Staten værst på sosial dumping

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Det er stadig opp i media om utenlandske arbeidere som betales ned i 25 kr timen. Da er norske politikere veldig raskt ute og kritiserer arbeidsgivere og skal ha nye regler for å ungå sosial dumping.

Paradokset her er at nå staten selv skal hå noen oppgaver løst så betaler de enda mindre.

Bakgrunnen for tråden er at jeg er nok en gang innkalt til HV-øvelse. Noe jeg finner urimelig. Ønsker ikke noen debatt om forsvaret, men en mer prinsippiel diskusjon om verneplikt og betaling for å utføre denne.

Det er i Norge nå blitt det jeg vil kalle en "Tilfeldig" vernplikt. Flesteparten slipper førstegangstjeneste og enda fler slipper repetisjonsøvelser eller overføring til HV. Det som er problemet er for de som taper i lotteriet og blir innkalt mot sin vilje. Er det riktig at noen må jobbe gratis for staten mens andre slipper? Hva med 1 ukes gratisarbeid for staten på alle mellom 20 og 50. Det klages jo stadig over at det ikke er nok hender i det statilige og kommunale? Ville tro at det hadde blitt reagert ganske kraftig på dette.

Når det gjelder betaling er det her det største problemet med dagens ordning ligger. På den uka jeg er innkalt vil jeg miste ca 5 000 kr netto. Dette dekker da f. eks billån + statens lånekasse. Jeg er rimelig sikker på at banken eller lånekassen ikke vil la meg slippe å betale avdrag bare fordi jeg gjør min plikt for fedrelandet.

For de som ikke vet det er dagens satser for menige ca 135 kr dagen. Bassert på siste øvelsen jeg var på ga dette en timelønn på 10 kr og 48 øre. Dette vil jeg kalle sosial dumping

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Helt enig. Systemet med verneplik er i dag utrolig urettferdig. Nå er det vel ca 10% som gjennomfører dette året der de kan se frem til en økonomisk godtgjørelse på ca 40 000 - tilsvarende en drøy månedslønn for de 90% som slipper og kan forsyne seg av det gode arbeidsmarkedet i dag.

Rep systemet er vel om mulig enda mer tilfeldig. Etter at forsvaret brukte mye penger og resurser på meg, har de tydeligvis ikke behov for kompetansen min allikevel...;D Heldigvis...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Stakkar store sterke kaaaarer...

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Foruten den engangsgodtgjørelsen du får ved dimmisjon, gis det ekstrapoeng for verneplikt ved inntak til høgskoler og universitet. Dette er et ordentlig gode synes jeg.

For øvrig kan jeg være enig i at vernepliktssystemet er noe uthult og tilfeldig. Min eldste sønn ville gjerne avtjene verneplikt etter at han var ferdig med videregående skole, men ingen i forsvaret ville ha han, så der gikk de glipp av en skikkelig kriger. Det skal legges til at helsen er svært god.

Dette med repetisjonsøvelse er et stort problem, ingen vil og det passer alltid dårlig. Jeg synes at det norske forsvaret på sikt bør bli et profesjonelt forsvar, basert på frivillighet, med en fornuftig betaling for de som utfører tjeneste.

N

nb

Gjest
Sveits har et fint system. Der skal alle i utgangspunktet inn og dra på reps en uke i året til de er 40 eller hva det nå er. Alle som vil kan nekte militæret, men da koster det deg 3% eller hva det nå er av lønna di til du er 40.

Da er det i det minste et statement å nekte.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Nå er jeg endelig blitt dimmitert. Det føltes uforståelig at jeg, med min pondus og sviktende kondis, halt, og med andre skavanker her og der etter å ha levd litt, foretrekkes i stedet for unge og friske 20 åringer.

J

Jurassic

Gjest
eirik skrev:
BT skrev:
Ventet denne.........
Overskriften kunne med hell vært byttet til Norske menn er værst på sutring.

