Starter ny datatråd, alt kan diskuteres

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Antall liker
4.819
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Kunne vært greit å ha en tilsvarende tråd som for vinyl, for alle småting som ikke nødvendigvis trenger egen tråd. @Høvdingen må si fra om han heller ønsker egne tråder.

Starter selv med dette:

Elektriker har ikke terminert datakabelen som ligger i dataskapet, og firmaet som installerte anlegget er nå lagt ned. Kan jeg terminere dette selv, f.eks. med å kjøpe kontaktene nedenfor?

Er det noe spesielt å tenke på/spesialverktøy og hvordan finner jeg hvilken kabel som skal stå hvor?

data.jpg

1741594773395.png

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vi har et eget underforum for den slags. Du finner det under avdelingen du har laget denne tråden.

Screenshot 2025-03-10 at 09.34.24.jpg

Tråden din flyttes.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.553
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
forøvrig veldig enkelt å terminere selv
men vil anbefale å kjøpe termineringssett
ang hvilken kabel som skal hvor så kan du bruke denne:

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Antall liker
4.819
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Ser at noen kontakter er skjermet og noen er uskjermet. Hva bør velges?

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Antall liker
4.819
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Ok, hvordan ser jeg om kabelen er skjermet, eller ei?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.079
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skjermede kabler har folie innenfor kappen. Bildet du viser ser ikke skjermet ut.

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Antall liker
4.819
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Ok, takk for hjelp, da tror jeg jeg er berget. :)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.215
Sted
Horten
Et alternativt forslag, beklager om det forvirrer 🤐:

For sånne nettberkskabler som er ment for å dras rundt i bygg/hus, er ofte litt stive og kan være litt uggen/fiklete å få terminert på plugg. -Samt de kan dra litt i pluggen over tid når de er plugget i utstyr.

Noen ganger kan det da være vel så bra å heller sette opp en nettverkskontakt i begge ender, og så terminere kabelen i denne kontakten.
-Da kan man lett(ere) bruke fleksibel nettverkskabel (patch-kabel) mellom kontakt og utstyr, hvor slik kabel fås kjøpt ferdig overalt i alle mulige lengder.

Man trenger da eks en slik veggkontakt å sette i utstyrsskapet/teknisk rom. Og ev i andre enden av kabelen i veggen:
https://www.clasohlson.com/no/Elko-RS-utenpaliggende-nettverksuttak-Cat-6/p/36-9116
Og så trenger man et KRONE-verktøy for å terminere kabelen i veggkontakten:
https://www.clasohlson.com/no/Kroneverktøy/p/38-7241

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.923
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Et alternativt forslag, beklager om det forvirrer 🤐:

For sånne nettberkskabler som er ment for å dras rundt i bygg/hus, er ofte litt stive og kan være litt uggen/fiklete å få terminert på plugg. -Samt de kan dra litt i pluggen over tid når de er plugget i utstyr.

Noen ganger kan det da være vel så bra å heller sette opp en nettverkskontakt i begge ender, og så terminere kabelen i denne kontakten.
-Da kan man lett(ere) bruke fleksibel nettverkskabel (patch-kabel) mellom kontakt og utstyr, hvor slik kabel fås kjøpt ferdig overalt i alle mulige lengder.

Man trenger da eks en slik veggkontakt å sette i utstyrsskapet/teknisk rom. Og ev i andre enden av kabelen i veggen:
https://www.clasohlson.com/no/Elko-RS-utenpaliggende-nettverksuttak-Cat-6/p/36-9116
Og så trenger man et KRONE-verktøy for å terminere kabelen i veggkontakten:
https://www.clasohlson.com/no/Kroneverktøy/p/38-7241
Støttes 100%

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Antall liker
4.819
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Takk for hjelp fra deg også, @Powercon. Vi har trådløs internettilkobling via antenne på vegg. Legger ut bilde fra hvordan det ser ut i skapet, se nedenfor.

Datakabelen, som jeg tenkte å terminere, går fra dataskapet og til tv/hifirommet. Der er det allerede montert stikk på vegg. Tenkte at jeg bare kunne terminere kabelen og så plugge denne i Telenor-modemet/routeren.

Alternativt kan jeg koble kabelen i den svarte «veggvorten» hvor innkabelen kommer fra antenne, så flytter jeg modemet/routeren til tv rommet. Siste kan være litt greiere ift dekning i huset.

Tenker jeg feil med dette?

Dataskapet:

IMG_7711.jpeg

Bak hifibenken:

IMG_7713.jpeg

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Antall liker
4.819
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Har kjøpt inn alle remedier, bare usikker på om jeg trenger kontakten. 😊

IMG_7714.jpeg

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.215
Sted
Horten
Jeg ville fortsatt ha montert den Elko nettverkskontakten i Dataskapet. :cool:
Terminer den kabelen fra TV/Hifirom i denne nettverkskontakten. Merk kontakten med TV/Hifi.
-Med dette så har du lett oversikt også for fremtiden når ingen lengre husker helt hvor den kabelen gikk.

Da vil du så ha 2 muligheter:
1. Koble et kort nettverkskabel mellom LAN-utgang fra Telenor-router og inn i denne nye nettverkskontakt i dataskap. Du har nå nett i Tvstuen i kontakten der.
2. Koble en kort nettverkskabel mellom fra svart veggvorte og inn på den nye nettverkskontakten i dataskap. Flytte telenor-router til tvrom og koble den til der ( WAN inngang fra kontakt i veggen der) og så koble det i stuen rett inn i telenor-router LAN-utganger. Tipper bedre dekning for wifi med router der i tvrommet, men ikke sikkert. Må nesten prøves.

PS: Om du velger alt 1 og har flere enheter i tvstue som trenger kablet nettverk, så kan du kjøpe en slik 5 eller 8-porter switch og plassere der. Bunnsolid og bra(y).
https://www.komplett.no/product/821...id=7d6eeef6e075054fb625d69cdf9a1a9c&sort=None

Topp Bunn