Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vurderer å kjøpe lupe til studie av slitasje på PU diamant.
    Forslag basert på erfaringer?
    Vil gjerne kunne bruke lupa med PU festet på arm. Har sjekket litt og ser at de med 15x forstørrelse krever at man er veldig nært.
    10x med lys kanskje?
    Kjøp et billig USB-mikroskop, type denne eller tilsvarende:
    2.0 MP USB Mikroskop

    Her ser du noen bilder osv som jeg har tatt med mitt:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/77368-ptb-s-vinylverden-28.html
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Et lite tips om støvdeksler som ikke trenger å koste for mye. ( mitt kostet ca 750,- levert på døren )

    en tysk nettbutikk som heter sora-shop,

    Sora Shop

    De lager deksel etter mål, og man kan lage utsparing bak..

    Et par bilder fra min spiller og støvdeksel

    mvh

    Tom

    fullsizeoutput_6ca.jpg


    fullsizeoutput_6c8.jpg
     

    Vedlegg

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble da veldig bra. ;)

    Vurderer å kjøpe lupe til studie av slitasje på PU diamant.
    Forslag basert på erfaringer?
    Vil gjerne kunne bruke lupa med PU festet på arm. Har sjekket litt og ser at de med 15x forstørrelse krever at man er veldig nært.
    10x med lys kanskje?
    Kjøp et billig USB-mikroskop, type denne eller tilsvarende:
    2.0 MP USB Mikroskop

    Her ser du noen bilder osv som jeg har tatt med mitt:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/77368-ptb-s-vinylverden-28.html
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, slik jeg ser det så er det mer enn tilstrekkelig til formålet.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Vurderer ny manuell platevasker. Kom over denne på Amazon:

    /https://www.amazon.com/gp/product/B01M0LRLM5/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JYYX3M183RSW&psc=1

    Ligner litt på Spin Clean. Noen som har noen erfaring? Kanskje sammenlignet med Knosti eller SpinClean?

    Eventuelt andre jeg burde se på?
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Før helgen fikk jeg kloa i en litt spesiell platespiller; en Revox B795. Den er på død men jeg håper å finne ut hva som er feil og utbedre dette slik at spilleren igjen kan spille. Spørsmålet er egentlig hvor mye arbeid er det verd å legge i dette, er spilleren så god at det er formålstjenlig å legge ned masse timer i dette prosjektet?
    Når spilleren plugges til strøm lyser powerlampa opp, men sikringen ryker etter kort tid. Jeg har også sett at talerkenen ikke går rundt (hverken på 45 eller 33) den står bare og "gynger". Regner med at det er endel kondensatorer som må byttes, men utover det...?

    Spilleren er forøvrig i relativt fin stand og bygd som en tanks, veier respektable 9 kg.

    Dette er ein god platespelar. Svakt punkt: Den veldig korte armen betingar at du ikkje bør spele anna enn heilt flate plater.
    Ser at det kan være en utfordring med den korte armen, men de fleste platene mine er rimelig flate...eller så får jeg investere i en «vinyl flat» de er jo ikke såå dyre [emoji51]. Jeg har gitt opp å «bake» bølgete vinyl i ovnen i x antall timer mellom to helt rene glassplater og murstein oppå ved 45-50°C, for så å la den langsomt avkjøles?! Det tok for lang tid (hvor ovnen ikke kunne benyttes)


