Stakkars Siv Jensen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.157
Torget vurderinger
1
Dette er en moderatoranbefaling:

Den saken dere referer til med sprengningsforsøket av ei bru i Tana, er litt mer kompleks enn som så. Aktivistene er samer (de lever den dag i dag) -og saken dreide seg om samiske rettigheter og selvstyre -ikke kommunistisk maktovertakelse. Flere i dag kjente samiske politikere og framstående personer, agiterte faktisk på 1970-tallet for terror for samisk selvstendighet/autonomi. Dette har faktisk sammenheng med bl.a. Alta-kraftverkutbyggingen.

Jeg tror vi skal la den saken ligge, siden den egner seg lite i denne sammenhengen.

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Dette er en moderatoranbefaling:

Den saken dere referer til med sprengningsforsøket av ei bru i Tana, er litt mer kompleks enn som så. Aktivistene er samer (de lever den dag i dag) -og saken dreide seg om samiske rettigheter og selvstyre -ikke kommunistisk maktovertakelse. Flere i dag kjente samiske politikere og framstående personer, agiterte faktisk på 1970-tallet for terror for samisk selvstendighet/autonomi. Dette har faktisk sammenheng med bl.a. Alta-kraftverkutbyggingen.

Jeg tror vi skal la den saken ligge, siden den egner seg lite i denne sammenhengen.
Her var nok mine kunnskaper for dårlige.

Skal ikke snakke mer om samer på en stund.

Mer interessant er det vel at Siv Jensen fremstilles som direkte løgnaktig da hun benektet kjennskap Søviknes saken i lang lang tid. Men slike detaljer skader nok ikke frøken Jensen. Beundrerne i partiet ser vel bare på slikt som lett fonøyelig. En slags gjenkjennelsesfaktor som er så viktig i politikken. FrP er jo ikke akkurat en samling av mors beste barn da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
FrP er jo ikke akkurat en samling av mors beste barn da.

Og du synser videre.
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
FrP er jo ikke akkurat en samling av mors beste barn da.

Og du synser videre.
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ;D
Man må jo holde seg i riktig genre. Dette er jo ikke et akademisk forum, men et sted der man mener et eller annet og rakker ned på dem som ikke har forstått at de bør mene det samme. Poltikk er jo slik. Hvis ikke kunne vi avsatt hele gjengen og hatt et rent teknokratisk styre. Alle politkere blir jo valgt på bakgrunn av sysnsing unasett.

Det interessante er hva man syns er verdt å ta til orde for eller mot.

Syns du ikke?

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Gjestemedlem skrev:
Som liberal må man ta til orde mot uliberale krefter, enten de er til høyre eller venstre i politikken.
Skinnliberal.

Hvis det du mener med å være liberal er å synest at alle meninger og alle poltiske grupperinger og avarter er like mye riktig og verdige av respekt er jeg nok ikke liberal i dine øyne nei. Hvis det er liberalt å godta slaveri, undertrykkelse, tvang, fattigdom, rasisme, nød og unnlatelse av å ta til orde mot slike ting er jeg nok lite liberal ja. Hvis det er liberalt å overlate alle til sin egen skjebne uten å løfte en finger hvis det går dem ille er jeg nok en skinnliberaler.

Jeg er heller ikke liberaler i den forstand at jeg ønsker en avvikling av staten og et utlevering av en hagle til hver, $200 og et kort med lykke til.

Men selv om jeg er motstander av rasisme, mobbing, undertrykkelse og slike ting skal ikke politikere fredes mot saklig eller usaklig kritikk. Politikere er folk som aktivt søker maktposisjoner og er i kraft av dette fritt vilt når det gjelder kritikk, satire og latterliggjøring. Dette er det viktigste våpen vi har mot et totalitært og uliberalt samfunn. Maktmennesker, politikere og offentlige samfunnstopper skal og må finne seg i slikt som er uakseptabelt mot privatpersoner.

