Stativhøyttaler som gir virkelig fantastisk lyd til max 10 000?

S

Stereo_Mono

Gjest
Dynaudio monitorer har jeg ingen kjennskap til, men hi-fi høytaleren deres falles ikke i smak hos meg. Ble for kjedelig og analytisk de siste jeg hørte for noen år siden.

Jeg har helt andre preferanser til anlegget en å analysere opptaket og få til et best mulig 3D illusjon lydbilde med hver eneste micro detalj slengt i trynet. Hi-fi for meg skal låte gøy og få foten til å rocke med. Hvor vidt det måler bra eller ei spiller ingen rolle. Det er nettopp disse egenskapene jeg aldri har fått til med en profesjonell monitor løsning. Ikke skal en slik høyttalere ha de egenskapene eller.

Er vel kanskje på sin plass at jeg har blitt en del av Naim menigheten ;D
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Ok, det er heller ikke det jeg bruker høyttaleren til, men til musikk og film/TV. Fungerer som nevnt meget bra, men her er faktisk lyden for "feit" pga. rommet og at høyttaleren henger på veggen i hjørnene.
 
R

Rojoh

Gjest
coolbiz skrev:
Rojoh skrev:
Sånn helt på tampen: Jeg tenker at det er lov å stille spørsmålstegn til fordelen av aktiv drift av en to-veis høyttaler - putter man et aktivt filter i signalveien er det lett hørbart...
Ikke for å kverulere, men hvordan har du kommet fram til denne konklusjonen?
Jeg hører det på mitt aktive Marchand-filter. Går for å være god kvalitet, men likefullt merker man at man mister bittelitt gjennomsiktighet sammenlignet med å kjøre kildesignal direkte i effekttrinn. Såpass at jeg nå har tatt i bruk det passive shelvingfilteret i Tannoyene for å dempe diskanten litt, noe jeg ikke følte behov for før. Nå gjør slike aktive filtre såpass mye bra også, at jeg kommer til å fortsette å kjøre med slike, men på en to-veis høyttaler er jeg usikker på om vinning og spinning går opp kontra en passiv løsning.

På større systemer (mitt er jo nå utvidet til rent fullrange 3-veis) og f.eks. Orion er det mye lettere å se fordelene.

Mvh. Johan
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Jakt! skrev:
Jeg har et rom på ca 20 kvm som jeg ønsker å fylle med deilig, klar lyd med naturlig klang. Jeg har gode erfaringer med stativhøyttalere i lavere prisklasser, men er ikke oppdatert på nyere muligheter på markedet. Jeg liker når vokalen er klar og lyden gir litt gåsehud. Vil sannsynligvis pares med en liten sub utover året så vil få litt hjelp der.

Lytter til dagligdags på jazz, bluegrass, folk o.l.

Elektronikk er ikke på plass, men tenkte noe i gaten Naim Nait 5i, men det kommer etterpå.

Du har tro på Naim, så hvorfor ikke for deres elektronikk.

Naim passer etter sigende meget bra med Sonus Faber. Minima og Electa Amator er knallgode kunstverk som jeg er ganske sikker på vil tilfredsstille dine krav. Sistnevnte er litt dyrere, går en del dypere (spiller bedre?), og er kanskje litt vanskeligere å finne på bruktmarkedet. Minima får du pent brukt for rundt 10000,- fra audiogon. Nait5 eller 5i får du kjøpt både brukt og ny i Norge.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
SRM skrev:
Har tidligere hatt Aurum Cantus V3M som jeg stort sett brukte til nærfelt lytting.


Har også hatt Leisure 2SE og 3SE, men disse var ikke på langt nær så gode som V3M.
Hei SRM
Kan du si litt mer om forskjellene på 2SE- 3SE og V3M ?
Og hvordan er disse på litt lengere hold (altså ikke nærfeltslytting)
Mvh Jan I
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
To veldig gode høyttalere til prisen er Krix Equinox
og Dynaudio Focus 110


Krixen er litt mer frisk og krisp enn Dynaudion, men Dynaudio er litt glattere med en litt mere touch av varme.

Dynaudio er en høyttaler som ikke alltid imponerer ved første lytt, men som vokser for hver gang du lytter på den, blir aldri slitsom å lytte på, og utrolig delikat med en superluftig topp.

