Statisk matte til vinylspilleren?

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Hei!
Mange tallerken matter til vinylspillerene er laget av ull. Rega bruker det også mye. Men ull er jo statisk, fortsatt brukes det ofte? Da jeg jobbet i EPA ble vi fortalt at vi aldri fikk ha på oss ull inne på EPA område. Altså er da ull statisk, du vil jo ikke ha statisk elektrisitet i nærheten av platene dine? Hvorfor brukes da ull matter?

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.231
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tror det er mer "produktivt" og interessant å skrive en mail direkte til disse produsentene som insisterer på ullmatter. Og får du svar, så må du gjerne dele det her:).

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Der er feks Roy Gandy (Rega) intervjuet angående Rega RP10.
Roy Gandy on the Rega RP10 | The Ear

Jeg kommer absolutt ikke til å bytte til noe annet enn originalmatta. Jeg sliter ikke med statisk el, men investerte uansett i en Zerostat pistol i sommer. Skjøt på pickup, chassis, lokk, ullmatta og diskant og høyttalerterminaler. Plater som ikke er skutt før for seg ett par avtrekk:)

Etter denne rens sitter aldri matta fast i vinylen. Og jeg har kun gjort dette en runde.

Mange matter er pynt. Ullmatta til Rega er lite jålete men gjør den jobben den skal jfr Gandy sitt svar...

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Jeg bytter ut filt-matta med Achromat 2.....den filten er mer til pynt, og beskyttelse mot plate-riper, har jeg følelsen av.....

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Tror det er mer "produktivt" og interessant å skrive en mail direkte til disse produsentene som insisterer på ullmatter. Og får du svar, så må du gjerne dele det her:).
vet du av noen flere som bruker disse mattene? Vet der er flere, men eneste jeg kommer på er rega. Og de er umulig å få direkte kontakt med såvidt jeg vet.. Sliter heller ikke med statisk i mitt oppsett, det er bare ren nysgjerrighet

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Statisk"? Hva er det å "være statisk"? Jeg skjønner du mener at ull gjerne blir ladet med statisk elektrisitet, men "statisk" betyr noe annet.

Sorry, men jeg måtte bare presisere. ;)

Jeg skjønner heller ikke attraksjonen til filtmatter.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Wilson Benesh bruker også filt, og på direkte spørsmål, er svaret at mange ønsker å bruke filt, og at det funker godt, særlig i kombinasjon med platestrammer. Det kan jeg i og for seg bekrefte. Det virker jo, men det betyr jo ikke at det ikke er rom for forbedring. For hva er "funker", eller som Gandy sier"gjør jobben"? Det betyr jo bare at den er et fungerende mellomlegg mellom vinyl og tallerken. At det finnes bedre alternativer fra Oyade, FoQ, Ringmat eller Funk/Achromat, er det liten tvil om. Så får det være opp til noen og enhver om de vil investere i noe bedre, evt om de opplever en forbedring.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.704
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Noe av forklaringa er kanskje at Rega har laget platespillerne sine med glass-tallerkner.
Noe jeg tror opprinnelig var et valg utfra estetikk, og ikke lydmessige egenskaper.
Filtmatter (av ull) demper ganske mye.

Jeg har eksperimentert litt med Rega før i tida, og du får en helt annen lyd med f.eks korkmatte, såkalt antistatmatte eller hjemmelaget av bobleplast.
Jeg la også modellkitt i i sporene på subplatteren, og på 80 talls-Rega synes jeg dette hadde en positiv effekt.

På den annen side har jo også andre produsenter som f,eks Linn og Roksan brukt filtmatter.

Jeg har ikke noe svar, men at det er møkksamlere er vanskelig å se bort fra.:p

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.399
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hadde mr. Tiefenbrun ment at det var et bedre alternativ enn filtmatte på en LP12, så kan du ta gift på at det hadde vært alternativer tilgjengelig (til relativt friske priser) i Linn`s sortiment.

Sist redigert:
Topp Bunn