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...eller så får jeg investere i en «vinyl flat» de er jo ikke såå dyre [emoji51]. Jeg har gitt opp å «bake» bølgete vinyl i ovnen i x antall timer mellom to helt rene glassplater og murstein oppå ved 45-50°C, for så å la den langsomt avkjøles?! Det tok for lang tid (hvor ovnen ikke kunne benyttes)
    Gjorde samme øvelse selv i sommer og fikk bra resultat av å ha platene inne i ovnen på 62 grader i 45min (mellom 2 glassplater). Tok platen rett ut av ovnen, fortsatt mellom glassplatene og lot de stå til avkjøling i romtemperatur.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...eller så får jeg investere i en «vinyl flat» de er jo ikke såå dyre [emoji51]. Jeg har gitt opp å «bake» bølgete vinyl i ovnen i x antall timer mellom to helt rene glassplater og murstein oppå ved 45-50°C, for så å la den langsomt avkjøles?! Det tok for lang tid (hvor ovnen ikke kunne benyttes)
    Gjorde samme øvelse selv i sommer og fikk bra resultat av å ha platene inne i ovnen en drøy halv time (mellom 2 glassplater). Tok platen rett ut av ovnen, fortsatt mellom glassplatene og lot de stå til avkjøling i romtemperatur.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/92290-plateretting-gjerrigknarker.html
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Der kom du meg litt i forkjøpet med å finne frem- og linke til tråden :)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Litt løse byttetanker en fredag ettermiddag...
    Jeg har Rega RP10 med Audio- technica AT33PTG/II, altså ganske dyr spiller med relativt rimelig PU.
    Nå har jeg fått et tilud på en meget pnet brukt Ortofon Xpression, som sammen med en SL-1200 MK2 eller en Pioneer PLX-1000 (eller noe med en Jelco-arm) vil ende på samme pris som et salg av det jeg har vil innbringe.
    Hva gir best lyd, tror dere?

    Xpression er tøff
    Xression tilt.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Er i ferd med å oppgradere platespiller. Ny arm (SME M2-12R) og i denne omgang Denon DL-103R. Har MC-inngang på en eldre Denon PMA-2000AE. Lurer på hvor mye det er å hente på nytt RIAA-trinn. Tenker i så fall innenfor 12-15000kr.

    Noen synspunkter/tips?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Litt løse byttetanker en fredag ettermiddag...
    Jeg har Rega RP10 med Audio- technica AT33PTG/II, altså ganske dyr spiller med relativt rimelig PU.
    Nå har jeg fått et tilud på en meget pnet brukt Ortofon Xpression, som sammen med en SL-1200 MK2 eller en Pioneer PLX-1000 (eller noe med en Jelco-arm) vil ende på samme pris som et salg av det jeg har vil innbringe.
    Hva gir best lyd, tror dere?

    Xpression er tøff
    Vis vedlegget 517601
    Den Ortofon pu’en har jeg hørt rykter om at er en fenomenalt god pu...og hva drivverk gjelder er jo de du nevner kjent for å gjøre jobben upåklagelig?! Arm, Jelco, kjenner jeg relativt godt (har en selv montert på Kuzma Stabi drivverk) og det er en god allround arm som takler et vidt spenn av pu’er.

    Så jeg har tro på at et bytte vil gi bedre lyd

    [emoji41]

    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Headshell praktisk, men til bry?

    Ingen headshell for Arthur of Funk Firm. Klipper ut av denne testen.

    The headshell…isn’t. The energy is entering the arm tube from there so Khoubesserian wanted as little energy around this area as possible, “What do you need a headshell for? The cartridge is built as small as possible, why put a resonant lump around it? You don’t want a bell there, for goodness sake. You’ve done all of his work on the arm, why put this great big balloon at the end? No thank you.”
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.861
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt om denne fyren og geskjeften hans tidligere. Sikkert gammelt nytt for noen. Likevel....

    Hva tror man ?
    Fyren har gjort det til et levebrød å bånntråle markedet for NM orginalpressinger som han nitidig sammenligner for å finne de beste, som han så selger "ferdig kuratert" til hinsides priser. Samtidig disser han alt av reissues (som selvsagt er en trussel for hans geskjeft).

    WHY AUDIOPHILES ARE PAYING $1,000 FOR THIS MAN'S VINYL
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror det er forskjeller, ja. Men at dette foretaket har noe å tilby (som står i samsvar med prisingen) er jeg mer skeptisk til.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Rart det å være selektiv på pressinger og være villig til å betale litt ekstra for den spesielle plata sitter såpass langt inne her om kring.
    Ellers så bør jo ting koste pæng og ser jo at allverdens nye skrot re_issues handles for bare livet.
    Og det er vanvittige forskjeller.
    Sier ikke noe på å hyre en kar til å sile ut godbitene for seg om man har penger nok.

    Men som alltid så må man ikke handle NM+ only plater for å forstå hvor viktige pressingene er.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Angivelig beste", da. :) Google, Steve Hoffman-forumet, Discogs, Google, etc. Eller ved å sammenlikne selv.

    Men det riktige er kanskje "best mulige pressinger".