Destiny.. :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dokken Lyd brukte i sin tid Dynaudio hifi-høyttalere som nearfield-monitorer. Det låt selvsagt bra til hifi også. Jeg tipper at deres studiomonitorer ikke er studiomonitorer, men aktive versjoner av deres hifi-høyttalere. Derfor kan det godt hende at de låter helt ypperlig til hjemmebruk. At de har slengt på begrepet studiomonitor i markedsføringen hentyder kanskje heller til at de egner seg til det bruket, slik som AR 18 for 30 år siden. De er derfor egentlig ikke innenfor begrepet profesjonelle studiomonitorer i og med at de strengt tatt er aktive hifi-høyttalere. Det er kun en ukvalifisert gjetting, men ut fra bildene ser det ut som om det stemmer. Da faller de isåfall utenfor diskusjonen. Men Mackie, Genelec og alle andre som er direkte rettet mot studio er en annen sak. De er laget for helt annen bruk enn hifi, og duger ikke veldig godt til den bruken. Det er noe helt annet med hifi-høyttalere som brukes i studio. B&W brukes jo som referanse i studio, ikke til miksing som sådan. Men gis de en klinisk nok forsterker så avslører de feil like godt som en monitor. Og kan dermed bli like slitsomme å leve med i lengden.

Det er en utbredt missforståelse blant endel freaks at musikk høres best ut på teknikernes verktøy, men vi som mikser tenker mye lenger enn vår egen verdens referanser. Vi tenker på alle dere der ute, og ikke oss selv. Det som er gjennomgående når hifi-freaks skal leke studio er at man ofte ender opp med noe som kun låter bra på et lite utvalg systemer, og selv da er det spissegenskaper som vektlegges. En hifi-freak blir sjelden en god tekniker før etter en god stund fordi vedkommende er for opptatt av sin egen smak. Slikt må legges til side når musikk produseres for massene.

En annen missforståelse er at monitor betyr liten høyttaler. Det er jo helt feil. Det er et begrep hifi-verdenen har lånt fra studio og forvridd meningen av. Definisjonen som hifi-merker har på monitor er egentlig bare tull. Det gir ingen som helst rasjonell beskrivelse av produktet. De har bare lånt ordet uten å ta med betydningen. Litt som når barn kler seg ut til maskerade, men ikke har skuespillertalentet til å virkelig være en pirat.

Edit: Denne var ganske dårlig: " Litt som når barn kler seg ut til maskerade, men ikke har skuespillertalentet til å virkelig være en pirat". Vennligst overse den utrolig dårlige sammenligningen, den var et uttrykk for at jeg nettopp var kommet hjem etter å ha vært nissens hjelper på en juletrefest for en banks ansattes barn. Da blir også baluba litt barnslig. Litt mer barnslig mener jeg.
 

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Innlegg
2.745
Antall liker
668
De Kudos'ene på brukten er jo perfekte kumpaner til Nait.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jan_I skrev:
SRM skrev:
Har tidligere hatt Aurum Cantus V3M som jeg stort sett brukte til nærfelt lytting.


Har også hatt Leisure 2SE og 3SE, men disse var ikke på langt nær så gode som V3M.
Hei SRM
Kan du si litt mer om forskjellene på 2SE- 3SE og V3M ?
Og hvordan er disse på litt lengere hold (altså ikke nærfeltslytting)
Mvh Jan I
Hei Jan.

Det er noen år siden jeg hadde 2 og 3se i hus så hukommelsen setter nok en stopper for å beskrive forskjeller i detalj, men jeg mener hovedforskjellen her ligger i at V3M har et mye bedre bass/mellomtone element. Det er mye raskere og tightere, derfor integreres det bedre med bånd elementet og skaper en bedre helhet.

Lytte på lengere hold er jeg ikke så glad i og har derfor ikke så mye erfaring med disse høyttalerne på det området.
Jeg har selvfølgelig forsøkt det, og jeg mistet mye i størrelse, dybde og 3D. Nesten som om scenen kolapset i forhold til nærfelt. Men, dette kommer jo helt an på hvilke preferanser man har og hvordan man liker å få lyden servert. Er jo de som ikke er serlig opptatt av disse parameterne.

