Strøm relatert Støy fra nye strømmålere

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Ser at de nye strømmålerne fra Hafslund er koblet til en sender som festes på døra til sikringsskapet.

Noen som har peiling på om disse nye strømmålerne vi blir pådyttet introduserer støy som kan degradere lyden på anlegget.
 
M

MORNING STAR

Gjest
De kommer vistnok og monterer ny strømmåler hos meg neste uke.
Hvis den kødder med støy, da henter jeg gummislegga, ikke jernslegga for jeg vil ikke ha strømutladning i meg idet
jeg knuser måleren.:mad:
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Her er info fra NVE:

Om dispensasjon fra kravet om installasjon av AMS-måler

Det fremgår av endringer om AMS i forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv. som trer i kraft 1.1.2019 (http://bit.ly/1NcSqID) at nettselskapene har ikke plikt til å installere AMS-måler bl.a. dersom «installasjonen er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker», jf. § 4-1 bokstav b).

Tilbakemeldinger fra nettselskap og kunder tyder på at nettselskapene har noe ulik praksis mht. håndhevelsen av denne bestemmelsen.

Denne bestemmelsen aktualiseres særlig når kunder nekter eller ber om fritak for installasjon av AMS. Kundens begrunnelse er typisk påstander om ubehag eller helseplager forårsaket av AMS, samt frykt for overvåking og at personopplysninger skal bli misbrukt.

NVE vil holde fast ved at nettselskapene som utgangspunkt skal kreve at kunder som krever fritak for installasjon av AMS-måler så langt mulig dokumenterer grunnlaget for dette. Det er tilstrekkelig at f.eks. en lege eller psykolog stadfester at kunden har gitt uttrykk for frykt eller ubehag som påstås kan knyttes til AMS.

NVE vil samtidig anbefale nettselskapene inntil videre å ikke være restriktive i praktiseringen av forskriften § 4-1 bokstav a) og b). Dette innebærer at nettselskapene bør kunne gi et midlertidig fritak for de kunder som av ulike årsaker måtte motsette seg eller ikke ønsker å bytte til en AMS-måler. Dette kan også gjelde kunder som nekter nettselskapet tilgang til eksisterende måler


Så det er bare å prate med psykologen sin og få stadfestet angst for dårlig lyd på stereo'n så slipper man hele dritten.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Har de virkelig lov til og påtvinge og montere dette hvis det er det minste tvil om at det kan skape elektronisk støy som igjen kan forringe lyd o.l (susing i hodet) ?Kan det være at elektrostatpaneler er følsomme for slikt, ikke vet jeg ...bare spør? Leste jeg ikke nettopp en artikkel/innlegg her eller et annet sted om akkurat dette... Vh S
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
De kommer vistnok og monterer ny strømmåler hos meg neste uke.
Hvis den kødder med støy, da henter jeg gummislegga, ikke jernslegga for jeg vil ikke ha strømutladning i meg idet
jeg knuser måleren.:mad:
Lyden er din minste bekymring. Jeg merket ikke noe forskjell. Men du får nesten garantert høyere strømregning hvis du har en gammeldags måler fra før.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.785
Antall liker
11.273
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Alltid noe å klage over.

Husker tråden "Vi som er mot fargefjernsyn" fra 70 tallet her på hfs......... :p
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
Må være lov å ergre seg over høyere strømregning. At noen vil savne spraking, skurr og sus fra bilradioen er verre å forstå ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis disse senderne lager støy i anlegget så er det noe seriøst galt med anlegget .....

Har dere forresten tenkt på hvor ufatttelig mye radiostøy man faktisk har, både det som er menneskeskapt og det som kommer fra kosmos?
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Har vært skrevet om her før dette.
Andre steder også.
Både at folk påståelig blir syke og at de lager støy på div anlegg.
Det er tilogmed dokumentert flere ganger.

Det verste er vel dokumentasjon på at mange har fått dyrere strømregning.
Fordi strømselskapene ikke leser av automatisk men heller beregner.
Og da blir hele vitsen borte.
Det er mange misfornøyde kunder.

Selv leser jeg av strømmen månedlig via sms evt nettside.
Og slik jeg har forstått det så leser strømselskapene av bare 1 gang i mnd.
Så hvordan jeg kan spare strøm på det aner jeg ikke.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.269
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Må være lov å ergre seg over høyere strømregning. At noen vil savne spraking, skurr og sus fra bilradioen er verre å forstå ;)
Problemet er at når skurringen forsvinner hører du hvor jævlig det låter. Forstår ikke hvorden for som liker DAB+ kan vanke på et HIFI forum...... :confused:
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.201
Antall liker
22.872
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Forstår ikke hvorden for som liker DAB+ kan vanke på et HIFI forum...... :confused:
Nei da er det mye du ikke har skjønt...:rolleyes:

Vi som er vant med at det "spraker" i 80% av tiden fra FM-nettet syns det er en befrielse i høre på støyfrie DAB-sendinger...

Edit: Vil bare presisere at dette gjaldt når man kjørte bil, ikke i heimen...
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.344
Sted
Ytterst i havgapet...
Dere bruker mobiltelefon hjemme, gjør dere ikke??? Trådløsnett i heimen ??? De nye strømmålerne opererer i et lukket radionett på 860-870 Mhz. Er det noen logisk grunn annet enn trua, til at disse nye målerne skal lage mer støy enn telefonen og WiFi-en?
Hva angår strømforbruk, så leses det stot sett av minst en gang i døgnet, foreløpig. De alle fleste kraftselskap har egen internettportal hvor man kan gå inn og sjekke eget strømforbruk, både øyeblikksavlesning og historiske data. Foreløpig er det, såvidtjeg vet, ingen selskaper som opererer med døgndifferensiert strømpris, men tariff endringer skjer jo av og til, avhengig av hvilken strømavtale man har. Det kan selvsagt skje at de gamle målerne viste et par prosent feil, men det slår både opp og ned...
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jeg opplever forskjell til det bedre når hele kommunikasjonsnettet faller ut pga strømbrudd,planlagt eller pga feil.Dette gjelder FM nettet,mobilnettet,og det radio baserte internett,og kan utebli både en og to dager.Mhz,ja,MEN de har en bærebølge.

Tror ikke det er mange som bor slik til at de er eller blir helt uten denslags kommunikasjon i dagens samfunn.Basestasjoner etc. er over alt.


Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum

RFI (Högfrekvens/radiostrålning)

I vårt moderna samhälle har vi fått en övervikt av RFI-störningar i frekvensområdet 2-3GHz.
I det registret finns t.ex. Wifi, Bluetooth, baby monitorer, trådlösa telefoner, trådlös ljud- och bildöverföring och vissa typer av mikrovågsugnar.
Så höga frekvenser stör nog inte vår utrustning i någon större omfattning, men oftast är dessa signaler modulerade med betydligt lägre frekvenser och det är de frekvenserna som kan ställa till med problem för oss.


http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf


Sendte spørsmål om artikkelen i linken over fremdeles holder mål i dag eller om den er utdatert
til nkom,tidligere støykontrollen.

Her er noe av innholdet i svaret




Hei
Viser til din henvendelse til Nkom angående en artikkel publisert på hjemmesiden til Arcticpeak.com som handler om radiostøyinnslag i elektronisk utstyr.
Artikkelen du viser til er datert oktober 1995 og utarbeidet av daværende Radiostøykontrollen i Telenor.
Du spør om hvor relevant innholdet i denne artikkelen er i dag!
Svaret på dette spørsmålet er at innholdet er høyst relevant også i vår tid – dette fordi radiostøyinnslag i elektronisk utstyr fra forskjellige radiosendersystemer fortsatt er en svært aktuell problemstilling.
Vi omgir oss med et stadig økende antall radiosendere – og spesielt basestasjoner for mobiltelefoni/mobilt bredbånd har bidratt til denne økningen de senere årene.
Her i Nkom har vi hatt en rekke henvendelser som har handlet om at basestasjoner for mobiltelefoni/mobilt bredbånd har forårsaket radiostøyinnslag og funksjonsproblemer for elektronisk utstyr i nabolaget rundt basestasjonen – og i mange av disse sakene har det handlet om innslag i audio utstyr.
Artikkelen du viser til har i noen grad gått ut på dato når det gjelder eksemplene som det vises til.
Det vises til radiostøyinnslag fra privatradio i 27 MHz båndet (Pr27) som et typisk eksempel radiostøyinnslag – dette er ikke lenger noen utbredt problemstilling etter at Pr27 ikke lenger fikk anledning til å bruke amplitudemodulasjon (AM), men måtte gjøre bruk av andre modulasjonsformer – som for eksempel fasemodulasjon. Og så er det nok også slik at Pr27 brukes langt mindre i dag da tidligere Pr27 brukere har funnet andre kanaler for kommunikasjon (mobiltelefoni, Facebook og så videre)

