Støy fra Antenneanlegg?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
314
Torget vurderinger
1
Noen som vet hva den beste løsningen for å fjerne støy fra antenneanlegg er? Når kompisen min kobler til rca kablene fra tv eller radio så blir det during i høyttalerne? Kan galvanisk skille hjelpe? Plassere det på lyd siden eller på antennekabelen?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.343
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Det er nesten alltid spenningsforskjell mellom kabelanleggets jord og 230V jord. Helt ubegripelig, men slik er det.
Derfor er det lurt med en skilletrafo i antennekabelen både på radiosiganlet og tv signalet. Den "dingsen" fra Clas Ohlson er utgått. Alle som selger TV har slike. Koster en drøy 100-lapp.

MARANTZ skrives med Z til slutt ;)

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
61
Sted
STORD
Du kan også unngå brann med en slik dings mellom antennekontakten og tv-en din, og også hindre at tv-en din går i stykker.

Men mange flat-tv-er har et annet problem også. Og det er at det er to lydfeil. Den ene er at det kan være flere volt likespenning mellom jord og skjerm på rca-pluggen. Ille nok dette om resten av stereoanlegget er dc-koplet. På mitt tv er det 2,4 volt mellom midtleder og skjerm på rca hopluggen i tv-en.

En annen feil er at det kan være høy spenning (over 100 volt) på jord på rca og antennepluggen i forhold til jord i stikkontakten, dette uten at det er koplet på noe kabelanlegg. Produsenten har faktisk konstruert flat-tvene feil. Grove barnesykdommer med andre ord som kan lage brann og ødelegge forsterkeren din om du kopler dem til. Kan nevne at Dantax flatskjermene sliter med dette problemet. Alle disse tv-ene skulle vært trekt tilbake fra markedet.

Derfor, brukt også et galvanisk skille fra rca-lyd utgangen fra flat-tv-en og din forsterker. Ellers kan det faktisk komme blå røyk ut av forsterkeren. Dette skulle jo selvfølgelig vært erstattet av disse produsentene som lager slike brannfarlige produkter og som ødelegger våre forsterkere, kabler og cd-spillere. For denne jordfeilen forplanter seg på alle de kompenontene vi har i vårt stereoanlegg, og jordingsbaner på kretskortet kan brenne av. Og før de gjør det, kan det lage brann. Kretskortbanene blir en sikring, og sikringen er at kretskortbanen brenner av. Skikkelig amatører som holder på med mange av disse tv-ene mener nå jeg. Slike feil ble jo ryddet av banen for flere 10-år siden på de gamle crt-tv-ene. For der ligger det også over 100 volt på jord inne i tv-ene. Men de har en liten kondensator mellom jord inne i apparatet (som er på over 100 volt) og jorden på antenneledningen. Uten dette kunne vi fått støt ved å ta i antennekontakten på tv-en. På antenneledningen på mitt tv er det 110 volt mellom jord på antennekontakten og jord i støpselet. Fysj. Ja, jeg har et Dantax flat-tv med plasmaskjerm. Og ja, det kom blårøyk ut av forsterkeren. Det var slik jeg oppdaget feilen. Og da kontaktet jeg leverandøren. Og ja, når de fikk målt på dem de hadde på lageret sitt så hadde alle samme samme feilen. Så det nyttet ikke å bytte tv heller. Skikkelig irriterende.

Disse antenneisolatorene selges også på Elkjøp. Denne skulle jo produsenten ha lagt inn i selve apparatet. Er faktisk en mangel som om en hadde gått til sak mot produsenten, er jeg overbevist om at de hadde tapt saken og måtte betalt denne til oss forbrukerne. Nå er de vi som må betale for denne dingsen pga. en produksjonsfeil.

Det er ikke lov å selge et apparat på markedet som har over 42 volt åpen spenning som vi og våre barn kan ta på. Normalt så dør vi ikke av 110 volt, men det kan være skikkelig vondt, spesielt for et barn. Og lovlig er det ikke som sagt.