Ellers er sweetspot'n liten på disse høyttalerne. Mere kilene på dette desto lengere lytteavstand selvfølgelig.

Mvh
SRM
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Angående Aurum Cantus har jeg Leisure 5 (kinaimport) og disse reagerte veldig positivt da jeg byttet forsterker dvs. at bassen ble mye bedre etter oppgraderingen, jeg hadde tenkt å bytte disse men er nå kjempefornøyd. Å gå tilbake til vanlig diskantdome etter å ha hatt bånddiskant blir veldig vanskelig.
 

rotor

Medlem
Ble medlem
04.11.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Har V6M i stuen, og jeg vil heller ikke tilbake til "bil uten servostyring".
Det gikk et par Volla stativhøyttalere for under 10 lapper på bruktbørsen i fjor tror jeg, men det kan nok bli et par år til neste gang..
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hvem fører Aurum cantus i dag i Norge?
Mvh Jan I
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
gunni2 skrev:
Angående Aurum Cantus har jeg Leisure 5 (kinaimport) og disse reagerte veldig positivt da jeg byttet forsterker dvs. at bassen ble mye bedre etter oppgraderingen, jeg hadde tenkt å bytte disse men er nå kjempefornøyd. Å gå tilbake til vanlig diskantdome etter å ha hatt bånddiskant blir veldig vanskelig.
Ja, en ting jeg hadde tenkt å nevne men rett og slett glemte er at V3M er en av de høyttalerne jeg har hatt som lettest har avslørt forskjell på elektronikk. På disse høyttalerne var det svært enkelt å finne forskjeller på forsterkere, cd spillere osv.
Forsterkeren jeg hadde best resultat med var McIntosh MC402.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jan_I skrev:
Hvem fører Aurum cantus i dag i Norge?
Mvh Jan I

Så vidt jeg vet er det ingen, men Morten hos NAT kan sikkert ta inn på bestilling.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Har ikke bestemt meg for hva det blir.
Akkurat nå står valget mellom Aurum Cantus V3M


XTZ 99.26 eventuelt med woofere


Magnepan 12

Eller hvis jeg river skikkelig i ,de nye
Magnepan 1.7


Valgets kval er vanskelig ::) og jeg har en mistanke om at maggies tar for stor plass..


Forresten kan Aurum cantus spille høyt?

Mvh Jan I
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Har du nok kraft spiller de høyt og de takler mye effekt.
Jeg kunne spille til klippekretsløpet (power guard) på MC402 ble aktivert! :eek:

Edit:

Har du ikke mulighet til å lytte til noen av de?
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Har desverre ikke mulighet for å høre på disse (kansje derfor en vil ha ::) )
Det er derfor jeg leser om disse til øyet blir stort og vått :'(

Mvh Jan I
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Skal man ta det økonomiske med i betraktningen kan det kanskje være lurt å se litt på hva man evt kan få igjen for produktet på bruktbørsen om du ikke blir fornøyd med det?


Aurum Cantus har jeg hatt problemer med å selge for en brukbar pris.
Har merket meg at XTZ stort sett har høye bruktpriser.
Magnepan er vel også greit å selge igjen, men muligens med større tap enn XTZ?
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Ja jeg må si det frister litt med xtz.
Har vel egentlig kuttet ut Aurum cantus ,samt maggie12
Aurum p.g.a. tilgjengelighet og maggie 12 rett og slett fordi 1,7 kommer .(men den plassen rundt da? )

Slik jeg har sett det,så forsvinner stort sett alt av xtz ganske snart på bruktbørsene til bra priser.
Det med diskanttilpasning på xtzen er også en stor fordel slik jeg ser det.
Byggekvalitet og elementer er jo også et stort pluss sammen med pianolakk og pris.

Mvh Jan I
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Jeg mener nå det finnes langt bedre høytt i denne klassen enn XTZ .... ???

M
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
sundkoien skrev:
Jeg mener nå det finnes langt bedre høytt i denne klassen enn XTZ .... ???

M
Som hva da?
Mvh Jan I
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.221
Antall liker
3.740
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Jan_I skrev:
sundkoien skrev:
Jeg mener nå det finnes langt bedre høytt i denne klassen enn XTZ .... ???

