Stadsbudsjettet

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Siden jeg egentlig ikke har tid til å se på stadsbudsjettet valgte jeg å se hovedsakene gjennom VG-øyne.

Færre skal betale formuesskatt
Bedre BSU
Mer til samferdsel
Løft til politi og kriminalomsorg
Milliarder til helse
Mer til forsvaret
Raskere asylbehandling
Mer til Nord-Norge
Kulturløft
Mer til forskning
Mer til miljø
Innfrir bistandsmålet
Lengre pappa-permisjon
Mer til familievernet
Billigere å arve
Flere studentboliger
Styrke lærerutdanningen
Hindre økt arbedisledighet
Øker bostøtten
Mer til oljevern
Satser på fornybar energi
Styrker mattilsynet
80 mill for å satse mer på e-signatur
Dyrere snus
Justerer NRK-lisensen
Ungdomstilktak i Grorud
Momsfritak for datatreff
Skattefri arbeidsinntekt for barn
Hever fribeløpet
Økt reisefradrag
Økt fagforeningsfradrag

Sånn umiddelbart undrer jeg mer litt over hvor dyr snusen må bli for å finansiere alle disse løftene...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Budskjettet var vel et stort GJEEEESP.....

Intet nytt der.....

Kunne vært gøy å få en objektiv tredjepart til å gjennomgå budsjettet og korrigere for lønns og kostnadsvekst - slik at man fikk se hva budksjettet reellt betydde for kommunene, sykehus, universitet osv....

Med de økte rammene og økt bruk av oljepenger - så er det ikke mye visjonært over dette.....men for all del - det kunne vært langt værre.....

Mvh
OMF

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.794
Torget vurderinger
35
Hvis det blir vedtatt får jeg i hvert fall skattelette - på 0,1 prosent ;D

Roy

T

Tølper

Gjest
Greit budsjett. Kunne gjort mer for fattigdomsbekjempelse (økning på 5% for sosialklienter er lite). Holder seg innenfor handlingsregelen. Rom for eventuelle justeringer i forhold til finanskrisen. Et lite steg i rettning av å minke de ekstreme forskjellene i samfunnet vårt. SV får min stemme. Før budsjettet var jeg relativt bestemt på å avgi en proteststemme. Må si meg positivt overrasket.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Greit budsjett. Kunne gjort mer for fattigdomsbekjempelse (økning på 5% for sosialklienter er lite). Holder seg innenfor handlingsregelen. Rom for eventuelle justeringer i forhold til finanskrisen. Et lite steg i rettning av å minke de ekstreme forskjellene i samfunnet vårt. SV får min stemme. Før budsjettet var jeg relativt bestemt på å avgi en proteststemme. Må si meg positivt overrasket.

Mvh
Vil nok tro at finanskriser gjør langt mer for å utjevne forskjeller enn det statsbudsjettet gjør!

Synes Kristin har gjort en overraskende god jobb i regjering - nå skal det nevnes at jeg ikke hadde all verden tiltro i utgangspunktet da.

Budsjettet er jo bare en liten oppdatering av det forrige - ikke noe nytt, spennede eller visjonært...men det har jo vært min største kritikk av denne regjeringen hele veien.

"Stoppen" i økonmien gir nå regjeringen mulighet. Nå bør det planlegges på spreng for å gjennomføre raske prosjekter sånn at man kan iverksette fortløpende etter behov. Ting som:
Oppussing av skolebygg, kommunebygg, sykehus, osv
Hva med å endelig fylle vann i bassengene
Opprustning/forskjønning av parker, veier, byer
Lage til flotte rasteplasser
Rassikring, asfaltering, opprusting av veier

Her har staten en kjempemulighet til å investere en del av våre enorme budskjettoverskudd i våre felles fremtid!

Og - jeg vil nok tro at vi får en ganske bred enighet om at handlingsregelen ikke er så viktig alikvel....fordi det er andre forhold i økonomine som er viktigere...slik har det alltid vært...så får vi se om de som har kritisert FRP for å bruke mer enn handlingsregelen er like krasse i sin kritikk når regjeringen nå ganske snart kommer til å bruke mer enn handlingsregelen....

Mvh
OMF

Topp Bunn