Stasjonær pc til å kjøre Squeezecenter

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har i dag en 5-6 år gammel stasjonær pc som ved enkelte tilfeller nærmest har avgått ved døden eller gått i koma,
det har da hjulpet å jobbe litt med kontaktene mellom komponentene. Nå har den begynt å henge seg opp uten at den brukes til noe.

Er det på tide å kjøpe ny? Eller er det re-softing som må til?

Hvilke krav/hvilken moderat pc vil være bra nok til å dekke denne bruken?
- Server for Squeezecenter
- Bør kunne stå på døgnet rundt
- Ripping av musikk via EAC
- Noe nettsurfing

Eventuell ekstrafunksjonalitet:
- Romkorrektsjon for avspilling av digital musikk.
- Plass til ekstra/større disk for lagring av musikk.

Musikken ligger i dag på en nettverksdisk tilkoblet med LAN til samme ruter som PC'en vil stå tilkoblet,

Begynner å bli frustrert nå... og vurderer nå å ta med boksen opp i 2.etg og hive den ut derfra...
Håper noen har innspill til en fornuftig/ok pc som ikke trenger å dekke mer en nevnte bruksbehov.

Mvh,
Terka

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.505
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Terka skrev:
...

Er det på tide å kjøpe ny? Eller er det re-softing som må til?

...
For å få en indikasjon på om det er hardwaren din som er kaputt, eller om det er (Windows?-)installasjonen som har slått krøll på seg, kan du prøve å boote maskinen fra en av Linux "LiveCD"ene som er tilgjengelige, for eksempel http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html eller https://help.ubuntu.com/community/LiveCD. Dette er Linux-varianter som er laget slik at du kan kjøre hele operativsystemet fra CD, og dermed hoppe bukk over (og uten å slette) det operativsystemet du har installert på harddisken.

En 5-6 år gammel maskin er sannsynligvis mer enn rask nok; det er ikke mye som kreves til dette formålet. Den har nok det eldre IDE-grensesnittet i stedenfor det nyere S-ATA, så da begrenser diskstørrelsen seg til 750GB med mindre du setter i en S-ATA kontroller.

Skal du gjøre romkorreksjon i sanntid, sier utvikleren av Inguz at som tommelfingerregel er en 2GHz prosessor minimum.

Takk til cybervision for fin handeliste! :)

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Var litt "offensiv" i går og installerte Squeezecenter v 7.3.2 på den gamle pc'en min for å se hvordan den taklet det. Det gikk som forventet.. maskinen var enda tregere en noen gang.. hang seg opp flere ganger.
Gikk deretter i gang med tiårets ryddeaksjon på nevnte pc' og avinstallerte det meste som fantes på den uten om det som absolutt må/bør vær installert, samt kjørte defragmentering på diskene. Etter dette har squeezecenter vært kjappere en noen gang og musikksøk er gjort på et blunk. Satser da på at den overlever en liten stund til før jeg må kjøpe inn hardware for administrering av musikken i hjemmet. :)

Takker for alle innspill til nå. disse blir helt sikkert aktuelle når maskinen på nytt går ut i streik en gang.

PC'en er forresten en HP Pavilion T260, med Intel Pentium 4 - 3,06 GHz prosessor, 1 GB DDR-SDRAM og 250 GB'Harddisk.
Ser at jeg har mulighet til å sette inn enda mer RAM, vil dette gi enda bedre ytelse gitt bruk som server for SqueezeCenter?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Den pc'en burde være mer enn tilstrekkelig til squeezecenter.

Selv har jeg en 6 år gammel P4 2,66GHz med 1GB som gjør jobben utmerket selv med Inguz kjørende på 24/96 filer.

Tror ikke det er noe særlig å hente på mer minne, SC bruker ikke mere enn 100-150 uansett, og Inguz er først og fremst CPU krevende.

Som du har oppdaget er det en fordel å ikke ha allverdens annet kjørende. Jeg bruker min som allroundmaskin med surfing, epost, ripping og diverse. Det går greit kun til ren SC bruk, men når jeg bruker Inguz kan det hakke litt om andre programmer krever mye CPU samtidig.

Topp Bunn