M
Som hva da?
Mvh Jan I

Hei!
Har dynaBel 2s (kjøpte kit med kabinett til 5700 + stativer med 8 graders helling til 1900. tilsammen 7600).
Har hatt XTZ 99.26 og PSB Imagine T på hjemlån. De to siste er meget gode høyttalere, men dynaBel 2s er etter min smak hakket bedre.
Så hvis du ikke har noe imot å lime og lodde litt, vil jeg absolutt vurdert dynaBel 2s.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
HiFi Consult i Sverige har et par Aurum Cantus Volla. 14900kr inkl. frakt til Norge. Annonsen ligger på finn.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hva er forskjellen på Aurum Cantus Volla og V3M ?
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Volla er toppmodellen av stativmodellene.

Bedre og større bånd og en litt annen bass/mellomtone.
 

Bill Evans

Medlem
Ble medlem
02.11.2008
Innlegg
12
Antall liker
0
Det ligger et par Chario Delphinus her ute på bruktbørsen.......
Har selv tilsvarende i et rom på 40 m2. Smaken er som kjent forskjellig.
Hørte på mye forskjellig før jeg fant disse, og da var valget egentlig ganske enkelt.
Samenlignet med 805S og Dynaudio 140 men jeg foretrakk Chario.

Lykke til.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
VEL..da var valget tatt for min del
Det ble disse XTZ 99.26 med to W10.17P woofere


Grunnen til dette er litt sammensatt.
1.lettomsettelig hvis jeg ikke liker de.
2. Seasexcel mellomtone og bass samt Bånddiskant.
3. Mange muligheter for finjustering/er
4. Kan leveres i posten
5 rimelig
6. Design/finish som JEG liker
7. mulighet for å spille ganske høyt

Skal bruke The end millenium til mid/disk og 2 stk BASH 300 subforsterkere til bassene.
Håper dette kan funke
Mvh Jan I
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Gratulerer.

Jeg har hørt de og de låter bra.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Gratulerer! Blir spennende med inntrykk. Jeg har også hørt snakk om at de skal spille bra.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Bestilte de først i dag,så jeg har de vel ikke før i neste uke
( Er litt spent på hva disse kan gi )
Mvh Jan I
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Gratulerer!

Sikkert toppers disse.

Kom gjerne med tilbakemeldinger og noen bilder av "stasen" . :)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Joda ,kan nok komme med noen tilbakemeldinger etterhvert
(sansynligvis i en egen tråd da)
Var på den svenske xtz siden og lastet ned bruksanvisning til disse.
Utrolig omfattende til å være høyttalere
Her er pdf utgave til 99.26
http://www.xtz.se/custom/database/files/20090909104434-01.pdf

og her til W10.17P
http://www.xtz.se/custom/database/files/20090909144851-01.pdf

Må lage kasser til BASH 300 forsterkerne også

En test:
http://www.xtz.se/public/file.php?REF=470e7a4f017a5476afb7eeb3f8b96f9b&art=747&FILE_ID=20091222140401_1_12.pdf
Mvh Jan I
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
digiman skrev:
Dynaudio monitorer har jeg ingen kjennskap til, men hi-fi høytaleren deres falles ikke i smak hos meg. Ble for kjedelig og analytisk de siste jeg hørte for noen år siden.

Jeg har helt andre preferanser til anlegget en å analysere opptaket og få til et best mulig 3D illusjon lydbilde med hver eneste micro detalj slengt i trynet. Hi-fi for meg skal låte gøy og få foten til å rocke med. Hvor vidt det måler bra eller ei spiller ingen rolle.
skjønner ikke hvor du får dette fra? dynaudio har bla. blitt poengert av stereophile flere ganger som en hifihøyttaler for de som ikke bryr seg om de typiske hifiegenskapene:

"If there's such a thing as an $1800/pair loudspeaker that isn't for audiophiles, I'd say it's the Dynaudio Focus 140. I don't mean that it doesn't adhere to such audiophile tenets as truth and accuracy, and I certainly don't mean that it doesn't measure well. What I mean is that it doesn't take an audio village to make the Focus 140 sound great. It does take time to get it ready to sing, but after that, it's golden. If you value tonal consistency and sure-footed rhythmic stomp, Dynaudio's Focus 140 is singing your song—or will be, in a few hundred hours."

det samme gjelder nok hele serien
jeg har et par fra en annen serie, de er beskjedne på såkalte 3d-egenskaper, og er alldeles ikke detaljert og analyserende heller. som du isåfall mener er en dårlig egenskap ::)
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Håvarhede skrev:
Hva med en liten toveis gulvstående. Man trenger jo plass til stativer uansett. Jeg ville kjøpt Audiophysic Yara evolution.