Så om jeg ikke passer til merkelappen din får jeg vel sove i natt likevel tenker jeg. ;)

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hvis det du mener med å være liberal er å synest at alle meninger og alle poltiske grupperinger og avarter er like mye riktig og verdige av respekt er jeg nok ikke liberal i dine øyne nei.
I henhold til det liberale grunnsyn er det en fundamental rett å kunne uttrykke og promotere ethvert syn uten å derfor forfølges, trakasseres eller utsettes for fysiske og psykiske overgrep. Sanksjonering utøves mot bruk av vold eller oppfordring derav. Det aktuelle synspunkt som sådan er selvsagt åpent for enhver, saklig eller usaklig, kritikk. Enten det er i form av ord eller karikaturer (...).

Men selv om jeg er motstander av rasisme, mobbing, undertrykkelse og slike ting skal ikke politikere fredes mot saklig eller usaklig kritikk. Politikere er folk som aktivt søker maktposisjoner og er i kraft av dette fritt vilt når det gjelder kritikk, satire og latterliggjøring.
Din såkalte "satire" er på ingen måte begrenset til politikere, men rettes mot enhver som på visse områder ikke deler dine synspunkter. Å opptre som tankepoliti fremstår som lite liberalt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Hvis det du mener med å være liberal er å synest at alle meninger og alle poltiske grupperinger og avarter er like mye riktig og verdige av respekt er jeg nok ikke liberal i dine øyne nei. Hvis det er liberalt å godta slaveri, undertrykkelse, tvang, fattigdom, rasisme, nød og unnlatelse av å ta til orde mot slike ting er jeg nok lite liberal ja. Hvis det er liberalt å overlate alle til sin egen skjebne uten å løfte en finger hvis det går dem ille er jeg nok en skinnliberaler.

Jeg er heller ikke liberaler i den forstand at jeg ønsker en avvikling av staten og et utlevering av en hagle til hver, $200 og et kort med lykke til.

Men selv om jeg er motstander av rasisme, mobbing, undertrykkelse og slike ting skal ikke politikere fredes mot saklig eller usaklig kritikk. Politikere er folk som aktivt søker maktposisjoner og er i kraft av dette fritt vilt når det gjelder kritikk, satire og latterliggjøring. Dette er det viktigste våpen vi har mot et totalitært og uliberalt samfunn. Maktmennesker, politikere og offentlige samfunnstopper skal og må finne seg i slikt som er uakseptabelt mot privatpersoner.

Så om jeg ikke passer til merkelappen din får jeg vel sove i natt likevel tenker jeg. ;)
Når man er breddfull av egen fortreffelighet renner det ofte ut gjennom tastaturet... ;D
mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
tkr skrev:
Når man er breddfull av egen fortreffelighet renner det ofte ut gjennom tastaturet... ;D
mvh
Jeg syntes det har flommet over en god stund, jeg :p
Trodde et øyelokk jeg var på Vestlandet under en regulær godværsperiode :D

mvh

JackX

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Men selv om jeg er motstander av rasisme, mobbing, undertrykkelse og slike ting skal ikke politikere fredes mot saklig eller usaklig kritikk. Politikere er folk som aktivt søker maktposisjoner og er i kraft av dette fritt vilt når det gjelder kritikk, satire og latterliggjøring.
Din såkalte "satire" er på ingen måte begrenset til politikere, men rettes mot enhver som på visse områder ikke deler dine synspunkter. Å opptre som tankepoliti fremstår som lite liberalt.

Mener du at det er revnende likegyldig hva dem som representerer by og kommune uttaler offentlig, og at det er tilsvarende uvesentlig om de som skal representer oss fremstår som trangsynte, nedverdigende, rasistiske, undertrykkende bigoter eller om de fremstår som tolerante vidsynte, kunnskapsrike verdige anstendige representanter for byen utad?

Er det å påpeke uegnethet som folkerepresentanter å oprtre som tankepoliti?

Jeg gir bare utrykk for mine synspunkter, helt uten tvang, politi eller menn i hvite frakker. Folk er da i stand til å ta til orde hvis de identifiserer seg så sterk med meninger eller partier at de tar seg nær av kritikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
JackX skrev:
tkr skrev:
mvh
Jeg syntes det har flommet over en god stund, jeg :p
Trodde et øyelokk jeg var på Vestlandet under en regulær godværsperiode :D

mvh

JackX
Hvis det blir for kraftig kost så får dere bare trekke ut pluggen. Jeg prøver å ikke være personlig, men hvis hvis mine politiske innlegg blir for ukorrekte kan jeg sikkert holde meg til trådene om "Hva Hører du på i dag" og "Tråden for Morgenfugler".

