Noen som vet hva den beste løsningen for å fjerne støy fra antenneanlegg er? Når kompisen min kobler til rca kablene fra tv eller radio så blir det during i høyttalerne? Kan galvanisk skille hjelpe? Plassere det på lyd siden eller på antennekabelen?
Møkkaprodukt, jeg kjøpte 3 stk (har 3 tver) og 2 av dem ga skikkelig støy på tv bildetTriangle VS Atoll skrev:http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=38802307
dette er et must dersom man har kabeltv osv...
formulerte meg litt feil da, dvs er et must med galvanisk skille,(dersom man har kabeltv) men trenger ikke være fra clasohlson.hel skrev:Møkkaprodukt, jeg kjøpte 3 stk (har 3 tver) og 2 av dem ga skikkelig støy på tv bildetTriangle VS Atoll skrev:http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=38802307
dette er et must dersom man har kabeltv osv...
Problemet er at hvis du har jordete kontaketer og i tillegg at forsterkeren din har jordet støpsel, så får du jordloop. Det er den duringen du hører. Den spenningen du har mellom fas og jord er en annen enn den spenningen som kommer fra kabelselskapet. Eneste som hjelper er å få utliknet det spenningspotensialetHelge_G skrev:TV og anlegg har jeg ikke erfaring med, men når jeg kopler kabeltv-(altså kabelradio)ledninga til FM-tuneren, blir det during. Jeg kjøpte en sak på Elkjøp fra Hama som gav så stor signalreduksjon at det blei susing i stereo på radioen.
Det fins nok modeller av bedre kvalitet, men det jeg gjør, er å konvertere antennesignalet fra 75 til 300 ohm og tilbake igjen, og da forsvinner duringa med nesten ingen signalreduksjon.
Først har jeg en sak med en sylinder med to ledninger på (kalt "balun transformer" på engelsk, etter "balanced, unbalanced", hva det nå skal bety). Den konverterer fra 75 til 300 ohm. Sjælve kobberledninga i tunerenden av antenneledninga er stikki rett inn i sylinderen og er holdt på plass av en liten skrusak for såkalt F-kontakt som blir solgt noen steder. Så har jeg en firkanta sak som følgte med en tuner eller noe en gang, med skrufeste for 300-ohmsledninger, som de to ledningene fra sylinderen (som har små spader endene) blir festa til. Denne saken, som altså konverterer fra 300 til 75 ohm, kan settes rett på antenneinngangen på tuneren.
Standardvarianten av dette arrangementet er visst å kjøpe to "balun"-omformere (som virker lettere å få tak i enn den "firkanta" saken), orientere dem motsatt av hverandre og feste ledningspara (spadene) til hverandre. Da må en også ha noe som kan konvertere fra en hunkjønns F-kontakt på omformeren (sylinderen) til PAL-kontakten på tuneren.
Brann i TV-apparater hindrer det sikkert ikke.
Ja, jeg veit hvorfor det dura, men det fins sikkert dem som setter pris på å få det rekapitulert. Tenkte bare å supplere med enda en metode for å bli helt kvitt duringa (og som knapt gav noe signaltap i forhold til akkurat den dårlige isolasjonsgreia fra Hama, iallfall).Bartesam skrev:Problemet er at hvis du har jordete kontaketer og i tillegg at forsterkeren din har jordet støpsel, så får du jordloop. Det er den duringen du hører. Den spenningen du har mellom fas og jord er en annen enn den spenningen som kommer fra kabelselskapet. Eneste som hjelper er å få utliknet det spenningspotensialetEller sette opp egen antenne for FM tuneren. Det har jeg gjort
![]()