Mvh Consen

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Enkleste og "beste" måten å skille antenne jord og apparat jord er å koble vekk jord i den stikkontakten du har tilkoblet utstyret ditt ::)

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
61
Sted
STORD
Slik at en kan få støt i stereokomponentene?
Syntes ikke dette var et godt forslag.

Men jeg har et bedre ett, kople en liten kondensator mellom jord og jord på antenneledningen. Seriekople jorden gjennom kondensatoren på vei til tv-en. Da hindrer en brann, for da kan ikke dc flyte i ledningen lengre. dc er det samme som likestrøm, direct current som dc står for.

Denne kondensatoren trenger ikke være stor, ja den må faktisk ikke være stor. For en stor kondensatore har induktive egenskaper som gjør at den ikke slipper gjennom antennesignalet.

Rundt 10 nF er passe størrelse.

For de som vil regne litt på dette er formelen:
C= 1/(6,3 x frekvensen x seriemotstanden)

Ta utgangspunkt i den laveste frekvensen som er på antenneanlegget.
Antar at det er ca. 50 MHz. Nedre tv-frekvens er vel 47 MHz, slik etter hukommelsen. Men tror ikke noen sender på den aller nederste.

Seriemotstanden må ikke bli alt for høy.
Over 10 ohm tror jeg ikke er lurt. For da blir kabelen mer følsom for innstrålt støy.

Og ikke sikre dere for mye andre veien, for da blir kondensatoren så stor at den får spoleeffekt og vil da hindre signalet å gå gjennom.

Så om dere finner en i roteskuffen på 6,8 nF eller noe slikt, kan dere prøve med det. Det tror jeg er en fin størrelse.

Dere trenger ikke gjøre dette når dere har antenne på veggen. Og dette vil jo også da gjøre at dere ikke får strøm til antenneforsterkeren om dere det har. Så dette forslaget er om dere har kabeltv-system.

Men jeg tror nok for de fleste at det er enklere å kjøpe en isolator på elkjøp el.l. for ca. 100 kroner. Men om de er dårlig laget, er de følsom for innstrålt støy. Enakker en i mobiltelefon på siden av, slår det lett inn, om skjermingen ikke er god nok. En liten sprekk i skjermingen og en får et støyproglem.

Dette må en tenke på om en lager noe med denne kondensatoren også. Lag et faradays bur rundt den. Dvs. lag skjerm rundt den. Men for å være ærlig, tror ikke dette her var et godt forslag for ukyndige folk. Så dette hører vel med til i DIY-avdelingen for de litt mer elektronikkyndige.

Mvh
Consen

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
hel skrev:
Triangle VS Atoll skrev:
Møkkaprodukt, jeg kjøpte 3 stk (har 3 tver) og 2 av dem ga skikkelig støy på tv bildet
formulerte meg litt feil da, dvs er et must med galvanisk skille,(dersom man har kabeltv) men trenger ikke være fra clasohlson.
kan godt være det påvirker signal, men dat her ikke eg merket noe til, men ikke et problem for meg lengre, her er lyse fiber nå.
men har du vanlig antenne med rikstv så er det ikke sikert dette er veien og gå nei. har du kabel tv, er der problemene ligger.utrulig at du kan ha kabeltv og få med en gigantisk jordfeil med på kjøpet, som kverker det meste, osv. kabeltv levrandørene bør skjerpe seg seg spør du meg...

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
TV og anlegg har jeg ikke erfaring med, men når jeg kopler kabeltv-(altså kabelradio)ledninga til FM-tuneren, blir det during. Jeg kjøpte en sak på Elkjøp fra Hama som gav så stor signalreduksjon at det blei susing i stereo på radioen.

Det fins nok modeller av bedre kvalitet, men det jeg gjør, er å konvertere antennesignalet fra 75 til 300 ohm og tilbake igjen, og da forsvinner duringa med nesten ingen signalreduksjon.