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Personlig ? :D :D :D

Nå fikk du meg til å le.

Men med den intensiteten du legger til grunn (i denne tråden ivf) ser det unektelig ut at du er ute på et korstog, med alt hva det innebærer av historisk bismak. Du har fått frem ditt poeng nå .... og jeg mitt.

mvh

JackX

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Hvis det blir for kraftig kost så får dere bare trekke ut pluggen. Jeg prøver å ikke være personlig, men hvis hvis mine politiske innlegg blir for ukorrekte kan jeg sikkert holde meg til trådene om "Hva Hører du på i dag" og "Tråden for Morgenfugler".
That would be the day.

Jeg hadde en aha- opplevelse for en ukes tid siden: Jeg var inne på AVforum og kikket der, og der var det en lang tråd om lydpreferanse, om det var gøy- faktoren som var viktig, eller nøytral gjengivelse.
Det var endel gode poeng der, interessant, og en av debattantene skrev:
"Fin tråd, dette her! Jeg lurer på om noe sånt hadde gått an på HFS?"
Svaret var:
"På HFS hadde du blitt meid ned som vissent gress foran en gressklipper!"
Nå var dette påviselig ikke en OT- tråd, men det sier jo litt om hvordan HFS blir oppfattet.

Jeg tror at den tonen som oppstår i slike tråder som denne, er negativ og destruktiv.

Jeg synes at hele tråden i seg selv er en hån mot HFS`formålsparagraf om å "samle hifi- og musikkinteresserte til god og saklig (sic!) diskusjon". Jeg synes at folk av og til burde sette seg ned og tenke igjennom det de skriver, og selv finne ut om den tråden de eventuelt tenkte å starte også står seg opp mot "god og saklig diskusjon"
mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
................, og selv finne ut om den tråden de eventuelt tenkte å starte også står seg opp mot "god og saklig diskusjon"
Den var vel til meg den da? Til forsvar vil jeg bare si at et hvert tema kan debateres i en "god og saklig diskusjon." Men det forutsetter at alle debatanter makter å forholde seg til tema på en saklig måte, og at de samme har interesse av å delta i en saklig debatt. Nå er vel HFS O/T kjent for friske ut og innspill i politiske debatter. Den lett uhøytidelige og smått usaklige tonen er nok en motivasjon for flere til å delta i disse diskusjonene. Skal man debattere politikk på et faglig og saklig høyt nivå er det nok andre fora på nettet som egner seg bedre en HFS. MOD må ikke glemme at vi IKKE er samfunnskritikere eller politikere av profesjon eller legning. Vi er en lett rufsete gjeng nerder som har en "ting" med HiFi. Dernest er vi blottet for politisk fellesskap, vi spenner fra ytterste venstre til ganske langt ut på høyresiden. Ganske vanlige mennesker uten politiske ambisjoner som diskuterer hverdagen slik man f.eks. gjør på en arbeidsplass. Jeg snakker kun for meg selv, men tror ikke noen av oss har ambisjoner med disse diskusjonene ut over det rent underholdningsmessige. Rett og slett usaklig gøy! Debattene bør modereres deretter og ut fra det nivået. Klart; man kan skyte spurv med kanoner, men har det egentlig noen hensikt?

Vi er her på grunn av HiFi interessen og jeg tror faktisk at de fleste, om ikke alle, leser det som blir skrevet på de saklige HiFi sidene selv om man ikke poster der hver bidige dag. Selv kom jeg hit fordi jeg skulle skaffe meg "drømmeanlegget" og trengte gode råd. Det fikk jeg og anlegget er innkjøpt, stort sett fra Bruktbørsen på HFS. Jeg er kjempefornøyd med lyden og er ikke i oppgraderingsmodus for tiden. Derfor blir aktiviteten på HiFi sidene noe redusert, men jeg følger med på det som skrives likevel. Når jeg da likevel flakker forbi HFS er det ren tidtrøyte å kaste seg på en debatt på O/T. Har ingen ambisjoner om å "redde verden" med mine bidrag her på O/T og det tror jeg da ingen andre her har heller? Men selvsagt, er det MOD sitt ønske at det skal være så forbasket høytidelig og seriøst får jeg vel finne meg et annet forum å leke på!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Si i fra hvor du har tenkt deg da, så blir jeg med... ;)
Skal man være så fintfølende plutselig så ødelegger man bare for seg selv, de som får den hardeste skytsen er oftest de som selv skyter hardest, så det får de tåle.
Det verste jeg har sett av personangrep og ufinheter har jeg sett i de "seriøse" hifi/kabel-trådene.
Disse diskusjonene er litt som de man har i lunsjen, folk er uenige og sier hva de mener, men man blir da ikke uvenner av det, når man "kjenner" folk vet man også stort sett hva de tåler å høre.
Og her inne "kjenner" man vel de fleste etter hvert..
;)

