekino, eller et par bare for å "finlytte" til musikk..

Skal prøve å forklare hva JEG mener ikke er optimalt med både Aurum Cantus og XTZ:
disse høytt gir masse for pengene, uten tvil! Dyre elementer og god finish. Men til syvende og sist koker alt ned til hvor godt en konstruktør har sydd sammen et delefilter til å matche elementer og frontbaffel, samt bassavstemning.
Dette krever masse erfaring!!! Det er derfor vi som i mange år har sysslet med høyttalerbygging til slutt innser at vi ikke kan konkurrere med de store gutta på testing og utvikling bl.a. :p

De nevnte høytt har i mine ører ikke helt optimal kobling mellom elementene. Begge syns jeg blir litt slitsomme å lytte til i lengden. Noe i mellomtonen blir litt feil.. Dette var også Fidelity inne på i testen av 99.26.
Aurum Cantus låter fantastisk i toppen, men mellomtonen klarer aldri å matche den flotte diskanten.

Derfor velger jeg å satse på produsenter som har drøssevis med erfaring i å sy sammen konvensjonelle elementer i tradisjonelle kasser, og få det til å låte flott! Dette er etter min mening en kunst. ProAc, Epos, Snell, Harbeth, Spendor, Dynaudio og til dels Focal/JM lab klarer dette utmerket etter min oppfatning. Og disse HAR alldeles utmerkede høyttalere til rundt 10 00 kroner, nye og brukte.

Vi har lov å mene ulikt her, det viktigste er at vi blir fornøyde med lyden vi har i heimen!

mvh Morten
Hei
Det ser ut som om jeg prøver å rettferdiggjøre kjøpet mitt,og jeg har ikke hørt XTZene enda. ::)
MEN det var en som hadde levert inn filtrene på eltek og fått beskjed om at det var godt potensiale til å lage bedre filter. (bl.a for å rette ut puklen i excelelementet på 99.26)
Kan en (forhåpentlig) god høyttaler bli enda bedre??
Håper og tror jeg får høyttalerne i hus i morgen
Mvh Jan I

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg tror noen har fordommer mot disse høyttalerne pga et merkenavn uten status, pris og kinavare.
Hadde det vært et kjent US brand og prisen hadde vært 10x så høy hadde nok dette vært saker... 8)
Jeg sier altså ikke at alle har det, men noen!

Vil legge til at jeg ikke har hørt de. ;)

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
sundkoien skrev:
Svar til Jan I:

Mente ikke å si noe galt om XTZ.. De leverer sikkert masse god lyd for pengene. Det blir sikkert også forskjell om man skal ha et sett høytt for å kombinere hifi/hjemmekino, eller et par bare for å "finlytte" til musikk..

Skal prøve å forklare hva JEG mener ikke er optimalt med både Aurum Cantus og XTZ:
disse høytt gir masse for pengene, uten tvil! Dyre elementer og god finish. Men til syvende og sist koker alt ned til hvor godt en konstruktør har sydd sammen et delefilter til å matche elementer og frontbaffel, samt bassavstemning.
Dette krever masse erfaring!!! Det er derfor vi som i mange år har sysslet med høyttalerbygging til slutt innser at vi ikke kan konkurrere med de store gutta på testing og utvikling bl.a. :p

De nevnte høytt har i mine ører ikke helt optimal kobling mellom elementene. Begge syns jeg blir litt slitsomme å lytte til i lengden. Noe i mellomtonen blir litt feil.. Dette var også Fidelity inne på i testen av 99.26.
Aurum Cantus låter fantastisk i toppen, men mellomtonen klarer aldri å matche den flotte diskanten.

Derfor velger jeg å satse på produsenter som har drøssevis med erfaring i å sy sammen konvensjonelle elementer i tradisjonelle kasser, og få det til å låte flott! Dette er etter min mening en kunst. ProAc, Epos, Snell, Harbeth, Spendor, Dynaudio og til dels Focal/JM lab klarer dette utmerket etter min oppfatning. Og disse HAR alldeles utmerkede høyttalere til rundt 10 00 kroner, nye og brukte.