Først har jeg en sak med en sylinder med to ledninger på (kalt "balun transformer" på engelsk, etter "balanced, unbalanced", hva det nå skal bety). Den konverterer fra 75 til 300 ohm. Sjælve kobberledninga i tunerenden av antenneledninga er stikki rett inn i sylinderen og er holdt på plass av en liten skrusak for såkalt F-kontakt som blir solgt noen steder. Så har jeg en firkanta sak som følgte med en tuner eller noe en gang, med skrufeste for 300-ohmsledninger, som de to ledningene fra sylinderen (som har små spader endene) blir festa til. Denne saken, som altså konverterer fra 300 til 75 ohm, kan settes rett på antenneinngangen på tuneren.

Standardvarianten av dette arrangementet er visst å kjøpe to "balun"-omformere (som virker lettere å få tak i enn den "firkanta" saken), orientere dem motsatt av hverandre og feste ledningspara (spadene) til hverandre. Da må en også ha noe som kan konvertere fra en hunkjønns F-kontakt på omformeren (sylinderen) til PAL-kontakten på tuneren.

Brann i TV-apparater hindrer det sikkert ikke.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.343
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Det fungerer sikkert greit nok. Du trenger ikke konvertere impedansen for å få isolert antenne-/kabelsignalet fra inngangen til tuner eller TV.
En trafo med 1:1 omsetning og isolasjon mellom sekundær og primær holder.
En slik løsning gir minst tap og minst mismatch.
Bare bruk det du har hvis det fungerer ok :)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.677
Sted
Hus
Helge_G skrev:
TV og anlegg har jeg ikke erfaring med, men når jeg kopler kabeltv-(altså kabelradio)ledninga til FM-tuneren, blir det during. Jeg kjøpte en sak på Elkjøp fra Hama som gav så stor signalreduksjon at det blei susing i stereo på radioen.

Det fins nok modeller av bedre kvalitet, men det jeg gjør, er å konvertere antennesignalet fra 75 til 300 ohm og tilbake igjen, og da forsvinner duringa med nesten ingen signalreduksjon.

Først har jeg en sak med en sylinder med to ledninger på (kalt "balun transformer" på engelsk, etter "balanced, unbalanced", hva det nå skal bety). Den konverterer fra 75 til 300 ohm. Sjælve kobberledninga i tunerenden av antenneledninga er stikki rett inn i sylinderen og er holdt på plass av en liten skrusak for såkalt F-kontakt som blir solgt noen steder. Så har jeg en firkanta sak som følgte med en tuner eller noe en gang, med skrufeste for 300-ohmsledninger, som de to ledningene fra sylinderen (som har små spader endene) blir festa til. Denne saken, som altså konverterer fra 300 til 75 ohm, kan settes rett på antenneinngangen på tuneren.

Standardvarianten av dette arrangementet er visst å kjøpe to "balun"-omformere (som virker lettere å få tak i enn den "firkanta" saken), orientere dem motsatt av hverandre og feste ledningspara (spadene) til hverandre. Da må en også ha noe som kan konvertere fra en hunkjønns F-kontakt på omformeren (sylinderen) til PAL-kontakten på tuneren.

Brann i TV-apparater hindrer det sikkert ikke.
Problemet er at hvis du har jordete kontaketer og i tillegg at forsterkeren din har jordet støpsel, så får du jordloop. Det er den duringen du hører. Den spenningen du har mellom fas og jord er en annen enn den spenningen som kommer fra kabelselskapet. Eneste som hjelper er å få utliknet det spenningspotensialet :) Eller sette opp egen antenne for FM tuneren. Det har jeg gjort :)

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Bartesam skrev:
Problemet er at hvis du har jordete kontaketer og i tillegg at forsterkeren din har jordet støpsel, så får du jordloop. Det er den duringen du hører. Den spenningen du har mellom fas og jord er en annen enn den spenningen som kommer fra kabelselskapet. Eneste som hjelper er å få utliknet det spenningspotensialet :) Eller sette opp egen antenne for FM tuneren. Det har jeg gjort :)
Ja, jeg veit hvorfor det dura, men det fins sikkert dem som setter pris på å få det rekapitulert. Tenkte bare å supplere med enda en metode for å bli helt kvitt duringa (og som knapt gav noe signaltap i forhold til akkurat den dårlige isolasjonsgreia fra Hama, iallfall).

Topp Bunn