G

Gjestemedlem

Gjest
De som er de mest aktive i disse politiske diskusjonene tar seg vel neppe nær av litt hard skyts og klarer da å ta igjen hvis man går for langt. Sikkert noen som ergrer seg eller blir litt animert en gang i blant, men det er da bare til å unngå disse trådene hvis man er litt ømfintlig ovenfor sin politiske tilhørighet. Selvom man leverer et sleivspark nå og da med addresse Kompo, Oddgeir, Slubbert, BBKing og de andre aktive så regner jeg da med at de tåler litt kommentarer uten å miste humøret av den grunn. Som sagt det er jo ingen plikt å delta i eller lese enhver tråd (borsett i fra for våre ivrige moderatorer da).

Det ser sikkert værre ut for dem som ikke deltar aktivt i disse debattene. Og selv om det kan synes voldsomt for sarte skjeler å lese et fælt innlegg der noen gjør narr av en politiker eller et religøst overhode, så handler neste avsnitt gjerne om vaskemaskiner eller hvilken frokostblanding man bør sette til livs før en fisketur. At ukens tema har vært FRPere har vel like mye med mediadekningen denne uken å gjøre. Og slike saker er jo godt egnet til å formulere noen usakligheter.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
De som er de mest aktive i disse politiske diskusjonene tar seg vel neppe nær av litt hard skyts og klarer da å ta igjen hvis man går for langt. Sikkert noen som ergrer seg eller blir litt animert en gang i blant, men det er da bare til å unngå disse trådene hvis man er litt ømfintlig ovenfor sin politiske tilhørighet. Selvom man leverer et sleivspark nå og da med addresse Kompo, Oddgeir, Slubbert, BBKing og de andre aktive så regner jeg da med at de tåler litt kommentarer uten å miste humøret av den grunn. Som sagt det er jo ingen plikt å delta i eller lese enhver tråd (borsett i fra for våre ivrige moderatorer da).

Det ser sikkert værre ut for dem som ikke deltar aktivt i disse debattene. Og selv om det kan synes voldsomt for sarte skjeler å lese et fælt innlegg der noen gjør narr av en politiker eller et religøst overhode, så handler neste avsnitt gjerne om vaskemaskiner eller hvilken frokostblanding man bør sette til livs før en fisketur. At ukens tema har vært FRPere har vel like mye med mediadekningen denne uken å gjøre. Og slike saker er jo godt egnet til å formulere noen usakligheter.
Dette innlegget har min fulle støtte. Man er gjerne med i debatten for debattens skyld, og legger seg til en tone som passer debatten og debattantene.
Jeg kan, som du påpeker, forstå at moderatorer og andre utenforstående får feil inntrykk av tenningsnivået i ordskiftet, men jeg har for min del tilgode å bli fornærmet av noe som helst her på sentralen, og det antar jeg gjelder for de fleste andre som er aktive her. Man har da hud på ryggen.
Vi skulle egentlig hatt royalties for å trekke til oss lesere.
At de fleste andre som skriver her er usakelige og ignorante har jeg lært meg å leve med. ;D ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
@ Spiralis: Nei, den var ikke ment utelukkende til deg.
@ Komponenten: Mhp personangrep og kabelhjørnet er jeg helt enig med deg. Stygt. Men jeg vil samtidig hevde at selv kabelhjørnet er blitt bedre.
@ Gjestemedlem, Oddgeir: Mitt innlegg står jeg ved.