Vi har lov å mene ulikt her, det viktigste er at vi blir fornøyde med lyden vi har i heimen!

mvh Morten
Ingeniørene i XTZ har over 30 års erfaring bare for å ha det sagt.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Jan_I skrev:
MEN det var en som hadde levert inn filtrene på eltek og fått beskjed om at det var godt potensiale til å lage bedre filter. (bl.a for å rette ut puklen i excelelementet på 99.26)
Mvh Jan I
Hvilken pukkel? Om det er oppbrytningsfrekvensen du tenker på så har nok absolutt XTZ tatt høyde for den.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
SOEDAL skrev:
Jan_I skrev:
Mvh Jan I
Hvilken pukkel? Om det er oppbrytningsfrekvensen du tenker på så har nok absolutt XTZ tatt høyde for den.
Hei
Dette er bare noe jeg leste på et annet forum i en lang XTZ tråd . Uansett kommer jeg kansje til å satse på et "high end" filter da jeg vet av erfaring at det kan være noe å hente ut av slikt.

Har nå fått spilt et par døgn, og jeg må si at jeg absolutt liker det jeg hører .
Har satt høyttalerne midt i stua og anlegget på et stuebord,dette siden stua skal pusses opp.
Vet av erfaring at disse magnesiumelementene trenger LAAANG innspillingstid (ihvertfall gjalt dette for 4" utgaven)
Så noe nærmere vil jeg ikke inn på før minst 150 timers innspilling (gjerne 200)
Mvh Jan I

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Jan_I skrev:
SOEDAL skrev:
Jan_I skrev:
Mvh Jan I
Hei
Dette er bare noe jeg leste på et annet forum i en lang XTZ tråd . Uansett kommer jeg kansje til å satse på et "high end" filter da jeg vet av erfaring at det kan være noe å hente ut av slikt.

Har nå fått spilt et par døgn, og jeg må si at jeg absolutt liker det jeg hører .
Har satt høyttalerne midt i stua og anlegget på et stuebord,dette siden stua skal pusses opp.
Vet av erfaring at disse magnesiumelementene trenger LAAANG innspillingstid (ihvertfall gjalt dette for 4" utgaven)
Så noe nærmere vil jeg ikke inn på før minst 150 timers innspilling (gjerne 200)
Mvh Jan I
Hmm, ville vært skeptisk til å la Eltek rote i delefilteret. Noen minutters datesimulering og beregning av filteret gir neppe bedre kvalitet enn hva XTZ selv har oppnådd. Skal du ha Eltek til å gjøre dette skikkelig, med kontrollmålinger underveis etc, så blir det nok en dyr affære. Gleder meg til å lese om lytteinntrykkene dine etterhvert som du får lyttet skikkelig på de nye høyttalerne dine..

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
SOEDAL skrev:
Jan_I skrev:
SOEDAL skrev:
Jan_I skrev:
Mvh Jan I
Hei

Mvh Jan I
Hmm, ville vært skeptisk til å la Eltek rote i delefilteret. Noen minutters datesimulering og beregning av filteret gir neppe bedre kvalitet enn hva XTZ selv har oppnådd. Skal du ha Eltek til å gjøre dette skikkelig, med kontrollmålinger underveis etc, så blir det nok en dyr affære. Gleder meg til å lese om lytteinntrykkene dine etterhvert som du får lyttet skikkelig på de nye høyttalerne dine..
Kan jo hende det blir en opptur. Det koster jo ikke mye i forhold til andre ting i bransjen. Lager man et nytt filter med kremdeler,så er det jo bare å bytte og så høre om dette funker.( og beholde originalfilteret og bytte dette tilbake igjen hvis en feiler totalt)
Hvis du mener at en skal holde det enkelt hifiguru,så blir det vel ikke store forandringen. Eller mener du at en skal holde det så enkelt at en ikke skal røre noe...

