Stafett 17

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er glad for at jeg ikke skulle anmelde OSI, tror jeg ville endt på karakteren 2 eller noe deromkring.

For meg blir moderne prog som f. eks Opeth som er nevnt i tråden her for pretensiøst og av den grunn mislykket for meg. Jeg har gitt Opeth og Purcipine Tree mange sjanser men jeg har enda tilgode å like noen av albumene. OSI er i mine ører ikke på høyden med f. eks Opeth.

Genesis, Jethro Tull osv har jeg sansen for.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dazed skrev:
    Kan musikk, i den forstand at musikk er toner og harmonier som passer til hverandre og settes sammen i et mønster og en rytme som fenger og klinger bra sammen, egentlig beskrives som ikke å være kalkulert? ...sånn apropos.
    kalkulert er muligens feil ord. "svært godt planlagt" er muligens bedre

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Dazed skrev:
    Aka. Flinkismusikk. Skjønner. Vel, jeg liker det. :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Eg vil si et ubetinget ja!

Det finnes mengder musikk kor spontanitet og improvisasjon kan klinge knallbra uten å beskrives som kalkulert. Spesielt innen jazz kanskje, men også innen rock og andre sjangere. They might be giants lagde låter live på scena, det kan vanskelig kalles "kalkulert". Med mindre du refererer til at det finnes et matematisk mønster i musikk?

For å prøve å forklare litt ka eg mener med kalkulert, så kan ting settes litt på spissen. Som to ytterpunkter kan musikken komme fra hjernen (kalkulert), eller så kommer den fra hjertet (betydelig mindre "kalkulert"). Steely Dan er "rock" som kommer fra hjernen, Dead moon kommer fra hjertet. Eg foretrekker det siste, trolig fordi eg eg har et større hjerte enn hjerne.

Edit.

Og naturligvis finnes det ting som havner i begge ytterpunktene, og det finnes ting som havner i ingen, som Heidi Hauge.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dazed skrev:
    65finger skrev:
    Dazed skrev:
    Aka. Flinkismusikk. Skjønner. Vel, jeg liker det. :)
    liker noe av de selv 8) stilige dan er ok

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Skillet mitt på hva jeg liker er om jeg tror på dem eller ikke. Denne skiva som ble anmeldt tror jeg rett og slett ikke på og det blir av mangel på bedre ord - litt flinkis. Sikkert godt gjort, men uengasjerende.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Har hørt plata 2-3 ganger og synes kanskje anmelderene var litt i strengeste laget, men noen favorittplate kommer ikke dette til og bli, synes f.eks den nye Opeth plata er noe bedre. Hadde nok endt på 5/10.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes det minner litt om Trent Reznor/NiN noen år tilbake. Jeg synes ikke skiva er så ille at den kvalifiserer til en toer, men det er noe "nesten" over den, og jeg greier ikke helt å definere den. (nesten the fragile?) Skal allikevel gi den noen runde til før endelig dom faller. I dag er det en femmer.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    @Burnt, enig -jeg fikk også assosiasjoner til Reznor. Og jeg skjønner godt hva du og Bent mener, men fra meg som så langt ikke har fått noe glede av denne sjangeren så synes jeg 3 er en bra karakter.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Dazed skrev:
    Eg vil si et ubetinget ja!

Det finnes mengder musikk kor spontanitet og improvisasjon kan klinge knallbra uten å beskrives som kalkulert. Spesielt innen jazz kanskje, men også innen rock og andre sjangere. They might be giants lagde låter live på scena, det kan vanskelig kalles "kalkulert". Med mindre du refererer til at det finnes et matematisk mønster i musikk?

For å prøve å forklare litt ka eg mener med kalkulert, så kan ting settes litt på spissen. Som to ytterpunkter kan musikken komme fra hjernen (kalkulert), eller så kommer den fra hjertet (betydelig mindre "kalkulert"). Steely Dan er "rock" som kommer fra hjernen, Dead moon kommer fra hjertet. Eg foretrekker det siste, trolig fordi eg eg har et større hjerte enn hjerne.

Edit.

