Støy og ulyder - hjelp meg!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg er fersk innen vinyl enda, og opplever noen oppstartsproblemer. Først var det fossefallsusing i venstre kanal og noe mørkere susing i høyre kanal ved avspilling av vinyl. Trodde dette skyldtes at jeg brukte en MC pick-up med low output på en preamp der step-up anbefales ved bruk av low output MC på RIAA-inngangen. Har nå skaffet en NLE 17 RIAA (koblet til AUX inngang), men da ble førstnevnte støy bare byttet ut med dyp brumming i subwoofer og noe som høres ut som en sammenhengende piping veldig høyt i frekvens fra høyttalerne (riktignok ikke noe høy lyd volummessig). Hva fanden kan være feil??? ???
Preampen er en tube technology "the seer". Har ikke begynt å justere noe på NLE ennå, står vel nå tilpasset en pick-up med output på 0,25mV i følge forrige eier, min pick-up ligger på 0,38mV.

Mvh Frode

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Kan feil innstilling på RIAA alene føre til den ovenfornevnte tilstanden av ulyder? Ekspertisen kom på banen er dere snille :)

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Har du jordet platespilleren?

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
cox skrev:
Nei har ikke dristet meg til det ennå, og vet ikke hvordan jeg utfører dette ??? Skal jeg bare ta en tynn ledningstump fra et eller annet punkt på platespilleren og feste i kabinettet på NLE eller jordingspunkt på baksiden av preamp?

Mvh Frode

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
1) en viss mengde støy fra spiller/PU/RIAA er helt normalt.
2) NLE er i denne sammenhengen veldig stille
3) ting som i andre sammenhenger er ubetydelige, kan være langt mer domminerende ved spiller/PU/RIAA (f.eks. rene kontaktflater, plettfrie kabeler o.l.)
4) Jord er et evig tema for allmen forvirring og frustrasjon, spesielt sammen med platespillere. Ulike jordpotensialer må unngås (f.eks. kabelTV-jord vs nettjord).

Tiltak:
1) Rens kontaktene og sjekk forbindelsene for kontinuitet
2) Tegn opp et kretsskjema for hvordan husalteret sammenkobler jord (signaljord vs nettjord vs kabelTV-jord).
3) Bruk eliminasjonsmetoden for å kontrollere om det er annet tilkoblet utstyr som evt. skaper trøbbel. (Koble fra alt annet (både nettkabler og signalkabler mm) enn platespiller, RIAA, forsterkeri og HT. Dersom det nå er høvelig stille, kan du plugge i en og en komponent for å sjekke hvilken som er «synderen»).

Dersom du ønsker mere konkrete forslag/spekulasjoner bør du gi en mer utførlig beskrivelse av oppsettet og problemet. Forskjellen i inngangsfølsomhet på RIAAen mellom 250µV og 380 µV bør ikke ha noe med saken å gjøre.

mvh
KJ

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
1) en viss mengde støy fra spiller/PU/RIAA er helt normalt.
2) NLE er i denne sammenhengen veldig stille
3) ting som i andre sammenhenger er ubetydelige, kan være langt mer domminerende ved spiller/PU/RIAA (f.eks. rene kontaktflater, plettfrie kabeler o.l.)
4) Jord er et evig tema for allmen forvirring og frustrasjon, spesielt sammen med platespillere. Ulike jordpotensialer må unngås (f.eks. kabelTV-jord vs nettjord).

Tiltak:
1) Rens kontaktene og sjekk forbindelsene for kontinuitet
2) Tegn opp et kretsskjema for hvordan husalteret sammenkobler jord (signaljord vs nettjord vs kabelTV-jord).
3) Bruk eliminasjonsmetoden for å kontrollere om det er annet tilkoblet utstyr som evt. skaper trøbbel. (Koble fra alt annet (både nettkabler og signalkabler mm) enn platespiller, RIAA, forsterkeri og HT. Dersom det nå er høvelig stille, kan du plugge i en og en komponent for å sjekke hvilken som er «synderen»).

Dersom du ønsker mere konkrete forslag/spekulasjoner bør du gi en mer utførlig beskrivelse av oppsettet og problemet. Forskjellen i inngangsfølsomhet på RIAAen mellom 250µV og 380 µV bør ikke ha noe med saken å gjøre.

mvh
KJ
Takk for utførlig liste med tips! Punkt 3 under tiltakslista skal jeg ihvertfall evne å utføre om ikke annet, men det ender nok til syvende sist med at jeg tilkaller en eller annen ekspertise i geografisk nærhet til å ordne opp.
Det er forøvrig en sinnsyk kabelsalat bak stereo/tv-benken, grunnet kun en liten glippe av en åpning på baksiden, så kablene ligger virkelig sauset sammen. Vet ikke om det har noen betydning?
Noen i Trondheim som har peiling og kan ta turen for å hjelpe kanskje, i bytte mot ei flaske rødvin e.l.?