Stakkar som må legge til side hekletøyet til fordel for rep.....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg må innrømme at jeg trodde Hæren var nedbygget og avviklet forlengst.

J

Jurassic

Gjest
eirik skrev:
Jurassic skrev:
eirik skrev:
BT skrev:
Ventet denne.........
Overskriften kunne med hell vært byttet til Norske menn er værst på sutring.

Stakkar som må legge til side hekletøyet til fordel for rep.....
Er du selv i rullene til HV?
Nei men jeg skulle gjerne vært det. Fikk brev etter fullført førstegangstjeneste med beskjed om at de ikke trengte meg mer.

Det hadde vært et gledelig avbrekk fra å sitte foran 2 skjermer hele dagen i kontorlandskapet og hva med å tenke litt på hva du kan gjøre for landet istedenfor å synes synd på deg selv.

Hvis du har lagt opp økonomien din så det blir problematisk å betjene lån etter en ukes avbrudd fra arbeid er det dårlig styring og ditt problem.

Finnes mange ord for sånne som deg ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Jurassic skrev:
Nei men jeg skulle gjerne vært det. Fikk brev etter fullført førstegangstjeneste med beskjed om at de ikke trengte meg mer.

Det hadde vært et gledelig avbrekk fra å sitte foran 2 skjermer hele dagen i kontorlandskapet og hva med å tenke litt på hva du kan gjøre for landet istedenfor å synes synd på deg selv.

Hvis du har lagt opp økonomien din så det blir problematisk å betjene lån etter en ukes avbrudd fra arbeid er det dårlig styring og ditt problem.

Du kan sikkert ta ferie uten lønn nå og da - og løpe rundt i skogen et par uker. Økonomisk blir det omtrent det samme som å gå på rep.

Så lenge ikke alle blir innkalt bør de som bruker 15-20 måneder av livet på å forsvare landet få skikkelig kompensasjon.

Alternativt kunne alle som slipper militære få en eller annen form for sivil tjeneste med samme kompensasjon og varighet.

Mon tro hvordan reaksjonene hadde vært hvis vi hadde hyret inn polakker til millitærtjeneste på de samme betingelser som våre egne unge landsmenn?

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Ikke forstå det slik at økonomien vil gå over styr pga øvelse, men 5 000 kr som kunne vært brukt på vinyl eller cd'er må nå gå til betaling av lån. :'(

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Du må få deg en skikkelig lønnsavtale. Jeg får fri inntil en uke med full betaling når det er snakk om offentlig tjeneste. Pluss at jeg beholder det jeg får av det offentlige.

J

Jurassic

Gjest
Bx skrev:
Jurassic skrev:

Du kan sikkert ta ferie uten lønn nå og da - og løpe rundt i skogen et par uker. Økonomisk blir det omtrent det samme som å gå på rep.

Så lenge ikke alle blir innkalt bør de som bruker 15-20 måneder av livet på å forsvare landet få skikkelig kompensasjon.

Alternativt kunne alle som slipper militære få en eller annen form for sivil tjeneste med samme kompensasjon og varighet.

Mon tro hvordan reaksjonene hadde vært hvis vi hadde hyret inn polakker til millitærtjeneste på de samme betingelser som våre egne unge landsmenn?
Tok meg 7 uker sammenhengende sommerferie ifjor og ja det er fint å løpe rundt i skogen.
Arbeid er et nødvendig onde, finnes mye annet jeg foretrekker fremfor å dra på jobb.

Folk betaler jo for å gå på folkehøyskole, har aldri gått på folkehøyskole selv men jeg innbiller meg at 11 måneders førstegangstjeneste gir mye av det samme. Min erfaring etter å ha avtjent 11 måneders førstegangstjeneste er utelukkende positiv og jeg kunne tenkt meg å blitt kalt inn til rep.