Og naturligvis finnes det ting som havner i begge ytterpunktene, og det finnes ting som havner i ingen, som Heidi Hauge.
    Det var vel det jeg ville frem til, at det vi synes låter bra, nok faller inn i "formelverket" som er harmonilære uansett om komponisten var klar over det eller ikke. ...i alle fall i 99,99% av tilfellene. ;)

Jeg skjønner nok hva du mener, og selv liker jeg både bredbeint rock'n'roll fra hofta OG virtuos "muso"-metal. Alt til sin tid.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg har lange arbeidsdager i Oberstdorf så får ikke fulgt med på noen dager.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Siden 1 plata opp mot anmeldere ikke var noe match, hadde det vært informativt å få noen betraktninger fra noen fans om plata

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    65finger skrev:
    Siden 1 plata opp mot anmeldere ikke var noe match, hadde det vært informativt å få noen betraktninger fra noen fans om plata
    Enig. Jeg vil tro at for eksempel JanR og Vargen synes at OSI er helt okai, kanskje til og med bra. Akkurat som at det hadde vært fint å høre hva Dazed faller for på denne.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Roberten skrev:
    65finger skrev:
    Enig. Jeg vil tro at for eksempel JanR og Vargen synes at OSI er helt okai, kanskje til og med bra. Akkurat som at det hadde vært fint å høre hva Dazed faller for på denne.
    Har ikke hørt skiva så skal ikke utale meg.

/jan

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anmeldelser bør ikke postes av anmelderen selv. Ideelt sett bør vedkommende ikke kjenne til hva den andre har skrevet, for så å bli påvirket av det. Hvis de postes personlig vil nødvendigvis den ene kjenne til den andres før han selv poster.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jeg poster anmeldelsene. de blir sendt meg i forkant

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    65finger skrev:
    Eg vil også gjerne få vite ka som gjør at andre mener dette er en knallbra plate. Eg prøver jo, sjøl om det nok overhodet ikkje virker sånn, å være temmelig open minded.
    Som sagt, eg snurret gjennom plata en god del ganger og til slutt klarte den kun å få fram en bestemt følelse; irritasjon.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    baluba skrev:
    65finger skrev:
    Hard haand, Herr Redacteur. Jeg reagerte på en diskusjon lenger oppe.
    uansett bra at du engasjerer deg. Husk du har et ansvar som uavhengig liebro. Et ansvar som du må ta :mad:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    baluba skrev:
    65finger skrev:
    uansett bra at du engasjerer deg. Husk du har et ansvar som uavhengig liebro. Et ansvar som du må ta :mad:
    Som fordømmende overdommer på sidelinjen ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    baluba skrev:
    65finger skrev:
    baluba skrev:
    65finger skrev:
    Som fordømmende overdommer på sidelinjen ;D
    gleder meg til å poste egen anmeldelse. makkeren skal få smake hårde grep på anmeldelsen sin

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Eg vil også gjerne få vite ka som gjør at andre mener dette er en knallbra plate. Eg prøver jo, sjøl om det nok overhodet ikkje virker sånn, å være temmelig open minded.
    Som sagt, eg snurret gjennom plata en god del ganger og til slutt klarte den kun å få fram en bestemt følelse; irritasjon.
    OK. Jeg skal prøve.

Jeg er ofte svak for sk. supergrupper, men ser at det har lett for å bli litt kjedelig. OSI synes jeg likevel er full klaff. De første to (og et halvt) albumene der Mike Portnoy (Dream Theater, +++) holdt i stikkene var bra, men jeg synes at Porcupine Tree's Gavin Harrison faktisk gjør det bedre til akkurat denne musikken.

Trommeslagerne er likevel som studiomusikere å regne i denne sammenhengen, for OSI er prosjektet Til Jim Matheos (Fates Warning) og Kevin Moore (Dream Theater, Chroma Key). Jeg synes resultatet av samarbeidet deres er deilig, ambient progrock der Matheos tilfører heftige og fete progmetallriff og Moore bidrar med svevende og suggererende spacerock/ambient/electronica-elementer. For meg er dette moderne prog, og ikke noe annet. ..Hvis vi nå er nødt til å sette det i bås. Med disse folka: Hva skulle det ellers ha blitt? ;)

I tillegg til de ovennevnte bidrar Michael Åkerfeldt (Opeth) og Tim Bowness (No-Man) med hver sin tekst og hvert sitt tilhørende vokalspor på plata.

Jeg synes denne plata er stor, og at musikken er en morsom "fusion" mellom progmetal og ambient/electronica. Sistnevnte liker jeg sjelden, men her er det interessant og bra. De musikalske prestasjonene er det ingenting å trekke for, plata er "gloomy" samtidig som den er catchy, avansert og proggy men "enkel". Ikke fett? Pffff! ;)

Igjen ser vi at musikksmaken vår ofte er fundamentalt forskjellig, og selv om det er litt kjipt at ikke anmelderne lovpriser platene og opplever det samme som jeg opplever, er det vel nettopp det som gjør det hele interessant. Får håpe plata mi er heldigere med preferansene til anmelderne neste gang.