De låter bra på det meste også naim. Musikalitet i særklasse til prisen som er på 6000.- Resten kan du bruke på kabler eller signalkilde.
http://www.audiophysic.de/yara_II_evolution/index_e.html
Litt sent om enn et godt tips. ::) (se svar #67)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
BanjoArrne skrev:
Håvarhede skrev:
Hva med en liten toveis gulvstående. Man trenger jo plass til stativer uansett. Jeg ville kjøpt Audiophysic Yara evolution.

De låter bra på det meste også naim. Musikalitet i særklasse til prisen som er på 6000.- Resten kan du bruke på kabler eller signalkilde.
http://www.audiophysic.de/yara_II_evolution/index_e.html
Litt sent om enn et godt tips. ::) (se svar #67)

Det var vel ikke sent, all den tid det ikke var jeg som begynte tråden?
Vet ikke om den som la inn først har kjøpt høyttalere??
Mvh Jan I
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Svar til Jan I:

Jeg er i hvertfall aldeles for sent ute, skjønner jeg ::) he-he

Mente ikke å si noe galt om XTZ.. De leverer sikkert masse god lyd for pengene. Det blir sikkert også forskjell om man skal ha et sett høytt for å kombinere hifi/hjemmekino, eller et par bare for å "finlytte" til musikk..

Skal prøve å forklare hva JEG mener ikke er optimalt med både Aurum Cantus og XTZ:
disse høytt gir masse for pengene, uten tvil! Dyre elementer og god finish. Men til syvende og sist koker alt ned til hvor godt en konstruktør har sydd sammen et delefilter til å matche elementer og frontbaffel, samt bassavstemning.
Dette krever masse erfaring!!! Det er derfor vi som i mange år har sysslet med høyttalerbygging til slutt innser at vi ikke kan konkurrere med de store gutta på testing og utvikling bl.a. :p

De nevnte høytt har i mine ører ikke helt optimal kobling mellom elementene. Begge syns jeg blir litt slitsomme å lytte til i lengden. Noe i mellomtonen blir litt feil.. Dette var også Fidelity inne på i testen av 99.26.
Aurum Cantus låter fantastisk i toppen, men mellomtonen klarer aldri å matche den flotte diskanten.

Derfor velger jeg å satse på produsenter som har drøssevis med erfaring i å sy sammen konvensjonelle elementer i tradisjonelle kasser, og få det til å låte flott! Dette er etter min mening en kunst. ProAc, Epos, Snell, Harbeth, Spendor, Dynaudio og til dels Focal/JM lab klarer dette utmerket etter min oppfatning. Og disse HAR alldeles utmerkede høyttalere til rundt 10 00 kroner, nye og brukte.

Vi har lov å mene ulikt her, det viktigste er at vi blir fornøyde med lyden vi har i heimen!

mvh Morten
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Morten
Flott med oppklarende svar.
Hifi er jo alltid et valg av kompromisser (etter min erfaring)
Du ser tidligere hvorfor jeg valgte XTZ ,og det viktigste var vel at de er lettomsettelig uten å tape for mye.
(hvis de ikke faller i smak)
Bor i NordNorge så lytting på forskjellige høyttalere blir vanskelig.
Når det gjelder delefilter,så kan det se ut som om XTZ har levert disse 99.26 med delefilter av forskjellig kvalitet
(over tid? ) og etter hva en kan se av bilder(på annet forum) så bør det jo være store oppgraderingsmuligheter her.
Uansett så er høyttalerne bestilt så... det blir spennende å teste ut

Mvh Jan I
 
Topp Bunn