    Men alt dette tipper jeg du visste.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Ny platespiller i dag. Audio Technica LP5. 2500 kr på den svarte Fredagen.
    Det er den faktisk verdt, så langt. Bra pickup som sitter på. Spiller som bare det uten
    noen ulyder.
    Plinten er latterlig men den spiller særdeles bra faktisk.
    Par plater så tenkte jeg at her må vi teste med andre pickuper.
    Har noen liggende her. Nagaoka Mp 110 kunne sikkert passe. Eller
    hva med Benz Micro.
    Skulle vel kanskje tatt Nagaoka mp110 først men fristelsen ble for stor.
    Så jeg gikk rett på Benz Micro.
    Et lite helvete å justere rett når man nesten er blind. Men med min far på 85
    ble det faktisk ganske så bra.
    Lyden er jo hinsides det jeg hadde håpet på. Har pløyd meg gjennom Dire Straits,
    Ella & Louise, Bjørn Jiison Lindh, Jo Jo Ma og så måtte jeg ta en pause.
    Tror neppe jeg setter på den Nagaoka pu, selv om den er veldig bra.
    Så er det sikkert noen som synes det er bortkastet å sette på en pickup som koster
    mer en det dobbelte av hva spilleren koster.
    Det må de få lov til. Jeg er nå litt mer usikker etter i kveld.
    Artig test er det uansett. Benzen blir sittende. Får meg en riaa nå så blir det bra.
    IMG_3508.JPG
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Ny platespiller i dag. Audio Technica LP5. 2500 kr på den svarte Fredagen.
    Det er den faktisk verdt, så langt. Bra pickup som sitter på. Spiller som bare det uten
    noen ulyder.
    Plinten er latterlig men den spiller særdeles bra faktisk.
    Par plater så tenkte jeg at her må vi teste med andre pickuper.
    Har noen liggende her. Nagaoka Mp 110 kunne sikkert passe. Eller
    hva med Benz Micro.
    Skulle vel kanskje tatt Nagaoka mp110 først men fristelsen ble for stor.
    Så jeg gikk rett på Benz Micro.
    Et lite helvete å justere rett når man nesten er blind. Men med min far på 85
    ble det faktisk ganske så bra.
    Lyden er jo hinsides det jeg hadde håpet på. Har pløyd meg gjennom Dire Straits,
    Ella & Louise, Bjørn Jiison Lindh, Jo Jo Ma og så måtte jeg ta en pause.
    Tror neppe jeg setter på den Nagaoka pu, selv om den er veldig bra.
    Så er det sikkert noen som synes det er bortkastet å sette på en pickup som koster
    mer en det dobbelte av hva spilleren koster.
    Det må de få lov til. Jeg er nå litt mer usikker etter i kveld.
    Artig test er det uansett. Benzen blir sittende. Får meg en riaa nå så blir det bra.
    Vis vedlegget 519433
    Artig å høre... har selv forsøkt dyr p.u. på billig spiller, og ja det kan fungere bra (til tider veldig bra?!) Enda morsommere (synes jeg) er det å forsøke motsatt...billig p.u. på (relativt sett) dyr platespiller, da får man virkelig sett hva p.u'en er god for!
    En periode brukte jeg en Pickering på en Linn LP12 med Linn Ekos arm, fytterakkern som det spilte! Den rimelige (par hundrelapper) p.u'en spilte med det jeg vil kalle overbevisning, og jeg følte ikke at noe manglet...ja, det ble bedre med en enda bedre (les dyrere) p.u, men til prisen var det uslåelig?!
    I dag står det en Clearaudio Aurum Wood (også en rimelig p.u) på den ene spilleren min (ikke Linn, men Kuzma) og dette fungerer brillefint, selv om det bare er en reserveløsning og test for egen del.

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Gøy å høre 211. Du har helt rett. Noen ganger kan man bli veldig overasket. Artig å eksperimentere litt med
    forskjellig pu.
    Men dette må man faktisk teste ut på eget utstyr i eget rom for å finne best ut av.
    Pickering var min første pickup. Kjøpte jeg ny i Sverige i 1975.
    Lasse
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Om gode pressinger:

    I det siste har jeg investert i en ny, audiofile utgave av album jeg allerede har. Dette gjelder powerpop-helter som Matthew Sweet og The Posies.

