Alt til hus og bolig Startkondensator !?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Her er det sikker noen som vet uendelig mye mer enn meg hva gjelder elektronikk. Spøsmål følger etter en smule innledning:

Jeg instalerte en ventilasjonssystem da jeg bygde huset for 24 år siden. Det var en sentral avtrekksvifte av merket Husquarna/Elektrolux. Vifta står på taket som en stor jetmotor og trekker ut luft fra kjøkken, bad, vaskerom og boder. Frisk luft kommer inn i huset gjennom ventiler på soverom og stue. Hadde en kjapp kalkulasjon på om det ville lønne seg å kjøpe varmegjennvinning i tillegg, men med datidens strømpriser og dårlig virkningsgrad ville dette ikke lønne seg på mer enn 50 år! Noe har endret seg på disse årene!

Her for noen dager siden tok snøen på taket vifta med seg da den raste ned fra taket. Vifta ble hengende etter strømledningen da sikkerhetslenken var lengre enn kabelen, gruff!! Prøvde å fikse det men det funket ikke, ledningsbrudd evt ledning dratt ut av terminal i vifta som ikke kan åpnes.

I dagens internettverden var det bare å google nummeret som sto på vifta og etter litt fram og tilbake var jeg i kontakt med et salgskontor i Trondheim som kunne sende meg ny vifte ( til en overkommelig pris ). Det ble stresset at jeg måtte bytte kondensator samtidig. Den ble da også bestillt, MEN..... Da jeg byttet vifte og skulle koble dette sammen viser det seg at dagens kondensator kun har to terminaler mens dan gamle har 4 !! I følge selgeren som jeg kontaktet kunnne jeg risikere at vifta ikke startet uten at jeg snurret den i gang hvis kondensatoren var utslitt. OK jeg tar ham på sitt ord jeg og bestiller ny kondensator hos Husquarna, og den var jæveldyr!!!! Den første som var feil kostet 54,- den fra Husquarna kostet nesten 800,- !!? Men må man så må man.

Nå har jeg montert hele sulamitten på taket og stekeos og annen lukt forsvinner ut av huset over taket igjen, sammen med en mengde KWh. Vifta gir et så meget bedre inneklima at det faktisk er verd den varmen som fyker ut.

Nå er saken den at Husquarna er noe trege av seg og den nye kondensatoren har ennå ikke kommet. Det jeg lurer på er hvor "slitt" den 24 år gamle kondensatoren kan være? Det kalles en "startkondensator" og brukes den etter at motoren i vifta er startet? Denne vifta går H24/7/365. Det antall starter kondensatoren har vært med på i disse 24 årene kan nok telles på to hender. Derfor lurer jeg på om jeg kan utsette skifting av kondensatoren til det ikke lenger er vinter og kaldt på taket. Det frister ikke å klatre opp igjen når dævelskapen nå engang surrer og går igjen. Vil den nye vifta kunne ødelegges av at det står en brukt kondensator der?

Noen som vet??

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.488
Torget vurderinger
2
A motor capacitor,[1][2] such as a start capacitor or run capacitor, including a dual run capacitor,[2] is an electrical capacitor that alters the current to one or more windings of a single phase A.C. Induction motor to create a rotating magnetic field. It is used in air conditioners, hot tub/jacuzzi spa pumps, or forced air heat furnaces for example.[1][2] A round dual run capacitor (described below) is used in some air conditioner compressor units, to boost both the fan and compressor motors.[1]
Motor capacitors include two common types, run capacitors and start capacitors. The units of capacitance are labeled in microfarads (µF or uF or mfd).
[h=2][edit] Run capacitors[/h]Run capacitors are mostly polypropylene film capacitors and are designed for continuous duty, and they are energized the entire time the motor is running.[1] Run capacitors are rated in a range of 1.5–100 microfarads (µF or mfd), with voltage classifications of 370 V or 440 V.[1] Single phase electric motors need a capacitor to energize a second-phase winding. If the wrong run capacitor is installed, the motor will not have an even magnetic field, and this will cause the rotor to hesitate at those spots that are uneven. This hesitation can cause the motor to become noisy, increase energy consumption, cause performance to drop, and cause the motor to overheat.

Balle

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Ja, da vet jeg litt mere, men "slitasjen" på "kondisen"? Er det noen som vet noe om det??

Jeg kjører vifta med riktig kondensator i dag, og den virker tydeligvis helt utmerket da motoren går så pent å stille at det er en fryd. Men er det noen sjanse for at en helt ny vifte vil gjøre at fandenskapet svikter før det blir vår? ( Sommer der de fleste av dere bor! )

Planen er å bytte til den nye kondensatoren, men ville helst vente til det var litt varmere i været. Her jeg bor er det i dag vinter.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Ingen som vet noe om "slitasje" på kondiser??

Topp Bunn