Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.
kalkulert er muligens feil ord. "svært godt planlagt" er muligens bedreDazed skrev:Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.
Aka. Flinkismusikk. Skjønner. Vel, jeg liker det.65finger skrev:kalkulert er muligens feil ord. "svært godt planlagt" er muligens bedreDazed skrev:Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.
Eg vil si et ubetinget ja!Dazed skrev:Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.
liker noe av de selv 8) stilige dan er okDazed skrev:Aka. Flinkismusikk. Skjønner. Vel, jeg liker det.65finger skrev:kalkulert er muligens feil ord. "svært godt planlagt" er muligens bedreDazed skrev:Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.![]()
Det var vel det jeg ville frem til, at det vi synes låter bra, nok faller inn i "formelverket" som er harmonilære uansett om komponisten var klar over det eller ikke. ...i alle fall i 99,99% av tilfellene.Townes skrev:Eg vil si et ubetinget ja!Dazed skrev:Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.
Det finnes mengder musikk kor spontanitet og improvisasjon kan klinge knallbra uten å beskrives som kalkulert. Spesielt innen jazz kanskje, men også innen rock og andre sjangere. They might be giants lagde låter live på scena, det kan vanskelig kalles "kalkulert". Med mindre du refererer til at det finnes et matematisk mønster i musikk?
For å prøve å forklare litt ka eg mener med kalkulert, så kan ting settes litt på spissen. Som to ytterpunkter kan musikken komme fra hjernen (kalkulert), eller så kommer den fra hjertet (betydelig mindre "kalkulert"). Steely Dan er "rock" som kommer fra hjernen, Dead moon kommer fra hjertet. Eg foretrekker det siste, trolig fordi eg eg har et større hjerte enn hjerne.
Edit.
Og naturligvis finnes det ting som havner i begge ytterpunktene, og det finnes ting som havner i ingen, som Heidi Hauge.
hopper du? med kamera i hjelmenLyngen skrev:Jeg har lange arbeidsdager i Oberstdorf så får ikke fulgt med på noen dager.
Tør knapt å ta heisen65finger skrev:hopper du? med kamera i hjelmenLyngen skrev:Jeg har lange arbeidsdager i Oberstdorf så får ikke fulgt med på noen dager.
Enig. Jeg vil tro at for eksempel JanR og Vargen synes at OSI er helt okai, kanskje til og med bra. Akkurat som at det hadde vært fint å høre hva Dazed faller for på denne.65finger skrev:Siden 1 plata opp mot anmeldere ikke var noe match, hadde det vært informativt å få noen betraktninger fra noen fans om plata
Har ikke hørt skiva så skal ikke utale meg.Roberten skrev:Enig. Jeg vil tro at for eksempel JanR og Vargen synes at OSI er helt okai, kanskje til og med bra. Akkurat som at det hadde vært fint å høre hva Dazed faller for på denne.65finger skrev:Siden 1 plata opp mot anmeldere ikke var noe match, hadde det vært informativt å få noen betraktninger fra noen fans om plata
Eg vil også gjerne få vite ka som gjør at andre mener dette er en knallbra plate. Eg prøver jo, sjøl om det nok overhodet ikkje virker sånn, å være temmelig open minded.Roberten skrev:Enig. Jeg vil tro at for eksempel JanR og Vargen synes at OSI er helt okai, kanskje til og med bra. Akkurat som at det hadde vært fint å høre hva Dazed faller for på denne.65finger skrev:Siden 1 plata opp mot anmeldere ikke var noe match, hadde det vært informativt å få noen betraktninger fra noen fans om plata
Hard haand, Herr Redacteur. Jeg reagerte på en diskusjon lenger oppe.65finger skrev:jeg poster anmeldelsene. de blir sendt meg i forkant
uansett bra at du engasjerer deg. Husk du har et ansvar som uavhengig liebro. Et ansvar som du må tabaluba skrev:Hard haand, Herr Redacteur. Jeg reagerte på en diskusjon lenger oppe.65finger skrev:jeg poster anmeldelsene. de blir sendt meg i forkant
Som fordømmende overdommer på sidelinjen ;D65finger skrev:uansett bra at du engasjerer deg. Husk du har et ansvar som uavhengig liebro. Et ansvar som du må tabaluba skrev:Hard haand, Herr Redacteur. Jeg reagerte på en diskusjon lenger oppe.65finger skrev:jeg poster anmeldelsene. de blir sendt meg i forkant![]()
gleder meg til å poste egen anmeldelse. makkeren skal få smake hårde grep på anmeldelsen sinbaluba skrev:Som fordømmende overdommer på sidelinjen ;D65finger skrev:uansett bra at du engasjerer deg. Husk du har et ansvar som uavhengig liebro. Et ansvar som du må tabaluba skrev:Hard haand, Herr Redacteur. Jeg reagerte på en diskusjon lenger oppe.65finger skrev:jeg poster anmeldelsene. de blir sendt meg i forkant![]()
OK. Jeg skal prøve.Townes skrev:Eg vil også gjerne få vite ka som gjør at andre mener dette er en knallbra plate. Eg prøver jo, sjøl om det nok overhodet ikkje virker sånn, å være temmelig open minded.