@ Alle 4: Jeg har, såvidt jeg kan huske, til dags dato ikke slettet/moderert mer enn ett eneste innlegg på OT, fordi jeg mener at takhøyden her skal være stor: Jeg kan dog ikke med hånden på hjertet hevde at det ikke har verket i meg etter å stenge en og annen tråd når usakelighetsmåleren har slått inn i "rød sektor".
Men det hindrer ikke folk i selv å bruke hodet! Det betyr også at personangrep i prinsippet ikke er mer tillatt på OT enn i kabelhjørnet. Og selv om man godt kan ha en god case for å henge ut en partipolitiker, betyr det ikke at det er OK å henge ut alle som har stemt på vedkommende.

Dere virker jo alle som svært oppegående personer. Hvis dere mener at HFS`regler, og ikke minst at normalt god folkeskikk er noe som ikke hører til på OT, da mener jeg at dere er på ville veier.
mvh tkr

S

Slubbert

Gjest
Det mest vesentlige momentet er IMO likebehandling, at toleransen for usakligheter er uavhengig av hvem den rettes mot; Krekar eller Kongen, FrP eller FFO. Ellers er jeg enig i at takhøyden bør være høy. Den ene tråden er mer problematisk enn de mange.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Enig med Slubbert her, likebehandling må være målet. Greit nok at MOD også er et menneske ( er han nå det ? ;D ) som har sine preferanser som selvfølgelig vil farge avgjørelsene, men i utgangspunktet må likebehandling være målet. At vi skal ha regler er jeg heller ikke imot, at MOD må trå til når entusiasmen og iveren etter de gode poeng går over alle støvleskafter er greit nok det også, - sålenge alle kan akseptere dette forumet for hva det er! Det er ikke Aftenpostens politiske hjørne for pensjonerte NRK storheter og andre samfunnssynsere! :p

Nå har jeg lest igjennom hele tråden en gang til, og ærlig talt synes jeg ikke vi er så ille, er vi egentlig det da? ??? Det er klart at en slik debatt om FRP vil bli noe heftig, det er et av noen tema som øker temperaturen noe, men er det så galt da? Min "egenmoderasjon" er slik stilt inn at det jeg skriver her kan jeg også si på jobb der de kjenner meg, så anonymiteten er slik sett ikke en årsak til at jeg av og til "glimter til". ;) Nå skal det jo sies at oppe i nord der jeg bor så er kanskje tålegrensen for bruk av store ord og generell storkjeftethet noe høyere enn lenger sør i landet. Jeg prøver nå likevel å være meg dette forholdet bevisst slik at ikke sarte sjeler får sår :-\

Når det gjelder forholdet oss imellom tror jeg at vi ville kunne treffes og ta en øl sammen uten at noen fant grunn til å bli voldelig, for å si det slik. Jeg har en følelse av at de fleste av oss tar karakteren "litt ut" i forståelse av at de andre gjør det også. Så selv om det virker uforståelig for MOD er jeg helt overbevist om at jeg og kunne ha en hyggelig aften sammen med både Deph og Atle, selv om vi "brøler" litt til hverandre her. Vi er da siviliserte mennesker for pokker! Så personangrep på deltakerne tror jeg ikke har injurierende kraft for å si det slik. Når det gjelder det som kan oppfattes som angrep på offentlige personer som debateres her har selvsagt MOD et ansvar ved at redaktøransvaret gjelder. Nå er nok terskelen i forhold til rettsforføyninger høy på et slikt nettforum, men det er vel ingen av oss som ønsker at Høvdingen skal få problemer på grunn av oss så det aksepteres nok av alle at MOD har et øye på slikt. Men om Kompo og The Atl utveksler "høfligheter" tror jeg ikke noen av dem ligger søvnløs av den grunn. Og det behøver nok ikke MOD heller. ;) ;D ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.690
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En rask telefon hjem til MODs mor var alt som skulle til. Hun forsikrer troverdig at MOD nedstammer 100% fra mennesker på begge sider av familietreet. ;)
MOD, som trenger all den skjønnhetssøvnen han bare kan få, lå forøvrig og snorket* da Spiralis skrev sitt siste innlegg... ;D ;D ;D
mvh tkr
*Muntlig opplysning fra samboer

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Det var godt å høre. ;) ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn