Støy/ulyder mellom sporene

gfredhei

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Antall liker
262
Sted
Oslo
Hei!

Er det normalt å ha støy/ulyder mellom sporene? (Støyen er trolig der hele tiden, men overdøves av selve musikken)
Omtrent som når platen har kommet til slutten og stanger mot midten.

Det er veldig stor forskjell fra LP til LP. Noen har mye, noen har middels og noen har iknapt noe som helst.

Er det noe jeg kan gjøre med dette? Er det noe feil i oppsettet mitt? Trenger P/U justering? Er P/U utslitt?

Utstyr
Platespiller:

Pro-ject X2

Pickup
Dynavector 10x5 (Montert og tilpasset hos Mala Audio for omtrent 1.5 år siden)

RIAA
Graham Slee Reflex M (med oppgradert strømforsyning)

Mellom platespiller og RIAA bruker jeg kablene som fulgte med X2. Etter instruksjoner i manualen så er jordledningen kun tilkoblet på RIAA-siden og kablene peker rett vei (piler peker mot RIAA).

Jeg legger ved to lydeksempler tatt opp med mobilen foran høyttalerene (Må nok ha på litt volum for å høre det).

Eksempel 1 - Middels støy
20231022_111505.jpg

DECCA 1972

Middels støy

Eksempel 2 - Mye støy
20231022_111454.jpg

Nylig utgitt Verve 180-gr vinyl (helt ny)

Kraftig støy

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.208
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis du ikke har støy med PU løftet, er det ikke noe galt med kabling eller jording. Jeg leste nettopp en kommentar - husker ikke hvor, om sterkt varierende kvalitet på nye 180g plater, hvor bl.a. støy ble kommentert. Hvis det varierer mye fra plate til plate ligger det nok mye der... Slitt PU / nål burde ikke gi særlig støy mellom låtene, men heller økt forvrenging.... hva har du av rensebørster etc for plater??

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.599
Torget vurderinger
2
Velkommen som vinylbruker, det du hører er nok helt normal rillestøy. Støygulvet på vinyl er aldri 0. Dvs det er mere som -50db og med støv på toppen av det vil du kunne høre det godt. Men en ren plate og bra PU hører jeg ikke noe problematisk mellom sporene fra lytteposisjon , men med øret mot høyttaler er det tydelig . Varierer med platens tilstand ja

Men det skal IKKE høres ut som når nålen stanger mot platens etikett. Det kan bli ubehagelig høyt hos meg.

Edit: Hørte på lydfilene dine og det høres slett ikke normalt ut. Banking og knurring , høres ut som lageret er dårlig eller remmen som vrir seg. Ta med platene i en butikk og se om du hører det samme på en Technics spiller.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.327
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Sånn helt generelt er det nok helt normalt ja, dessverre. Det er store variasjoner på mine plater også, fra helt på grensen til det hørbare til ganske så voldsomt på enkelte plater. Utover det så har jo Balle dykket dypere enn de fleste i materien, så kanskje har spilleren din ekstra problemer det er verdt å se på.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
28.194
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Enig med Balle her. Det meste av lyden kommer fra feil på platespiller.
Ang. den du kaller "middels støy", kan man se, at du har kjøpt den brukt (25,-)
Da har du ingen peiling på, hvilken plog som har slitt platen før deg.
Jeg ville få sjekket platespiller som det første. Leie, motor og hvordan reim løper
på unnertallerken/sub platter som det første ;)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.599
Torget vurderinger
2
Prøv talkum på beltet og hør m noe endrer seg

Topp Bunn