Som sagt, eg snurret gjennom plata en god del ganger og til slutt klarte den kun å få fram en bestemt følelse; irritasjon.
Når du sier det, så er det ting her som minner om NIN-soundtracket til QuakeBurnt_Island skrev:Jeg synes det minner litt om Trent Reznor/NiN noen år tilbake. Jeg synes ikke skiva er så ille at den kvalifiserer til en toer, men det er noe "nesten" over den, og jeg greier ikke helt å definere den. (nesten the fragile?) Skal allikevel gi den noen runde til før endelig dom faller. I dag er det en femmer.
Hm.. Jeg bør kanskje sende kopi til en uhildet tredjepart65finger skrev:]gleder meg til å poste egen anmeldelse. makkeren skal få smake hårde grep på anmeldelsen sin
Den er grei, Dazed!Dazed skrev:OK. Jeg skal prøve.Townes skrev:Eg vil også gjerne få vite ka som gjør at andre mener dette er en knallbra plate. Eg prøver jo, sjøl om det nok overhodet ikkje virker sånn, å være temmelig open minded.
Som sagt, eg snurret gjennom plata en god del ganger og til slutt klarte den kun å få fram en bestemt følelse; irritasjon.
Jeg er ofte svak for sk. supergrupper, men ser at det har lett for å bli litt kjedelig. OSI synes jeg likevel er full klaff. De første to (og et halvt) albumene der Mike Portnoy (Dream Theater, +++) holdt i stikkene var bra, men jeg synes at Porcupine Tree's Gavin Harrison faktisk gjør det bedre til akkurat denne musikken.
Trommeslagerne er likevel som studiomusikere å regne i denne sammenhengen, for OSI er prosjektet Til Jim Matheos (Fates Warning) og Kevin Moore (Dream Theater, Chroma Key). Jeg synes resultatet av samarbeidet deres er deilig, ambient progrock der Matheos tilfører heftige og fete progmetallriff og Moore bidrar med svevende og suggererende spacerock/ambient/electronica-elementer. For meg er dette moderne prog, og ikke noe annet. ..Hvis vi nå er nødt til å sette det i bås. Med disse folka: Hva skulle det ellers ha blitt?
I tillegg til de ovennevnte bidrar Michael Åkerfeldt (Opeth) og Tim Bowness (No-Man) med hver sin tekst og hvert sitt tilhørende vokalspor på plata.
Jeg synes denne plata er stor, og at musikken er en morsom "fusion" mellom progmetal og ambient/electronica. Sistnevnte liker jeg sjelden, men her er det interessant og bra. De musikalske prestasjonene er det ingenting å trekke for, plata er "gloomy" samtidig som den er catchy, avansert og proggy men "enkel". Ikke fett? Pffff!
Igjen ser vi at musikksmaken vår ofte er fundamentalt forskjellig, og selv om det er litt kjipt at ikke anmelderne lovpriser platene og opplever det samme som jeg opplever, er det vel nettopp det som gjør det hele interessant. Får håpe plata mi er heldigere med preferansene til anmelderne neste gang.
Takk igjen for anmeldelsene. Det er kjipt å måtte lytte til og skrive om en plate man rett og slett ikke liker.
Er det der prog syns du ?Anonym skrev:Her er hva jeg ville ha levert inn hvis jeg skulle levert en progrock skive, uavhengig av sjanger så er den etter min mening et av fjorårets beste album.
Math rock eller prog rock, hva er forskjellen? Jeg mener Battles er prog.JanR skrev:Er det der prog syns du ?Anonym skrev:Her er hva jeg ville ha levert inn hvis jeg skulle levert en progrock skive, uavhengig av sjanger så er den etter min mening et av fjorårets beste album.
/jan
Hva er galt i å holde seg mellom sjangere? Hvorfor være så opphengt i sjangere?65finger skrev:O.S.I's tredje langspiller, Blood fra 2009, er verken fugl eller fisk. Det er som en gjeng hodeløse kyllinger som surrer lettere forvirret rundt, og ikke aner om de ønsker å spille prog, emo, grunge, alternativ rock, nu-metal, eller techno for den saks skyld.