DEN SOM INTET VÅGER...
Mvh Jan I

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
sundkoien skrev:
Svar til Jan I:

mvh Morten
Ingeniørene i XTZ har over 30 års erfaring bare for å ha det sagt.
Det dukker til stadighet opp mye merker med "gamle" folk bak rattene. Så jeg er enig i at alderen på merket ikke sier noe om hvilken kompetanse som ligger bak det. Og de gulblå er jo ganske flinke folk, og det finnes nok mange blant dem som ikke har gurustempel som gjør det enkelt å vurdere dem ut fra navnet deres.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jan_I skrev:
Mvh Jan I

Hei

Mvh Jan I
Gratulere med valget av høyttaler! For å terpe på ting som har vært sagt før: Det er alltid en god ide å beholde det originale delefilteret helt umodifisert, hvis man absloutt vil prøve seg på 'forbedringer'. Ofte kan man lett oppnå forbedring på enkeltpunkter, men etter en stund vil man gjerne finne at at vitale deler av barnet har blitt skyllet ut med badevannet.
Det er delefilteret som ER høyttaleren, det er hjertet og hjernen på en gang. Det andre er bare en kasse med noen elementer. Tar du ut delfilterer og setter inn noe annet, har du gjort deg om til en selvbygger. Du risikerer en lang ørkenvandring av modifikasjoner og i mange tilfeller er det bare innbildningens kraft som kan gjøre deg fornøyd. (been there seen that). Du har dårlige odds mot professjonelle konstruktørere med god erfaring, selv om du har godt måleutstyr. Kompromissene som skal på plass er mange og måleutstyret forteller lite om akkurat dem.
Høytalerne vil ikke være XTZ lenger. Utenpå er de like, men inni er det andre boller, som det heter i barnesangen. Brukt-verdien vil også falle som en stein, hvis det betyr noe. Det hjelper lite å reklamere med svinedyre kondensatorer som ser ut som en pakke knekkebrød eller 10 kilos eksklusive foliespoler. De som kjøper brukt vil ikke ha noe hjemmelaget, uansett. No

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Dr.No skrev:
Jan_I skrev:
Mvh Jan I

Hei

Mvh Jan I
Gratulere med valget av høyttaler! For å terpe på ting som har vært sagt før: Det er alltid en god ide å beholde det originale delefilteret helt umodifisert, hvis man absloutt vil prøve seg på 'forbedringer'. Ofte kan man lett oppnå forbedring på enkeltpunkter, men etter en stund vil man gjerne finne at at vitale deler av barnet har blitt skyllet ut med badevannet.
Det er delefilteret som ER høyttaleren, det er hjertet og hjernen på en gang. Det andre er bare en kasse med noen elementer. Tar du ut delfilterer og setter inn noe annet, har du gjort deg om til en selvbygger. Du risikerer en lang ørkenvandring av modifikasjoner og i mange tilfeller er det bare innbildningens kraft som kan gjøre deg fornøyd. (been there seen that). Du har dårlige odds mot professjonelle konstruktørere med god erfaring, selv om du har godt måleutstyr. Kompromissene som skal på plass er mange og måleutstyret forteller lite om akkurat dem.
Høytalerne vil ikke være XTZ lenger. Utenpå er de like, men inni er det andre boller, som det heter i barnesangen. Brukt-verdien vil også falle som en stein, hvis det betyr noe. Det hjelper lite å reklamere med svinedyre kondensatorer som ser ut som en pakke knekkebrød eller 10 kilos eksklusive foliespoler. De som kjøper brukt vil ikke ha noe hjemmelaget, uansett. No
Takker Dr.no
Høyttaleren spiller bare bedre og bedre her hos meg,så jeg er meget fornøyd med dette kjøpet.
Hvis/når jeg eventuelt bytter ut delefilteret,så fjerner jeg hele det original og setter inn et helt nytt,dette slik at en kan gå tilbake til originalt ved eventuelt salg.
Allerede nå er det en liten ting jeg kunne tenkt meg å fixe på, MEN høyttaleren er jo ikke innspilt ennå så det kan jo tenkes at en ombestemmer seg. Jeg er vel det en kaller en selvbygger.. så dette er vel ikke noe jeg gjør meg selv til ::)
Forresten er det noen som vet hvor lang tid en slik bånddiskant trenger av innspilling? (skal visstnok være en fountec diskant)
I alle tilfeller så er denne høyttaleren ganske "allsidig" og med mange innstillinger som skal testes/utprøves.
Har jo også W10.17P wooferne med 2stk BASH300S bassforsterkere og disse gjør at dette blir et flott fullrange system
Mvh en så langt meget fornøyd eier

