Du kan også unngå brann med en slik dings mellom antennekontakten og tv-en din, og også hindre at tv-en din går i stykker.
Men mange flat-tv-er har et annet problem også. Og det er at det er to lydfeil. Den ene er at det kan være flere volt likespenning mellom jord og skjerm på rca-pluggen. Ille nok dette om resten av stereoanlegget er dc-koplet. På mitt tv er det 2,4 volt mellom midtleder og skjerm på rca hopluggen i tv-en.
En annen feil er at det kan være høy spenning (over 100 volt) på jord på rca og antennepluggen i forhold til jord i stikkontakten, dette uten at det er koplet på noe kabelanlegg. Produsenten har faktisk konstruert flat-tvene feil. Grove barnesykdommer med andre ord som kan lage brann og ødelegge forsterkeren din om du kopler dem til. Kan nevne at Dantax flatskjermene sliter med dette problemet. Alle disse tv-ene skulle vært trekt tilbake fra markedet.
Derfor, brukt også et galvanisk skille fra rca-lyd utgangen fra flat-tv-en og din forsterker. Ellers kan det faktisk komme blå røyk ut av forsterkeren. Dette skulle jo selvfølgelig vært erstattet av disse produsentene som lager slike brannfarlige produkter og som ødelegger våre forsterkere, kabler og cd-spillere. For denne jordfeilen forplanter seg på alle de kompenontene vi har i vårt stereoanlegg, og jordingsbaner på kretskortet kan brenne av. Og før de gjør det, kan det lage brann. Kretskortbanene blir en sikring, og sikringen er at kretskortbanen brenner av. Skikkelig amatører som holder på med mange av disse tv-ene mener nå jeg. Slike feil ble jo ryddet av banen for flere 10-år siden på de gamle crt-tv-ene. For der ligger det også over 100 volt på jord inne i tv-ene. Men de har en liten kondensator mellom jord inne i apparatet (som er på over 100 volt) og jorden på antenneledningen. Uten dette kunne vi fått støt ved å ta i antennekontakten på tv-en. På antenneledningen på mitt tv er det 110 volt mellom jord på antennekontakten og jord i støpselet. Fysj. Ja, jeg har et Dantax flat-tv med plasmaskjerm. Og ja, det kom blårøyk ut av forsterkeren. Det var slik jeg oppdaget feilen. Og da kontaktet jeg leverandøren. Og ja, når de fikk målt på dem de hadde på lageret sitt så hadde alle samme samme feilen. Så det nyttet ikke å bytte tv heller. Skikkelig irriterende.
Disse antenneisolatorene selges også på Elkjøp. Denne skulle jo produsenten ha lagt inn i selve apparatet. Er faktisk en mangel som om en hadde gått til sak mot produsenten, er jeg overbevist om at de hadde tapt saken og måtte betalt denne til oss forbrukerne. Nå er de vi som må betale for denne dingsen pga. en produksjonsfeil.
Det er ikke lov å selge et apparat på markedet som har over 42 volt åpen spenning som vi og våre barn kan ta på. Normalt så dør vi ikke av 110 volt, men det kan være skikkelig vondt, spesielt for et barn. Og lovlig er det ikke som sagt.
Mvh Consen