Artikkelen som er publisert på hjemmesiden til Arcticpeak.no inneholder en lang rekke praktiske tips og råd om hva som kan gjøres for å løse et problem med radiostøyinnslag.
Dette handler om bruk av forskjellige typer filtre montert på kabler knyttet til et elektronisk utstyr, skjermingstiltak, bruk av skjermede signalkabler, bruk av ferrittmaterialer på kabler knyttet til et elektronisk utstyr for å redusere radiofrekvente «støystrømmer» på disse kablene.
Alt dette representerer tiltak som brukes også i dag for å redusere eller aller helst fjerne radiostøyinnslag i elektronisk utstyr – så dette er tiltak som ikke har gått ut på dato.

Som allerede nevnt så har det aller meste av elektronisk utstyr i noen grad emisjon av elektromagnetiske felt (EMF) som kan omfatte relativt store frekvensområder. Denne EMF emisjonen kan imidlertid forårsake forstyrrelse for radiomottakere i nærområdet dersom denne EMF emisjonen med hensyn til radiofrekvens treffer radiomottakerens nyttefrekvens. Denne formen for radioforstyrrelse er imidlertid ikke behandlet i artikkelen publisert på hjemmesiden til Arcticpeak.com


Vennlig hilsen

Per Granby
sjefingeniør
seksjon for tilsyn og veiledning
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Sentralbord: 22 82 46 00
 
  • Liker
Reaksjoner: FZ

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.344
Sted
Ytterst i havgapet...
Joda, Ymir, jeg kjenner godt til dette, og jobber også i et miljø hvor dette har stor relevans, også i sikkerhetsmessig betydning. Poenget mitt er at jeg ikke kan se noen logisk grunn til at akkurat de nye strømmålerne skal være et større problem enn mye av det andre vi omgir oss med. Det aller fleste har vel opplevd at feks mobiltelefonen slår inn på lyd/ bilde relatert utstyr. Nå ser det faktisk ut til at dete problemet er blitt mindre enn det var, noe jeg så langt tilskriver at mobiltelefonene idag stort sett bruker høyere frekvensbånd enn tidligere. Det vel også et gyldig poeng at mye av dagens "HiEnd" utstyr synes å være konstruert uten hensyn til våre moderne omgivelser. Rørbaserte forsterkere med åpne rør bør vel også være ekstra utsatt, gitt at det stort sett er høyere impedanser i kretsene.
 
X

X186841

Gjest
Målte kilowattimer er hos meg vel så lave som før, men prisen på nettleien går jo stadig oppover og strømprisen varierer jo hele tiden så regningene blir både høyere og lavere alt etter dagens pris. Og "min side" på hafslund nett gir avlesninger hver time med grafer, ser greit når man kjører vaskemaskinen/oppvaskmaskinen og lager middag etc.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.713
Torget vurderinger
96
En grunn til høyere strømregninger er nok veldig gamle målere som har stått rundt omkring. Men enkelte melder jo om 20% økning. Ikke rart man blir skeptisk til de nye målerne da.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Naboen har snekkerverksted og fikk stor økning i regningen etter montering av ny strømmåler.
Der viste det seg at det ble registrert for stort forbruk når den ene trafoen stod tilkoblet, selv om forbruker ikke var tilkoblet.

Selv har jeg ikke merket noen forskjell, men jeg hadde ganske ny måler fra før.
Har derimot merket pipelyd fra den i perioder, noe som ikke er et stort problem der den står.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.344
Sted
Ytterst i havgapet...
Gamle målere registrerte ikke reaktiv last, som feks en trafo i tomgang. Det skal visstnok de nye ta hensyn til, har jeg fått opplyst....
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Strømmålere kan gi "lydproblemer" på to forskjellige måter slik jeg har erfart det.
Har selv ikke ny måler enda,men har vert med på forsøk uten med "gammel" måler,
samt lengre perioder uten FM sender,mobil sendere fra Telenor og Netcom og radiobasert internett.