Takk igjen for anmeldelsene. Det er kjipt å måtte lytte til og skrive om en plate man rett og slett ikke liker.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Burnt_Island skrev:
    Jeg synes det minner litt om Trent Reznor/NiN noen år tilbake. Jeg synes ikke skiva er så ille at den kvalifiserer til en toer, men det er noe "nesten" over den, og jeg greier ikke helt å definere den. (nesten the fragile?) Skal allikevel gi den noen runde til før endelig dom faller. I dag er det en femmer.
    Når du sier det, så er det ting her som minner om NIN-soundtracket til Quake

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som et tips til de som liker plata, kommer OSI med ny skive i slutten av mars: "Fire Make Thunder"

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    65finger skrev:
    ]gleder meg til å poste egen anmeldelse. makkeren skal få smake hårde grep på anmeldelsen sin
    Hm.. Jeg bør kanskje sende kopi til en uhildet tredjepart :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Townes skrev:
    OK. Jeg skal prøve.

Jeg er ofte svak for sk. supergrupper, men ser at det har lett for å bli litt kjedelig. OSI synes jeg likevel er full klaff. De første to (og et halvt) albumene der Mike Portnoy (Dream Theater, +++) holdt i stikkene var bra, men jeg synes at Porcupine Tree's Gavin Harrison faktisk gjør det bedre til akkurat denne musikken.

Trommeslagerne er likevel som studiomusikere å regne i denne sammenhengen, for OSI er prosjektet Til Jim Matheos (Fates Warning) og Kevin Moore (Dream Theater, Chroma Key). Jeg synes resultatet av samarbeidet deres er deilig, ambient progrock der Matheos tilfører heftige og fete progmetallriff og Moore bidrar med svevende og suggererende spacerock/ambient/electronica-elementer. For meg er dette moderne prog, og ikke noe annet. ..Hvis vi nå er nødt til å sette det i bås. Med disse folka: Hva skulle det ellers ha blitt? ;)

I tillegg til de ovennevnte bidrar Michael Åkerfeldt (Opeth) og Tim Bowness (No-Man) med hver sin tekst og hvert sitt tilhørende vokalspor på plata.

Jeg synes denne plata er stor, og at musikken er en morsom "fusion" mellom progmetal og ambient/electronica. Sistnevnte liker jeg sjelden, men her er det interessant og bra. De musikalske prestasjonene er det ingenting å trekke for, plata er "gloomy" samtidig som den er catchy, avansert og proggy men "enkel". Ikke fett? Pffff! ;)

Igjen ser vi at musikksmaken vår ofte er fundamentalt forskjellig, og selv om det er litt kjipt at ikke anmelderne lovpriser platene og opplever det samme som jeg opplever, er det vel nettopp det som gjør det hele interessant. Får håpe plata mi er heldigere med preferansene til anmelderne neste gang.

Takk igjen for anmeldelsene. Det er kjipt å måtte lytte til og skrive om en plate man rett og slett ikke liker.
    Den er grei, Dazed!

Greit å få vite litt om ka som gjør plata bra for deg. Når det som gjør plata stor for deg, en "fusion" mellom prog og electronica, er det samme som gjør det uutholdelig for min del, så må vi nødvendigvis havne i hver vår ende av skalaen. Og heldigvis er ikkje alle enige, da hadde jo det hele bare vært dørgende kjedelig.

Har forøvrig ikkje så mye imot å måtte skrive om plater eg misliker, utfordringen er mer å dra slaggina i land på en troverdig måte. Det er mye vanskeligere å argumentere om korfor noe ikkje faller i smak, enn korfor noe gjør det. Synes eg da.

Ser fram til meldingene av Eric's trip ila dagen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Her er hva jeg ville ha levert inn hvis jeg skulle levert en progrock skive, uavhengig av sjanger så er den etter min mening et av fjorårets beste album.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Anonym skrev:
    Her er hva jeg ville ha levert inn hvis jeg skulle levert en progrock skive, uavhengig av sjanger så er den etter min mening et av fjorårets beste album.
    Er det der prog syns du ?

/jan

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    JanR skrev:
    Anonym skrev:
    Er det der prog syns du ?

/jan
    Math rock eller prog rock, hva er forskjellen? Jeg mener Battles er prog.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fra Griffenfeldt

Eric`s trip
    Forever again

Eric`s trip er en gruppe bestående av 4 unge mennesker fra Moncton, new brunswick i Canada.
    Dette er deres 2dre hele album og ble utgitt på Sub pop label i 94.

Skiven er en blanding av flere sjangre inkl grunge, alternativ rock og indie og det kommer godt frem at der ikke er bare ett utrykk. Her svinger de kledlig mellom alle sjangre med den største selvfølgelighet.
    Det er fengende riffs, det er melodier, od det er følelser.
    jeg ble litt overrasket av mangeln på samfunnsrefs og eder og galle. Det høres mer ut som temaet ofte svinger innom mellommennsklige relasjoner, kjærlighet og savn.