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Takk KJ ;D ;D ;D Du er en knupp og fikk meg til å sjekke gjennom det elementære! Under omkoblinger hadde den ene signalkabelen fra preamp til sub ramlet delvis ut, med denne på plass ble det nesten 100 % tyst!
Nu er alt så meget bedre :D

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Hva slags spiller og arm er det,Frode? Noen armer har hel kabel fram til riia. Da er det ofte en tynn kabel i tillegg som skal festes til jordskrue bak på riia. Andre har igjen rca plugger bak på spilleren,da med egen jordskrue ved siden. Idet første tilfellet er det bare åfeste jordkabelen som følger ledningen,i det andre tilfellet finner du en passsende stump og fester mellom spiller og riia. Om du ikke kan se noen av disse alternativene tar du og fester ledning til riia og legger avskalet ende mot frks.armbasen for å høre om vøringfossen blir stille. mvh. Erlend. PS. ser det løste seg mens jeg skrev. Velkommen til menigheten. DS.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
government skrev:
Hva slags spiller og arm er det,Frode? Noen armer har hel kabel fram til riia. Da er det ofte en tynn kabel i tillegg som skal festes til jordskrue bak på riia. Andre har igjen rca plugger bak på spilleren,da med egen jordskrue ved siden. Idet første tilfellet er det bare åfeste jordkabelen som følger ledningen,i det andre tilfellet finner du en passsende stump og fester mellom spiller og riia. Om du ikke kan se noen av disse alternativene tar du og fester ledning til riia og legger avskalet ende mot frks.armbasen for å høre om vøringfossen blir stille. mvh. Erlend. PS. ser det løste seg mens jeg skrev. Velkommen til menigheten. DS.
Takk, trives godt i menigheten :) Det hadde nok blitt siste alternativet hvis jeg hadde måttet gå til med jording, men nu er det kun en VELDIG svak susing som ikke sjenerer. Er det noe mulighet for å få det 100 % tyst ved hjelp av jording, eller er det som KJ nevner alltid noe støy å regne med ved platespiller og dens forsterkeri?
Forøvrig er det en VYGER Timor platespiller med Rega 300 arm.

Mvh Frode

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Interessant å registrere er det forøvrig at den svake susingen er der også med preampen avslått. Forklaring noen?

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Pussig,men det kan være sattelittboks,kabeltvdekoder,trådløstelefon,lysdimmer og mye rart som er veldig fy-fy for flere i menigheten. Krever i så fall masse omkalfatrering ,bannskap og svette. Erlend.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
government skrev:
Pussig,men det kan være sattelittboks,kabeltvdekoder,trådløstelefon,lysdimmer og mye rart som er veldig fy-fy for flere i menigheten. Krever i så fall masse omkalfatrering ,bannskap og svette. Erlend.
Det står jo mye grums her i racket; tv-dekoder, nintendo wii, blue ray spiller, Ipod-docking. Får prøve å plugge ut en og en ting en dag jeg gidder for å se om noe endrer seg.

Mvh Frode

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
government skrev:
Huff og fysj og lykke til. Erlend.
Takk for det! Er uansett fornøyd med tingenes tilstand nå :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
nescafe skrev:
Takk KJ ;D ;D ;D Du er en knupp og fikk meg til å sjekke gjennom det elementære! Under omkoblinger hadde den ene signalkabelen fra preamp til sub ramlet delvis ut, med denne på plass ble det nesten 100 % tyst!
Nu er alt så meget bedre :D
8) Bare hyggelig ... men jeg burde muligens tilføye et nytt pkt. 1 i tiltakslista - «sjekk alle koblinger før du går videre». Det er alt for ofte at det mest åpenbare blir oversett og skaper unødige utfordringer.

Den Regaarmen, er den med Rega sin orginakabling? Dvs med chassisjord i skjermen på venstre kanal? I tilfelle kan det bli mer dur'und'moll når du evt sammenkobler chassis på platespilleren og chassis på RIAA. Sier bruksanvisningene til VYGER noe om hva og hvordan de har gjort og hva de anbefaler?

Litt «kabelhygiene» bak husalteret skader aldri. Buntebånd og liknende kan være til stor hjelp.

nescafe skrev:
Interessant å registrere er det forøvrig at den svake susingen er der også med preampen avslått. Forklaring noen?
Det kan være at effektforsterkeriet ikke liker å stå på uten forforsterker (som de fleste av sorten). Med avslått forforsterker, så er inngangen på effektforsterkeriet i praksis nesten åpen og mere mottakelig for støy, enn med forforsterker påslått.

mvh
KJ

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Egen 16 ampers kurs til bruk kun for musikkanlegget er nok det beste -hvis du har muligheter for det . mvh.Erling. :-*

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
nescafe skrev:
cox skrev:
Nei har ikke dristet meg til det ennå, og vet ikke hvordan jeg utfører dette ??? Skal jeg bare ta en tynn ledningstump fra et eller annet punkt på platespilleren og feste i kabinettet på NLE eller jordingspunkt på baksiden av preamp?

Mvh Frode
For å seie det enkelt: Ja.
Du kan bruke ei leidning frå armbasen til chassis på riaa. Jordingsproblem ligg svært ofte mellom armbase(metallet), drivverk, riaa og forforsterkar. Som regel er det greitt dersom chassis-armbase-riaa er kopla saman.

Topp Bunn