Støy

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Siden jeg satt opp platespilleren min i en ny leilighet har jeg oppdaget støy fra høyttalerne når jeg ikke spiller musikk, men skrur opp volumet. Mer støy kommer når LP-skiva snurrer med armen ute uten at det spilles musikk. Da er det veldig godt merkbart, men jeg hører det ikke når jeg spiller. Allikevel irriterende.

Oppsett:

AKAI AP-B21 platespiller
PSB 300 høyttalere
Denon DRA295 forsterker
Cambridge CP1 RIAA
Pickup: Sannsynligvis Ortofon FF15, men usikkert. Ortofon FF15XE MKII stift

Jeg har ikke vært så bevisst på støy tidligere. Hvor kommer egentlig støyen fra? Jeg skjønner at støy kan komme fra pickup? Noe jeg fikk bekreftet da jeg trykket litt på pickupen, det lagde veldig støy. Og fra RIAA? Jeg har nå ikke lenger original strømadapter til RIAAen, kan det ha noe å si? Jeg er egentlig på jakt etter måter å diagnostisere problemet på.

Et spørsmål på grunnleggende nivå, men jeg tenker det kan ikke skade med noen sånne i tillegg!

Takknemlig for all mulig hjelp.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Støy kan være så mangt. Kan du beskrive den - sus/brum osv? Har du jordet tonearmen/pickupen/platespilleren?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Kan absolutt være fordi du ikke har original strømadapter. Om RiAA eller kabler er nærme andre komponenter kan også gi støy. Jeg kan feks ikke la RIAA stå på toppen av forsterker. og TA ALDRI PÅ STIFTEN .. den kan bli ødelagt og samtidig sprenge diskanten din, i best efall blir det fingerfett på den som samler støv og gir dårligere lyd,

1. Prøv å finne finne rett adapter
2. Er jordingskabelen på plass
3. Støyer det når RIAA er på og kabler fra platespiller FRA kobler, evt TIL koblet - Om det støyter løft på RIAA og se om støy endrer seg med avstand
4. Unngå at ledninger fra platespiller til RIAA går nære strømkabler og andre komponenter
5. har du valgt riktig setting MM eller MC
6. slå av lys og spesielt dimmer kan gi støysmitte

RIAA forsterker veldig mye og enhver forstyrrelse via strømforsyning, ene støy fra omgivelser via ledninger kan slå ut
 
Topp Bunn