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
I et annet forum er det nå lagt ut bilder av "nåværende" filter samt et av tidligere "test" ?? filter
Det siste bl.a. med foliespoler og bedre lytter. En ser at det er STOR forskjell
SÅ.. da er spørsmålet: er filteret bare satt inn i tidligere modeller, testmodeller eller ??
Her blir det nok satt inn bedre filter etterhvert ja (tror jeg :) :) )
Mvh Jan I

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Antall liker
2.345
Torget vurderinger
29
Jan_I skrev:
Hei
I et annet forum er det nå lagt ut bilder av "nåværende" filter samt et av tidligere "test" ?? filter
Det siste bl.a. med foliespoler og bedre lytter. En ser at det er STOR forskjell
SÅ.. da er spørsmålet: er filteret bare satt inn i tidligere modeller, testmodeller eller ??
Mvh Jan I
Det stemmer nok, det var jeg som postet det bildet.
Bildet nr 1 er av det"gamle" filteret. Dette bildet var tidligere å finne på XTZ`s nettside.
Bilde nr 2 viser slik det ser ut i dagens modeller.

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
rorres skrev:
Jan_I skrev:
Hei
Mvh Jan I
Det stemmer nok, det var jeg som postet det bildet.
Bildet nr 1 er av det"gamle" filteret. Dette bildet var tidligere å finne på XTZ`s nettside.
Bilde nr 2 viser slik det ser ut i dagens modeller.
Har vel i grunnen fått tilbud på deler til 2 stk filter i 4 forskjellige prisklasser til 99.26
det rimeligste til ca 1400,- så ca 2300,- (forskjell på 12 eller 16awg foliespoler)
så er det 5000,- for "high end kompromissvarianten"
og 7800,- for "high end ultra super varianten"
Litt forskjell på kondiser her. + + +
Det hadde vært morsomt å fått hørt dette siste i XTZ 99.26 Kan jo hende "det siste lille" faller på plass??
Mvh
EDIT: Kansje litt rått om delefiltrene har kostet mer enn den ferdige høyttaleren ;D ;) :-\ ::)

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.584
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hvis man kjøper en høyttaler til rundt 6-7-8 tusen, og så setter inn et alternativt filter til samme pris, begynner det hele å bli litt latterlig..
Tenk hva du hadde fått på bruktbørsen for 14-18 tusen! Høyttaleren er den komponenten du med lett hjerte kan kjøpe brukt :) En høyttaler som er spillt på i 2 år er bedre enn en som er ny, og med det norske nivået på brukt hifi kunne du fått tak i en høytt til 35 tusen for nevnte pris!

Og da hadde du fått en høyttaler som det virkelig er brukt penger på å få til å spille fint :D

M

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Jakt! skrev:
Jeg har et rom på ca 20 kvm som jeg ønsker å fylle med deilig, klar lyd med naturlig klang. Jeg har gode erfaringer med stativhøyttalere i lavere prisklasser, men er ikke oppdatert på nyere muligheter på markedet. Jeg liker når vokalen er klar og lyden gir litt gåsehud. Vil sannsynligvis pares med en liten sub utover året så vil få litt hjelp der.

Lytter til dagligdags på jazz, bluegrass, folk o.l.

Elektronikk er ikke på plass, men tenkte noe i gaten Naim Nait 5i, men det kommer etterpå.
Jazz og bluegrass krever litt pondus i midbassen har jeg funnet ut. Får du tak i stativhøyttalere med et 10 eller 12 tommer lettdrevent "bredbånd"element, med en god diskant på toppen, er blugrass skikkelig morro å høre på. Trenger ikke å gå så innmari dypt heller på sånn musikk.

Vidar

Topp Bunn