    Når det gjelder Matthew Sweet, så er den nye remastret pressingen på et selskap som kun gir ut slike pressinger (Intervention Records). Prisen er heftig, 2xLP koster vel 650 kr i norsk platebutikk. Har kjøpt en her og fikk en under tollgrensa (hurra!) (som jeg ikke hadde på vinyl fra før).

    Uansett: de audiofile pressingene er utrolig gode. De er "stille" (ekstremt lite overflatestøy) og lyden er vanvittig bra. Sammenliknet med de andre pressingene er det en annen liga. Det betyr ikke at de jeg hadde (fra Music On Vinyl) var "dårlige", men de audiofile har noe eget ved seg. Så hører det med til historien at tidligere reissues av disse platene har brukt digitalt som kilde for vinylmastringen. De "nye" er direkte fra mastertapes og så klart trykket ved en vinylpresse som kan sakene sine.

    Steve Hoffman-forumet, Discogs og litt generell sjekking har vært mine kilder før jeg tok sjansen. Jeg angrer ikke og kommer til å kjøpe flere slike pressinger når det er artister som betyr mye for meg.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset ang Matthew Sweet. Har noen få Intervention-utgivelser, og har lurt litt på Altered Beast. Judee Sill står også på lista.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.861
    Torget vurderinger
    4
    Judee Sill på Intervention hos Big Dipper er 949,-
    Enda drøyere priser enn MoFi45.
    Da bør de levere kvalitet og perfekte pressinger.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    132
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Amazon tilbyr fortolling. Da betaler du bare MVA, og ikke postens gebyrer. Mulig det ikke går på alle varer fra alle butikker som selger gjennom Amazon, men
    All import customs duties and taxes included at the time of purchase.
    Og det er vel postens gebyrer man vil unngå, ikke de fattigslige 25% MVA?
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Judee Sill på Intervention hos Big Dipper er 949,-
    Enda drøyere priser enn MoFi45.
    Da bør de levere kvalitet og perfekte pressinger.
    Ja, de Judee Sill-platene er absurd dyre. Skulle gjerne hatt dem, men venter til jeg finner dem i en platesjappe i Utlandet med litt mer levelige priser...
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Takk for tipset ang Matthew Sweet. Har noen få Intervention-utgivelser, og har lurt litt på Altered Beast. Judee Sill står også på lista.
    Har både Altered Beast og 100% Fun. Begge er pressinger fra en av de øverste hyllene. Hadde ikke Altered Beast fra før, men 100% Fun fra IR sveiper gulvet med den fra Music on vinyl.

    Og rett før jul kommer Girlfriend!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ehm... Fikk en nyhetsoppdatering av Råkk&Råll på fjesboka i dag, med noen originaler og tidlige represser av Terje Rypdal, beskrevet som slitt, men fint 'spilleeksemplar'. Hva i all verden er greia med det???

    Jeg kan skjønne vin i kjelleren, ost i kjøleskapet, og om man tenker langsiktig et eks. eller tre ekstra av titler man venter skal stige i verdi. Men å spille et dårlig eksemplar når man underforstått har et som er bedre?

    Jeg kommer åpenbart til å ta med meg ubesvarte spørsmål i grava...........
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.169
    Antall liker
    6.861
    Torget vurderinger
    4
    Har lurt på det samme.
    Og folk som kjøper flere eks.
    Ett for å spille. Ett for å beholde som "sealed prestine MINT" eller hva det heter. Og ett som de håper en dag skal bli verdt en formue.
    Husker jeg kjøpte en uåpnet boks for en tid siden. Selger hadde visst et annet eks også. Og han spurte om jeg skulle åpne den ?
    Om jeg skulle åpne den? Jeg kjøper musikk for egen glede. Ikke for at investere. Jeg samler på musikk og er ikke komplettist.

    Plater skal spilles, vin & whisky skal drikkes, biler skal kjøres. Ikke samle støv og gro verdi.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer an på. Selvsagt spiller jeg platene jeg har, men jeg skjønner jo at man kan kjøpe en ekstra av en plate man vet vil stige voldsomt i verdi, som kan "legges i safe-en". :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, et ant teit spm fra meg (igjen, siden ingen svarte på det forrige :-\).

    Er det ok å bruke en tykkere matte for å oppnå riktig VTA?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn