Høyttalere Stativhøyttaler ned til 37 Hz...og 3400 per stykk; bløff???

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nysjerrigper

    Gjest
    Det som er litt rart, de har over 30mm slaglengde kapasitet, men selv når jeg spiller høyt så ser jeg nesten ikke noe bevegelse i membranet. Merkelig.

    B
    litt pirk, men den reelle slaglengden er nok godt under halvparten, p-p utenfor magnetgapet i nedoverbakke og medvind. noe annet ville krevd en diger smultring av et oppheng:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Disse må jeg teste :)
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til å teste dem snart! Har dem stående på soverommet uoppkoblet!!:mad:
    Ikke preamp tilgjengelig, så venter på en Dspeaker antimode 2, før jeg får hørt hva dem klarer å levere...
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Supert, vi gleder oss med deg. Er oppgitt pris inkl frakt og mva?
    Eller enda bedre, hva ble sluttsummen?
    Mvh
    Lasse
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De høyttalerne du har Bergfinn skal jeg høre på, så snart tiden strekker til. De har jo fått noe vanvittig med skryt - sågar av folk som jobber (!) med lyd!

    Du er inne på slaver Zomby_Woof, en løsning jeg mistenker høyttalerindustrien for IKKE å benytte fordi bassrefleksrør koster smuler...
    Naturligvis er slaver utrolig mye dyrere enn en liten rørstump av papp eller plast. Men det er en faktor i tillegg, som jeg mener jeg var inne på. Med lavt tunet port i et lite kabinett går man rett og slett på kvist i form av fysikkens lover. Jo lengre port, jo lavere frekvens, jo større portdiameter, jo høyere frekvens. Skal man ha en port med stor nok diameter til ikke å gå i metning (gradvis endring i retning av trykkammer med økende lydtrykk), og gir pustelyder, så blir kassa før eller siden før eller siden full av bassrefleksrør. Det er derfor slaver har aller mest for seg i små høyttalere som denne.

    Selvsagt klarer de å fylle et rom med lyd. Men om man lar seg tilfredsstille fullt ut av bassgjengivelsen fra en enkelt sjutommer, så er min freidige påstand at man ikke er bortskjemt.

    Som sagt har jeg dipolhøyttalere med 2*12" i hver. Disse elementene kan i seg selv flytte en god del luft (standard Peerless SLS har 16mm xmax om jeg ikke husker feil, men customutgaven til Gradient har etter det jeg forstår en del mer), men det er lett å høre at de klapper litt sammen når jeg drar på. Det er ikke det at de ikke kan spille høyt, det kan de. Men de klarer ikke å spille høyt med en skikkelig uanstrengt dynamikk. Totalt 4*12" i dipol kan etter tommelfingerreglene sammenlignes med enkelt 12" i kasse, sånn ca. og det er nok litt mer enn 2*7"

    Det er ikke det at det er så ille lite, men med tilgjengelige ressurser ville jeg heller hatt litt mer følsomhet og en bass som rullet av litt høyere i frekvens. Mine 2c.
     
    Sist redigert av en moderator:

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Kom på ca 6700kr. Det var til tilbudsprisen de hadde (5500DKK) minus dansk moms +1309NOK i toll.
    Betalte også mindre for frakten enn det jeg skulle, så totalt sett tipper jeg man kan plusse på ca 1000kr ift hva jeg betalte.
    Servicen var helt på topp hele veien!!! Og de ser super sexy ut i sin matte hvite finish!! Ser påkostet ut!!
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Helt sjef, takk for utfyllende svar :)
    Mvh
    Lasse
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det som er litt rart, de har over 30mm slaglengde kapasitet, men selv når jeg spiller høyt så ser jeg nesten ikke noe bevegelse i membranet. Merkelig.

    B
    litt pirk, men den reelle slaglengden er nok godt under halvparten, p-p utenfor magnetgapet i nedoverbakke og medvind. noe annet ville krevd en diger smultring av et oppheng:rolleyes:
    Ja du har nok rett i det. De skriver faktisk 36 mm på hjemmesiden. Er det bare en slags form for "headroom" man ikke trenger?

    En stor ulempe jeg har er mangel på elektronikk forståelse, hva alle de extreme specene på Opalene betyr i praktisk bruk sier meg lite, men jeg liker det jeg hører. Eller heller potensiale vil jeg påstå. Elendig lytterom. Audiolense redder meg på halvveien pr. i dag. Utrolig tweakbar omfattende romkorreksjon. Har lyst å ta ut basselementet å måle det alene, men tørr ikke. Skulle vært vanvittig gøy å høre dem i 8-12 Tom sitt "STUDIO".

    Sorry trådstarter, dette var ikke stativHT ned til 37 hz til 3400,- stativHT ned til 30 hz til 20.500,-

    B
     

    fogs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    De høyttalerne du har Bergfinn skal jeg høre på, så snart tiden strekker til. De har jo fått noe vanvittig med skryt - sågar av folk som jobber (!) med lyd!

    Du er inne på slaver Zomby_Woof, en løsning jeg mistenker høyttalerindustrien for IKKE å benytte fordi bassrefleksrør koster smuler...
    Naturligvis er slaver utrolig mye dyrere enn en liten rørstump av papp eller plast. Men det er en faktor i tillegg, som jeg mener jeg var inne på. Med lavt tunet port i et lite kabinett går man rett og slett på kvist i form av fysikkens lover. Jo lengre port, jo lavere frekvens, jo større portdiameter, jo høyere frekvens. Skal man ha en port med stor nok diameter til ikke å gå i metning (gradvis endring i retning av trykkammer med økende lydtrykk), og gir pustelyder, så blir kassa før eller siden før eller siden full av bassrefleksrør. Det er derfor slaver har aller mest for seg i små høyttalere som denne.

    Selvsagt klarer de å fylle et rom med lyd. Men om man lar seg tilfredsstille fullt ut av bassgjengivelsen fra en enkelt sjutommer, så er min freidige påstand at man ikke er bortskjemt.

    Som sagt har jeg dipolhøyttalere med 2*12" i hver. Disse elementene kan i seg selv flytte en god del luft (standard Peerless SLS har 16mm xmax om jeg ikke husker feil, men customutgaven til Gradient har etter det jeg forstår en del mer), men det er lett å høre at de klapper litt sammen når jeg drar på. Det er ikke det at de ikke kan spille høyt, det kan de. Men de klarer ikke å spille høyt med en skikkelig uanstrengt dynamikk. Totalt 4*12" i dipol kan etter tommelfingerreglene sammenlignes med enkelt 12" i kasse, sånn ca. og det er nok litt mer enn 2*7"

    Det er ikke det at det er så ille lite, men med tilgjengelige ressurser ville jeg heller hatt litt mer følsomhet og en bass som rullet av litt høyere i frekvens. Mine 2c.
    Om den var til meg, uttrykte jeg meg nok litt dårlig. Er S200 en erstatning for et fullfrekvent oppsett med store dynamiske reserver? Selvsagt ikke, de fysiske lovene er ennå ikke opphevet. Gjør de jobben i et diskret anlegg nr 2 der sub ikke er ønskelig, men der man fortsatt vil ha en akseptabel bunn og god musikalitet oppover i registeret? With flying colours! :)
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er det ikke på sin plass at de heldige som har fått disse knipser noen bilder? :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    37HZ....

    Er det ikke på sin plass at de heldige som har fått disse knipser noen bilder? :)
    Er det ikke disse fantastene da??;)
    Bass, men hva slags bass...:confused:

    buchardt_audio_oppslag.jpg


    Inni den bokahylla der spiller mine Dali også ned mot 40HZ...:p

    gismo
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Helt rett Gismo, var de jeg tenkte på.. men hadde ønsker om å se dem i mere "normale" omgivelser.. :)

    Ut fra testene som man kan lese så er vel bassen meget meget bra.. :)
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg

    På dynaudio bord-stativ... God lyd i disse!
    Men... Oppdatering av firmware på dspeaker anti-mode 2.0 feilet tidligere i kveld, så nå... Ingen lyd!
    Håper den lar seg redde.
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Dspeaker lot seg lett "reparere" - fikk oppskrift fra support kjapt! Var enkel sak å fikse!
    Tok en "typical" romkorreksjon, her er resultatet på buchardt audio s200 i mitt rom:
    image.jpg

    Mvh Lars
     

    Vedlegg

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.054
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ser jo riktig så "smukke" ut de der.. og den målingen gikk da dypt... hvordan klarer de seg med tanke på når det blir litt volum og trykk? :) sparker de unna eller gir de seg akurat når det begynner og bli morro? :)
     

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Bare spilt på dem i underkant av 20t, så er mangler nok en del på å yte sitt beste. Designeren mente de måtte ha 50t før de "løsnet"... Men de er små og dertil begrensninger i lydtrykk, og det er en gammel 50w effektforsterker som driver dem! Har myyyye å gå på når det gjelder forsterkeri.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen flere erfaringer med disse eller storebroren S300?
     

    Thuek

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    59
    Antall liker
    11
    Ja.

    Jeg har haft Buchardt S200 og S300 hjemme i ca 14 dage for at prøve dem.
    Her er hvad jeg skrev af kommentarer i en Facebook gruppe.


    Mads var så flink at låne mig S200 samt den større S300 for en 14 dages tid siden.
    Begge spiller meget neutralt og lige ud af landevejen.
    Det første jeg lagde mærke til ved S200 var at den gik overraskende dybt. Dermed ikke sagt at den spiller bas som en større gulvhøjttaler - den mangler den fysiske tilstedeværelse og det sidste punch, men det var absolut en basgengivelse jeg ikke helt havde ventet af den lille skotøjsæske.
    Den store forskel mellem de to modeller er i mine ører at S300 er noget mere dynamisk, specielt i basgengivelsen hvor den har et godt punch samt en lidt bedre integreret diskantgengivelse.


    Jeg fik desværre ikke S300 til at snakke perfekt sammen med min lille stue, men S200 er stadig på listen over nye potentielle højttalere, da den viste sig at være meget nem at integrere i rummet. Den giver en masse for pengene og spiller med stort lydbillede. Det jeg savnede ved den var en stemmegengivelse med lidt mere "kød" på samt bedre opløsning i diskanten, men til prisen er det ikke noget at komme efter.


    Overall er det to højttalere som giver meget lyd for pengene - specielt S300 er virkelig god hvis man har rummet til den, desuden får man suveræn service fra Mads Buchardt.
     
    B

    Briern

    Gjest
    Guru Junior ble testet i "Watt"' siste nr. Han som testet de hadde aldri hørt bittesmå ht gå så dypt. 34 db ved - 3 db. De er vel på samme størrelse som BS 200 og koster en tusenlapp mer enn Dansken.
     
    Sist redigert:

    larsipan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.08.2005
    Innlegg
    93
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Ut i fra grafen jeg postet tidligere så er vel disse (S200) i nærheten av 34hz på -3db også??
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Kan jeg spørge, hvor stor er din stue ?
    Vil du beskrive lyden fra S300 som lys/tynd eller neutral, varm ?
    takk.
     

    gryphongryph

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2015
    Innlegg
    194
    Antall liker
    66
    Ja.

    Jeg har haft Buchardt S200 og S300 hjemme i ca 14 dage for at prøve dem.
    Her er hvad jeg skrev af kommentarer i en Facebook gruppe.


    Mads var så flink at låne mig S200 samt den større S300 for en 14 dages tid siden.
    Begge spiller meget neutralt og lige ud af landevejen.
    Det første jeg lagde mærke til ved S200 var at den gik overraskende dybt. Dermed ikke sagt at den spiller bas som en større gulvhøjttaler - den mangler den fysiske tilstedeværelse og det sidste punch, men det var absolut en basgengivelse jeg ikke helt havde ventet af den lille skotøjsæske.
    Den store forskel mellem de to modeller er i mine ører at S300 er noget mere dynamisk, specielt i basgengivelsen hvor den har et godt punch samt en lidt bedre integreret diskantgengivelse.


    Jeg fik desværre ikke S300 til at snakke perfekt sammen med min lille stue, men S200 er stadig på listen over nye potentielle højttalere, da den viste sig at være meget nem at integrere i rummet. Den giver en masse for pengene og spiller med stort lydbillede. Det jeg savnede ved den var en stemmegengivelse med lidt mere "kød" på samt bedre opløsning i diskanten, men til prisen er det ikke noget at komme efter.


    Overall er det to højttalere som giver meget lyd for pengene - specielt S300 er virkelig god hvis man har rummet til den, desuden får man suveræn service fra Mads Buchardt.
    Kan jeg spørge, hvor stor er din stue ?
    Vil du beskrive lyden fra S300 som lys/tynd eller neutral, varm ?
    takk.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde Rogers LS3/5a i gamle 15ohm versoner og jeg moddet dem litt så jeg kunne biampe dem. Når jeg testet dem med 22hz tone fra Stereophile cd så skjedde det noe i rommet! Kjørte 4x150w på dem og det låt kult men de tålte ikke mye! Men skjekk ut denne lille subben fra B&W:

    https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/bowers--wilkins-asw610xp-subwoofer/

    18hz -6db på en bitteliten terning. Skal ha to av disse i tillegg på mine 805,
     

    Wega

    Fersking
    Ble medlem
    29.10.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Har vedhæftet bas respons som Buchardt Audio S300 levere i mit rum. Jeg føler på ingen måde jeg mangler en subwoofer...
     

    Vedlegg

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har vedhæftet bas respons som Buchardt Audio S300 levere i mit rum. Jeg føler på ingen måde jeg mangler en subwoofer...
    Virker å henge med bra nedover i frekvens den lille stativen. Men blir ikke trommegjengivelsen litt vel slank med den dippen i midbass området?
     

    Wega

    Fersking
    Ble medlem
    29.10.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Virker å henge med bra nedover i frekvens den lille stativen. Men blir ikke trommegjengivelsen litt vel slank med den dippen i midbass området?
    Nej det synes jeg ikke. Vi snakker et fald på 7-10dB (Reference volume på 85dB) hvilket jo ikke er alverden, når vi vi snakker en måling i et rum. Der er i øvrigt ingen smoothing på målingen.
    Målingen var også mest for at vise at højtaleren sagtens kan række dybt, men som det jo kan ses så spiller akustikken jo stadig en stor rolle.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Noen erfaringer med s300 mk2 her?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Buchardt audio hørte jeg på Hortensmessa 2017, noe av den beste lyden meget bra. . Fantastisk valuta for pengene.Savnet ikke bass i er lite rom hotellrom .
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Meget spent på S400. Det kommer også en aktiv versjon av denne med dsp og romkorreksjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn