Støyproblemer pga hd-pvrdekoder

Jonte

Fersking
Ble medlem
13.03.2011
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei!
Håper en av dere kan hjelpe meg med et problem. Jeg har en forsterker, høyttalere og en hd-pvrdekoder og problemet er at det spraker/dunker konstant (lett hørbart) i høyttalerne.
Det eneste som kan få bort skrapingen er hvis jeg tar ut kabelledningen fra veggstøpselet (men da får jeg jo ikke sett på tv..). Jeg har satt på et galvanisk skille, uten at det hjalp.
Jeg antar at det er et slags jord-problem som virker inn på forholdet dekoder-forsterker. Noen som vet hva skal man gjøre for å få bort denne skrapingen/dunkingen?
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Jonte skrev:
Hei!
Håper en av dere kan hjelpe meg med et problem. Jeg har en forsterker, høyttalere og en hd-pvrdekoder og problemet er at det spraker/dunker konstant (lett hørbart) i høyttalerne.
Det eneste som kan få bort skrapingen er hvis jeg tar ut kabelledningen fra veggstøpselet (men da får jeg jo ikke sett på tv..). Jeg har satt på et galvanisk skille, uten at det hjalp.
Jeg antar at det er et slags jord-problem som virker inn på forholdet dekoder-forsterker. Noen som vet hva skal man gjøre for å få bort denne skrapingen/dunkingen?
Hadde samme problem, fint lite som hjalp for min del. Ettersom jeg fikk meg cd-spiller med innganger og innebygget dac bruker jeg nå kun balanserte kabler, og det har fjernet denne støyen for min del. Galvanisk skille funker ikke. Så har du ubalansert signalvei tror jeg nesten eneste løsning er å ta ut antennekabelen ;S

Antar at du har Canal Digital sin? Er sikker på at denne har noe med det å gjøre, for denne dekoderen er ingenting annet enn skrap
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Dette er ett problem med både pvr og den vanlige canal dekoderen...
De er fryktelig dårlig skjermet innvendig og må stå ett stykke unna annen elektronikk.
Å sette den på en egen hylle litt til siden og på veggen en 60 til 80 cm unna annen elektronikk
førte hos meg til noisefree living og faktisk enda bedre kvalitet, dvs att visse kanaler ikke lenger
hadde "choppy" eller hakkete bilde eller lyd...

Disse dekoderne er gruforskrekkelig dårlig skjermet...det er primærproblemet.
De bør egentlig ikke stå i "vanlige rack" rett under f.eks tv'n.
Da hender det de får bl.a hakkete lyd eller bilde.
Det hjelper selvsagt med bedre antenne kabel, som er bedre skjermet, men bare til en viss del...

Det finnes jo alternativ ifra Satnux, Vantage, VU + Duo, Abcom IP box og Dreambox of flere.
Flere av disse har linux kildekode og koster fra 3-400kr og opp til en 11 - 12 tusen.

Dette blir jo som debatten rundt medfølgende modem fra diverse internettleverandører...
En enkel telefon til ens leverandør og opplyse hva slags mac adresse man har på sin nye ervervelse er jo alt
som skal til om man ønsker å bruke noe annet. (Eventuellt...)
Med kabel, er jo kortet alt man trenger til sin da eventuelle "aftermarket" dekoder...



mvh
 

Jonte

Fersking
Ble medlem
13.03.2011
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei igjen.
Problemet skyldtes en såkalt "jordsløyfe". Løsningen var å koble ut jord på forsterkeren.
 
Topp Bunn