Støydempende tapet?

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Det vil ikke ha noe spesiell innvirkning på akustikken. Dette er Lydisolering, mens akustikk for å få bedre lyd ofte innebærer lyd absorpsjon . Det er veldig viktig å skille disse to begrepene. Lydisolering handler om å dempe støy mot omgivelsene rundt. En veldig effektiv måte å lydisolere på er en såkalt rom-i-rom løsning. Men når man snakker om akustikk så handler det om å forbedre lyden i selve rommet. En rom-i-rom-løsning vil ikke gjøre lyden inne i rommet noe bedre. Kun være veldig effektiv mot å skjerme omgivelser utenfor mot støy.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Enig med thohaug. Dette har lite for seg og dersom det har noe særlig effekt på akustikken i rommet, så er det utelukkende helt øverst i diskantområdet. Da er det langt bedre å bruke bokhyller o.l. i rommet som tross alt gir en brukbar linær demping over et større frekvensområde.

Man kommer ikke utenom dedikerte akustiske tiltak dersom man skal virkelig god akustikk i et rom. Hvis man er villig til å betale for det, så kan det bli veldig pent også.

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Dette er forsåvidt muligens greit til å gjøre det behagelig nok til å ha en samtale i rommet og lignende og begrense kamfilter og flutter ekko, men om man vet litt om hvordan akustikk i musikk fungerer og hvor store dybder o.l som må til for å ta nedover i frekvens, så er det ganske åpenbart at noe sånt er helt tullete til musikk med mindre man vil ha et ullent trykkende dødt rom. Slike tiltak som dette er det som får folk til å være "redde for å dempe for mye" Demper man bredbåndet kan man dempe svært mye av et roms areale før det låter dødt. Med tynne tiltak slik som dette vil man kun dempe de aller høyeste frekvensene og ingenting nedover og det vil da bli omtrent det samme som å ta en EQ og dra ned området 2-20khz med flere db.

s971001

Medlem
Ble medlem
09.01.2013
Antall liker
0
Har nakne murvegger nå og et forferdelig ekko i tomt rom, så jeg vurderte å kline dette opp før lister og slikt kommer på plass. Jeg har tenkt ytterligere tiltak som teppe på gulv, dempeplater i førsterefleksjon tak og sidevegger, sofa, hyller, etc. Om tapetet da ikke vil ha noen effekt å snakke om så dropper jeg den og maler de nakne murveggene istedet.

Edit: Jeg er ikke på jakt etter lydisolasjon, kun akustikkforbedring. Sammenliknet med klassisk dobbelt lag gips har nok dette papiret fint liten lydisoleringseffekt.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.620
Torget vurderinger
2
Noen fancy Botique hoteller jeg var innom i Venezia og Toscana og i Provence har hatt brokade stofftapet og vegger som virket stoppet med vatt som var 3cm tjukk- Ikke mye romklang der nei. Antagelig beregnet mest for høylytte brudepar på bryllupsreise enn lydgjengivelse.. Inspirerende rom i allafall :rolleyes:

Eller er et gammet takprinsipp som ble forlatt på 60tallet å trekke duk under taket som så ble malt. Det bør jo dempe en del..tåler 16 italienere til bords uten at man blir sliten i hodet av skravlinga.

Fjernet nettop et 200*100*50 tom bokhylle fra et 15 m2 rom, selv om det står garderobeskap på 2 vegger +seng og kommode der så ble romklangen dramatisk fremtredende etter fjerning, gav meg tro på åpne skap og hyller som akustikktiltak

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.620
Torget vurderinger
2
Har nakne murvegger nå og et forferdelig ekko i tomt rom, så jeg vurderte å kline dette opp før lister og slikt kommer på plass. Jeg har tenkt ytterligere tiltak som teppe på gulv, dempeplater i førsterefleksjon tak og sidevegger, sofa, hyller, etc. Om tapetet da ikke vil ha noen effekt å snakke om så dropper jeg den og maler de nakne murveggene istedet.

Edit: Jeg er ikke på jakt etter lydisolasjon, kun akustikkforbedring. Sammenliknet med klassisk dobbelt lag gips har nok dette papiret fint liten lydisoleringseffekt.
Panel på vegg, brystningspanel?, hvitt/lyst

Topp Bunn