Nå er det ikke vanskelig å dimmitere i begynnelsen av førstegangstjenesten dersom man ønsker det så uoffisielt er førstegangstjenesten ganske så frivillig.

Å ha polakker til å forsvare Norge tror jeg ikke er en god ide av den grunn at man må ha like mange nordmenn til å passe på de.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Skal man på rep og vie en uke av livet sitt eller inn til førstegangstjeneste å vie et år eller mer av livet sitt så er det soleklart at man skal ha betalt for det. 50% av Norges befolkning kan stå å se på at dette foregår samtidig som at de skriker opp om mangel på likestilling...
Forsvaret må selvfølgelig betale deg den timelønnen du har pr. idag. Ved førstagangstjeneste der kadetten ikke har noen tidligere erfaring må man basere seg på tarifflønn, + overtid, ubekvemstillegg mm.
Et år som rekrutt burde derfor belønnes med minimum 500.000,-
Sett i lys av arbeidstiden, ansvaret, det ofte ubekvemme arbeidsmiljøet osv. så synes jeg nesten 500.000 også høres lavt ut.
Værneplikten er et tåpelig og ikke mist urettferdig system.
Jeg husker når jeg var i militæret, så mye meningsløst vi måtte være med på under rekruttskolen.
Selve tjenesten som MP her i oslo var så til de grader meninsgsløs og i retrospekt kan jeg ikke se på det året som annet enn bortkastet.
Nei få inn motiverte folk, gi de top - notch utstyr og betal de skikkelig.

S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg må innrømme at jeg trodde Hæren var nedbygget og avviklet forlengst.
Ikke ennå dessverre, det kastes fortsatt bort 30-40 milliarder i året på tøyset.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Wotg, pr. i dag kan vel vel drøye 90% stå og se på....

Ellers er jeg veldig enig med eirik. En plikt son er pålagt en så liten del av befolkningen må lønnes på en noenlunne rimelig måte. Som løytnant på rep. får jeg 12-1300 kroner om dagen, minus skatt og ingen feriepenger. Det er ikke stort det heller, når man har arbeidsdager på 16-18 timer. Og ja, det er et jævla tempo.

Jeg synes for all del ikke synd på meg selv. Jeg liker faktisk å være på rep. Men det er en jobb, og jeg finner det irriterende at de som slipper tjener mer på å ikke gjøre den.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Jeg har prøvd å få HV02 og vernepliktsverket i tale for å få en forklaring på hvorfor de velger akkurat meg blant de titusner de kan velge fra. Ville tro at ferdigheter og relevant førstegangstjeneste er kriterier som ble sett på. Men nei. Svaret jeg fikk i dag var at jeg hadde "vunnet" i lotteriet. Dette svaret er for meg så provoserende at jeg blir enda mer oppsatt på å ikke delta mer i HV. Majoren som svaret kom fra virker som om ikke har kontakt med den virkelige verden i det hele tatt. Jeg fikk også spørsmål om jeg hørte dårlig da jeg gjentok spørsmålet om hvorfor meg, siden svaret 1. gang var "Det bare er sånn". Svarte da at selvfølgelig hørte jeg, men forventet et litt annet svar fra en voksen man. Samtalen var da i praksis over.

Jeg har også forsøkt å få noen av politikerene i Norge som sitter med forsvar som sitt område. Her har jeg ikke engang fått et svar. Det virker som om ingen vil svare på spørsmål om "Tilfeldig" verneplikt.

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.251
Sted
Porsgrunn
En kollega av meg skulle i militæret. Tok seg fri ett skift siden han skulle inn på en torsdag, tror du ikke han møtte opp på jobb på lørdagen.

Legen hadde under samtalen spurt om han ville dimme. Ja svarte han og forklarte at han som 24 åring følte seg litt gammel sammen med 18 åringene. Dimmitert og som grunn pollenallergi.