Nerven i musikken ligger godt oppe i overflaten og blir presentert i form av spennet og variasjonen like mye som bruken av instrumenter og tekst.
    Jeg ser ikke noen grunn til å dissikere hver enkelt spor, men jeg liker godt sangene som Julie Doiron får delta med vokal. Jeg synes hun spriter det opp med en god dose melankoli. Jeg liker også veldig godt låtene med innslag av akustisk gitar.

Karakter:

12345678910

http://open.spotify.com/album/49lG7DdKIYqGIIMouEpNuc

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fra ErosLoveKing

Eric´s Trip - "Forever Again"
    (Sub Pop - 1994)

Jangly indie fra soverommet

Kanadiske Eric´s Trip oppfølger til debutalbumet ,"Love Tara" fra 1993, treffer dessverre ikke sengekanten like godt denne gang. Befriende korte låter, mange som klokker inn under 2 minuttern, 18 i tallet. Skeive gitarer, frempå vokaler og ikke minst durende traktorbass til tross, ikke fullt så pågående helhetlig som "Love Tara". Fengende poplinjer, noen ganger tøft, noen igjen tilbakelendt sårt. Opptil flere låter fremstår mer som snutter og skisser, ikke ferdig materiale til et helt album. Liker godt noe av temposkiftet mellom partier av albumet, mens det noen ganger virker malplassert og jeg mister tråden. På gode dager fører "Forever Again" meg tilbake til glansdagene da en tråtte sine ungdoms conversesko i Bodegaen på Samfundet, og Sonic Youth var det som gjaldt.
    Indiepiker i blikket, forførende i retning soverommet, hvor Eric´s Trip har rigget seg i en krok.

Streng men småkåt 6/10

http://open.spotify.com/album/49lG7DdKIYqGIIMouEpNuc

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Meget godt jobbet fra Eros og Griffen :)
    Jeg la inn nytt bilde i begge anmeldelsene. Var det enkleste. Håper det er ok.
    Limer inn spotylinkene i anmeldelsene slik at man lettere kan høre platen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har lyttet gjennom platen et par ganger og får ikke helt fot. en 4

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Flott leverte meldinger.

Eric's trip er det jaggu lenge sia eg hadde hørt på. Omtrent så lenge sia at eg blei stolt over å ta Behind the garage fra Love tara på gitar, uten å leite opp tab's på internettet :)

Holder det mål i 2012? Joa, det er et knippe låter her som virkelig svinger. Stupidest thing er helt fenomenal den dag i dag. Lukter mye Barlow / Sebadoh til tider her. Men plata hadde vært tjent med noe strammere regi; klippet bort 6-7 låter så hadde det vært en enda bedre plate. Tror eg hadde landet et sted mellom 6 og 6,18.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Gode anmeldelser av Eros og Griffenfeldt.

Jeg hadde ikke hørt på dette albumet på uhyrlig lenge før jeg snublet over det på spotify for en stund siden. Grunnen er Eric's Trip var gøy og bra da jeg var 14-16 år, men jeg ble ikke helt klok på hva jeg synes om skiva nå, derfor var det perfekt å tvinge ut av noen av dere hva dere mener.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Når du kaller opp bandet etter en bra låt fra et veldig bra album, så har jeg forventninger til noe som er litt mer enn klimpre, klimpre, søt lo-fi. Ikke dårlig, men ikke så bra heller.

U

utgatt60135

Gjest
    Ja, da får jeg komme litt etter. Har hørt igjenom Osi og synes anmeldrene er altfor strenge! Dette synes jeg er god musikk :). Kanskje noe for sjangerblandet til tider, men jeg holder ikke med Townes negative kommentar;

65finger skrev:
    O.S.I's tredje langspiller, Blood fra 2009, er verken fugl eller fisk. Det er som en gjeng hodeløse kyllinger som surrer lettere forvirret rundt, og ikke aner om de ønsker å spille prog, emo, grunge, alternativ rock, nu-metal, eller techno for den saks skyld.
    Hva er galt i å holde seg mellom sjangere? Hvorfor være så opphengt i sjangere?

Og hvor tar man det fra at "flinkis musikk" og "kalkulert musikk" er mindre "hjerte" og mer "hjerne"? Jeg tror dere tar feil og at det mer handler om hvordan man formidler følelser innen musikk. Min påstand er at all musikk handler om følelser eller "hjerte" som noen sier uansett sanger. Man er ikke mindre følelsesfull om man spiller innadvendt enn utadvendt så jeg tror dette sier mer om lytteren. Hva bringer deg ut i de gode følelsene? Og på hvilke måter?

Tja, etter halvannen runde med Osi (som jeg ikke kjente til fra før) tipper jeg kanskje at jeg hadde endt med 6-7 poeng.

Edit; jeg tror inntrykket forsterker seg etter flere runder :).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn