Stakkars lille Tromsø

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Stakkars lille Oslo, som prøverå være en verdens by...

Var det ikke det Lars Lillo Stenberg sang i de Lillos for mange år siden? -men nå har det seg slik at også Tromsø har begynt å opptre som Stockholm, Oslo og andre byer nede på kontinentet. Hva dreier det seg om? -jo, her er formannskapets liste:

– Det innføres køpris/rushtidsavgift fra 2010

– Innføre «park and ride» på Kvaløya, og legge til rette for dette på fastlandet

– Kollektivtransport skal gis forrang på veinettet i kommunen

– Kollektivandelen skal økes til 50 prosent innen 2018

– Minimum 80 prosent av nye kjøretøy solgt i 2018 skal være utslippsfrie eller klimanøytrale og uten piggdekk

– Klimagassutslippene i Tromsø skal reduseres med 50 prosent i 2020 i forhold til 1990-nivå

– Bruk av fossil energi skal utfases innen 2020. Tromsø skal gjøre seg uavhengig av fossil energi. (Dette betyr at Tromsø skal bli bensin- og dieselfri på 12 år!)

– Avfallsmengden pr. innbygger skal reduseres med minst 30 prosent innen 2015 og 40 prosent innen 2018

– Papirbruken i kommunen skal reduseres med 20 prosent innen 2010

– Nye boligfelt skal tilknyttes fjernvarmenett

Mye av dette er selvsagt bra. Men å å fjerne/avgiftsbelegge piggdekk i en by med så mye vinter, bakker og skiftende værforhold der du kan ha regn, is og nullføre om hverandre er galskap: pigger er det eneste som hjelper på slikt føre. En annen ting er det om man kan fjerne bensinbiler helt. Det blir dyrt å være bileier/kjøper på sikt. Køpris/rushavgift? -ja her snakker vi om en ny inntektskilde for en kommune som akkurat har tvunget i gjennom eiendomsskatten i alle deler av kommunen, også for de som bor 7 mil unna ute i distriktet der kommunen knapt gidder å asfaltere veier... Avfallsmengden reduseres? -ja da må de først og fremst hindre det tonnet med reklame som dumper ned i postkassa hver eneste måned.

Jeg har en sterkt mistanke om at Frp kommer til å gjøre det sterkt fremover -og det er ikke fordi at Frp's løsninger er så mye bedre, men fordi det svir mindre i folks lommebok, hvis de holder det de lover...

Mvh. Bjørn

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
bjornh skrev:
– Minimum 80 prosent av nye kjøretøy solgt i 2018 skal være utslippsfrie eller klimanøytrale og uten piggdekk
Og hvor skal disse komme fra? Tromsø Kommunale Bilfabrikk? ::)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Tubesnake skrev:
bjornh skrev:
Og hvor skal disse komme fra? Tromsø Kommunale Bilfabrikk? ::)
Hehe, nei, men fra alle bilforhandlere. ;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Når begynte bilforhandlerne i Tromsø å produsere biler? ;)

R

Ronny_D

Gjest
Finnes ikke synd på noen i lille Tromsø

Pøh !

De får som fortjent: Folket har talt, og må sef ta følgende av det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vil man bo i en by og ikke bare et avanset veikryss må man gjøre noe for å forbedre livskvaliteten til innbyggerene.

Dette ser ut til å være en god liste med tiltak for å skape en by for mennesker og ikke bare for trafikk og maskiner.

Hvis man kan sette bilen like utenfor sentrum, parkere gratis og få en billig hyppig transport med buss eller bane inn til byen er dette gunstig for alle unntatt prisippielle rånere og inngrodde bønder.

Slutt å syt, dette er positivt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.784
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tromsø har da i det minste et noenlunde brukbart kollektivtilbud å bygge på i forhold til disse målene...

Fjernvarmenett, ja... Jeg lurer på hvile energikilder de skal basere det på? LNG? Søppel? Ved?

I en by, så begynner det å bli mulig å benytte elbil, også utenfor Oslo, iom at Think begynner å få rekkevidde på opp mot 170km. Aberet med Think er at det er fremdeles bare en nr 2-bil, og da blir det nokså dyrt når en må ha ha en bensin/disel/hybrid i tillegg når en skal ut av byen... Prisen på Think i seg selv er på rundt 200', og når en da må betale leie/vedlikeholdspris på batteriene, så sier det seg selv at dette blir uforholdsmessig dyrt å være "grønn" i forhold til at en kan kjøpe en (vanlig) småbil for en billigere penge.

Hadde jeg hatt pengene til overs, så kunne jeg ha tenkt meg å kjøpe en Think som firmabil, men jeg er stygt redd for at den gamle "traktoren" må gjøre nytten i uoverskuelig fremtid når jeg ser på hva "han stat" suger til seg av penger...

Jeg er enig med deg i at piggdekkforbud ikke hører hjemme i Nord-Norge.

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Klimanøytral bil? Kan man få det ved å stille inn klimaanlegget riktig?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Mitt miljø - ønske for lille Tromsø er trikk på Dramsveien. D. går mlm sentrum og UiT/ UNN som er de største arbeidplassene. Det hadde gjort seg å få vekk biler herfra, kun trikk og gang/ sykkelsti.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Miljø meg her, og miljø meg der... Det aller beste for miljøet er vel om det kun var tillatt med 1 km vei til jobben, for da kunne alle sykle...

Tenk på den, jæ¤%a dustepolitikere! Spre industrien rundt over alt, og ikke i "pene" klynger som tvinger folk til å reise på jobb.

Dessuten må det akkurat like mye energi til for å flytte 30 tonn buss, som det må til for å flytte 30 tonn bil. Kan man gå rett ut i bussen, og rett av ved jobben, har man kanskje miljøgevinst, men om man må hoppe av og på flere doninger, spørs det faen dundre meg hva som er best... For det betinger at disse går i ett kjør.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.928
Torget vurderinger
1
Dessuten må det akkurat like mye energi til for å flytte 30 tonn buss, som det må til for å flytte 30 tonn bil. Kan man gå rett ut i bussen, og rett av ved jobben, har man kanskje miljøgevinst, men om man må hoppe av og på flere doninger, spørs det faen dundre meg hva som er best... For det betinger at disse går i ett kjør.
Slike biler kunne eg godt tenkt meg, når 20 stykker går 100 km på totalt 3 liter diesel. Kor kan eg kjøpa ein slik ein?

Topp Bunn