Senderen som skal kommunisere med nettselskapet med bl.a strømforbruk og jordfeil ,RFI.
Måleren i seg selv som er del i den totale nettimpedansen fra IEC kontakt i apparatene våres
og frem til nettrafo til netteier.

Både RFI fra sender og nettimpedansen påvirker lyden 24/7,og er bl.a som ett skittent vindu,
altså ikke som "morse lydene" fra f.eks. mobiltlf. som er ett kortvarig fenomen på lik linje
med f.eks et "klikk" fra termostat fra kjøleskap.

De nye Kwt målerene finnes i to varianter


What is a Rogowski Coil?

How it works | PEM


https://en.wikipedia.org/wiki/Rogowski_coil


220px-Rogowsky_coil.png


A Rogowski coil is a toroid of wire used to measure an alternating current I(t) through a cable encircled by the toroid. The picture shows a Rogowski coil encircling a current-carrying cable. The output of the coil, v(t), is connected to a lossy integrator circuit to obtain a voltage Vout(t) that is proportional to I(t).

This type of coil also has some disadvantages over other types of current transformers.

The output of the coil must be passed through an integrator circuit to obtain the current waveform. The integrator circuit requires power, typically 3 to 24Vdc, and many commercial sensors obtain this from batteries.[5]
Traditional split-core current transformers do not require integrator circuits. The integrator is lossy, so the Rogowski coil does not have a response down to DC; neither does a conventional current transformer (see Néel effect coils for DC). However, they can measure very slow changing currents with frequency components down to 1 Hz and less.[2]



https://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

Hall effect sensor


Disadvantages[edit]
Hall effect sensors provide much lower measuring accuracy than fluxgate magnetometers or magnetoresistance-based sensors. Moreover, Hall effect sensors drift significantly, requiring compensation.


https://www.utwente.nl/en/news/!/20...x-times-higher-than-actual-energy-consumption

SOME ELECTRONIC ENERGY METERS CAN GIVE FALSE READINGS THAT ARE UP TO 582% HIGHER THAN ACTUAL ENERGY CONSUMPTION.



Justervesenet er fra flere hold blitt gjort oppmerksom på den studien du viser til, og er i ferd med å gå gjennom den for å kunne gjøre tilsvarende tester på målere som brukes i Norge.

Når det gjelder krav til målenøyaktighet for elmålere, er disse beskrevet i forskrift om krav til elektrisitetsmålere (link til Lovdata). Denne forskriften er åpen med tanke på hva slags teknologi som skal benyttes for å gjøre målingene, så lenge den oppfyller kravene til målenøyaktighet og robusthet som er spesifisert i denne forskriften. Dette må også være testet og dokumentert iht. disse kravene. El-målere skal kunne takle forstyrrelser av den typen du lister opp, men jeg ser at den studien du viser til stiller spørsmål om de testene som faktisk gjøres er relevante. Dette er noe vi i Justervesenet skal se nærmere på.

Med vennlig hilsen
 
  • Liker
Reaksjoner: FZ

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.269
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
"Om testene er relevante" - lurer myndighetene.

Da kan vel bare lede oppmerksomheten til diesel skandalen. Kan virke som det da bare er å lage måleren slik at de målere riktig i testene og ellers måler litt for høyt slik at staten og elverkene får mer. Virker som det er få eller ingen som får lavere regning.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har vært skrevet om her før dette.
Andre steder også.
Både at folk påståelig blir syke og at de lager støy på div anlegg.
Det er tilogmed dokumentert flere ganger.

Det verste er vel dokumentasjon på at mange har fått dyrere strømregning.
Fordi strømselskapene ikke leser av automatisk men heller beregner.
Og da blir hele vitsen borte.
Det er mange misfornøyde kunder.

Selv leser jeg av strømmen månedlig via sms evt nettside.
Og slik jeg har forstått det så leser strømselskapene av bare 1 gang i mnd.
Så hvordan jeg kan spare strøm på det aner jeg ikke.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
De gamle strømmålerene er mer unøyaktige og derfor vil man antagelig oppleve at det blir høyere strømregning.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg hadde en gang gammel måler med slik skive som går rundt. Den ble byttet til en elektronisk, og da føk regninga opp i over det dobbelte. Men jeg visste jo at den gamle måleren ikke var helt i orden... Har dog ikke opplevd at forbruk eller regningen har økt etter ny AMS måler.
 
Topp Bunn