Ålreit,
Morgendagen vil bli hektisk, så eg rekker ikkje poste meldinga mi da. Så heller en dag for tidlig enn en dag for seint.
Artist: Seid
Tittel: Among the monster flowers again
Label/År: Luftwaffel records/2002
Look at all the pretty colors...
Varsellampene blinker allerede ved første øyekast på coveret; en menneskesilhuett i miniatyr peker opp mot en gigantsopp av fullstendig abnorme dimensjoner. Okei, vi har med en gjeng å gjøre som ikke er fremmed for å putte ulike kjemikalier og substanser innabords tenker undertegnede. Fair enough det. Slikt kan det bli bra musikk av, men det kan også gå skikkelig ille.
Kjapp research på verdsveven forteller meg at Seid er trøndere og de opererer i progens verden, med et aldri så ubeskjedent psykedelisk tilsnitt. Selv kaller de det vel en form for "space rock" Med en albumtittel og cover som dette trenger man heller ikke være NASA-forsker for å skjønne at vi er litt lengre offpist enn E6 med DDE.
Nuvel, nok trivia, la oss heller fokusere på det vesentlige; musikken. Hvordan låter så norsk psycha prog fra outer space?
Mjoaaaa. Mer konvensjonelt og tilgjengelig enn først antatt. Det hele åpner med noe som på sett og vis kan sende tankene i retning the pussywarmers, om enn i noe mer strukturerte former. En leken, burlesk sak, som gradvis fader over i en noe tyngre og mer alvorlig outtro. Jaja, ikke det dummeste jeg har hørt. Så kommer det forsyne meg en låt så fullstendig snytt ut av nesa på god gammal motorpsycho (mid 90s) at eg nesten er litt begeistret. Fire song er rett og slett en sabla fet rockelåt med lekre riff som et bærende element, sammen med livlige orgeltoner. Tøfft! Litt småcorny melodi er det kanskje, men la gå, disse trønderne har sikkert levd på en diett av fleinsopp og vannpipe i lange tider tenker eg.
Men så går det litt skeis... Jellyfish er en tung og hard affære med et "orientalsk" innslag som for meg blir litt vel eksotisk og noe malplassert. En del interessante elementer av den mer psykedeliske arten er det allikevel her, og det har visse artige kvaliteter. Banjoen overrasker, om enn ikke like stort som den gjorde på siste Taake album.
King Leon...Igjen kommer det Motorpsycho-vibber. I alle fall på gitarintroen, som er både vakker og drømmende på samme tid. Faktisk noen veldig flotte klanger her. Første halvdel fungerer veldig bra, men så kicker englestøvet inn for fullt og det blir litt for alt for mye kykkelipikokkelimonke. Det er de mest psykedeliske innslagene som fungerer dårligst totalt sett. Det funker jævli bra i 13th floor elevators, men i denne tyngre innpakningen til Seid er det ikkje helt optimalt, sjøl om det i små doser passerer innenfor det akseptable.
Så langt, slettes ikkje helt borti natta dette. Det er en fin, litt mørk stemning over plata, og den har noe nesten mystisk over seg. Men holder det hele veien inn? Mjæh, mjo, sånn nesten i alle fall. Det er flere ting enn de allerede nevnt, som duger her. 5/4 er lang og vakker og The tale of the king on the hill fenger meg også, til tross for at de "østlige" vibbene kicker inn litt her også, og eg kan virkelig styre meg for tyrkisk og indisk popmusikk. Interessen og konsentrasjonen holder for så vidt hele veien, eg lar meg ikkje rive fullstendig med med fra begynnelse til slutt, til det er noen av låtene for lange, og en del lyder og instrumentering litt for enerverende, men alt i alt; Seid, som har flett nytt album ute i disse tider, har levert bedre enn fryktet og blitt et overraskende, og på grensen til et smått semi-positivt bekjentskap.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Morgendagen vil bli hektisk, så eg rekker ikkje poste meldinga mi da. Så heller en dag for tidlig enn en dag for seint.

Artist: Seid
Tittel: Among the monster flowers again
Label/År: Luftwaffel records/2002
Look at all the pretty colors...
Varsellampene blinker allerede ved første øyekast på coveret; en menneskesilhuett i miniatyr peker opp mot en gigantsopp av fullstendig abnorme dimensjoner. Okei, vi har med en gjeng å gjøre som ikke er fremmed for å putte ulike kjemikalier og substanser innabords tenker undertegnede. Fair enough det. Slikt kan det bli bra musikk av, men det kan også gå skikkelig ille.
Kjapp research på verdsveven forteller meg at Seid er trøndere og de opererer i progens verden, med et aldri så ubeskjedent psykedelisk tilsnitt. Selv kaller de det vel en form for "space rock" Med en albumtittel og cover som dette trenger man heller ikke være NASA-forsker for å skjønne at vi er litt lengre offpist enn E6 med DDE.
Nuvel, nok trivia, la oss heller fokusere på det vesentlige; musikken. Hvordan låter så norsk psycha prog fra outer space?
Mjoaaaa. Mer konvensjonelt og tilgjengelig enn først antatt. Det hele åpner med noe som på sett og vis kan sende tankene i retning the pussywarmers, om enn i noe mer strukturerte former. En leken, burlesk sak, som gradvis fader over i en noe tyngre og mer alvorlig outtro. Jaja, ikke det dummeste jeg har hørt. Så kommer det forsyne meg en låt så fullstendig snytt ut av nesa på god gammal motorpsycho (mid 90s) at eg nesten er litt begeistret. Fire song er rett og slett en sabla fet rockelåt med lekre riff som et bærende element, sammen med livlige orgeltoner. Tøfft! Litt småcorny melodi er det kanskje, men la gå, disse trønderne har sikkert levd på en diett av fleinsopp og vannpipe i lange tider tenker eg.
Men så går det litt skeis... Jellyfish er en tung og hard affære med et "orientalsk" innslag som for meg blir litt vel eksotisk og noe malplassert. En del interessante elementer av den mer psykedeliske arten er det allikevel her, og det har visse artige kvaliteter. Banjoen overrasker, om enn ikke like stort som den gjorde på siste Taake album.
King Leon...Igjen kommer det Motorpsycho-vibber. I alle fall på gitarintroen, som er både vakker og drømmende på samme tid. Faktisk noen veldig flotte klanger her. Første halvdel fungerer veldig bra, men så kicker englestøvet inn for fullt og det blir litt for alt for mye kykkelipikokkelimonke. Det er de mest psykedeliske innslagene som fungerer dårligst totalt sett. Det funker jævli bra i 13th floor elevators, men i denne tyngre innpakningen til Seid er det ikkje helt optimalt, sjøl om det i små doser passerer innenfor det akseptable.
Så langt, slettes ikkje helt borti natta dette. Det er en fin, litt mørk stemning over plata, og den har noe nesten mystisk over seg. Men holder det hele veien inn? Mjæh, mjo, sånn nesten i alle fall. Det er flere ting enn de allerede nevnt, som duger her. 5/4 er lang og vakker og The tale of the king on the hill fenger meg også, til tross for at de "østlige" vibbene kicker inn litt her også, og eg kan virkelig styre meg for tyrkisk og indisk popmusikk. Interessen og konsentrasjonen holder for så vidt hele veien, eg lar meg ikkje rive fullstendig med med fra begynnelse til slutt, til det er noen av låtene for lange, og en del lyder og instrumentering litt for enerverende, men alt i alt; Seid, som har flett nytt album ute i disse tider, har levert bedre enn fryktet og blitt et overraskende, og på grensen til et smått semi-positivt bekjentskap.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10