En annen på jobb var også i militæret en dag, en annen sendte tre søknader om fritak den siste ble akseptert. Ikke som i gamle dager der alle skulle med enten du var halt eller svaksynt. Ikke mange i min tropp som hadde vært akseptert i dag ;D

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.928
Torget vurderinger
1
Hårda bud! Var på Cold Response 2006 med øua.Akkurat passeleg løn. Noko ironisk med 3 gonger so mykje løn på øving i Nord-Noreg som i Afghanistan.

Z

Zomby_Woof

Gjest
ØUA er greit nok, selv om det er elendige greier i forhold til hva sivile arbeidstagere har krav på. Jeg har hørt en del skrekkhistorier fra militære innen logistikk og teknisk bransje. De opplever ofte at de som sjef tjener halvparten så mye som sine sivile underordnede på øvelse.

Jeg synes ikke vi trenger ØUA på rep, men lønna må være såpass at flertallet slipper å tape masse penger. Det er også ganske idiotisk at tilleggene for forsørgeransvar bortfaller når du blir befal (da mottar du jo 'lønn', må vite...). Har du kjerring og to-tre unger får du mindre utbetalt ved opprykk fra korporal til sersjant. Forstå det de som kan.

Z

Zomby_Woof

Gjest
eirik skrev:
Jeg har prøvd å få HV02 og vernepliktsverket i tale for å få en forklaring på hvorfor de velger akkurat meg blant de titusner de kan velge fra.... Svaret jeg fikk i dag var at jeg hadde "vunnet" i lotteriet.... Majoren som svaret kom fra virker som om ikke har kontakt med den virkelige verden i det hele tatt. Jeg fikk også spørsmål om jeg hørte dårlig da jeg gjentok spørsmålet om hvorfor meg, siden svaret 1. gang var "Det bare er sånn".
Hvis det ikke er ny mann siden sist jeg jobbet på distriktet, så har majoren du snakket med i høyeste grad kontakt med den virkelige verden. Han forholder seg til vernepliktsloven. Og, ja. Den bare er sånn, sett fra hans posisjon. Dette er ikke majorens feil i det hele tatt. Ta det opp med politikerne. Også kan det hende at du muligens ikke har vært en spesielt hyggelig samtalepartner selv. Jeg påstår ingen ting, men tillater meg å antyde muligheten.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Det jeg har problemer med er den arogante holdningen de som jobber med dette har. Det er ikke mulig å få til noe som helst dialog med dem. Når systemet er blitt så utvannet som det er bør de ha vesentlig bedre svar enn at "reglene er sånn". Jeg håper fortsatt på å få en ordentlig svar på mine spørsmål, men regner ikke med det. :'(

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel. Når du krever at en skarve major skal forsvare vernepliktsloven (som han gjennom sin stemmeseddel har akkurat like mye innflytelse på, og ansvar for som deg), så ser kanskje hans forklaring av egen avmakt ut som arroganse fra ditt sted. Inntrykket ditt er ikke dermed sagt korrekt.

eirik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
Vel. Når du krever at en skarve major skal forsvare vernepliktsloven (som han gjennom sin stemmeseddel har akkurat like mye innflytelse på, og ansvar for som deg), så ser kanskje hans forklaring av egen avmakt ut som arroganse fra ditt sted. Inntrykket ditt er ikke dermed sagt korrekt.
"Selvfølgelig" forventer jeg at de man kommer i kontakt med i denne sammenhengen skal kunne forsvare vernpliktsloven på en god måte. Grunnen til det er at verneplikten nå er blitt så utvannet. Hadde det vært 95 % som avtjente ville det vært noe annet, men nå er det 95 % som slipper. Derfor har jeg forventninger om fornuftig svar.

En annen ting er at arrogante svar og holdninger tydeligvis er blitt det vanlige i forsvaret. Se for eksempel forsvarssjef Diesens svar til kritikken fra norske offiserer - Tøvete.

Topp Bunn