Statisk elektrisitet i forskjellige spillere

lhellje

Medlem
Ble medlem
11.02.2013
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei, jeg ser at det er skrevet en del tidligere om problemer med statisk elektrisitet generelt, og det er vel og bra. Men min erfaring er at jeg opplever store forskjeller med forskjellige spillere. Med Pro-ject er det ofte umulig å ta av plata uten at matta følger med, med et hav av knitringer etc. Noe av det samme gjelder en gammel Luxman. Men på mine gamle Philps-er og Dual-er er problemet så og si ikke-eksisterende. Kan noen forklare meg bakgrunnen for dette?

Lars

S

SAH

Gjest
Er det samme type matte på spillerne du sammenligner med? Har vanskelig for å tro at det er platespillerne som genererer den statiske elektrisiteten. Det er vel, slik jeg forstår det, omgivelsene der platespilleren er plassert som er avgjørende (tørr luft etc.). Opplevde det samme på min platespiller, som ble levert med ei filtmatte. Etter at jeg byttet matte, fikk inn flere grønnplanter og generelt høyere luftfuktighet i rommet, ble problemet med statisk elektrisitet betraktelig redusert. Opplever også ofte at nye plater er veldig ladet med statisk elektrisitet og dette forplanter seg kanskje til matten på platespilleren?

lhellje

Medlem
Ble medlem
11.02.2013
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Vel, Pro-jct-en har filtmatte, mens de andre har gummimatte. Det som overrasker meg blant "gummimattespillerne" er at Luxman-en genererer mye mer statisk elektrisitet enn de andre gitt ellers like forhold.

Lars

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Lars: Det behøver ikke å være kun spillerne som er grunn til all "static" hos deg. Har du sett på de nevnte arbeidsforholda RUNDT maskinene?

lhellje

Medlem
Ble medlem
11.02.2013
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Auditor: Ja, maskinene ble for sikkerhets skyld testet samme dag med de samme arbeidsforhold.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.207
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Og samme matte? Det er forskjell på gummi-matter også...

lhellje

Medlem
Ble medlem
11.02.2013
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Nei, alle ble testet med "originalmatter". Uansett: at Project-en med sin filtmatte etc er mer mottakelig for statisk elektrisitet, er i og for seg forståelig, men at det skal være så stor forskjell i gummimattene på de andre synes jeg er merkelig.

Lars

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Lars: Har du problemer med statisk ellers i huset? Hvordan er det med evt overspenningsvern/strømrens i anlegget hos deg? Ellers kan også interne forbindelser, dårlig skjerming og sliten kabling ha negativ effekt på mengden statisk elektrisitet..

Lydbølgen

Medlem
Ble medlem
13.04.2016
Antall liker
1
Jeg har samme problemstilling- mer statisk elektrisitet med min luxman enn med denonspilleren min. Skulle ønske det var omvendt..

Topp Bunn