Svar til Jan I:
Jeg er i hvertfall aldeles for sent ute, skjønner jeg :

he-he
Mente ikke å si noe galt om XTZ.. De leverer sikkert masse god lyd for pengene. Det blir sikkert også forskjell om man skal ha et sett høytt for å kombinere hifi/hjemmekino, eller et par bare for å "finlytte" til musikk..
Skal prøve å forklare hva JEG mener ikke er optimalt med både Aurum Cantus og XTZ:
disse høytt gir masse for pengene, uten tvil! Dyre elementer og god finish. Men til syvende og sist koker alt ned til hvor godt en konstruktør har sydd sammen et delefilter til å matche elementer og frontbaffel, samt bassavstemning.
Dette krever masse erfaring!!! Det er derfor vi som i mange år har sysslet med høyttalerbygging til slutt innser at vi ikke kan konkurrere med de store gutta på testing og utvikling bl.a.
De nevnte høytt har i mine ører ikke helt optimal kobling mellom elementene. Begge syns jeg blir litt slitsomme å lytte til i lengden. Noe i mellomtonen blir litt feil.. Dette var også Fidelity inne på i testen av 99.26.
Aurum Cantus låter fantastisk i toppen, men mellomtonen klarer aldri å matche den flotte diskanten.
Derfor velger jeg å satse på produsenter som har drøssevis med erfaring i å sy sammen konvensjonelle elementer i tradisjonelle kasser, og få det til å låte flott! Dette er etter min mening en kunst. ProAc, Epos, Snell, Harbeth, Spendor, Dynaudio og til dels Focal/JM lab klarer dette utmerket etter min oppfatning. Og disse HAR alldeles utmerkede høyttalere til rundt 10 00 kroner, nye og brukte.
Vi har lov å mene ulikt her, det viktigste er at vi blir fornøyde med lyden vi har i heimen!
mvh Morten